Miksi ajatte alinopeutta?
Jos nopeusrajoitus on 80km/h ja tie on hyvässä kunnossa, niin silti siellä joku ajelee letkan edessä 60-70km/h. Haluaisin tietää, miksi lähdetään liikenteeseen autolla, jos ei uskalleta ajaa nopeusrajoituksen mukaan? Moottoritiellä on sentään helppo mennä ohi, mutta yksikaistaisella tämä ei ole itsestäänselvyys.
Kommentit (68)
Vielä lisää palauttamisen arvoisia asioita: Ylen lähettämät liikenneaiheiset tietoiskut uutislähetysten kupeessa. Voisi kertoa mm. muun liikenteen huomioimisesta, vilkun käytöstä kaistaa vaihdettaessa, jonomuodostuksesta ja sumuvalojen merkityksestä.
kysyn teiltä kiiressä autoilevat. mihin teillä on kiire. taitaa olla kiire kuolemaan.
minä itse olen ajanut 15 eri maassa vuosia ja osaan pitää turvavälit. mutta monikaan ei osaa pitää turvavälejä. siis ette osaa ajaa oikein.
rekat ja bussit aivan takapuskurissa kiinni. kun ajan nopeusrajoitusten mukaan. mikä siihen on syynä. kiirettä et voi laittaa syyksi. tyhmyyttä se on.
jonain kertana menin erästä motaria. kun joku ukko näytti minulle keskisormea ja kieltään. meni hurjasti. mutta näytin ukolle mistä puusta olen veistetty. annoin palaa. nostin nopeuden siihen mitä en uskalla edes täällä kertoa.
sain ukon kiinni ja annoin edelleen palaa. menin kevyesti ohi. ukko suu ammollaan katsoi voiko olla totta. että tuollaisella vanhalla romulla päihittää minut. niin jäi ukko kauas taakse.
moniko teistä on ajanut baanalla jossa voin nostaa nopeuden vaikka 200 300 tai jenkkien teillä. kysynpä vaan. ei kovinkaan monta kättä nouse. on on aivan sata varma juttu.
Pieni tosielämän kertomus teille "ei mihinkään kiirettä" -ihmisille.
Lähdin kerran kiireessä ajamaan eläinlääkäriin mukanani koira, jota oli purtu. Tottakai eteeni osui pahimman luokan sunnuntaiajelija, joka ajoi viittäkymppiä 80 alueella perässään aivan tajuton letka. Ohi ei päässyt. Ajosäässä ei vikaa ollut.
Itkin koko matkan. Koirani kuoli ennen kuin pääsin perille. Olisi toki voinut menehtyä joka tapauksessa, mutta mietin vieläkin, olisinko ehtinyt ajoissa, jos edessäni ei olisi ollut tuota sunnuntaiajelijaa tai jos olisin valinnut toisen reitin.
Hieman vanhemmat saattavat muistaa vanhan vitsin. Mikä on Suomen vahvin auto? No tietysti Fiat 600, vetää pitkää jonoa perässään.
Vierailija kirjoitti:
Tilanteen mukaan valitaan ajonopeus. Nopeusrajoitus on nopeuden maksimiRAJOITUS, ei minimi.
Niin, eli saa ajaa 80km/h kahdeksankympin alueella ja satasta satasen alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanteen mukaan valitaan ajonopeus. Nopeusrajoitus on nopeuden maksimiRAJOITUS, ei minimi.
Niin, eli saa ajaa 80km/h kahdeksankympin alueella ja satasta satasen alueella.
Mutta ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
On sellaisiakin "alinopuden" ajajia, jotka kummasti osaavatkin ajaa todella kovaa, kun tulee ohituskaistat....
juu, näitä tulee Suomen teillä todella usein vastaan; 5-10 km/h alinopeutta kaksikaistasella ja kun ohituskaista tulee niin nostetaan yli sallitun...
Eräs asia joka saisi palata käytäntöön on kasikympin lätkä tuoreilla autoilijoilla. Tämä toki aiheuttaisi toisinaan jonoutumista mutta sille olisi silloin hyvä ja perusteltu syy. Satasen alueella kasikymppisen ohittaminen on helpompaa kuin 90 km/h haparoiden ajelevan.