Työssäkäyvät eivät ymmärrä kuinka etuoikeutettuja ovat
Elämä on paljon helpompaa (vakituisen) työpaikan kanssa kuin työttömänä. Pääsee ilmaiseen työterveyshuoltoon, saa säännöllisiä tuloja ilman paperisotaa, palkallista lomaa ja muiden ihmisten arvostusta (työttömyys kun on aina omaa vikaa..), eläke kertyy ja tarvittaessa voi hakea lainaa. Työttömänä saa tuntea itsensä täysin tarpeettomaksi hylkiöksi ja rahaa on sen verran, että juuri ja juuri pysyy hengissä, mitään ylimääräistä ei ole varaa ostaa tai säästää rahaa, julkiseen terveydenhuoltoon on kuukauden jono ja se on maksullista jne.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua silti risoo huomen aamulla kuudelta herätä ja lähteä tuonne kylmään, kun työttömät kääntävät kylkeä.
Voin mielelläni vaihtaa. Työttömänä olo on ehkä kuukauden verran siedettävää, sen jälkeen alkaa mieliala laskea.
Olen yrittäjä. Olen ollut jo yli 10 vuotta ja tämä on ihan parasta mitä olla voi. En lähde enää ikinä toisen leipiin.
18 määräaikaisen sopimuksen ja niiden välisten työttömyysjaksojen jälkeen kyllä arvostan sitä, että nykyään minulla on vakituinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua silti risoo huomen aamulla kuudelta herätä ja lähteä tuonne kylmään, kun työttömät kääntävät kylkeä.
Voin mielelläni vaihtaa. Työttömänä olo on ehkä kuukauden verran siedettävää, sen jälkeen alkaa mieliala laskea.
Näin olen minäkin kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni töihin on kiva mennä. Olen nukkunut nyt kahtena aamuna pitkään, rentoutunut, ollut ulkona, hiihtänyt eilen 15 km, tänään 18 km, syönyt hyvin ja istunut takkatulen ääressä ihan tarpeeksi, joten huomenna on taas ihana lähteä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa aina kolikon kääntöpuoli. Jos kadehdit enemmän pienillä tuloilla elämistä niin voit toki kokeilla millaista olisi kituuttaa toimeentulotuella.
Työttömien ei pidä valittaa, kun eivät mitään tee elantonsa eteen. Me työssäkäyvät teidänkin elämisenne maksetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen minäkin kokenut.
Minä en.
M32
Kyllä me ymmärretään. Sen takiahan täällä aina patistetaan noita sossupummeja töihin, kun haluaisimme että hekin saisivat nauttia näistä etuoikeuksista.
Enkä tarkoita sossupummilla nyt aloittajaa, vaan esimerkiksi tätä henkilöä, joka kyselee että miksi ottaisi vastaan jonkun huonopalkkaisen duunin postin varhaisjakelussa, kun saa suunnilleen saman summan tukia.
Onko käynyt mielessä, että työelämässä on vaikka millä mitalla meitä ihmisiä, jotka ovat joskus olleet työttömänä?
Mutta työterveyshuollosta sinulla on väärä käsitys. Työnantajan ei ole mikään pakko järjestää ilmaista lääkärin tai sairaanhoidon palvelua työntekijöille. Se on vapaaehtoista, lakisäätinen työterveyshuolto ei käytännössä kata juuri mitään. Kyllä minä edelleenkin maksan lääkärikäyntini kaikki itse. Meillä käy terveydenhoitaja juttelemassa kerran viidessä vuodessa, lähinnä pomon kanssa ja meitä työntekijöitä haastattelee alle puoli minuuttia. Sitä kutsutaan työpaikkaselvitykseksi. Terveystarkastus meillä on muutaman vuoden välein. Yhtikäs mitään muuta ei meidän työterveyshuoltoon kuulu eikä laki vaadi enempää.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien ei pidä valittaa, kun eivät mitään tee elantonsa eteen. Me työssäkäyvät teidänkin elämisenne maksetaan!
Miten niin eivät tee mitään? Työttömän työ on työnhaku. Siihenkin saa päivän kulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei. Itse kun olin työtön, kävin aamulla lenkillä ennen kuin palasin herättämään lapset kouluun - tai lähinnä tarkistamaan että ovat heränneet. Ihana nyt kun saa käydä töissä ja ei tarvitse miettiä joka senttiä. Voin mennä ulos syömään kun siltä tuntuu, eikä tarvitse kaupassa miettiä että ostanko hernekeitto vai puurohiutaleita että raha riittää lapsen lukiokirjoihin. Mulla oli kyllä tuohon aikaan mies töissä, mutta minä en saanut mitään, sen ajan sääntöjen mukaan, kun olin tehnyt epäsäännöllistä osa-aikatyötä ennen työttömyyttä ja opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä, että työelämässä on vaikka millä mitalla meitä ihmisiä, jotka ovat joskus olleet työttömänä?
Mutta työterveyshuollosta sinulla on väärä käsitys. Työnantajan ei ole mikään pakko järjestää ilmaista lääkärin tai sairaanhoidon palvelua työntekijöille. Se on vapaaehtoista, lakisäätinen työterveyshuolto ei käytännössä kata juuri mitään. Kyllä minä edelleenkin maksan lääkärikäyntini kaikki itse. Meillä käy terveydenhoitaja juttelemassa kerran viidessä vuodessa, lähinnä pomon kanssa ja meitä työntekijöitä haastattelee alle puoli minuuttia. Sitä kutsutaan työpaikkaselvitykseksi. Terveystarkastus meillä on muutaman vuoden välein. Yhtikäs mitään muuta ei meidän työterveyshuoltoon kuulu eikä laki vaadi enempää.
Kaikissa työpaikoissa, joissa olen ollut, työterveyshuoltoon on sisältyneet myös lääkärikäynnit, joissain paikoissa myös hammaslääkäri, silmälasiavustus ja lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin yllättäen työttömäksi ja ensimmäinen kuukausi meni jonkinlaisessa shokissa. Tuon jälkeen alkoi toivo pikkuhiljaa nousta. Pari kuukautta meni aika kivasti. Oli kuin olisi ollut pitkällä lomalla, puuhailin kaikenlaista mukavaa. Pikkuhiljaa toivo alkoi taas hiipua, kaikki se kiva puuhastelu alkoi tuntua täysin typerältä ja turhanpäiväiseltä. Tässä suossa edelleen... Näin viikonlopun jälkeen, kun muut valmistautuu uuteen työviikkoon, olo on erityisen pa*ka.
Vierailija kirjoitti:
Mihin työtön tarvitsee lomaa?
On ihan eri asia olla kuukausi työttömänä kuin palkallisella kesälomalla. Työttömyys ei ole mitään lomaa vaan työnhakua, köyhyyttä ja stressaamista.
Ei se työ aina autuutta tuo. Palkastani jää käteen kuussa n. 1800 euroa. Siitä kun vähennät asunnon (500), sähköt, puhelimen, vakuutuksen ja pakolliset ruokamenot, ei siitä paljon juhlittavaksi jää. Joka kuukausi ihmisillä on muitakin pakollisia menoja, kuten kummilasten lahjoja, lääkärikuluja jne. Välillä on pakko ostaa vaatteitakin. Kuussa voi ylijäämää jäädä joitakin satasia, joilla säästät asuntoon, pesukoneeseen, ulkomaanmatkan jne.
Ja tämän kaiken saadaksesi töissä on käytävä joka arkipäivä, plus viikonloppuvuorot ajoittain. Töistä olet irti vain kolme viikkoa kesällä, ja kaksi viikkoa jaettuna muuhun vuoteen. Muun vuoden olet kiinni töissä ja isoin osa päivän energiastasi kuluu työhön. Tämän lisäksi on iltavuoroja, jotka syövät käytännössä kaksi kertaa viikossa koko sen päivän. Näinä päivinä et voi osallistua mihinkään työn ulkopuoliseen, kuten harrastuksiin, konsertteihin, tapahtumiin, sukulaisten juhliin jne. Ja kun tulet aamuvuorostakin raskaan asiakaspalvelupäivän päätteeksi kotiin, olet henkisesti aivan tyhjä. Palkan lisäksi muuta kiitosta ei tule, päinvastoin hyökytystä ja haukkuja pomolta tulee lähinnä ahkerimmille ja osaavimmille.
Olen kiitollinen työpaikasta, mutta on hyvä muistaa todellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin eivät tee mitään? Työttömän työ on työnhaku. Siihenkin saa päivän kulumaan.
Jonkun työhakemuksen naputtelu kerran viikkoon ei vastaa kyllä millään tavalla 40 tunnin (tai enemmänkin) työtä!
Olen työtön ja joudun säästämään 6kk jos haluan ostaa jonkun harrastustuotteen