Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorilla on nyt tosi ankeaa

Vierailija
17.01.2021 |

Mulla on abi ja ysiluokkalainen. Käytännössä kaikki kiva on peruuntunut. Harrastukset jäissä, ei penkkareita, ei kesätöitä, unelmien tet-paikka peruuntui.

Abi on etänä. Yksin huoneessaan.

Ysiluokkalaisella opetus on sitä että opettaja maski päässä paasaa. Ei ole ryhmätöitä, ei labratöitä.

Pää särkee jatkuvasti maskin käytöstä.

Ankeaa. Ankeaa. Ankeaa.

Kommentit (258)

Vierailija
201/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni elämä pysähtyi nuorena täysin koronan takia.

Minun ja muun nuoren kohdalla tämä tulee johtamaan syrjäytymiseen, jos tilanne ei muutu.

❤️

Vierailija
202/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niille sinun nuorillesi -tai sinulle- lupasi, että elämä tulee olemaan aina kivaa? Että saa riparit, penkkarit ja vanhojen tanssit koska parikymmentä vuotta -eli erittäin lyhyen aikaa- niin on ollut tapana?

Jos elämän suurin ongelma on, että jää jotkut juopottelutilaisuudet väliin ja saa opiskella rauhassa omassa huoneessaan, niin pienet on murheet.

Teinit on muutenkin siinä iässä missä on hyvä alkaa tajuta elämän realiteetteja.

Ilmeisesti sulla on jäänyt nuoruuden hauskat kokemukset väliin. Muuten en tätä ymmärrä.

Kerrotko vielä, miksi halveksut noin avoimesti kilttiksiä, jotka niitä hauskoja kokemuksia ei nuorena saa?

Estettiinkö kilttiksiä osallistumasta vanhojen tanssseihin? Penkkareihin? Harrastuksiin? Näistä kilttiksistä näemme juuri täydellisesti mihin se johtaa, kun mihinkään ei osallistuta ja vain kotona kökitään. Elämän realiteetit ovat juuri näin. Joko olet muiden seurassa, hakeudut tilaisuuksiin, teet asioita, hankit kavereita joiden kanssa vietät aikaasi jne. tai kohtalosi on olla toisiaan vaan ja ainoastaan yksinään kotona neljän seinän sisällä loppuelämä.

Kilttis ei saa hauskoja kokemuksia, koska hän päättää olla hankkimatta niitä itselleen. Hän pystyi ihan vapaasti kaikkeen siihen samaan mihin kuka tahansa oma-aloitteinen nuori. Liittymään harrastuksiin, käymään diskossa, käymään etelän lomilla, etsimään ystäviä jne, Kun ja jos odottaa, että muut tekevät puolesta jää ilman ja kotiin.

Elämän realiteetti on, että itse on vaan otettava asiat omiin käsiin ja tehtävä itse. Nyt vaan olemme siinä tilanteessa, että vaikka kuinka itse on aktiivinen se ei auta ja se on täysin eri asia, kun jos ei viitsi tai halua. Sinä ITS et voi vaikuttaa asioihin, koska muut päättävät rajoittamalla toisin. Kilttiksiä rajoittaa vain ja ainoastaan he itse ja heidän oma asenteensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/3 vuodesta menee vielä rokotteen odotteluun mikä on erityisesti nuorille ja vanhoille todella pitkä aika.

Vierailija
204/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja nuoret kärsivät tässä rytäkässä kohtuuttomasti. Meillä 12v. lapsella synnynnäinen pieni epämuodostuma ja pitäisi päästä käymään kontrollissa lasten ortopedilla. Mitään aikoja ei kuulemma edes anneta, koska ruuhka on valtava viime vuodelta.

Ja miksi lapset ja nuoret laitetaan tässä maksamaan? Kärjistäen sanottuna sen takia, että muutama 90-vuotias saa elää 92-vuotiaaksi asti.

Ei, vaan sen takia, että sitten kun se 12-vuotiaasi saa vakavan tautimuodon, hänelle riittäisi paikka tehohoidossa, eikä tarvitse tukehtua sairaalan aulaan.

Se on paljon todennäköisempää, että tuo 12- vuotias sairastuu syöpään, jota ei todeta ajoissa ja hän menehtyy siihen, kun että hän saa vakavan Koronan tautimuodon puhumatta siitä, että hän menehtyisi siihen. Ja tämän tosiasian voit nähdä tutkimalla dataa. Suomessa vuodessa syöpään menehtyy 13 000 ihmistä syöpää, ja koronaan vähän päälle 600, joista menehtyneiden mediaani ikä on ollut 84v.

Mutta vielä emme tiedä mitä tämä aiheuttaa nuorissa. 90- laman jäljet nuorissa ovat näkyneet ja näkyvät yhä.

Vierailija
205/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niille sinun nuorillesi -tai sinulle- lupasi, että elämä tulee olemaan aina kivaa? Että saa riparit, penkkarit ja vanhojen tanssit koska parikymmentä vuotta -eli erittäin lyhyen aikaa- niin on ollut tapana?

Jos elämän suurin ongelma on, että jää jotkut juopottelutilaisuudet väliin ja saa opiskella rauhassa omassa huoneessaan, niin pienet on murheet.

Teinit on muutenkin siinä iässä missä on hyvä alkaa tajuta elämän realiteetteja.

Ilmeisesti sulla on jäänyt nuoruuden hauskat kokemukset väliin. Muuten en tätä ymmärrä.

Kerrotko vielä, miksi halveksut noin avoimesti kilttiksiä, jotka niitä hauskoja kokemuksia ei nuorena saa?

Estettiinkö kilttiksiä osallistumasta vanhojen tanssseihin? Penkkareihin? Harrastuksiin? Näistä kilttiksistä näemme juuri täydellisesti mihin se johtaa, kun mihinkään ei osallistuta ja vain kotona kökitään. Elämän realiteetit ovat juuri näin. Joko olet muiden seurassa, hakeudut tilaisuuksiin, teet asioita, hankit kavereita joiden kanssa vietät aikaasi jne. tai kohtalosi on olla toisiaan vaan ja ainoastaan yksinään kotona neljän seinän sisällä loppuelämä.

Kilttis ei saa hauskoja kokemuksia, koska hän päättää olla hankkimatta niitä itselleen. Hän pystyi ihan vapaasti kaikkeen siihen samaan mihin kuka tahansa oma-aloitteinen nuori. Liittymään harrastuksiin, käymään diskossa, käymään etelän lomilla, etsimään ystäviä jne, Kun ja jos odottaa, että muut tekevät puolesta jää ilman ja kotiin.

Elämän realiteetti on, että itse on vaan otettava asiat omiin käsiin ja tehtävä itse. Nyt vaan olemme siinä tilanteessa, että vaikka kuinka itse on aktiivinen se ei auta ja se on täysin eri asia, kun jos ei viitsi tai halua. Sinä ITS et voi vaikuttaa asioihin, koska muut päättävät rajoittamalla toisin. Kilttiksiä rajoittaa vain ja ainoastaan he itse ja heidän oma asenteensa.

Ja tämä korona-ajan eristyneisyys vaikuttaa juurikin kilttiksiin. Eivät enää käy sitäkään vähää missään, kun kaikki yhteinen on peruttu. Nyt sosiaalista elämää on lähinnä vain jos on itse aktiivinen ja on se oma kaveripiiri/yhteisö. Eli ne sosiaalisimmat selviävät paremmin tästä nuorison kurjuudesta, kun taas kilttikset tippuvat sen kaiken ulkopuolelle.

Vierailija
206/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee yhteiskunnalle vielä kalliiksi tämä lasten ja nuorten rajoittaminen. Siitä olen varma.

Vierailija
207/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti näitä kommentteja täällä ja kyvyttömyyttä asettua nuoren ihmisen asemaan. Mielestäni ap nosti esille todella tärkeän asian, ja ihmettelen joka päivä miten vähän tästä yhtään missään puhutaan.

Vierailija
208/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja nuoret kärsivät tässä rytäkässä kohtuuttomasti. Meillä 12v. lapsella synnynnäinen pieni epämuodostuma ja pitäisi päästä käymään kontrollissa lasten ortopedilla. Mitään aikoja ei kuulemma edes anneta, koska ruuhka on valtava viime vuodelta.

Ja miksi lapset ja nuoret laitetaan tässä maksamaan? Kärjistäen sanottuna sen takia, että muutama 90-vuotias saa elää 92-vuotiaaksi asti.

Ei, vaan sen takia, että sitten kun se 12-vuotiaasi saa vakavan tautimuodon, hänelle riittäisi paikka tehohoidossa, eikä tarvitse tukehtua sairaalan aulaan.

Todennäköisyys siihen, että 12-vuotias saa vakavan tautimuodon on minimaalinen, kun lievänkään tautimuodon saaminen ei ole todennäköistä. Todennäköisempää on monet muut maailman vaarat ja syrjäytyminen.

Vierailija
209/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei maailma muutu enää enempää tai voi tulla vielä oikeastikin rankkaa kermapyypyille.

Vierailija
210/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä kesätöiden peruuntuminen olisi ollut se vihoviimeinen asia, joka olisi harmittanut 😄 Muut jutut ymmärrän ja tilanne on minustakin todella ankea ja epäreilu, muillekin kuin nuorille.

M32

Vierailija
211/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on ankeeta.

Tiedoksi vaan.

Vierailija
212/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, miten helpolla on päästy elämässä. Asioita ei osata suhteuttaa. Oma äitini kuoli ennen vanhojen tansseja enkä tosiaan osallistunut silloin tansseihin. Olisin ollut valmis luopumaan vanhojen tansseista, penkkareista, yo-juhlista ja opiskelijabileistä saadakseni äitini takaisin. Äidin menetys oli murskaavan tuskallinen kokemus. Pikkujutut on pikkujuttuja. Elämä ei ole pelkkää mielihyvää.

Oma isäni kuoli, kun olin 10. En silti ymmärrä miten se liittyisi tähän. Onhan noiltakin nuorilta voinut menehtyä läheisiä tai itse on voinut sairastua vakavasti tms.

Koronarajoitukset ei todellakaan ole mitään pikkujuttuja, etenkään nuorelle. Kyllä tää riskiryhmien suojelu on mennyt aivan överiksi jo ajat sitten.

Vierailija
213/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoruus on sitä mitä se sattuu kullakin olemaan. Ei ole mitään sellaista, mikä erityisesti "kuuluu" tiettyihin ikävuosiin. Jos nuoruus ajoittuu historiallisesti kehnoon ajankohtaan, sitten se ajoittuu. Missä mielikuvitus? Jos sopeutuminen siihen on näin hankalaa, että kivoja joukkotapahtumia jää vähäksi aikaa pois, niin pelottaa, miten ihmeessä nämä nuoret kestäisivät huonommissa olosuhteissa.

Enkä minä nyt tajua, eihän se nuoruus parissa vuodessa ohi mene. Ei kannata surkutella nuoria liikaa ja kannustaa tällaista ajattelutapaa. Ei ole mitään sellaista, mitä 18-vuotias ei voisi tehdä vaikka 21-vuotiaana.

No on se nyt vähän outoa esim juhlia täysi-ikäistymistä 21-vuotiaana.

Mitä juhlimista siinä on?

Vierailija
214/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en kyllä ymmärrä, että noudatetaan suosituksia niin orjallisesti, ettei edes kavereita nähdä. Meidän kaveriporukassa ei korona ole vaikuttanut mihinkään muuhun kuin siihen, että mennään baariin normaalia aiemmin ja aina pitää järjestää jatkot jossain, kun joutuu jo klo 23 lähtemään ulos. Näin on eletty koko tämä aika ja kyllä viime viikonloppunakin oli yökerho lähestulkoon täynnä. Silti ei koronaa tällä paikkakunnalla ole kuin 0-3 tapausta päivässä enkä itse edes tiedä ketään, jolla olisi korona ollut. Vaikka näin "vastuuttomasti" on eletty.

Keväällä vielä oltiin kotona, kun ei ollut koronasta vielä tietoa, mutta kyllä näillä tiedoilla ymmärtää jo, että kyseessä ei ole influenssaa vaarallisempi virus, joten perusterveen nuoren on aivan turha jumittaa kotona.

Vierailija
215/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en kyllä ymmärrä, että noudatetaan suosituksia niin orjallisesti, ettei edes kavereita nähdä. Meidän kaveriporukassa ei korona ole vaikuttanut mihinkään muuhun kuin siihen, että mennään baariin normaalia aiemmin ja aina pitää järjestää jatkot jossain, kun joutuu jo klo 23 lähtemään ulos. Näin on eletty koko tämä aika ja kyllä viime viikonloppunakin oli yökerho lähestulkoon täynnä. Silti ei koronaa tällä paikkakunnalla ole kuin 0-3 tapausta päivässä enkä itse edes tiedä ketään, jolla olisi korona ollut. Vaikka näin "vastuuttomasti" on eletty.

Keväällä vielä oltiin kotona, kun ei ollut koronasta vielä tietoa, mutta kyllä näillä tiedoilla ymmärtää jo, että kyseessä ei ole influenssaa vaarallisempi virus, joten perusterveen nuoren on aivan turha jumittaa kotona.

Et asu Uudellamaalla?

Vierailija
216/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei asu paikkakunnilla joissa on 0 - 3 tapausta päivässä.

Ja kyllä se etäopiskelija nyt vaan jumittaa kotona, koska se etäopiskelu on kotona.

Eikä täällä edes ole kirjastot auki, joissa hän normaalisti esimerkiksi lukisi tentteihin kaverien kanssa.

Vierailija
217/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahaa, saavatpahan tietää minkälaista on olla syrjäytynyt

Vierailija
218/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten vanhemmat eivät ole perusterveitä nuoria.

Ja kyllä se influenssan tasoinen virus aika tehokkaasti pilaa yo-kirjoitukset tai ysiluokkalaisen päättötodistuksen.

Vierailija
219/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voi vaeltaa turpa kiinni somessa 24/7 niinku tähänki asti...

Vierailija
220/258 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hahaa, saavatpahan tietää minkälaista on olla syrjäytynyt

Ja tulevaisuudessa ei kukaan maksa sunkaan elämistä, kun syrjäytyneitä on joka toinen tyyppi eikä verovaroja kerry!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän