Yleiskoneiden vertailua, käyttökokemuksia?
Olen hankkimassa yleiskonetta, tai tässä vaiheessa vasta tutustumassa aiheeseen.
Kaikki valmistajat kehuvat omia koneitaan, ja huippuhyviä, kauniita ja tehokkaita ne ovat tietysti kaikki.
Olen lukenut arvosteluja, joissa kone on toimitettu nopeasti ja on nätti, just paketista otettu, tai pari kertaa käytetty (mihin?) ja toimii hyvin. Yksi tykkää ja toinen ei.
Juu. Kuinka monta vuotta ne nykyään kestävät? Onko niitä helppo käyttää? Millaisia taikinoita milläkin oikeasti veivaa? Varsinkin leipätaikinoita? Kuinka pitkään niitä voi käyttää kerralla? Missä koneessa taikina kiipeää ylös ja missä jämähtää koukkuun? Joutuuko itse kaapiman jauhoja kulhon pohjalta? Miksi, ja voiko noita välttää mitenkään? Juokseeko ne alas pöydältä kaikki, jos ei pidä kiinni?
Olen miettinyt KitchenAid Artisania, Smegiä ja Boschia. Kaksi ensimmäistä ovat visuaalisesti silmää miellyttäviä, ja Bosch on pienikokoinen. Työtasolla niitä kuitenkin katselee koko ajan, joten huomionarvoinen ominaisuus. Kenwood ei miellytä silmää, ja nykykoneet merkillä eivät ilmeisesti ole yhtä hyviä kuin ennen? Muut tuntuvat muovisemmilta.
KitchenAidista liikkuu sellainen nettihuhu, että sitä saisi ohjekirjan mukaan käyttää vain 10 - 15 minuuttia kerrallaan, pitääkö se paikkansa? Smegistä ei tunnu löytyvän paljon mitään tietoa, Boschista kuuluu hyvää ja huonoa.
Jos teiltä löytyy näitä kolmea merkkiä, olisin kiinnostunut kuulemaan käyttökokemuksia. Muitakin koneita saa toki suositella tai epäsuositella.
Kommentit (13)
Meillä on KitchenAid Artisan. On hyvä, vaivaa leivät, pullat ja pizzat.
Kestävyydestä en osaa sanoa, mutta vaikuttaa hyvin tehdyltä koneelta.
Luin joltain palstalta, että jos löytää vanhan Kenwoodin, se kannattaa ostaa mieluummin kuin uusi. Vanhat on toimintavarmoja, korjattavissa ja kestävät seuraavallekin sukupolvelle. Uusista kuuluu hyvää ja huonoa. Osa tuotannosta on kai siirretty muualle.
Kahden hengen taloudessa ei yleensä tarvitsekaan tehdä puolen litran taikinaa isompaa. Voi myös olla, ettei isommalla koneella pysty tekemään pikkutaikinoita. Äitini (jolla on vanha Kenwood) tekee yleensä vaan pari taikinaa putkeen, jos on tarvis isommalle satsille.
ap
Kuinka kauan KitchenAid Artisan on ollut teillä käytössä, ja leivotko paljon? Onko totta, että sitä voi käyttää vain vartin kerrallaan, tai se ylikuumenee? Kuinka isoja taikinoita sillä voi tehdä?
ap
KitchenAid Artisan ollut reilun vuoden käytössä. Leipominen on selvästi lisääntynyt tuon myötä. Jämäkkä käyttää, eikä pompi. Hiljaisempi kuin mitä muistan lapsuuden yleiskoneen olleen.
En ole huomannut taikinan kiipeämistä ylös tai jauhojen jäämistä astian pohjalle. Jälkimmäiseen toki auttaa vatkaimen säätö oikeaan korkeuteen. Pääasiassa on tullut tehtyä leipä- ja pullataikinoita ja jouluisin tietysti piparitaikinat. Puoliso kehui myös marengin teossa. Ehkä ainoa miinus tulee siitä, että suurin sallittu jauhojen määrä (0,9 kg) tulee helposti vastaan. Ehkä tuli hankittua liian pieni kone. Käyttöohjeet löytyvät netistä ja niissä ei puhuta mitään maksimissaan 10-15 minuutin käyttöajasta.
Mitä sinun pitäisi tehdä yleiskoneella yli vartin kerrallaan? Minulla on Kenwood Chef enkä tiedä siinä olevan aikarajoitusta, mutta en muista yhtään tilannetta, jossa olisi ollut tarve käyttää konetta yli vartin yhteen menoon.
1
Ok, eli puolen litran hiivaleipätaikinako on liian iso Artisanille?
1, Ajattelin lähinnä, että jos tekee useamman jutun peräkkäin. Pari taikinaa, ja ruokaa esim.
ap
Vierailija kirjoitti:
1, Ajattelin lähinnä, että jos tekee useamman jutun peräkkäin. Pari taikinaa, ja ruokaa esim.
ap
Mutta siinähän tulee jo luonnostaan taukoja niiden juttujen välissä, kun kerää ja mittaa aineksia seuraavaan juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta siinähän tulee jo luonnostaan taukoja niiden juttujen välissä, kun kerää ja mittaa aineksia seuraavaan juttuun.
Ja ellei osta useita kulhoja ja vatkaimia niin nekin pitää tiskata välissä.
Yleiskoneen paremmuus riippuu ainakin jonkin verran siitä, mitä sillä enimmäkseen tehdään. Minulla oli ensin Philipsin yleiskone. Häälahjaksi saatiin se. Oli ihan hyvä leivontaan. 5 dl (nestettä) hiivataikinan alusti hyvin. Voitaikinan tekemiseen oli lyömätön.
Pitkä miinis oli se rojun määrä, mitä siihen pakettiin kuului vakiona. Eli oli jos minkälaista vekotinta, sekoitinta, leikkuria ja raastinta. Ehkä puolia kaikista tuli käytettyä ikinä. Reilu 10 vuotta kesti, ja moottori hajosi.
Sitten ostin Kenwoodin isomman koneen. Pakettiin kuului itse koneen lisäksi leipomakulho (1 kpl) 3 erilaista vispilää/sekoitinta ja exstrana blenderi (ihan surkea). Tuo iso kone on hyvä nimenomaan isojen taikinoiden tekemiseen. Kovin pieniä taikinoita ei siihen isoon tiinuun kannata laittaa. 6 kananmunan taikinan teen mieluummin sähkövatkaimella kuin isolla koneella. 5-10 dl hiivataikinoita olen tehnyt sillä hyvällä menestyksellä. Kerran yritin tehdä jotain 3 dl taikinaa, mutta päädyin sitten alustamaan sen käsin.
Rumahan se on, mutta se asuu kaapissa silloin kun en leivo.
Ja ääni on järkyttävän hirveän voimakas.
Plussaa on se, että koneeseen saa jos minkälaista lisälaitetta, mutta vakiona siihen ei tosiaan kuulu kuin ne leivontavälineet. En tosin tiedä, onko mahdollista ostaa ilman leivontaominaisuuksia, joillakin muilla varusteilla.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihan hyvin jaksaa puolen litran taikinan. Ja se rajoitus tarkoittaa yhtäjaksoista käyttöaikaa. 5-10 minuutissa on jäähtynyt riittävästi seuraavaa taikinaa varten. Mulla on 12 vuotta ollut Artisan käytössä. Leivon paljon, varsinkin leipää. Soseutan usein myös keitettyjä juureksia tuolla. Lisäksi mulla on koneeseen lihamylly, sillä jauhetaan se parempi hampurilaispihvien jauheliha välillä. Hyvin on toiminut tähän asti.
Kiitos! Nämä selvensivät jo paljon, ja alan jo hahmottaa mitä asioita kannattaa miettiä koneen hankinnassa. Pitkäaikainen kumppani on paras katsoa tarkasti.
En tosiaan hoksannut, että tauko tulee kulhon ja vatkainten pesuineen ihan luonnollisesti. Äänitasokin kannattaa miettiä.
Lisälaitteet ei varmaan kaikki ole tarpeellisia, paras katsoa ne ajallaan. Leipominen on tärkein ominaisuus, mitä olin ajatellut.
ap
Täällä oli hyvä vertailu yleiskoneista: https://minasydankoti.fi/vertailu-parhaat-yleiskoneet/
Meillä on Kenwood Chef. Kestosta en tiedä, kun omamme on toiminut ilman ongelmia jo yli 20 vuotta. En tiedä, ovatko nykyisin myytävät yhtä kestäviä.
Omamme tekee puolet litran (nestemäärä) pullataikinan ilman ongelmia ja vähän isomman (7 dl) pienellä kitinällä. Jos haluaa tehdä tätä isompia taikinoita, niin Kenwoodin Major on parempi. Kuuden munan munasokerivaahto vatkaantuu Chefillä helposti. Voi olla, että suuremmatkin menisivät, mutta minulla ei ole ollut tarvetta kokeilla.