Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvät eivät ymmärrä kuinka etuoikeutettuja ovat

Vierailija
17.01.2021 |

Elämä on paljon helpompaa (vakituisen) työpaikan kanssa kuin työttömänä. Pääsee ilmaiseen työterveyshuoltoon, saa säännöllisiä tuloja ilman paperisotaa, palkallista lomaa ja muiden ihmisten arvostusta (työttömyys kun on aina omaa vikaa..), eläke kertyy ja tarvittaessa voi hakea lainaa. Työttömänä saa tuntea itsensä täysin tarpeettomaksi hylkiöksi ja rahaa on sen verran, että juuri ja juuri pysyy hengissä, mitään ylimääräistä ei ole varaa ostaa tai säästää rahaa, julkiseen terveydenhuoltoon on kuukauden jono ja se on maksullista jne.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se työ aina autuutta tuo. Palkastani jää käteen kuussa n. 1800 euroa. Siitä kun vähennät asunnon (500), sähköt, puhelimen, vakuutuksen ja pakolliset ruokamenot, ei siitä paljon juhlittavaksi jää. Joka kuukausi ihmisillä on muitakin pakollisia menoja, kuten kummilasten lahjoja, lääkärikuluja jne. Välillä on pakko ostaa vaatteitakin. Kuussa voi ylijäämää jäädä joitakin satasia, joilla säästät asuntoon, pesukoneeseen, ulkomaanmatkan jne.

Ja tämän kaiken saadaksesi töissä on käytävä joka arkipäivä, plus viikonloppuvuorot ajoittain. Töistä olet irti vain kolme viikkoa kesällä, ja kaksi viikkoa jaettuna muuhun vuoteen. Muun vuoden olet kiinni töissä ja isoin osa päivän energiastasi kuluu työhön. Tämän lisäksi on iltavuoroja, jotka syövät käytännössä kaksi kertaa viikossa koko sen päivän. Näinä päivinä et voi osallistua mihinkään työn ulkopuoliseen, kuten harrastuksiin, konsertteihin, tapahtumiin, sukulaisten juhliin jne. Ja kun tulet aamuvuorostakin raskaan asiakaspalvelupäivän päätteeksi kotiin, olet henkisesti aivan tyhjä. Palkan lisäksi muuta kiitosta ei tule, päinvastoin hyökytystä ja haukkuja pomolta tulee lähinnä ahkerimmille ja osaavimmille.

Olen kiitollinen työpaikasta, mutta on hyvä muistaa todellisuus.

Tein varmaan suunnilleen samanlaista työtä kuin sinä tämän kuvailun perusteella, mutta lähes pelkästään iltavuoroa. Silti tuo hakkaa työttömyyden 10-0.

Vierailija
22/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä, että työelämässä on vaikka millä mitalla meitä ihmisiä, jotka ovat joskus olleet työttömänä? 

Mutta työterveyshuollosta sinulla on väärä käsitys. Työnantajan ei ole mikään pakko järjestää ilmaista lääkärin tai sairaanhoidon palvelua työntekijöille. Se on vapaaehtoista, lakisäätinen työterveyshuolto ei käytännössä kata juuri mitään. Kyllä minä edelleenkin maksan lääkärikäyntini kaikki itse. Meillä käy terveydenhoitaja juttelemassa kerran viidessä vuodessa, lähinnä pomon kanssa ja meitä työntekijöitä haastattelee alle puoli minuuttia. Sitä kutsutaan työpaikkaselvitykseksi. Terveystarkastus meillä on muutaman vuoden välein. Yhtikäs mitään muuta ei meidän työterveyshuoltoon kuulu eikä laki vaadi enempää. 

Kaikissa työpaikoissa, joissa olen ollut, työterveyshuoltoon on sisältyneet myös lääkärikäynnit, joissain paikoissa myös hammaslääkäri, silmälasiavustus ja lääkkeet!

Vaikka olisivat, niin ne eivät silti ole pakollisia, vaan vapaaehtoisia. Pienillä työpaikoilla useimmiten on vain se minimi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jotain hyllytystyötä pääse lähes kuka tahansa tekemään, jos työelämään haluaa?

Itsekin tein lisäansioiden toivossa tuollaisia jobeja opiskeluaikaan eikä niissä mitään vaatimuksia ollut. Nimellinen työhaastattelu vuokratyöfirmassa ja työt alkoivat saman tien.

Vierailija
24/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jotain hyllytystyötä pääse lähes kuka tahansa tekemään, jos työelämään haluaa?

Itsekin tein lisäansioiden toivossa tuollaisia jobeja opiskeluaikaan eikä niissä mitään vaatimuksia ollut. Nimellinen työhaastattelu vuokratyöfirmassa ja työt alkoivat saman tien.

Ei pääse, jos on ylikoulutettu. Parikymppisenä opiskelijana varmasti joo.

Vierailija
25/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin aloittaja, ja sanon tämän työssäkäyvänä. Niin kauan stressasin määräaikaisissa työsuhteissa ja ihan riittävän usein olin myös ilman työtä pätkäpestien välissä.

Nyt olen vaihtanut alaa ja nykyisin SAAN olla töissä toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa. Aikaisista herätyksistä en tykkää, mutta koen olevani etuoikeutettu, kun minulla on töitä tänäkin vuonna. Olin esimerkiksi kesälomalla viime kesänä ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden! Ja nyt olen 35-vuotias. Voin myös suunnitella elämää pidemmälle kuin parin kuukauden päähän nyt, kun tiedän mitä teen esimerkiksi puolen vuoden päästä.

En usko, että kukaan työssäkäyvä oikeasti haluaisi vaihtaa arkeaan siihen epävarmuuteen ja stressiin, mitä vaikea työtilanne aiheuttaa.

Vierailija
26/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien ei pidä valittaa, kun eivät mitään tee elantonsa eteen. Me työssäkäyvät teidänkin elämisenne maksetaan!

Miten niin eivät tee mitään? Työttömän työ on työnhaku. Siihenkin saa päivän kulumaan.

Jonkun työhakemuksen naputtelu kerran viikkoon ei vastaa kyllä millään tavalla 40 tunnin (tai enemmänkin) työtä!

Mä kun olin työtön, niin tein kyllä paljon enemmän. Kävin joka päivä työpaikat monta kertaa läpi - ihan kuin se olisi auttanut mitään, mutta silti tein niin. Hakemuksia tein todellakin monta kertaa  enemmän kuin kerta viikossa ja tuli haastattelukutsujakin (nykyiseen paikkaan haastattelu kesti matkoineen pari päivää). Työttömiä on erilaisia, toiset hakee ahkerasti ja toiset odottaa että jotain kivaa löytyisi työkkärin avulla ja sitten siltä väliltä. Kävin läpi myös koulutuksia ja mietin yrityksiä, kävin jotain kurssejakin ja tein myös yrityssuunnitelman, mutta sitten löytyikin tämä työpaikka niin se jäi 2pöytälaatikkoon". Se on siellä valmiina odottamassa,  jos joudun työttömäksi yhä, alan yritys on aika ajaton ja toimii tänä päivänäkin. No oikeasti ei pöytälaatikossa, vaan muistitikulla ja päässäni, mutta noin kuvaannollisesti. 

Vierailija
27/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene töihin?

Vierailija
28/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin aloittaja, ja sanon tämän työssäkäyvänä. Niin kauan stressasin määräaikaisissa työsuhteissa ja ihan riittävän usein olin myös ilman työtä pätkäpestien välissä.

Nyt olen vaihtanut alaa ja nykyisin SAAN olla töissä toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa. Aikaisista herätyksistä en tykkää, mutta koen olevani etuoikeutettu, kun minulla on töitä tänäkin vuonna. Olin esimerkiksi kesälomalla viime kesänä ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden! Ja nyt olen 35-vuotias. Voin myös suunnitella elämää pidemmälle kuin parin kuukauden päähän nyt, kun tiedän mitä teen esimerkiksi puolen vuoden päästä.

En usko, että kukaan työssäkäyvä oikeasti haluaisi vaihtaa arkeaan siihen epävarmuuteen ja stressiin, mitä vaikea työtilanne aiheuttaa.

Tuo oikean kesäloman pitäminen työstä ensimmäisen kerran voitti kyllä työttömyyden 100-0. Vaikka olin koko edeltävän kesän työtön, ennen kuin sain nykyisen paikan ja kesä oli kaunis ja lämmin, niin silti en nauttinut. Halusin vain töitä ja istuin sisällä tekemässä hakemuksia. Lapsetkin olivat jo niin isoja, että olivat itse kesätöissä (hautausmaalla ja kaupassa) ja ulkoilivat kavereiden kanssa. 

Vierailija
29/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene töihin?

Miten tämä tehdään? Marssitaan vaan johonkin kiinnostavaan paikkaan ja ruvetaan tekemään töitä?

Vierailija
30/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on erilaisia. Itse en ole joutunut olemaan työttömänä kuin joitakin kesiä, kun määräaikainen työ oli aina kesät katkolla. Vääryys, I know. En myöskään ihan hirveästi joutunut töitä hakemaan. Ehkä tietty realismi siinä auttoi. En hakenut paikkoja, joihin ajattelin, ettei mahkuja oikeasti ole. Olin myös valmis muuttamaan työn perässä saadakseni alkuun mitä tahansa työkokemusta.

Suhtautumistani työttömiin on vinouttanut useamnan elämäntapatyöttömän kanssa juttelu. Osalla on tietoinen pyrkimys tehdä pari vuotta töitä, jotta saa liiton rahan ja mennä taas töihin, kun on putoamassa peruspäivärahalle. Osa taas ei liikuta evääkään saadakseen töitä, koska kuppi maistuu tai ei kiinnosta, ja peruspäivärahan ja sossun tukien kanssa pääsee kuitenkin päälle tonnin tuloihin. Tai edes haeta paikkoja kuin hyvin valikoidusti. Jos ei töitä ala saada, ja töihin haluaa, pitää laskea rimaa. Samalla tavalla kuin vakipaikkaa kohti edetään ottamalla lyhyitäkin pätkiä vastaan.

Tuohon mainittuun hyllytystyöhön pääsee kyllä ylikoulutettukin. Mainostenjakajakin saa olla vaikka eläkeläinen. Tiesin yhden pienen eläkkeen lisäksi näin lisätienestejä hankkineen mummon.

Vierailija
31/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien ei pidä valittaa, kun eivät mitään tee elantonsa eteen. Me työssäkäyvät teidänkin elämisenne maksetaan!

Miten niin eivät tee mitään? Työttömän työ on työnhaku. Siihenkin saa päivän kulumaan.

Jonkun työhakemuksen naputtelu kerran viikkoon ei vastaa kyllä millään tavalla 40 tunnin (tai enemmänkin) työtä!

Ei vaan useamman työhakemuksen lähettäminen päivässä on kokopäivätyö. Ei niitä hakemuksia noin vaan naputella. Joka kerta täytyy kirjoittaa hakemus erikseen. Jos haen siivoustyötä niin en voi lähettää aiempaa toimistotyötä varten tehtyä hakemusta. Sen hakemuksen pitää olla aina räätälöity juuri sitä paikkaa varten.

Samalla hoidan yksivuotista lastani kotona. Ei ole meinaan niin helppoa keskittyä kun taapero pyörii jaloissa ja olen ainoa aikuinen huushollissa, vaikka ehkä sinun korvaasi kuulostaakin liian helpolta

Vierailija
32/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule... työpaikkoja on niin erilaisia. Osalla ei ole mitään muita etuja kuin se palkanmaksu ja sekin saattaa tökkiä tai lasketaan aina väärin. Työntekijöistä ei arvosteta ja johdetaan pelolla. Tulee univaikeuksia, masennusta, stressiä jne.jne. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun työpaikalla ajetaan työntekijät niin loppuun, ettei niistä ole enää ikinä työelämään.

Vierailija
33/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule... työpaikkoja on niin erilaisia. Osalla ei ole mitään muita etuja kuin se palkanmaksu ja sekin saattaa tökkiä tai lasketaan aina väärin. Työntekijöistä ei arvosteta ja johdetaan pelolla. Tulee univaikeuksia, masennusta, stressiä jne.jne. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun työpaikalla ajetaan työntekijät niin loppuun, ettei niistä ole enää ikinä työelämään.

Nimenomaan. Ei työ ole mikään ylimaallinen ihanuus, josta ei saisi työttömän läsnäollessa koskaan valittaa.

Moni raataa töissä koko elämänsä, ja kuolee pitkälti työn aiheuttaman kulumisen ja stressin seurauksena heti päästyään eläkkeelle. Käteen ei jää kuin muutama satanen enemmän kuussa kuin koko ikänsä työttömänä olleelle. Joten anteeksi vaan, jos olet työtön, ja sen vuoksi minun pitäisi joka päivä kiittää Luojaani siitä, että saan mennä töihin. Ihan sama kuin sanoisin, älä valita työttömyydestäsi, saat sentään olla vapaa töistä.

Vierailija
34/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Ei työ ole mikään ylimaallinen ihanuus, josta ei saisi työttömän läsnäollessa koskaan valittaa.

Moni raataa töissä koko elämänsä, ja kuolee pitkälti työn aiheuttaman kulumisen ja stressin seurauksena heti päästyään eläkkeelle. Käteen ei jää kuin muutama satanen enemmän kuussa kuin koko ikänsä työttömänä olleelle. Joten anteeksi vaan, jos olet työtön, ja sen vuoksi minun pitäisi joka päivä kiittää Luojaani siitä, että saan mennä töihin. Ihan sama kuin sanoisin, älä valita työttömyydestäsi, saat sentään olla vapaa töistä.

Miksi ette sitten jää työttömiksi, kun se on niin helppoa ja kivaa ja rahaakin saa yhtä paljon?

Vierailija
35/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä osaat kertoa siis, kuka minutkin, kohta keski- ikäisen pitkäaikaistyöttömän olemattomalla työhistorialla palkkaa? Hienoa!!!

Vierailija
36/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä osaat kertoa siis, kuka minutkin, kohta keski- ikäisen pitkäaikaistyöttömän olemattomalla työhistorialla palkkaa? Hienoa!!!

Työpajaan.

Vierailija
37/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys ei tosiaan oo pakollista. Olen pienessä firmassa töissä, ei ole minkäänlaista työterveyttä, paitsi jos tulee työtapaturma, silloin voi mennä. Lisäksi töihintulostarkastus jossa en välttämättä tainnut edes  käydä.

38/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin kun ei tarvii käydä töissä. Mulla on 24/7 vapaata ja voin elää vapaana ilman orjuutta

Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta

Vierailija
39/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta omaa asennetta. Että ei ole töitä on tulevaisuuden normaali. Toivottavasti meillä on kansalaispalkka silloin niin että ihmiset voivat kehkeyttää omia yrityksiä ilman typerää byrokratiasotkua.

Keskity tekemään jotain mistä tykkäät.

Vierailija
40/80 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveys ei tosiaan oo pakollista. Olen pienessä firmassa töissä, ei ole minkäänlaista työterveyttä, paitsi jos tulee työtapaturma, silloin voi mennä. Lisäksi töihintulostarkastus jossa en välttämättä tainnut edes  käydä.

Työterveys ON pakollista. Se pakollinen  ei juuri muuta kata kuin terveystarkastukset. Sairaanhoito taas ei kuulu pakolliseen työterveyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän