Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei siivoustyö kiinnosta ihmisiä?

Vierailija
17.01.2021 |

Nyt etenkin korona-aikaan tarvitaan entistä enemmän ihmisiä tarkempaan siivoukseen. Miksei työ nappaa? Onhan se fyysistä mutta plussaa on se ettei tarvitse kökkiä samassa paikassa pitkiä aikoja. Se on myös itsenäistä hommaa ja sopii myös introverteille ihmisille hyvin, ei tarvitse höpistä joutavia.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteet mitoitettu liian tiukasti. Työtä ei ehdi tehdä huolella siinä ajassa joka on määrätty. Kahvitauot (ja välillä osa lounastauosta) menee töitä tehdessä ja silti pitää välillä jättää tekemättä jotain sellaista mitä asiakas ei huomaa.

Vierailija
42/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla ylinopea mutta se ei saa näkyä lopputuloksessa 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietippä , miksi rakennuksille tulee tuunarit muualta työhön ja maatalouteen , kuten kausi työläisetkin. Siinäpä miettimistä  miksi ei työttömiä työt kiinnosta.

Ne ulkomaalaiset tulee halvemman kustannustason maista tänne kultaa vuolemaan joksikin aikaa. Ei välttämättä loppuelämäksi.

Sama ilmiö, kun suomalaiset lähtee Norjaan. Saa ehkä tuplapalkan Suomeen nähden samasta työstä.

Toisaalta tämmöinen tapa tehdä töitä ei välttämättä ole hyvä. Käydään vähän ulkomailla sähläämässä jotain, ja virheiden korjauksesta vastuu jää paikallisille. Itse ollaan jo siinä aiheessa kotimaassa mamman vieressä.

Vierailija
44/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla ylinopea mutta se ei saa näkyä lopputuloksessa 🤣

Näitäkin on ollut, että muutama kuukausi jälkikäteen selviää, että se nopea siivooja ei olekaan tehnyt töitä kunnolla. Onkin oikeasti vain siivonnut isoimmat roskat/tahrat pois.

Seuraava siivooja kun aloittaa kohteessa, niin joutuu tekemään kauhean työn

Ja tietty tämä edellinen on jo siinä vaiheessa vaihtanut työpaikkaa ja nostanut palkat.

Vierailija
45/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain jo opintojen näyttötutkinnossa ja harjoittelussa siivousaineista ihottumaa ja hengitystieoireita. Moneen siivoushommaan vaaditaan myös auto, koska sijainnit tai työvuorot ovat sellaisia ettei julkisella pääse. Harmi, yösiivous ois muuten mun erakkoluonnolle sopivaa.

Vierailija
46/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tekidin raskasta ja surkeasti palkattua siivoustyötä kun tukia saa helposti saman verran?

Vierailija
47/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on työpaikan akat, jotka kuvittelevat olevansa niin paljon parempia kuin siivooja kun ovat itse sentään kaupankassoja tai mummojen perseenpesijöitä.

Vierailija
48/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman rahan saa pupukurssilta. Paljon mieluummin askartelen pupuja 4h päivässä pari kertaa viikossa kuin teen raskasta ja epäkiitollista kokopäivätyötä.

Missä voi askarrella pupuja korvausta vastaan?!

Vierailija
49/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen maisteri ei minua enää palkata noihin töihin, vaikka hainkin kyllä, kun en halua olla työtön edes lyhyitä aikoja.

Älä paljasta että olet maisteri. Minäkin olen ylemmän akateemisen tutkinnon suorittaneena tehnyt palkallista siivoustyötä; olisivat halunneet että jatkaisinkin, mutta olin jo sitä ennen saanut myöhemmin alkavan toisen työpaikan.

Eikö ne kysy haastattelussa, mitä on tehnyt elämässään ennen? Minä en osaisi uskottavasti valehdella, että olin kaupan kassalla ne vuodet kun olinkin oikeasti yliopistossa. 

Vierailija
50/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on raskasta, huonosti palkattua ja mitoitettua. Eikä sitä ihmiset arvosta, vaikka kuinka väittävät että arvostavat. Ja missään muussa työssä en ole törmännyt niin herkästi annettavaan negatiiviseen palautteeseen. Valitetaan siivousäänistä ja klo ajoista yms. Siivous pitäisi tehdä äänettömästi, näkymätyömästi ja jatkuvasti pitäisi näyttää siltä kuin vastasiivottu. Sitten ei itse viitsitä vaihtaa kenkiä kun käydään kuraisella pihalla tupakalla. Monta kertaa päivässä, nopeasti piipahtaen. Sama kura tarttuu sisäkenkien pohjiin pitkällä ja lyhyellä ulkoilulla. Tupakoitsijoiden huoneen laittiatkin hiotuu pinnalta nopeasti.

Niin olen tehnyt elämässäni monenlaisia töitä ja siivous on yksi josta tykkään. Mutta siihen liittyy niin paljon negatiivista, että teen sitä vain keikkana.

Vierailija
51/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kunnallisessa oppilaitoksessa siivoojana. Täällä on mukavaa se ettei ole niin kova kiire tehdä tätä työtä varsinkin aamun jälkeen koska oppilaitoksen ei tarvitse kerätä voittoa toisinkuin yksityiset siivousfirmat joiden päätavoite on kerätä mahdollisimman paljon rahaa jotta firma pyörisi eli työntekijän odotetaan olevan mahdollisimman tehokas työssään.

Siivoustyössä itsessään on kyllä huono palkka. Varsinkin kesäisin jolloin tehdään raskaita peruspesuja siirellen esimerkiksi koululuokista pulpetteja pois tieltä jotta lattia saadaan pestyä. Se on rankkaa puuhaa varsinkin hellejaksoina ja palkka on sama kuin normaalisti..

Vierailija
52/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekidin raskasta ja surkeasti palkattua siivoustyötä kun tukia saa helposti saman verran?

Itse saan siivoustyöstä paremmin kuin tuilla. Olen ollut myös tuilla näillä samoilla menoilla ja perheen koostumuksella. En usko, että muut eroaa itsestäni. Esim.asumistuessa on 300€ työtulovähennys eli palkan kanssa saan isompaa asumistukea.

Vierailija
53/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin riemusta kiljuen tältä istumalta luuttuamaan mitä tahansa halleja, laitoksia tai koteja jos huolittaisiin. Paikallisissa ilmoituksissa kuitenkin vaaditaan yleensä aina omaa autoa, osassa alan koulutusta eikä minulla suomalaiseen alakastiin syntyneenä pätkä- ja osa-aikatyöllistettynä ole ollut varaa hankkia edes ajokorttia. Ei tunnu olevan enää siivoushommia joissa huolehdit yhdestä paikasta työssäsi/vuorosi aikana, tai ainakaan niihin ei tarvita lisää tai uusia tekijöitä.

On niitä kyllä. Mutta varmasti on niin, että jos on kokoaikainen työ samassa kohteessa, niin on enemmän ja tasokkaampia hakijoita kuin osa-aikaiseen silppuun. Isoissa kaupungeissa voi kuitenkin pystyä ihan kivasti keräämään myös niistä silppukohteista sellaisen kokonaisuuden, että kaikki paikat ovat kävelymatkan päässä toisistaan. Bussilla keskustaan, välillä max 15min kävelyä kohteesta toiseen, ja bussilla kotiin - ei paha.

15 min on puolitoista kilometriä, ja minua saa tämän takia kutsua laiskaksi, mutten todellakaan kävelisi sitä säässä kuin säässä useampaa kertaa päivässä fyysisen työn lisäksi. 

Vierailija
54/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervemenoa vaan akateemiset siivoamaan. Se on ihan höpöpuhetta ettei pääsisi kun on korkeasti kouluttautunut. Siivousalalle ei ole mitään älytöntä tunkua niin ei niillä pomoilla ole varaa alkaa valkkailemaan liikoja. Ilmoituksissa toivotaan alan koulutusta mutta ei se siitäkään jää kiinni.

Mutta se on vaan totuus ettei kaikista ole siivoustyöhön. Ei yksinkertaisesti osata vaikka perehdytetään. Jotkut ovat sellaisia toheloita että vedetään mutkat suoriksi, ei ole sellaista "siivoussilmää". Liika tarkkuuskin on usein huono piirre kuten joku tuolla aiemmin kirjoitti. Ja jotkut ovat vaan liian laiskoja, ei jakseta sitä työtä ja tahtia.

Palkkaus on mitä on. Yleensä ongelma se ettei ole täysiä tunteja tai sitten pitäisi juosta ees taas eri kohteissa.

Isoin ongelma alalla on pomojen välinpitämättömyys. Tiedetään ongelmat mutta ei pomoja kiinnosta tehdä muutoksia. Alan liitto myös ihan surkea ajamaan työnantajien etuja, sen näkee muissakin palveluammateissa.

Vierailija
55/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan siivoustyöstä paremmin kuin tuilla. Olen ollut myös tuilla näillä samoilla menoilla ja perheen koostumuksella. En usko, että muut eroaa itsestäni. Esim.asumistuessa on 300€ työtulovähennys eli palkan kanssa saan isompaa asumistukea.

Tämä on muuten erikoinen juttu meidän tukiviidakossa. Työntekijänä voi saada parempaa asumistukea kuin työttömänä. 

Vierailija
56/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä alistua tekemään liian suurta aluetta. Minä tienaan siivoojana lähes 1800e käteen. Teen normaali pituista päivää.

Vierailija
57/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on raskasta, huonosti palkattua ja mitoitettua. Eikä sitä ihmiset arvosta, vaikka kuinka väittävät että arvostavat. Ja missään muussa työssä en ole törmännyt niin herkästi annettavaan negatiiviseen palautteeseen. Valitetaan siivousäänistä ja klo ajoista yms. Siivous pitäisi tehdä äänettömästi, näkymätyömästi ja jatkuvasti pitäisi näyttää siltä kuin vastasiivottu. Sitten ei itse viitsitä vaihtaa kenkiä kun käydään kuraisella pihalla tupakalla. Monta kertaa päivässä, nopeasti piipahtaen. Sama kura tarttuu sisäkenkien pohjiin pitkällä ja lyhyellä ulkoilulla. Tupakoitsijoiden huoneen laittiatkin hiotuu pinnalta nopeasti.

Niin olen tehnyt elämässäni monenlaisia töitä ja siivous on yksi josta tykkään. Mutta siihen liittyy niin paljon negatiivista, että teen sitä vain keikkana.

Totta. Siistiä pitäisi olla siivoamatta. Ei saa näkyä, ei kuulua. Ovia paiskotaan kiinni nenän edestä, syynätään nurkat, kerätään romua lattiat ja pöydät täyteen ja sitten ihmetellään kun pölyä kertyy.

Vierailija
58/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa vaan akateemiset siivoamaan. Se on ihan höpöpuhetta ettei pääsisi kun on korkeasti kouluttautunut.

Turha sinun on haukkua toisia valehtelijoiksi, jos olet onnistunut puhumaan itsesi siivoamaan. Aika monella on kuitenkin ihan omaa kokemusta siitä, ettei pääse. 

Vierailija
59/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaminen on tylsää ja huonosti palkattua puuhaa, jota ei varsinkaan paremmin koulutetut naiset arvosta.

Vierailija
60/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan sairaalahuoltajana 2000e käteen eikä meillä ainakaan ole raskasta 😅