Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"hääasioissa ei voi koskaan voittaa" - miksi muiden tapa avioitua ärsyttää?

Vierailija
19.01.2021 |

toisen ketjun innoittamana uusi ketju. olen kolmekymppinen ja häiden suhteen oon oppinu seuraavaa kavereita seuraamalla ja palstaa lukemalla:

-jos menet naimisiin ns. salaa: toiset loukkaantuu ja hyvä, kun viitsivät onnitella. korttiakaan ei viitsitä lähettää. tätä voidaan perustella sillä "mitäs menitte kahdestaan naimisiin, älkää hakeko huomiota toivomalla onnitteluja toisilta, häät on vaan teidän juttu". pahoitetaan mieli, jos häistä ei kerrottu etukäteen. ihmetellään, miksei juhlia järjestetty tai puhutaan "kuinka voitte sitten järjestää myöhemmin isot juhlat". jos isoja juhlia ei ole tarkoitus järjestää, saatetaan irvailla, kuinka "halusitteko säästää hääkuluissa vai eikö ollut varaa järjestää isompia juhlia?".

-jos menet naimisiin ja kutsut pienen joukon vieraita: loukkaannutaan, kun listalta jää ulkopuolelle joukko kavereita, kaukaisempia sukulaisia, työkavereita jne. loukkaantuneet eivät halua muistaa juhlapäivääsi mitenkään. auta armias, jos haluaisit näyttää vaikka hääkuvia ihmisille, jotka eivät olleet juhlissa, ei nimittäin kiinnosta. tämä tuntuu olevan häiden järjestämistavoista pahin, koska "piditte juhlat, mutta ette sitten kutsuneet minua". ihmetellään, miksi järjestää häät pienelle porukalle, eikö olisi voinut mennä vain todistajien läsnä ollessa naimisiin tai eikö rahaa isompiin juhliin ollut.

-jos menet naimisiin ja järjestät isommat juhlat: ärsyynnytään, kun hääsi vievät vapaan viikonlopun, jonka aikana kutsuttu olisi voinut tehdä jotain muutakin. auta armias, jos kehtaat järjestää juhlasi kesällä ja pilata jonkun loman/vapaan. nuristaan, kuinka matkoihin/häälahjaan/vaatteisiin menee rahaa. häät ovat kuitenkin tylsät ja päivään sisältyy odottelua, jos on perinteiset häät. jos on erikoisemmat häät, niin valitellaan ettei tällaiset häät ole mistään kotoisin ja onpa oudot. ihmetellään, miten häihin viitsitään laittaa näin paljon rahaa.

lisäksi häissä riittää aina yleistä nuristavaa, jos juhlat järjestää: ruoka ei ole täydellistä, miksi hääparilla on tietty politiikka avecien kutsumisen suhteen (eikö serkun kummin kaima saa ottaa tuoretta tinderdeittiä mukaan), miksi häät järjestetään jossain perähikiällä, josta morsian on kotoisin...samaan aikaan puhutaan, kuinka häät ovat hääparin juhla, mutta joiden pitäisi samaan aikaan miellyttää vieraita mahdollisimman paljon. viis siitä, että häävieraista emma 5 v, oliver 18 v, sanna 38 v, jarmo 50 v ja irmeli 78 v saattaisivat odottaa häiltä aika eri asioita.

eli suomennettuna. hääasioissa ei voi koskaan voittaa. teet niin tai näin, niin on aina jonkun mielestä väärin, tylsää jne. olisi kiva tietää, miksi toisten tapa avioitua ei koskaan kelpaa? miksi häät ärsyttävät nykyisin niin paljon?

Ap

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi häät eli prinsessaleikkipäivä on naisille niin tärkeä? Kertokaa ihmeessä 

Mikä tässä ketjussa kirvoitti tämän kysymyksen? Täysin ulkona aiheesta. Mitä jos tekisit ihan uuden aloituksen tuolla otsikolla?

Vierailija
22/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vielä tällaiset häät kokematta. Jos sun tuttavapiirissä on tuollaisia prinsessahäitä, niin älä nyt kuitenkaan yleistä sitä kaikkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää lapsettomat häät: Miksi meidän Pirkko-Petterit ei saa tulla? Jäädään kyllä kaikki kotiin!

Jos pitää lapselliset häät: Miksi teillä ei ole lastenhoitajaa täällä? Minä haluaisin keskittyä juhliin (eli kännätä)!

Vierailija
24/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, itse menin salaa naimisiin ja pidimme vain läheisille pienet juhlat sen jälkeen, onnitteluja silti sateli enkä kuullut koskaan mitään negatiivista. Vain yksi ihminen ihmetteli miksi pidimme niin pienet häät, hänellä itsellään oli myöhemmin suuret pönötyshäät, eli olemme vain hyvin erilaisia. Täytyy myöntää että suuret häät jätän kyllä väliin jos voin, onnittelut ja lahjan olen silti lähettänyt jos minut on kutsuttu. 

Vierailija
25/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvelisin tän kertovan ilmapiirin kyynistymisestä yhteiskunnassamme muutenkin. Ennen onniteltiin monista asioista, nykyisin iloisia asioita kokevat saattavat saada myös ilkeitä kommentteja (kaikki nämä kommentit kuultu tosielämässä, joko itse tai kaverini ovat kuulleet):

Perheeseen syntyy lapsi: Toivotteko todella lasta/oliko vahinko? Miksi ihmeessä teille tulee lapsi? Taas joku jää mammalomailemaan veronmaksajien rahoilla ja me muut maksetaan viulut. Eikö ilmastonmuutoksen takia olisi kannattanut jättää lapset tekemättä?

Saat työpaikan: Kävipä sinulla tuuri, kun tulit valituksi (lahjakkuudella ei ole tekemistä työpaikan saamisen kanssa). Oliko sinulla suhteita, joiden takia tulit valituksi? Toinen samaa paikkaa hakenut ja varasijalle jäänyt: minun olisi pitänyt saada tuo paikka, eikä sinun.

Ostat asunnon: Eikö pelottanut ostaa asuntoa, jos teille tuleekin ero/ette saa asuntoa myöhemmin myytyä? Miksi ihmeessä kukaan muuttaisi tuollaiseen paikkaan asumaan? Miten teillä on varaa tuollaiseen asuntoon/eikö teillä ollut varaa isompaan asuntoon?

Ilmapiiristä on tullut tosi kova nykyisin. Sen sijaan, että ennen vain lyhyesti onniteltiin, niin nykyisin ilkeillään päälle. Surullista, ettei toisten puolesta osata enää olla iloisia tai ainakaan esittää olevansa.

Tämä!

Me aloitimme talon rakentamisen viime syksynä, ja se kommenttien määrä oli älytön. Iso osa kommenteista oli "onnen" toivottelua avioliitolle ja eroatte kumminkin - kommentteja. Kaikki rahat myös menee ja jäämme ikuiseen, onnettomaan velkavankeuteen. Oudompia kommentteja on olleet kuitenkin sellaiset, joissa tyyliin tarjoilija ja koulunkäyntiavustaja ilmoittavat, että he eivät sitten tule mihinkään talkoisiin meidän raksalle. 

Selvä. Emme aikoneet pyytää, emmekä ole pyytäneet apua keneltäkään. Tiedän, että monilla on sukulaisia ja kavereita apuna raksalla, ja onhan se tuntunut vähän kurjalta, että noin kommentoidaan. Mutta kahdestaan ollaan tehty, ja muu apu palkattu. 

Toisaalta, monikaan ei edes kysy, että miten menee. 

Ne jotka kysyy ja joskus kuuntelee, saa kutsun tupareihin sitten joskus jälkeen koronan. Loput saavat katsella Instagramista kivoja tuparikuvia ja loukkaantua rauhassa siitä, että eivät ole saaneet kutsua. Hah. 

Ihan samaa settiä meillä mutta tässä sitä ollaan vielä 20 vuotta avioliittoa takana ja 16 vuotta sitten itse rakennettu talo, talkoihin en pyytänyt yhtään kaveria tai sukulaista, meillä oli palkattua ammattiosaajaa ja teimme itse. Räksyttäjät hiljenivät kyllä nopeasti.

Vierailija
26/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa haluaa mennä naimisiin näyttävästi ja osa ei. Mikä sinä olet pilkkaamaan naisia ja miehiä, jotka haluavat juhlia tärkeää päiväänsä sukulaisten ja ystävien kesken?

Vierailija
27/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika ikävältä lähipiiriltä, me pidettiin tasan sellaiset häät kun haluttiin, aika pienet, kaikki kehuivat ihan älyttömästi ja olivat tosi onnellisen oloisia meidän puolesta. Ei kukaan kyseenalaistanut esim. sitä että ei kutsuttu lapsia, koska haluttiin aikuiset häät. Jopa kiiteltiin että olipa kiva päästä juhlimaan kerrankin ilman. Mehän ne häät järjestettiin ja maksettiin, eikai vierailla silloin pitäisi olla mitään sanomista mihinkään?

Vierailija
28/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet isot häät ovat niiin samanlaisia, toistensa kopioita. Jokainen kuitenkin pitäköön mieleisensä ja kukkaronmukaiset häät, ei siinä vieraiden mielipiteitä tarvitse kuunnella. Häihin ei ole kenenkään pakko osallistua. Itse menimme yli 30 vuotta sitten naimisiin, vain molempien sisarukset ja vanhemmat vieraina. Hyvin on toiminut.

Vierailija
29/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näissä toisinaan on kyse myös kateudesta ja ihmisen omasta pahasta mielestä. Puretaan pahaa oloa toiseen, kun kutsua ilman jääminen tai toisen häät ärsyttää. Kukaanhan ei tietenkään myönnä olevansa kateellinen, mutta osa on.

Vierailija
30/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäkin närkästytään jos ei edes mene naimisiin :D

Vierailija
31/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään jonon jatkoksi heidät, jotka menevät toista kertaa naimisiin, kun tämäkin herättää kysymyksiä:

"Miksi pitää järjestää häät, jos niitä on jo kerran juhlittu toisen ihmisen kanssa?" (vaikka siis toiselle liitto olisi toinen ja toiselle eka, eikä toinen olisi koskaan saanut häitä)

"Menettekö naimisiin vain siksi, jotta morsian saa toivomansa häät?" (sulhanen ollut ennen naimisissa)

"Jos järjestit ekalla kerralla isot häät, niin nyt kannattaisi mennä ihan vain pienesti naimisiin." 

"Eikö ole vähän outoa pitää valkoista pukua, kun on jo kerran mennyt naimisiin/on lapsia jo ennestään?"

Vierailija
32/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioitumisen lisäks muita kommenttien perustella nyppii aiheeseen liittyen, jos...

...nainen vaihtaa avioituessa sukunimensä miehen sukunimeen

...jos pari tekee avioehdon, koska "pelkäättekö eroavanne kuitenkin/puolisosi olevan onnen onkija?"

...jos pari ei tee avioehtoa, koska "oletko hullu, kun et suojaa omaisuuttasi?"

...jos pari menee naimisiin naisen ollessa raskaana/lasten syntymän jälkeen, koska "menitte sitten perheenlisäyksen takia pakon edessä naimisiin"

Vierailija
33/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aikoinaan häitä järjestäessä yllättynyt siitä, miten paljon häävierailla oli toiveita juhlapäivän suhteen ja soiteltiin kutsun jälkeen perään näiden toiveiden toteutusta kysellen.

En esimerkiksi ymmärtänyt, miksi jollekin, jolla oli häissä jo useita tuttuja ihmisiä, piti saada vielä hääparille täysin tuntematon avec mukaan. Eri juttu, jos ihminen ei olisi tuntenut häistä ketään. Myös hääpaikasta valitettiin, kun ei ollut pk-seudulla helpon julkisen liikenteen matkan varrella. Kysyttiin, onko pakko tulla kirkkoon ja tuoda lahjaa, riittääkö jos tulee vain syömään. En muista, että muiden juhlien suhteen olisi koskaan ollut samanlaista toivomuslistaa vierailla kuin häiden osalta...

Vierailija
34/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko joku kertoa, miksi häiden tai muiden juhlien pitäisi olla vieraille mieluisat? jos se hääpari haluaa häihinsä vaikka sushia, vaahtokarkkeja ja lautapelejä, niin eikö yhden illan elämästä voi viettää noin?

Vierailija
35/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eroat isojen häiden jälkeen (esim.jo parin vuoden päästä) niin saat kuulla:

Pitihän se arvata ettei kestä, kun oli niin isot häät

Nyt meni osallistuminen teidän häihin hukkaan, kun erositte (näin äkkiä)

Halusitko vaan isot prinsessahäät tai yrititkö pelastaa huonon liiton

Vierailija
36/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli varmaan palstan mukaan hirveän tylsät häät pienellä porukalla, kun tilattiin todella hyvää välimerellistä voileipäkakkua (palstan mukaan kliseinen ja tylsä tarjottava, meistä oli hurjan hyvää) :D

Vierailija
37/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvelisin tän kertovan ilmapiirin kyynistymisestä yhteiskunnassamme muutenkin. Ennen onniteltiin monista asioista, nykyisin iloisia asioita kokevat saattavat saada myös ilkeitä kommentteja (kaikki nämä kommentit kuultu tosielämässä, joko itse tai kaverini ovat kuulleet):

Perheeseen syntyy lapsi: Toivotteko todella lasta/oliko vahinko? Miksi ihmeessä teille tulee lapsi? Taas joku jää mammalomailemaan veronmaksajien rahoilla ja me muut maksetaan viulut. Eikö ilmastonmuutoksen takia olisi kannattanut jättää lapset tekemättä?

Saat työpaikan: Kävipä sinulla tuuri, kun tulit valituksi (lahjakkuudella ei ole tekemistä työpaikan saamisen kanssa). Oliko sinulla suhteita, joiden takia tulit valituksi? Toinen samaa paikkaa hakenut ja varasijalle jäänyt: minun olisi pitänyt saada tuo paikka, eikä sinun.

Ostat asunnon: Eikö pelottanut ostaa asuntoa, jos teille tuleekin ero/ette saa asuntoa myöhemmin myytyä? Miksi ihmeessä kukaan muuttaisi tuollaiseen paikkaan asumaan? Miten teillä on varaa tuollaiseen asuntoon/eikö teillä ollut varaa isompaan asuntoon?

Ilmapiiristä on tullut tosi kova nykyisin. Sen sijaan, että ennen vain lyhyesti onniteltiin, niin nykyisin ilkeillään päälle. Surullista, ettei toisten puolesta osata enää olla iloisia tai ainakaan esittää olevansa.

Komppaan tätä vastaajaa. Ilkeilystä, piikittelystä ja toisten toiminnan arvostelusta kriittisellä silmällä on tullut arkipäivää. Johtuuko osittain somesta, kun kasvotustenkin sanotaan mitä vaan?

Vierailija
38/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioitumisen lisäks muita kommenttien perustella nyppii aiheeseen liittyen, jos...

...nainen vaihtaa avioituessa sukunimensä miehen sukunimeen

...jos pari tekee avioehdon, koska "pelkäättekö eroavanne kuitenkin/puolisosi olevan onnen onkija?"

...jos pari ei tee avioehtoa, koska "oletko hullu, kun et suojaa omaisuuttasi?"

...jos pari menee naimisiin naisen ollessa raskaana/lasten syntymän jälkeen, koska "menitte sitten perheenlisäyksen takia pakon edessä naimisiin"

Tää vika!!

Mä olin reippaasti raskaana naimisiin mennessä ja kyllä tuli kuultua kommenttia, että oli ns. haulikkohäät. Oltiin puhuttu naimisiin menosta vuosia ja lapsi oli ajan kanssa tekemällä tehty, ei mikään vahinko. Haluttiin naimisiin ennen lapsen syntymää, jotta ei tarvinnut selvitellä isyydentunnustusta ja saatiin nauttia juhlapäivästä vielä kahden. Pääasia, että itse tiedetään, miksi mentiin naimisiin ja lapsi oli toivottu, vaikka sitä ulkopuoliset epäili.

Vierailija
39/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka edes menee naimisiin nykyään? hirveetä p*skaa

Vierailija
40/55 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää yleistystä. Me mentiin miehen kanssa naimisiin ihan vaan todistajien läsnäollessa, salaa. Kukaan, siis kukaan ei loukkaantunut. Ei vanhemmat, ei sisarukset eikä kaverit.

Odotitteko muistamisia tai lahjoja? Meillä puolison lähisukulainen meni salassa naimisiin, niin ei muistettu kuin onnitteluviestillä. Aateltiin, etteivät varmaan halunneet tehdä asiasta numeroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi