Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvät eivät ymmärrä kuinka etuoikeutettuja ovat

Vierailija
17.01.2021 |

Elämä on paljon helpompaa (vakituisen) työpaikan kanssa kuin työttömänä. Pääsee ilmaiseen työterveyshuoltoon, saa säännöllisiä tuloja ilman paperisotaa, palkallista lomaa ja muiden ihmisten arvostusta (työttömyys kun on aina omaa vikaa..), eläke kertyy ja tarvittaessa voi hakea lainaa. Työttömänä saa tuntea itsensä täysin tarpeettomaksi hylkiöksi ja rahaa on sen verran, että juuri ja juuri pysyy hengissä, mitään ylimääräistä ei ole varaa ostaa tai säästää rahaa, julkiseen terveydenhuoltoon on kuukauden jono ja se on maksullista jne.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule... työpaikkoja on niin erilaisia. Osalla ei ole mitään muita etuja kuin se palkanmaksu ja sekin saattaa tökkiä tai lasketaan aina väärin. Työntekijöistä ei arvosteta ja johdetaan pelolla. Tulee univaikeuksia, masennusta, stressiä jne.jne. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun työpaikalla ajetaan työntekijät niin loppuun, ettei niistä ole enää ikinä työelämään.

Nimenomaan. Ei työ ole mikään ylimaallinen ihanuus, josta ei saisi työttömän läsnäollessa koskaan valittaa.

Moni raataa töissä koko elämänsä, ja kuolee pitkälti työn aiheuttaman kulumisen ja stressin seurauksena heti päästyään eläkkeelle. Käteen ei jää kuin muutama satanen enemmän kuussa kuin koko ikänsä työttömänä olleelle. Joten anteeksi vaan, jos olet työtön, ja sen vuoksi minun pitäisi joka päivä kiittää Luojaani siitä, että saan mennä töihin. Ihan sama kuin sanoisin, älä valita työttömyydestäsi, saat sentään olla vapaa töistä.

Miksi ette sitten jää työttömiksi, kun se on niin helppoa ja kivaa ja rahaakin saa yhtä paljon?

Pointti on se, jos luet tuon viestini, ettei töissä raatavan tarvitse kokea jotain ihme kiitollisuutta joka hetki eikä työssäkäyvältä ole kiellettyä valittaa vaikkapa pienestä palkasta tai huonoista työoloista vain siksi, että joku on työtön tai ei saa töitä. Sama juttu kuin vanhemmat eivät muka saisi koskaan valittaa lapsiperhearjen rankkuutta, koska joku ei ole saanut lapsia tai että se automaattisesti tarkoittaa, että ihminen haluaa lastensa kuolevan. Vähän realismia kehiin sen mustavalkoisuuden sijaan.

Vierailija
42/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä, että työelämässä on vaikka millä mitalla meitä ihmisiä, jotka ovat joskus olleet työttömänä? 

Mutta työterveyshuollosta sinulla on väärä käsitys. Työnantajan ei ole mikään pakko järjestää ilmaista lääkärin tai sairaanhoidon palvelua työntekijöille. Se on vapaaehtoista, lakisäätinen työterveyshuolto ei käytännössä kata juuri mitään. Kyllä minä edelleenkin maksan lääkärikäyntini kaikki itse. Meillä käy terveydenhoitaja juttelemassa kerran viidessä vuodessa, lähinnä pomon kanssa ja meitä työntekijöitä haastattelee alle puoli minuuttia. Sitä kutsutaan työpaikkaselvitykseksi. Terveystarkastus meillä on muutaman vuoden välein. Yhtikäs mitään muuta ei meidän työterveyshuoltoon kuulu eikä laki vaadi enempää. 

Kaikissa työpaikoissa, joissa olen ollut, työterveyshuoltoon on sisältyneet myös lääkärikäynnit, joissain paikoissa myös hammaslääkäri, silmälasiavustus ja lääkkeet!

Se on sinun kokemuksesi, mutta ei tarkoita sitä että asia on aina näin. Tuo jolle vastasit, on oikeassa. Terveisin työterveyshuollossa työskentelevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua silti risoo huomen aamulla kuudelta herätä ja lähteä tuonne kylmään, kun työttömät kääntävät kylkeä.

Vaihdetaan paikkoja, otan sun työn, voit sitten ottaa tämän minun työttömyyteni ja lorvia kotona ja kääntää kylkeä. Vaihdetaan........olen heti valmis, haluan vakituisen työn ja vakituisen kuukausipalkan.

Vierailija
44/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, säännöllisellä tulolla on suuri merkitys.

Harmillista tilanteessa on, että tienaan niin vähän, etten elä summalla.

Teen työtä, joka on niin kammottavaa kaheleiden kuuntelua, että henkilökunnasta on vaihtunut kahden vuoden aikana 80 prosenttia

Vierailija
45/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä, että työelämässä on vaikka millä mitalla meitä ihmisiä, jotka ovat joskus olleet työttömänä? 

Mutta työterveyshuollosta sinulla on väärä käsitys. Työnantajan ei ole mikään pakko järjestää ilmaista lääkärin tai sairaanhoidon palvelua työntekijöille. Se on vapaaehtoista, lakisäätinen työterveyshuolto ei käytännössä kata juuri mitään. Kyllä minä edelleenkin maksan lääkärikäyntini kaikki itse. Meillä käy terveydenhoitaja juttelemassa kerran viidessä vuodessa, lähinnä pomon kanssa ja meitä työntekijöitä haastattelee alle puoli minuuttia. Sitä kutsutaan työpaikkaselvitykseksi. Terveystarkastus meillä on muutaman vuoden välein. Yhtikäs mitään muuta ei meidän työterveyshuoltoon kuulu eikä laki vaadi enempää. 

Kaikissa työpaikoissa, joissa olen ollut, työterveyshuoltoon on sisältyneet myös lääkärikäynnit, joissain paikoissa myös hammaslääkäri, silmälasiavustus ja lääkkeet!

Se on sinun kokemuksesi, mutta ei tarkoita sitä että asia on aina näin. Tuo jolle vastasit, on oikeassa. Terveisin työterveyshuollossa työskentelevä.

Tai vielä tarkennus tähän. Jos sinulla epäillään työperäistä sairautta tai työkykyinen on heikentynyt pysyvästi, silloin sinua hoitaa työterveyslääkäri. Muut vaivat voidaan ulkoistaa esim. .terveyskeskukseen.

Vierailija
46/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisivat, niin ne eivät silti ole pakollisia, vaan vapaaehtoisia. Pienillä työpaikoilla useimmiten on vain se minimi. 

Olen sairaalassa töissä ja työterveyttä ei käytännössä ole enää lainkaan. On mentävä terveyskeskukseen tai yksityiselle. Näin meitä muita ihmisiä hoitavia kohdellaan.

Vierailija
47/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs eniten vinkuva on päässyt ammattikoulun jälkeen erittäin hyväpalkkaiseen tehdastyöhön. Tehnyt siellä ikänsä töitä ilman mitään taloudellista huolta. Ja vinkuu kuinka loiset elää hänen rahoillaan. Hänellä on käynyt hyvä tuuri. Harvalla duunarilla on 4000€ palkka ja elinikäinen työpaikka. Sellaista sanon kermaperseeksi. Kultalusikka suussa, luulee että se johtuu ihan itsestä. Tietysti voi sanoa, ettei kännole mössänyt elämäänsä, mutta ei hänen ole tarvinut muuta tehdä kuin normaalin työn.

Vierailija
48/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jotain hyllytystyötä pääse lähes kuka tahansa tekemään, jos työelämään haluaa?

Itsekin tein lisäansioiden toivossa tuollaisia jobeja opiskeluaikaan eikä niissä mitään vaatimuksia ollut. Nimellinen työhaastattelu vuokratyöfirmassa ja työt alkoivat saman tien.

Ei pääse, jos on ylikoulutettu. Parikymppisenä opiskelijana varmasti joo.

Ei niitäkään töitä nyt ole. Isommat ketjut on ottaneet kauppoihinsa ravintoloista ja hotelleista lomautettuja, ja mistä niihin pieniin uusia paikkoja syntyisi? Ei kukaan irtisanoudu nyt, kun uusia paikkoja ei vain ole.

Vierailija
49/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs eniten vinkuva on päässyt ammattikoulun jälkeen erittäin hyväpalkkaiseen tehdastyöhön. Tehnyt siellä ikänsä töitä ilman mitään taloudellista huolta. Ja vinkuu kuinka loiset elää hänen rahoillaan. Hänellä on käynyt hyvä tuuri. Harvalla duunarilla on 4000€ palkka ja elinikäinen työpaikka. Sellaista sanon kermaperseeksi. Kultalusikka suussa, luulee että se johtuu ihan itsestä. Tietysti voi sanoa, ettei kännole mössänyt elämäänsä, mutta ei hänen ole tarvinut muuta tehdä kuin normaalin työn.

Tällaista juuri tarkoitin.

Ap

Vierailija
50/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus työttömänä n. 4 vuotta, ja todellakin se apatia, epätoivo, tarkoituksettomuus...

Voimia kaikille työtä toivoville.

Vierailija
51/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ikäni töitä, ja tiedän hyvin olevani etuoikeutettu, ja että mulla on ollut hyvä tuuri. Kuka tahansa voi joutua työttömäksi milloin tahansa.

Vierailija
52/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene töihin?

Miten tämä tehdään? Marssitaan vaan johonkin kiinnostavaan paikkaan ja ruvetaan tekemään töitä?

Harva meistä työntekijöistä on missään kiinnostavassa työpaikassa, minulle tämä työ on ainakin pelkkää pakkopullaa, ei kiinnosta yhtään tehdä tätä työtä, sinä ilmeisesti haet ainoastaan niitä työpaikkoja mitkä ovat kiinnostavia ja oikein jänniä, teetkö peräti yhden työhakemuksen kuukaudessa.

Vierailija
53/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin etusivulla on ollut tänään jonkin professorin maksettu ilmoitus, jossa tuotiin selvästi esiin se, miten työmarkkinat on suljettu työmarkkinajärjestöjen toimesta.

Sinä työssäkäyvä, kun arvostelet työttömiä, muistathan, että SINÄ saatat olla osana isompaa ongelmaa, ja se ongelma johtaa siihen, että tulee enemmän työttömiä ja enemmän riitaa.

Laittakaa ne työmarkkinakartellinne kuriin, ja valta työmarkkinoista takaisin eduskunnalle.

Yo. professorin ilmoitukselle on ilmeisesti tullut hintaakin jonkin verran, jonkin hinnaston mukaan noin 30 tuhatta euroa, olisiko mitään alennuksia tuohon.

Vierailija
54/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene töihin?

Miten tämä tehdään? Marssitaan vaan johonkin kiinnostavaan paikkaan ja ruvetaan tekemään töitä?

Harva meistä työntekijöistä on missään kiinnostavassa työpaikassa, minulle tämä työ on ainakin pelkkää pakkopullaa, ei kiinnosta yhtään tehdä tätä työtä, sinä ilmeisesti haet ainoastaan niitä työpaikkoja mitkä ovat kiinnostavia ja oikein jänniä, teetkö peräti yhden työhakemuksen kuukaudessa.

Mä voisin vaihtaa osia sun kanssa koska tahansa.

Vierailija
55/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien ei pidä valittaa, kun eivät mitään tee elantonsa eteen. Me työssäkäyvät teidänkin elämisenne maksetaan!

Työttömillä ei siis ole mielestäsi edes oikeutta kadehtia niitä joilla töitä on? Nyt on katkeraa.

Vierailija
56/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua silti risoo huomen aamulla kuudelta herätä ja lähteä tuonne kylmään, kun työttömät kääntävät kylkeä.

Vaihdetaan paikkoja, otan sun työn, voit sitten ottaa tämän minun työttömyyteni ja lorvia kotona ja kääntää kylkeä. Vaihdetaan........olen heti valmis, haluan vakituisen työn ja vakituisen kuukausipalkan.

Ongelma voi olla, että monella on asiantuntijatyö, josta et ymmärrä mitään. Joutuisit ensin vuosia opetella, että pääsisit riittävälle tasolle, etkä välttämättä silloinkaan.

Vierailija
57/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei kannata olla ylemmyydentuntoinen. Minäkin olin menestynyt ja hyvätuloinen ja ylempää keskijohtoa, oli ihanaa olla menestynyt.

Sitten sain laittomat potkut perhevapaan takia. Asiasta kärhämöitiin ja sain korvauksena 4kk palkan mutta työtä ei takaisin saanut. Ja siitä alkoi alamäki. 4 vuotta tapahtuneesta ja yhä etsin työtä, välissä saanut pari pätkää todella paljon alemmalta osaamistasolta kuin olen.

Näin voi nykyään käydä kelle tahansa.

Vierailija
58/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin enemmän tai vähemmän työttömänä lähes 10 vuotta. Sitten pääsin töihin, yli 50-vuotiaana. Työni ei vastaa koulutusta, ja palkka on 1700 netto, mutta olen onnellinen ja kiitollinen.

Vierailija
59/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei kannata olla ylemmyydentuntoinen. Minäkin olin menestynyt ja hyvätuloinen ja ylempää keskijohtoa, oli ihanaa olla menestynyt.

Sitten sain laittomat potkut perhevapaan takia. Asiasta kärhämöitiin ja sain korvauksena 4kk palkan mutta työtä ei takaisin saanut. Ja siitä alkoi alamäki. 4 vuotta tapahtuneesta ja yhä etsin työtä, välissä saanut pari pätkää todella paljon alemmalta osaamistasolta kuin olen.

Näin voi nykyään käydä kelle tahansa.

Miten ei hyvässä asemassa olleelle ja pätevälle tekijälle löydy mitään työtä? Joku ei nyt täsmää. Ehkä sinulla ei olekaan sellaista osaamista, jolla tehdään tulosta.

Vierailija
60/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on hassu käsitys, että jokainen työtön saa kuukaudessa yli 1000 euroa, eikä mitään tarvitse tehdä. Ei siitä paljoa jää jäljelle, kun työmarkkinatuen ja asumistuen yhdistelmästä maksaa sen neuvostoyksiön vuokran ja muut pakolliset laskut, ja ennemmin tai myöhemmin työkkäri alkaa painostaa johonkin työkokeiluun tms. Kai nyt jokainen ihan viisas mieluummin käy töissä, kun työkokeilussa tai kuntouttavassa. 

Itse sain ihmeen kaupalla osa-aikaisen vakipaikan viime vuonna. Työterveyshuoltoa ei ole ollenkaan (silti vaativat poissaolosta lääkärintodistuksen), mutta muuten on kyllä henkinen hyvinvointi noussut työn myötä kohisten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme