Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko enää korkeakouluopiskelijoita, jotka elävät köyhästi ja sen näköisesti

Vierailija
19.01.2021 |

Olen itse 34v ja kun itse opiskelin ja asuin halvasti solussa, oli astiat esim ikeaa, vaatteet vanhoja ja ei ollut yksinkertaisesti rahaa matkustella tai käydä leffoissa yms. Ja olin kyllä töissä opintojen ohella.

Oma pikkuveljeni on nyt opiskelija ja olen päässyt seuraamaan opiskelijoiden elämää sen vuoksi. Veljeni ja hänen kaveriporukka (tytöt ja pojat) pukeutuvat todella kalliisiin merkkivaatteisiin, joita en itse työssäkäyvänäkään raskisi ostaa. Veljeni tyttöystävä käyttää rakennekynsiä ja käy kahden kk välein kampaajalla. Veljeni kavereineen harrastaa seinäkiipeilyä ja aiemmin matkusteli kiipelyreissuilla kavereiden kanssa. Kertakaikkiaan elämä näyttää siltä kuin rahaa olisi ja paljon. Veljeni ja hänen tyttöystävä eivät ainakaan työskentele opintoje ohessa, mutta lainaa kyllä nostavat...outoa!!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä outoa siinä on? Sinä valitsit köyhäilyn, muut saavat onneksi valita halutessaan toisin.

Vierailija
2/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako veljesi sitten vanhemmiltasi rahaa? Koska opintotuki ja opintolaina eivät ole kovinkaan suuri summa kuukaudessa. En nyt enää tarkkaan muista, miten paljon sitä lainaa tulee per tukikuukausi, mutta sanoisin, että se on tyyliin 300 e. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako veljesi sitten vanhemmiltasi rahaa? Koska opintotuki ja opintolaina eivät ole kovinkaan suuri summa kuukaudessa. En nyt enää tarkkaan muista, miten paljon sitä lainaa tulee per tukikuukausi, mutta sanoisin, että se on tyyliin 300 e. 

Tämäkin vielä. Jos on varaa matkustella, harrastaa ja osaa jatkuvasti kalliita merkkivaatteita, rahaa tulee jostain muualtakin kuin vain tuista ja lainasta. Lainaa sai vielä pari vuotta sitten 300 e/kk, hiljattain sitä nostettiin hiukan yli kuuteen sataan kuukaudessa. Eli jos nostaa täydet lainaerät ja tuet, on mahdollista tienata vähän yli tonni kuussa. Ei sillä kovin leveästi voi Suomessa elää.

1

Vierailija
4/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakouluopiskelija saa opintolainaa 650€/kk.

Vierailija
5/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuh, millaiset velat tuolla on mahdollista kerryttää :o Mun aikana lainaa sai tuon n. 300 e/kk, ja kesti kauan maksaa ne pois. 

Vierailija
6/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elelin kyllä ihan mukavasti ja huolettomasti opiskeluajan, ilman lainaa, töitä paiskimalla. Nykyään tuntuu, että opintolainaa otetaan vähän turhan helposti.

Vierailija
7/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella nuorella opiskelijalla on sugardaddy tai sugarmamma joka rahoittaa luksustavarat ja matkat pientä palvelusta vastaan, jos ei lisätuloja haeta sitten onlyfans-tilin avulla.

Vierailija
8/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkky määrä kertyy, jos tuon joutuu käyttämään joka kk.

Vierailija
9/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi köyhäilijä. Vasta opintojen myöhemmässä vaiheessa alkanut tehdä keikkatöitä. Muutoin vain kesät ja niillä rahoilla lukukauden ympäri pärjättiin. Eipä ole velkaa senttiäkään kun valmistuu. 

Vierailija
10/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla tyttärelläni oli 15000e rahastosäästöt siinä vaiheessa kun lähti opiskelemaan. Olin säästänyt syntymästä asti 20e/kk, lisäksi sukulaisten antamat synttäri ja joululahjarahat n. 100e/v. Sitten myöhemmin tienasi kesätöissä, sai rahaa rippi-ja yo-lahjaksi.

Nostaa täydet opintilainat, koska kyseessä hyvin työllistävä ala. Ei tarvitse köyhäillä.

Vierailija
11/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla tyttärelläni oli 15000e rahastosäästöt siinä vaiheessa kun lähti opiskelemaan. Olin säästänyt syntymästä asti 20e/kk, lisäksi sukulaisten antamat synttäri ja joululahjarahat n. 100e/v. Sitten myöhemmin tienasi kesätöissä, sai rahaa rippi-ja yo-lahjaksi.

Nostaa täydet opintilainat, koska kyseessä hyvin työllistävä ala. Ei tarvitse köyhäillä.

Kuulostaa ihanata tilaisuudelta. Toivoisin samaa omalle tyttärellekin. Valitettavasti kaikki nuo kympit mitä lahjaksi saa, menee vaateostoksiin tai muuhun lastenjuttuun. Opiskelija ja yh niin ei säästöön jää mitään. Onneksi olemme terveitä ja onnellisia. Se on pääasia.

Vierailija
12/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär asuu peruskorjatussa (-18), mutta erittäin halvassa opiskelija-asunnossa yliopistoa käyden, nyt kolmas vuosi. Töitä tekee saaden palkkaa noin n.10000 vuodessa. Lainat nostaa joka vuosi, mutta ei käytä, eli saa myöhemmin osan lainasummasta hyvityksenä (ilmaista rahaa), jos valmistuu tietyssä ajassa, minkä Kela vaatii. Me vanhemmat autetaan n. 200€/kk. lähinnä jotain bensan ostoja,kun käy kotona ja satanen ruokarahaa yms. vaikka ei sinänsä tarvitsisikaan. 

Tyttärelläon auto käytössä. Ostaa paljon esim. Marimekkoa ja Iittalaa. Kodintekstiilit Marimekkoa ja Finlaysonia. Harrastaa kalliita salijuttuja, noin 100e/kk. Matkustanut paljon ja jos mahdollista Koronan vuoksi, niin lähtee vaihtoon lähikuukausina. Hankki rotukoiran (1500€) ja sille hienot vermeet. Koiran trimmi n.50€/6 viikossa. Koiran vakuutukset n, 300/vuosi. Syö paljon luomua, valmistaa ruuat toki pääosin itse. Valmiit tilaa ResQ:sta. Myös opiskelijaravintolan halpoja lounaita syö myös toki. Kampaajalla käy 2-3kk:n välein, jolloin laittaa lisää väriä ja leikkaa latvat pois, n. 120€. Baariin menee vähän rahaa, ei polta eikä juo, kuin ehkä kerran 2-3kk:ssa.

Elää paremmin, kuin moni työssäkäyvä, mutta miksipä ei? Tekee paljon töitä kesällä ja opiskelee ahkerasti. Miksi pitäisi köyhäillä. :)

Vierailija
13/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär asuu peruskorjatussa (-18), mutta erittäin halvassa opiskelija-asunnossa yliopistoa käyden, nyt kolmas vuosi. Töitä tekee saaden palkkaa noin n.10000 vuodessa. Lainat nostaa joka vuosi, mutta ei käytä, eli saa myöhemmin osan lainasummasta hyvityksenä (ilmaista rahaa), jos valmistuu tietyssä ajassa, minkä Kela vaatii. Me vanhemmat autetaan n. 200€/kk. lähinnä jotain bensan ostoja,kun käy kotona ja satanen ruokarahaa yms. vaikka ei sinänsä tarvitsisikaan. 

Tyttärelläon auto käytössä. Ostaa paljon esim. Marimekkoa ja Iittalaa. Kodintekstiilit Marimekkoa ja Finlaysonia. Harrastaa kalliita salijuttuja, noin 100e/kk. Matkustanut paljon ja jos mahdollista Koronan vuoksi, niin lähtee vaihtoon lähikuukausina. Hankki rotukoiran (1500€) ja sille hienot vermeet. Koiran trimmi n.50€/6 viikossa. Koiran vakuutukset n, 300/vuosi. Syö paljon luomua, valmistaa ruuat toki pääosin itse. Valmiit tilaa ResQ:sta. Myös opiskelijaravintolan halpoja lounaita syö myös toki. Kampaajalla käy 2-3kk:n välein, jolloin laittaa lisää väriä ja leikkaa latvat pois, n. 120€. Baariin menee vähän rahaa, ei polta eikä juo, kuin ehkä kerran 2-3kk:ssa.

Elää paremmin, kuin moni työssäkäyvä, mutta miksipä ei? Tekee paljon töitä kesällä ja opiskelee ahkerasti. Miksi pitäisi köyhäillä. :)

Osuit asian ytimeen. Jostain käsittämättömästä syystä jotkut ihmiset luulevat että köyhänä eläminen opiskeluaikana on joku ihmeellinen hyve. Normaalia elämää viettävät opiskelijat tuntuvat ärsyttävän monia. Itse en näe ainuttakaan järkevää syytä elää köyhästi missään elämän vaiheessa jos on mahdollisuus muuhunkin, siis ellei varta vasten itse halua.

1

Vierailija
14/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuit asian ytimeen. Jostain käsittämättömästä syystä jotkut ihmiset luulevat että köyhänä eläminen opiskeluaikana on joku ihmeellinen hyve. Normaalia elämää viettävät opiskelijat tuntuvat ärsyttävän monia. Itse en näe ainuttakaan järkevää syytä elää köyhästi missään elämän vaiheessa jos on mahdollisuus muuhunkin, siis ellei varta vasten itse halua.

1[/quote]

Tämä! Miksi pitäisi köyhäillä, jollei tosissaan ole vähävarainen? Sitäkään en ymmärrä, että miksi hitossa opiskelijat syö jotain mäkki-sotkua, nuudeleita tai makaroonia. Eihän aivotkaan pelaa tommosella ruoalla. Esim kana on hyvin edullista jasiitä saa tehtyä monenlaista. Kauden kasvikset myös edullisia ja pakasteet vielä halvempia. Jos opiskelee vaikka yliopistossa 5-6vuotta ja pääasiallinen ravintoon nuudeli, niin jättäähän se jo pysyvät vauriot elimistöön.