Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ajatte alinopeutta?

Kaasua
18.01.2021 |

Jos nopeusrajoitus on 80km/h ja tie on hyvässä kunnossa, niin silti siellä joku ajelee letkan edessä 60-70km/h. Haluaisin tietää, miksi lähdetään liikenteeseen autolla, jos ei uskalleta ajaa nopeusrajoituksen mukaan? Moottoritiellä on sentään helppo mennä ohi, mutta yksikaistaisella tämä ei ole itsestäänselvyys.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelin lauantaina noin 900km matkan eikä tullut 80-tiellä vastaan sellaista kohtaa missä ei 10 vuotta vanhat nastarenkaat olisi pitänyt tarpeeksi hyvin 80-nopeudessa.

Itse ajan 84km/h GPS nopeutta, kamerat välähtelee vasta 86-87km/h todellisella (GPS) nopeudella.

Alinopeuskuskit ärsyttäviä koska hyvin usein ei löydy turvallista ohituskohtaa, lähinnä hullut riskiohittajat pääsee helposti ohi mutta siinä tuleekin vaaratilanteita.

Vierailija
22/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan auton mittarin mukaan, kun ei ole varaa ylinopeussakkoihin. Ja ennenkuin kukaan tulee räkyttämään viisareista, tarkoitan digitaalista nopeusmittaria. Se heittää tasan 3 km/h alle kuudenkympin vauhdissa ja 5 km/h sen yli. Testattu on useammalla tutkanäytöllä. Jos joku ei kestä 5 km/h alinopeutta niin täytyy ihmetellä mikä kiire sinne hautaan on?

Hitaampaa tietysti ajan jos keli sitä vaatii. En ole idiootti.

Jos ajan pitempää matkaa ja huomaan letkaa muodostuvan perään, toki pysähdyn linja-autopysäkille tai muulle vastaavalle ja päästän kiireisemmät ohi. Tykkään ajaa rekkojen perässä kun niitä harvempi lähtee ohittamaan muuten kuin ohituskaistoilla. Osaan myös ammattikuskien "vilkkukielen" joten jos olen itse kärkkymässä rekasta ohi, enkä ajelemassa tyytyväisesti sen takana, saan yleensä vinkin siitä milloin on turvallista mennä ohi.

- 41-v., tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä maantieajoa takana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelin lauantaina noin 900km matkan eikä tullut 80-tiellä vastaan sellaista kohtaa missä ei 10 vuotta vanhat nastarenkaat olisi pitänyt tarpeeksi hyvin 80-nopeudessa.

Itse ajan 84km/h GPS nopeutta, kamerat välähtelee vasta 86-87km/h todellisella (GPS) nopeudella.

Alinopeuskuskit ärsyttäviä koska hyvin usein ei löydy turvallista ohituskohtaa, lähinnä hullut riskiohittajat pääsee helposti ohi mutta siinä tuleekin vaaratilanteita.

Lisäyksenä vielä että tiesuolaa ei ollut missään kohtaa 900km matkaa.

Vierailija
24/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli joskus takavuosina keskustelu alinopeudesta, ja siinä eräs mamma oikeutti alinopeutensa sillä, että hänen serkkunsa oli lapsena kuollut jäätyään kaahailijan auton alle.

Vierailija
25/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan taitojeni mukaan.

Meillä on noin 20 kilometrin pätkä tietä jossa rajoitus 80.

Ei ole katuvaloja ja on hirviä eikä aitoja.

Pimeällä ajan aina 60 tai 70. Varsinkin liukkaalla.

Minulla on kerran hypännyt hirvi auton eteen ja ei sitä tajua kuinka nopeeta se siinä on jos ei ole noin käynyt.

Sen jälkeen olen ollut varovaisempi tuolla tiellä.

Silloin oli vauhtia sattumalta vain reilu 60 ja katsoin juuri siihen suuntaan mistä hirvi tuli kun mietin että kohta se risteys tulee mistä piti kääntyä. Jos olisi ollut isompi vauhti ja katse eteenpäin niin päin olisin ajanut kun en olisi ehtinyt reagoimaan.

Vituttaa ihmiset jotka tulee perseeseen kiinni ajamaan. Mietin aina silloin että toivottavasti ei hirvi tule eteen kun se perässä tuleva rysäyttäisi perään vaikka hirven onnistuisinkin väistämään.

Sillä tiellä on joka vuosi hirvikolari ollut. Tai peurakolari eli niitä elukoita oikeasti siinä menee. En tajua miksei niitä aitoja siihen laiteta?

Se on se syy.

Ohi pääsee kyllä ja jos ei pääse niin olen pysähtynyt bussipysäkille ja päästänyt ohi.

Voi vielä katsoa törmäysvideon miten käy lapsen joka turvaistuimessa kolaritilanteessa.

En halua että omani joutuu sitä kokemaan ja haluan että hän saa äidin ehjänä kotiin.

Ja siinä edessä olevassa hidastelevassa autossa saattaa olla juuri kortin saanut arka kuski. Siinä voi olla kolarin jälkeen ajamaan lähtenyt henkilö.

Voi olla uusi tai vieras auto.

Ette voi tietää miksi joku ajaa "alinopeutta". Se 80 kyltti ei muuten tarkoita että on pakko ajaa 80.

Ja joo, olen itsekin kironnut joskus edellä ajavaa jos on ollut kiire eikä pääse ohittamaan mutta koitan aina ajatella että siinä autossa voi olla juuri kortin saanut kuski tms.

Vierailija
26/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi hidastelijat ovat yleensä rattijuoppoja tai heiveröisiä vanhuksia, joita ei saisi enää päästää auton rattiin.

Vierailija
27/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono auto, huonot renkaat. Eli pelkään aiheuttavani onbettomuuden. Kolisee ja paukkuu liikaa kovassa vaihdissa. Menkööt audit ja bmw:t ohi.

Vierailija
28/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan vain muutaman kerran vuodessa alinopeutta, ja silloin TODELLA HYVÄSTÄ SYYSTÄ! Keli on niin huono, että päätyisin muuten ojaan. Esim. liikaa vettä tiellä (vesiliirto-riski) tai suolaamaton/hiekoittamaton vilkasliikenteinen tie ja mustaa jäätä (liukastelu joko ojaan tai vastaantulijan kaistalle -riski).

Ohi pääsee aina.

Vierailija
29/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi hidastelijat ovat yleensä rattijuoppoja tai heiveröisiä vanhuksia, joita ei saisi enää päästää auton rattiin.

Hyvällä kelillä itselläkin tulee tämä ajatus mieleen...

Vierailija
30/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jos hurjastelisin 80 km/h voisi auto suistua ojaan ja räjähtää.

niin ja ajatelkaa lapsia. siellä keskellä pikatietä voi olla päiväkoti ja ala-aste ja lastensairaala ja adoptiokeskus ja..

Vierailija
31/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pälkäneentie.

Vierailija
32/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleko ap olevansa kovakin tyyppi kun ajee kovempaa kuin moni muu? Mulla jäi toi vaihe taakse jo teini-ikäisenä, surullista että jotkut on tollasia hautaan asti :(

Vierailija
33/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa iisisti immeiset. Liikenteessä tulee aina olemaan eritasoisia kuskeja ja erikuntoisia menopelejä. Turhaa stressata siitä, että muut eivät käyttäydy kuten itse. Kyllä me kaikki sinne mahdutaan. Olen taksikuski ja varmasti olisin stressannut itseni työkyvyttömäksi, jos viitsisin hermostua joka asiasta liikenteessä.

Vierailija
34/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet alfa. Onko sulla kova pätemisen tarve muissakin asioissa, jotta voisit kompensoida omaa pientä minääsi tai pientä pippeliä?

Vierailija
35/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin ja tie on petollisen liukas ja auton mittaristo huutaa keltaisella liukasta tietä, niin saatan hiukan hellittää jalkaa siitä kaasupolkimelta. Sori siitä.

Vierailija
36/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleko ap olevansa kovakin tyyppi kun ajee kovempaa kuin moni muu? Mulla jäi toi vaihe taakse jo teini-ikäisenä, surullista että jotkut on tollasia hautaan asti :(

Sinun luetunymmärtäminen tässä on surullista :) aloituksessa ei puhuttu mitään kovempaa ajamisesta. Yritä uudelleen.

Vierailija
37/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin ja tie on petollisen liukas ja auton mittaristo huutaa keltaisella liukasta tietä, niin saatan hiukan hellittää jalkaa siitä kaasupolkimelta. Sori siitä.

Tämä on itsestään selvää. Kuitenkin aloituksessa lukee, miksi ajatte alinopeutta kun tie on hyvässä kunnossa. Ei miksi ajatte hitaasti jos on paska keli :D

Vierailija
38/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä alinopeudesta mutta ylinopeutta en suostu ajamaan. Maantiellä jossa on kesällä 100 ja talvella 80, niin suurin osa haluaisi ajaa sitä kesänopeutta, jos ajan 90 niin ohi painetaan keltaisten viivojen yli heittämällä, mutkat ovat myös suosittuja. Sitten käännytäänkin kilometrin päästä pois päätieltä.

Myös puskurini tuntuu olevan kiinnostava kun sitä niin läheltä pitää tulla katsomaan, sitten jäädään siihen kuumottamaan eikä edes aiota ohittaa. Hidastan myös jos nopeusrajoitus muuttuu risteyksen kohdalla, sori siitä.

Vierailija
39/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi eilen oli niin petollisen liukasta, että oli ihan järkevää ja turvallista ajaa alinopeutta.

Hyvä! Tilannenopeus ei ole sama kuin alinopeus, ja sen tulisi kaikki kortilliset tajuta.

Vierailija
40/68 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on todella hyvä että esimerkiksi anoppini 67, ajaa 60 eikä 80. Todella paljon vaarallisempaa itselleen ja muille jos ajaisi kovempaa. 

Eiköhän jokaiselta löydy jokin pätevä syy "alinopeuteen".  Äkkiäkös niistä ohi pääsee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä