Moni valittaa, että menee paljon rahaa lääkkeisiin, paljonko siis?
Kommentit (70)
No tutusta tuli hetkessä monisairas tuossa joulukuun lopulla. Useita lääkkeitä, sairaalajakso, tälle vuodelle jatkui sitten pallolaajennuksella ja lisää tulossa. On varmaan vaikeaa kun ennestäänkin työttömällä rahat aina lopussa.
Biologisilla reumalääkkeillä maksukatto täyttyy heti tammikuussa, eli ainakin se reilu 600 euroa menee lääkkeisiin joka vuosi. Ilman kela-korvausta kuukauden reumalääkkeet maksaisivat yli tuhat euroa, joten olen iloinen veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Biologisilla reumalääkkeillä maksukatto täyttyy heti tammikuussa, eli ainakin se reilu 600 euroa menee lääkkeisiin joka vuosi. Ilman kela-korvausta kuukauden reumalääkkeet maksaisivat yli tuhat euroa, joten olen iloinen veronmaksaja.
Lisään vielä, että ilman noita lääkkeitä en pahimmillaan meinannut päästä sängystä ylös kun olin niin kipeä. Joten olen todella kiitollinen lääkkeistäni, joiden avulla olen toimintakykyinen.
Mulle maksaa lääkkeet 4,5€ kolmen kk satsi. Injektiona pistettävä psykoosi lääke
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
On paljon lääkärin määräämiä reseptilääkkeitä, jotka eivät vaikuta lääkkeiden maksukattoon, koska eivät kuulu Kela korvattiin.
Itsellä menee lääkkeisiin n. 23€/kk joka ei vaikuta maksukattoon, enkä saa Kela korv. vaikka lääkärin määräämä lääke ja olen syön sitä vuosia.
Summa voisi olla vaikka 2000€/v riippuu ihan mitä lääkäri on määrännyt ja kuuluvatko lääkkeet Kela korvattaviin, joka vaikuttaa maksukattoon. Esim. neuropaattiset kipulääkkeet osa korvattavia ja osa ei ja ne voi maksaa yli 100€ pakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Haetteko te ne itse apteekista? Ihan mielenkiinnosta koska minä käyn sairaalassa ja biologinen lääke tiputetaan suoneen, lasku on se 49e eli sairaalavuorokauden hinta.
Aloitus kertoo ap. tietämättömyydestä, joillakin reseptilääkkeillä ei ole mitään maksukattoa, eikä välttämättä saa lääkkeistä edes Kela korvausta.
Esim. joistakin astma, allergia, verenkietolääkkeistä, vaikka lääkäri on määrännyt niitä käytettäväksi.
Ja eikös näistä ole luettelo myös Kelan sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haetteko te ne itse apteekista? Ihan mielenkiinnosta koska minä käyn sairaalassa ja biologinen lääke tiputetaan suoneen, lasku on se 49e eli sairaalavuorokauden hinta.
Itsellä on käytössä esitäytetty pistoskynä, ja kyllä apteekista haetaan ja maksetaan tammikuussa se koko omavastuu kerralla. t. se iriittipotilas
Vierailija kirjoitti:
Monesti nuissa jutuissa aina tulee se että henkilö ottaa joka ikiseen vaivaan lääkkeen heti.
nenä tukossa, suihketta heti, siitä tulee pää kipeekis--buranaa,buranasta maha ärtyy, rennietä kehiin..
Buranoihin ja strepsilseihin ei taida ihan hirveästi mennä, vaikka niitä suht matalalla kynnyksellä söisi. Jos tuhti paketti tehokasta Finnrexiniä maksaa alle kympin, meneekö Lumikin Nuhanenä-kääpiölläkään siihen hirveän montaa kymppiä vuodessa?
Sitä paitsi se aika, mikä sitten särkyjen ja vaivojen kourissa kärsiessä menee, on pois työnteolta ja tienaamiselta. Taikka kotitöiltä tai rentoutumiselta, että jaksaa taas tehdä töitä.
Mitähän kaikkia sellaisia säännöllistä lääkitystä vaativia vaivoja on, uteliaisuuttani pohdin, mihin enemmän menee, mihin ei ole erityiskorvattavuutta?
Vierailija kirjoitti:
Monesti nuissa jutuissa aina tulee se että henkilö ottaa joka ikiseen vaivaan lääkkeen heti.
nenä tukossa, suihketta heti, siitä tulee pää kipeekis--buranaa,buranasta maha ärtyy, rennietä kehiin..
Miten tuo liittyy aloitukseen, koska yksikään mainitsemasi lääke ei vaikuta maksukattoon, vaan jokaisen on maksettava niistä täysi hinta.
Omien lääkkeiden lisäksi lääkekuluja voi kasvattaa lemmikin sairaus ja niihin ei saa Kela-korvausta. Kissani lääkekulut olivat vajaa 50e/kk, mutta onneksi sain nyt reseptin vahvempaan annokseen ja suurempaan pakkauskokoon. Kirpaisi laittaa kerralla joku 110e lääkkeeseen, mutta kyseinen pakkaus riittää 4,5 kuukauden tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on käytössä esitäytetty pistoskynä, ja kyllä apteekista haetaan ja maksetaan tammikuussa se koko omavastuu kerralla. t. se iriittipotilas
Mikset pyydä suoraan suoneen tiputusta? Tulee halvemmaksi.
Kaikenlaista roskaa noi lekutiy mullekin koettanut tuputtaa ostan vaan välttämättömät. Hyljinnan estot 54e/a, toiset 10e/a verenpaineelle sekä veren hapettumista hoitavaa ruokasooda. Siitä voi joko maksaa 20e/kk tai sitten 5e 10kk satsista. Jauheen vetäminen kahdesti päivässä tosin imee syvältä.
Lamisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buranoihin ja strepsilseihin ei taida ihan hirveästi mennä, vaikka niitä suht matalalla kynnyksellä söisi. Jos tuhti paketti tehokasta Finnrexiniä maksaa alle kympin, meneekö Lumikin Nuhanenä-kääpiölläkään siihen hirveän montaa kymppiä vuodessa?
Sitä paitsi se aika, mikä sitten särkyjen ja vaivojen kourissa kärsiessä menee, on pois työnteolta ja tienaamiselta. Taikka kotitöiltä tai rentoutumiselta, että jaksaa taas tehdä töitä.
Mitähän kaikkia sellaisia säännöllistä lääkitystä vaativia vaivoja on, uteliaisuuttani pohdin, mihin enemmän menee, mihin ei ole erityiskorvattavuutta?
Esim. Minulle lääkäri määräsi erästä lääkettä munuaisten vajaatoimintaan, tämä lääke oli kuitenkin alunperin kehitetty munuaisten siirron yhteydessä hylkimistä estäväksi ja koska en syönyt sitä tähän vaivaan vaan vajaatoimintaa, ei se ollut erityiskorvattava.
No, tämä on sitä samaa keskustelua, että köyhälle kaikki on kallista. Maitokin on kallista, kun rahat on mennyt kaljaan.
Ensinnäkin se, että saa sen 580 euron maksukaton täyteen, niin näitäkin lääkkeitä on subventoitu jo merkittävästi. Tästä eteenpäin sitten lääkkeet maksaa sen 2,5e / kerta ja joulun välipäivinä käy vilske apteekeissa, kun kaikki reseptit pitää ostaa tyhjiksi, vaikka lääkkeille ei mitään tarvetta olisikaan. Katso kun halvalla saa.
Se on suhteellista onko 50 kuussa paljon rahaa lääkkeisiin. Minusta se on ihan naurettavan vähän, kun erittäin kalliit lääkkeet voi maksaa 20 tuhatta euroa / annos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni meni viime vuonna reseptilääkkeisiin 700e. Siihen päälle vielä vitamiinit yms. omahoitopillerit.
Vitamiinit ja omahoitolääkkeet eivät ole pakollisia. Syö muutakin kuin karkkia ja einestä niin et tarvitse niitä.
Jotkut ovat pakollisia. Esim. jonkun toisen lääkkeen sivuvaikutuksena saattaa laskea arvot esim. rauta, kalsium, kalium, jne. ja se sivuvaikutus hoidetaan toisella napilla. Sen tajuaa sitten, kun sattuu omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset pyydä suoraan suoneen tiputusta? Tulee halvemmaksi.
No et varmaan ole tosissasi? Ei kaikkia biologisia lääkkeitä tiputuksessa laiteta, eivätkä kaikki biologiset lääkkeet ole samoja.
Vierailija kirjoitti:
Lamisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Minulle lääkäri määräsi erästä lääkettä munuaisten vajaatoimintaan, tämä lääke oli kuitenkin alunperin kehitetty munuaisten siirron yhteydessä hylkimistä estäväksi ja koska en syönyt sitä tähän vaivaan vaan vajaatoimintaa, ei se ollut erityiskorvattava.
Ei se koodi muutu sillä onko elinsiirto tehty tai ei. Mitä ihme ihme oikein keksi määrätä?
Minun lääke- ja sairauskuluni olivat viime vuonna 1900 euroa. Summa ei sisällä vitamiineja, silmätippoja tai muuta käsikauppatavaraa apteekista mikä liittyy sairauksieni hoitoon. Ja, ei en käytä mitään poppaskonsteja tai vaihtoehtovalmisteita, ainoastaan lääkärin määräämiä apukeinoja.
Kaapista löytyy vain aspiriinia.
N53