Mikä häiriö minulla voisi olla koska en jaksa keskittyä mihinkään kauaa, en pysty lulemaan kirjaa tai edes lehteä loppuun? Elokuvakin jaksaa kiinnostaa aina alussa mutta sitten teen jo yleensä muuta.
En ole siis koskaan pystynyt keskittymään ja varsinkin jos joku puhuu minulle, en ikäänkuin jaksa kuunnella.
Kommentit (62)
Minulla on aina työt ja opiskelut sakannut. Paljon poissaoloja töistä ja koulusta. En ole pystynyt sitoutumaan mihinkään pitempään. Ihmissuhteita paljon takana, vaikeuksia niissä paljon ja raha-asiat ovat olleet ja ovat edelleen retuperällä kun olen ostellut kaikkea ja hoitanut huonosti laskut. Ap
Mulla taas iskee kauhee uupumus kesken kaiken. En jaksa enää keskittyä ja on pakko lopettaa ja vaan istua alas tuijottamaan. Tänään tuntuu siltä etten edes jaksa aloittaa mitään.
Tiedä mikä mulla on vikana... Kilpirauhasen vajaatoiminta on kyllä mutta lääkitys on siihen.
Minulla on ollut myös läpi elämän tätä keskittymiskyvyttömyyttä ja ADD:ta olen aiemminkin miettinyt omalla kohdallani, niin moni asia täsmää. Asiat on koko ajan hieman retuperällä tai ainakin sillä hilkulla kun en vaan saa hoidettua (esimerkkinä tilipäivä: rahaa on kyllä tilillä, mutta laskujen maksu ajoissa on siinä ja tässä kun ei vaan "pysty" ja homma saattaa venyä viikon) ja keskittymiskykyni on kaikkineen aivan surkea (vaikea pitää pakkaa kasassa).
Olen vaan hylännyt ajatuksen ADD:sta juuri koska minulla on myös tuota "ylikeskittymistä", eli alkuun päästyäni jumitun juuri tuohon että katson jonkun sarjan /luen kirjan ja koko muu maailma menettää merkityksensä kun alan etsiä just kirjailijasta tai jostain näyttellijästä kaiken mahdollisen. Tämä oli mulle uutta, että itse asiassa tämä voisi siis kuuluakin myös tuohon ADD:hen... Kiintoisaa.
Mitenhän tällainen vanhempi 40+ aikuinen pääsisi testeihin?
Joopa joo, nää add adhd on oikein muotidiagnooseja nyt.
Sitä keskittymistä täytyy vaan harjoitella. Piste.
Kyllähän tää digiaika on selvästi heikengtänyt ihmisten kykyä keskittyä. Kaikki pitää tapahtua niin nopeasti ja jos joku juttu ei kiinnosta, niin etsitään uutta.
Samaa mieltä että adhd oikein muodissa nyt, tekosyy sille että jaksa harjoitella sitä keskittymistä.
Esim tietoisen läsnäolon harjoitukset voi auttaa.
ADD
Mulla on ollut tämä häiriö syntymästä asti. Mutta en yhtään ihmettele jos älypuhelimet aiheuttavat samankaltaista aivojen häiriötä aikuisille, lapsista puhumattakaan...
Älypuhelintitis on tuhonnut keskittymiskykysi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ehkä ap:ta koske, jos on ihan lapsesta asti ollut sama ongelma. Mutta älypuhelinten liikakäyttö saa aikaan sen, ettei pysty enää keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ja kuuntelemiseen sekä lukemiseen keskittyminen alkaa tuottaa ongelmia.
Olen huomannut itsessäni tämän ja olen pyrkinyt vähentämään älylaitteiden käyttöä. Vaikka nytkin istun turhahkossa palaverissa, ja olen taas täällä palstalla...
Johtuukohan se tuosta mullakin. Avaan monta nettisivua, luen yhdestä pari riviä ja käyn välillä seuraavalla sivulla. Elokuvien katsominen ylivoimaista, tunnin ohjelman jaksan katsoa. Kirjoja luen enää vain kesällä mökillä, tuntuu ajantuhlaukselta kun netissä niin paljon kaikkea...
Missään somessa en ole, luen vain uutisia ja palstoja.
Levottomuus, hermostuneisuus, stressihäiriötä ja lievää ahdistusta.
Itselläni oli tuota samaa eli en pystynyt istua paikoillani ja katsoa tv-sarjan jaksoa tai leffaa loppuun enkä pystynyt keskittyä työtehtäviin ja tuntui että kaikki häiritsee joka hetki tai että keskeyttää, sain Propralit jotka rauhoitti sykettä.
Te aikuiset joilla ADD, onko teillä ollut nuorempana jo vaikeuksia keskittyä tentteihin ja muistamiseen niissä tilanteissa, että keskittyminen menee ja sitten hermostuu ja kaikki menee pieleen?
Niinkuin tuossa aiemmin jo kirjoitin, tämä vaiva on kulkenut mukana nuoresta asti ja niin kauan kuin muistan. Olen jo melkein nelikymppinen. Nuoruudessa ei ollut nettiä ja näitä älylaitteita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Uupuminen, masennus
Mulla monen vuoden jälkeenkin romahdus edelleen vaikuttaa tietyissä tilanteissa ahdistuksena, joten en pysty alkamaan mihinkään pidempikestoiseen saatika keskittymään. Mitään pidempiä meilejäkään en pysty lukemaan kunnolla ilman hirveetä ponnistusta. Kaiken yritän siirtää tulevaan, kun alkaa ahdistaa tekemisen pakko ja sitten ahdistaa, kun en vieläkään ole tehnyt asioita, jotka pitäisi tehdä.
Tää oli ihan kuin omasta kynästä. Onko kukaan päässyt tällaisesta tilanteesta takaisin toimintakykyiseksi?
Voiko kysyä esim terapeutilta pääsyä jatkotutkimuksiin?
Mulla auttaa keskittymisongelmiin säännöllinen liikunta
Esim rankka lumikävely eilen aamulla auttoi aivoja rauhoittumaan koko päiväksi. Lisäpalkintona vielä hyvät yöunet
Riittävä lepo auttaa myös, unettomuus ja uniongelmat ainakin itselläni vaivasivat lapsesta aikuisikään asti kunnes päätin panostaa itseeni. Aloitin asettamalla nukkumisen ja unen tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi (parin uupumuksen jälkeen vasta otin tämän tosissani)
Mulla on ollut eriasteisia keskittymisongelmia lapsesta, kauan ennen nettiä ym. Tunneilla koulussa pystyin keskittymään kun keskitin katseen tiettyyn kohtaan, esim. puun oksa luokkahuoneen ikkunan takana. Yliopistossa onneksi sai takarivissä neuloa, käsillä tekeminen auttoi keskittymään kuuntelemiseen
Konstit on monet, toivottavasti saat tästä ketjusta uusia ideoita ja löydät niitä jotka auttavat sinua!
Tärkeintä on että ongelmia ollut aina,ja enemmän kuin yhdellä alueella.
Tutkimuksiin voi hakeutua oman TK:n kautta esim.
Kannattaa miettiä ensin ihan paperille mitkä asiat sai miettimään että vois olla tuo adhd (adhd on siis aina se dg,oli sitten vilkkautta tai ei).
Ja jos sitte tulee dg joskus,niin ei se lääkitys ole kuitenkaan mikään ihme-pilleri kuin hyvin harvoille,mutta kyllä siitä saa jotain apua suurin osa. Ja on muitkain tukitoimia sitten.
Minulle tämä sama tullut selvästi älylaitteiden ja netin myötä. Olen yli viiskymppinen, ennen en kaivannut jatkuvaa tekemistä, luin kirjoja ja katstoin elokuvia tai olin tekemättä yhtään mitään. Viimeiset 5 vuotta mennyt niin, että räpellän vähän väliä puhelinta, televisiota, tablettia.. Aivot tottuneet saamaan koko ajan pikkuärsykkeitä niin enää ei pysty keskittymään rauhassa mihinkään. Välillä minulla on yhtäaikaa auki tv, radio, puhelin ja tabletti. Televisiossa pyörii youtube, puhelimessa tiktok ja tabletissa insta. Olen miettinyt, että tästä on päästävä eroon, mutta pahasti aivot huutaa täppäilyn pariin kun koetan rauhoittaa hommaa. Pitänee lähteä kesäksi johonkin erämaamökkiin
Ei se ulkoilu auta kaikkeen!
Tai sokerittomuus!
No mikähän se nyt voisi olla. Eikö ap sulle tosiaan itselles tullut mieleen add tai adhd?
ADHD-diagnoosin saadakseen täytyy olla näyttöä, että niitä ongelmia on usealla elämän osa-alueella. Ei siis riitä, ettei jaksa lukea kirjaa. Yleensä sellainen elämän perushallinta on muutenkin vähän hukassa. Kirjastossa tulee sakkoja, kun ei muista palauttaa kirjaa ajoissa. Opinnot/työt sakkaa, kun mitään ei saa aikaiseksi. Rahatilanne on heikko, koska ostelee kaikkea randomia kamaa impulsiivisesti.
Mulla on noita, mutta en oikeastaan hukkaa tavaroita. En esimerkiksi laita kännyä jääkaappiin, mutta joku toinen voi laittaa.