Meillä on yhteensä lainoja 807 800 euroa. Minulla ja puolisollani siis. Järkyttävää.
Remonttilainaa noin 19 000 euroa
Autolainaa noin 70 000 euroa
Sisustuslainaa noin 8000 euroa
Loput asuntolainaa.
Meillä on kyllä tarvittavat tulot näiden maksamiseen, mutta tämä tuntuu ihan hirveältä. Selvitään, jos jompikumpi pysyy työelämässä. Mitä jos ei pysykään?
Kommentit (79)
Mulla on omaa lainaa yhteensä noin 88 te. Auto, talo, mökki. Yksin maksan.
20 luvun taitteen juttuja. Tuskin kestää enää pitkään. Hassu juttu vaan on, että sitten kun romahtaa, niin kannattaa olla velkaa. Mutta vain, jos on kykyä hoitaa velat. Ja esim osakkeet tai yliarvostetut asunnot ei silloin enää pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kauhuissani kun mulla on lainaa 5000€.
Olit tarpeeksi tyhmä ottamaan pikavipin?
Kuinka paha olo tarvitsee olla että kirjoittaa noin kuin sinä? Ehkäpä se on kirjoittajan asuntovelka? Tai opintolaina?
Jotenkin vaikea uskoa tätä. Todella hyvät tulot saa olla, että saa asuntolainaa 700 000.
Pitkäaikaistyötön Jonne pisti pienen trollin ja taas me lähdettiin mukaan.
Ap taisi vielä tuossa alkujutussaan kirjoittaa, että toivottavasti ainakin toisella riittää työt. Eli molemmat eivät ole työssä. En usko koko aloitusta. Tyypillisesti vielä ap häipyy koko palstalta. TROLLI!
Eihän tuossa mitään järkyttävää ole. Kovatuloiset saavat lainan samalla tavoin maksukykyä vastaan kuin pienempituloisetkin. Pankki katsoo, että selviätte niistä. Nou hätä!🙂
Noniin. Kalkuloin meidän tuloja ja lainoja ja laskin, että huhtikuussa 2036 on maksettu kaikki velat loppuun, eli viitisentoista vuotta. Nuo muut velat toki päättyvät aiemmin, mutta asuntolainaa maksetaan tuonne asti.
Ja siis ollaan kummatkin työelämässä ja tulot riittävät, vaikka vain toinen olisi töissä. Pohdinkin sitä, että mitäs jos kumpikin jää työttömäksi, sairastuu tai tulee jotain odottamatonta? Ison asunnon myyminen ei ole ihan helppo juttu, jos siihen pitää lähteä.
Ja siis toki meillä on säästöjä ja sijoituksia, ei kaikki omaisuus ole lainana. Nyt korot vain ovat sen verran alhaalla, että kannattaa ottaa lainaa, kun sijoitusten korko on lainan korkoja suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mitään järkyttävää ole. Kovatuloiset saavat lainan samalla tavoin maksukykyä vastaan kuin pienempituloisetkin. Pankki katsoo, että selviätte niistä. Nou hätä!🙂
Toki näin. Lainan maksuun ei saa mennä yli 40% nettotuloista ja vakuuksia pitää olla omasta takaa. Silti, hämärtyy nämä summat. Ollaan ihan tavallisista keskiluokkaisista perheistä, eikä meidän vanhemmilla ole mitään miljoonaomaisuuksia ollut.
Kyllä mua hirvittää se, että meillä on näin suuret lainat. Ollaan ihmisiä, joten mitä tahansa voi käydä. Jotenkin sitä pelkää, että jotain käy ja ollaan aivan pulassa.
ap
Omapahan on vikamme! Turha täällä uikuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki näin. Lainan maksuun ei saa mennä yli 40% nettotuloista ja vakuuksia pitää olla omasta takaa. Silti, hämärtyy nämä summat. Ollaan ihan tavallisista keskiluokkaisista perheistä, eikä meidän vanhemmilla ole mitään miljoonaomaisuuksia ollut.
Kyllä mua hirvittää se, että meillä on näin suuret lainat. Ollaan ihmisiä, joten mitä tahansa voi käydä. Jotenkin sitä pelkää, että jotain käy ja ollaan aivan pulassa.
ap
Nuo on ihan normaaleja fiiliksiä jos tämä on teidän ensimmäinen laina. Meidän eka asuntolaina oli 170000€ ja olin suorastaan kauhusta jäykkänä, että miten tämä saadaan maksettua. Mutta siihen lainaan siedättyy ja huomaa että hoituuhan tämä tässä ajan kanssa. No nyt 20 vuotta myöhemmin meillä on päälle se 400000€ mutta ei tunnu ollenkaan niin ikävältä kuin tuo 170000€ laina. Enempi minua ahdistaisi, jos meillä olisi velaton mökki ja asunto ja sen lisäksi vain 100000€ edestä sijoituksia. Ahdistaisi siis se, että rahat on kiinni seinissä. Velkakin ahdistaa jonkin verran, mutta paljon vähemmän kuin seinissä kiinni oleva raha.
Asuntolainaa jäljellä yhteisesti puolison kanssa 14000, omaa sijoitusasunnon lainaa 9000, omaa autolainaa 6000, jee vapaus häämöttää!!!!
En ikinä ottais noin paljon lainaa. Muutenkin pankit myöntävät edelleen lainaa tosi hövelisti, vaikka jotain tiukennuksia on tullutkin. Meillekin pankki laski maksukyvyksi 150000 € enemmän kuin itse. Pankki olisi myöntänyt meille melkein puolet enemmän lainaa, kuin minkä itse näin missään määrin järkeväksi. Tuollainen lainamäärä olisi ajanut meidät täysin kuseen, jos toinen jäisi työttömäksi tai tulisi edes jotain isompaa yllättävää menoa. Emme pystyisi säästämään yhtään pahan päivän varalle ja korkojen noustessa olisimme pulassa (vaikka kuinka tehtiin 6 % stressitesti ja pankki oli edelleen sitä mieltä, että maksukykymme on riittävä).
Toki täytyy sanoa että pankeissa on eroja. Toinen pankki ei olisi myöntänyt meille edes sellaista lainaa, kun meillä nyt on. Että en tosiaan lähtisi luottamaan siihen, että pankki antaa lainaa vain jos on maksukykyä. Sanoisin, että asuntolainan antaminen on pankille melko riskitöntä puuhaa, etenkin jos asunto ei sijaitse jossain huitsin kuusessa. Pankki kyllä ottaa omansa, vaikka maksukyky loppuisi asiakkaalta kesken. Tästä syystä kannattaa käyttää myös omaa järkeä, eikä vain hakea lainaa niin paljon kuin sitä myönnetään.
Onhan tuo melkoinen summa.
Itsellä omaisuutta (kiinteää) noin 600.000:n edestä, ja lainaa n. 20000. Asun vuokralla, koska sijoitan mieluummin rahaa arvonnousuun jo olemassaolevaan omaisuuteeni.
Noh ehkä sitten perijöille jää velaton asunto ja vanhukset on varaa haudata - tosin remonttitaitoisia pitää olla, koska siinä vaiheessa asunto kaipaa jo uutta remonttia. Tsiisus tota 2020-luvun sisutustyyliä - niin mautonta - ei siis mitään tyylitajua!
Debt is dumb, cash is king.
-Dave Ramsey
ap[/quote]
Te olette pulassa vasta sitten, jos yrittäisitte väkisin pitää yllä tiettyä elintapaa/ kulissia, eivätkä resurssit siihen riittäisi. Jos ongelmia olisi tiedossa, silloin vaihdetaan edullisempaan asuntoon ja sitä rataa. Osaatte varmasti hoitaa asianne järkevästi, joten rentoutukaa ja nauttikaa siitä, mitä teillä on juuri nyt.💛
Mistä joku ees saa noin paljon autolainaa? Sitä on ainakin siis 35k per henkilö ja yleensä vaaditaan kolmasosan käsiraha, eli teillä on molemmilla 40k autot vai? Saako kysyä miksi, koska tostahan sulaa heti 10k euroa kun auton ajaa liikkeestä pois?
Sama hinta se on, ostaapa sitten rahoituksella tai ei. Rahoitusyhtiön ansaintalogiikka piilee siinä, että toivotaan ihmisen käyttävän myönnettävää luottoa muuhunkin shoppailuun. Jos ostaa huonekalujen lisäksi muuta, niin sitten joutuu maksamaan kovaa korkoa.
Itsekin olen nuorena opiskelijana ostanut sängyn korottomalla osamaksulla, kun rahaa ei ollut. Olihan sitä sänkyä ikävä maksella 10kk opintotuesta, mutta ei se kuolemaksi ollut eikä siitä lähtenyt kauhea velkakierre. Se jäi elämäni ainoaksi osamaksusopimukseksi.