Nuorilla on nyt tosi ankeaa
Mulla on abi ja ysiluokkalainen. Käytännössä kaikki kiva on peruuntunut. Harrastukset jäissä, ei penkkareita, ei kesätöitä, unelmien tet-paikka peruuntui.
Abi on etänä. Yksin huoneessaan.
Ysiluokkalaisella opetus on sitä että opettaja maski päässä paasaa. Ei ole ryhmätöitä, ei labratöitä.
Pää särkee jatkuvasti maskin käytöstä.
Ankeaa. Ankeaa. Ankeaa.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Maski on liian kauan päällä tuon perusteella ja koulupäivä liian pitkä – kertakäyttömaskin sivusta saa ilmaa, kankaisesta ei. Silloin etänä parempi. Kotoa saa edelleen lähteä vaikka kävelylle ym ja kotona voi tehdä kivojakin asioita, riippuen mitä välineitä tai kirjoja on. Myös muutama vakikaveri voi olla, jos eivät tapaa miljoonaa muuta ihmistä. Talven kylmyys on hankalampi, mutta osa nuorista voi olla onnellisia kun ei revitä sinne ja tänne aikuisten mielihalujen mukaan. Nuoret ovat erilaisia, ei vain yhtä lajia toiveineen.
Kotoa saa poistua myös kauppakeskuksiin, kahviloihin, elokuviin, kirjastoihin yms. paikkoihin joissa nuoret tykkäävät olla. Lisäksi ystäviä voi kutsua kotiin.
Jos maskit aiheuttavat päänsärkyä tai epämukavuutta niin sitten pitäisi olla normaalisti (eli ilman maskia). Eikä mitään typerää kännykännäyttökoulua vaan oppilaat ansaitsevat ihan oikeaa opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin abi ja haluaisin kertoa asiaan oman näkökulmani. On totta, että on ikävää ettei viimeisiä normiviikkoja lukiossa voikaan viettää normaalisti ja esim. penkkarit on peruttu. Olen myös samaa mieltä, että osittainen etäkoulu asettaa eri maakuntien abit eriarvoiseen asemaan.
Kuitenkin asiassa on myös toinen puoli. Etäkoulu sopii itseni mukaan lukien monelle lukiolaiselle. Vaikka tulevaisuus tuntuukin hatarammalta, on ihanaa että koulussa ei tavitse istua kahdeksasta neljään. Normiarki pitkine koulupäivineen ja harrastuksineen on täynnä suorittamista. Uskon, että kaikki meistä abeista haluaisivat elää normaalia lukioelämää, mutta kaikkien on valitettavasti tehtävä nyt uhrauksia, ja löytyy etäkoulusta niitä hyviäkin puolia.
Mun teinit opiskelee paremmin etänä.
Mutta kyllä tää sosiaalisen puolen puuttuminen ja kaikkien kohokohtien menetys syö.
Ap
Samaa mieltä, en usko että kukaan voi kiistää kyseistä väitettä. Mielestäni kuitenkin rajoitukset eivät ole mitenkään liian tiukat nuorten kohdalla, sillä niillä pyritään turvaamaan se, ettei tilanne riistäydy käsistä ja esim. me nuorten pääsisimme tekemään yo-kirjoitukset mahdollisimman normaalisti. Se mitä itse toivoisin eniten tässä tilanteessa on joustavuus ja ekstratuki opettajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoruus on sitä mitä se sattuu kullakin olemaan. Ei ole mitään sellaista, mikä erityisesti "kuuluu" tiettyihin ikävuosiin. Jos nuoruus ajoittuu historiallisesti kehnoon ajankohtaan, sitten se ajoittuu. Missä mielikuvitus? Jos sopeutuminen siihen on näin hankalaa, että kivoja joukkotapahtumia jää vähäksi aikaa pois, niin pelottaa, miten ihmeessä nämä nuoret kestäisivät huonommissa olosuhteissa.
Enkä minä nyt tajua, eihän se nuoruus parissa vuodessa ohi mene. Ei kannata surkutella nuoria liikaa ja kannustaa tällaista ajattelutapaa. Ei ole mitään sellaista, mitä 18-vuotias ei voisi tehdä vaikka 21-vuotiaana.
21-vuotiaana ei enää vietetä yo-juhlia, penkkareita, wanhoja tai juhlita täysi-ikäistymistä.
Kuka kieltää? Jos samat kokemukset jäivät koko porukalta väliin, eikö ne ole helppo juhlia yhdessä myöhemmin?
Jos vain yksi putoaa kelkasta, on huomattavasti vaikeampi kokea näitä asioita myöhemmin. Juna meni jo, ja jäit asemalle. Mutta isolla porukalla rajana on vain mielikuvitus.
Joo, sultakin voidaan perua kaikki. Käytät sitten sitä mielikuvitustasi ja viihdytät itseäsi siivoamalla kaappeja ja ulkoilemalla.
No totta kai minulta on peruttu kaikki. Luuletko, että korona vaikeuttaa vain nuorison elämää? Olen kai onnekas kun minun ei tarvitse siivota kaappeja, vaan "viihdytän itseäni" yrittämällä kuumeisesti keksiä vaihtoehtoisia keinoja tienata rahaa freelancerina, jotta pysyy katto pään päällä.
Mainitse nyt vaikka kolme vanhojen tansseihin, penkkareihin ja ylioppilasjuhliin/muihin valmistujaisiin rinnastettavissa olevaa tapahtumaa jotka sinulta keski-ikäiseltä(?) on peruttu.
Minusta on kyllä hyvä että nuoret oppivat tässä ettei elämä aina ole kivaa ja reilua. Yhdessä voi perheenä viettää aikaa kotona eikä antaa vain tuijottaa konetta. Toki lapset ja nuoret jolla asiat jo valmiina huonosti niin heitä pitäisi enemmän auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Itselläni samanikäiset lapset. Erityisesti tämän vuoden abit kärsivät tästä. Miten monta kurssia onkaan pitänyt suorittaa etänä. Monelle tämä maksaa varmasti opiskelupaikan.
On tosi kivaa opiskella yksinään pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa, not. Sivusta kun olen seurannut, niin kurjalta näyttää. Opelta ei saa mitään apua. Omakin abi on pärjännyt ihan hyvin ja viime kevätkin meni jotenkuten, vaikka joutuikin yksinään opiskelemaan. Nyt on vaan tullut hänelle joku synkkävireisyys kun kaikki menot on loppuneet. Mahtava nuoruus, kökkiä kotona kaikki päivät. Onneksi edes jokunen kaveri on, jotka eivät ole lähteneet tähän koronapelleilyyn mukaan.
Kevät meni meillä hyvin. Nyt alkaa meidän nuoret selkeästi silmin nähden jotenkin masentua tästä. Opiskelun suhteen ei ole ongelmia, osaamme auttaa heitä kaikissa aineissa.
Mutta tää kun kaikki nuoruuteen kuuluva kiva jää pois.
Ap
No keksikää aina jotain kivaa. Ei sen tarvitse olla aina ulkopuolelta järjestettyä. Montaa asiaa voi tehdä edelleen. Tuskin harjoittelukaan kiellettyä. Ideoita varmasti saa paperille, nuori itsekin.
Minusta kyllä tuntuu vähän siltä, että valtaosa tavallisista ihmisistä ei keksi MITÄÄN ideoita, ellei kädestä pitäen ohjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Itselläni samanikäiset lapset. Erityisesti tämän vuoden abit kärsivät tästä. Miten monta kurssia onkaan pitänyt suorittaa etänä. Monelle tämä maksaa varmasti opiskelupaikan.
On tosi kivaa opiskella yksinään pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa, not. Sivusta kun olen seurannut, niin kurjalta näyttää. Opelta ei saa mitään apua. Omakin abi on pärjännyt ihan hyvin ja viime kevätkin meni jotenkuten, vaikka joutuikin yksinään opiskelemaan. Nyt on vaan tullut hänelle joku synkkävireisyys kun kaikki menot on loppuneet. Mahtava nuoruus, kökkiä kotona kaikki päivät. Onneksi edes jokunen kaveri on, jotka eivät ole lähteneet tähän koronapelleilyyn mukaan.
Kevät meni meillä hyvin. Nyt alkaa meidän nuoret selkeästi silmin nähden jotenkin masentua tästä. Opiskelun suhteen ei ole ongelmia, osaamme auttaa heitä kaikissa aineissa.
Ap
No keksikää aina jotain kivaa. Ei sen tarvitse olla aina ulkopuolelta järjestettyä. Montaa asiaa voi tehdä edelleen. Tuskin harjoittelukaan kiellettyä. Ideoita varmasti saa paperille, nuori itsekin.
Ei se vaan ole sama asia kuin se once in a lifetime leirikoulu Pekingissä tai penkkarit, tetti Kansallisteatterissa tms.
Nyt on erinomainen mahdollisuus opettaa nuorelle henkistä kestävyyttä ja joustavuutta.
Keskustelkaa asioista. Keskustelkaa siitä, miten tärkeää on harjoittaa kykyjä sen suhteen, että pää pysyy kriisitilanteissa kasassa. Miten ne kenellä tämä taito on, selviävät elämässä pidemmälle. Tätä taitoa harva oppii yksin. Puhukaa, puhukaa ja harjoitelkaa. Katsokaa asiaa isosta mittakaavasta. Jutelkaa nuorten kanssa, että elämme historiallisesti poikkeavia aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Montaa asiaa voi tosiaan tehdä edelleen, mutta ei se nuorisoporukalla kauppakeskusessa istuminen kuitenkaan mitään ainutkertaisia virstanpylväitä kuten penkkareita korvaa.
Ei ryhmätöitä? Toivottavasti korona ei koskaan mene ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoruus on sitä mitä se sattuu kullakin olemaan. Ei ole mitään sellaista, mikä erityisesti "kuuluu" tiettyihin ikävuosiin. Jos nuoruus ajoittuu historiallisesti kehnoon ajankohtaan, sitten se ajoittuu. Missä mielikuvitus? Jos sopeutuminen siihen on näin hankalaa, että kivoja joukkotapahtumia jää vähäksi aikaa pois, niin pelottaa, miten ihmeessä nämä nuoret kestäisivät huonommissa olosuhteissa.
Enkä minä nyt tajua, eihän se nuoruus parissa vuodessa ohi mene. Ei kannata surkutella nuoria liikaa ja kannustaa tällaista ajattelutapaa. Ei ole mitään sellaista, mitä 18-vuotias ei voisi tehdä vaikka 21-vuotiaana.
21-vuotiaana ei enää vietetä yo-juhlia, penkkareita, wanhoja tai juhlita täysi-ikäistymistä.
Kuka kieltää? Jos samat kokemukset jäivät koko porukalta väliin, eikö ne ole helppo juhlia yhdessä myöhemmin?
Jos vain yksi putoaa kelkasta, on huomattavasti vaikeampi kokea näitä asioita myöhemmin. Juna meni jo, ja jäit asemalle. Mutta isolla porukalla rajana on vain mielikuvitus.
Joo, sultakin voidaan perua kaikki. Käytät sitten sitä mielikuvitustasi ja viihdytät itseäsi siivoamalla kaappeja ja ulkoilemalla.
No totta kai minulta on peruttu kaikki. Luuletko, että korona vaikeuttaa vain nuorison elämää? Olen kai onnekas kun minun ei tarvitse siivota kaappeja, vaan "viihdytän itseäni" yrittämällä kuumeisesti keksiä vaihtoehtoisia keinoja tienata rahaa freelancerina, jotta pysyy katto pään päällä.
Mainitse nyt vaikka kolme vanhojen tansseihin, penkkareihin ja ylioppilasjuhliin/muihin valmistujaisiin rinnastettavissa olevaa tapahtumaa jotka sinulta keski-ikäiseltä(?) on peruttu.
No juu, kyllä minä ymmärrän, ettei kolmekymppisellä enää mitään elämää voi olla, ja ainoastaan nuorten jutuilla on mitään väliä. Väliin jääneet wanhojen tanssit >>>> aikuisen ihmisen konkurssi.
Penkkarit ja ylioppilasjuhlat minulta kyllä jäi väliin aikanaan. Jos olisi ollut muutama muu kaveri samassa veneessä, olisin kyllä järjestänyt heidän kanssa yhdessä jotain kivaa. Mutta se oli vain minä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on erinomainen mahdollisuus opettaa nuorelle henkistä kestävyyttä ja joustavuutta.
Keskustelkaa asioista. Keskustelkaa siitä, miten tärkeää on harjoittaa kykyjä sen suhteen, että pää pysyy kriisitilanteissa kasassa. Miten ne kenellä tämä taito on, selviävät elämässä pidemmälle. Tätä taitoa harva oppii yksin. Puhukaa, puhukaa ja harjoitelkaa. Katsokaa asiaa isosta mittakaavasta. Jutelkaa nuorten kanssa, että elämme historiallisesti poikkeavia aikoja.
Nyt ei ole mikään kriisitilanne, vaan lievä kulkutauti johon kuolee alle 1% sairastuneista, ja jonka takia valtiovalta on tehnyt täysin mielivaltaisia päätöksiä kansalaisten elämän rajoittamiseksi.
Oikeasti, juuri kukaan ei ole kuole koronaan. Miksi siis lievän nuhan takia pitäisi estää nuoria elämästä elämäänsä? Tätä pelleilyä on jatkunut kohta vuoden eikä loppua näy, joten eipä ole ihme jos nuorilla alkaa pää hajota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ankeaa, ja ikäväähän tuo on, mutta tämä on nyt tilanne, jolle valitettavasti ei voi mitään. Sen vuoksi kehoittaisin kuitenkin miettimään niitä hyviä asioita, mitä elämässä on. On kuitenkin koti, perhe, mahdollisuus käydä koulua. Voi ulkoilla, ulkona voi tavata ystäviäänkin. Voi miettiä niitä harrastuksia mitä voi tehdä kotona tai pienellä porukalla.
Ja tämä menee ohi, nyt eletään jo lopun alkua!
Ei todellakaan eletä lopun alkua, jos rokotteen saa ehkä vasta joulukuussa. Pidempi aika siihen on kuin viime maaliskuuhun!
sinä et tarvitse rokotetta tomppeli ainoastaan riski ryhmäläiset tarvitsee rokotteen ja ne saa ennen joulu kuuta1
No voi voi. Kyllä nuoretkin sopeutuvat, minusta on ihmeellistä kitinää että nuoria ei saisi rajoittaa tässä tilanteessa, he ovat kuitenkin aivan samalla tavalla sairastumisriskissä ja tartuttavia kuin muutkin. Toki myös baarit pitäisi pistää kiinni.
Ei elämä penkkareiden puuttumiseen kaadu. Se on totta, että lisätukea opiskeluun on varmasti liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Monelle tämä maksaa varmasti opiskelupaikan.
Ollaanko opiskelupaikkojen määrää leikkaamassa?
Mulla on abi ja ysiluokkalainen. Käytännössä kaikki kiva on peruuntunut. Harrastukset jäissä, ei penkkareita, ei kesätöitä, unelmien tet-paikka peruuntui.
Abi on etänä. Yksin huoneessaan.
Ysiluokkalaisella opetus on sitä että opettaja maski päässä paasaa. Ei ole ryhmätöitä, ei labratöitä.
Pää särkee jatkuvasti maskin käytöstä.
Ankeaa. Ankeaa. Ankeaa.
No niinpä. Kyllä esim. silloin sota-aikana oli nuorilla helppoa. Jospa joskus saadaan ne ajat takaisin.
Näin kolmekymppisenä kun katson elämääni taaksepäin, elämäni TOP10-kokemuksiin ei kuulu penkkarit, vanhojentanssit, tetti eikä kesätyö. Edes vielä niiden tapahtuessa en olisi nostanut niitä elämäni TOP10-tapahtumiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minusta kyllä tuntuu vähän siltä, että valtaosa tavallisista ihmisistä ei keksi MITÄÄN ideoita, ellei kädestä pitäen ohjata.
Jos olet niin hyvä ideoitsija, niin ehdota sinä sitten, miten korvata wanhat, yo-juhlat, penkkarit, leirikoulut, tet-harjoittelut jne.
Mikään lautapelien pelaaminen etäyhteydellä tai happihyppely ulkosalla eivät kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se vaan ole sama asia kuin se once in a lifetime leirikoulu Pekingissä tai penkkarit, tetti Kansallisteatterissa tms.
Veikkaisin, että se kansanosa, jolla on ylipäätään varaa lähteä leirikouluun Pekingissä ja yhteyksiä saada tet-paikka Kansallisteatterissa, on edellytyksiä järjestää jälkikasvulleen once in a lifetime -kokemuksia vähän enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Veikkaisin, että se kansanosa, jolla on ylipäätään varaa lähteä leirikouluun Pekingissä ja yhteyksiä saada tet-paikka Kansallisteatterissa, on edellytyksiä järjestää jälkikasvulleen once in a lifetime -kokemuksia vähän enemmänkin.
Leirikoulu Pekingissä ei maksa mitään, vain että majoitimme kiinalaisnuoren viikoksi, ja nuori ihan itse hankki sen tet-paikan.
Hienoa jos ryhmätöistä on edes päästy eroon!