Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei siivoustyö kiinnosta ihmisiä?

Vierailija
17.01.2021 |

Nyt etenkin korona-aikaan tarvitaan entistä enemmän ihmisiä tarkempaan siivoukseen. Miksei työ nappaa? Onhan se fyysistä mutta plussaa on se ettei tarvitse kökkiä samassa paikassa pitkiä aikoja. Se on myös itsenäistä hommaa ja sopii myös introverteille ihmisille hyvin, ei tarvitse höpistä joutavia.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsisinkin siivoojaksi, saisin varmaan heti potkut, koska tiedän, että en pystyisi siivoamaan niin nopeasti kuin vaatimus noissa työpaikoissa on.

Vierailija
22/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään listaan vielä kemikaaleille altistuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo juurikin tämä, olin siivoojana jonkun aikaa ja edelleen ahdistun kun muistelen sitä älytöntä kiireen määrää. Hikihatussa juokset kohteesta toiseen, niskalimassa jynssäät ja raaputat paskaa. Robotin lailla piti selvitä yksin tehtävistä ja palkka naurettavan pieni.

Hieno homma jos joku omalla fysiikalla siihen pystyy, minä en.

Onneksi nyt aivan muissa hommissa nyt 😭💖🙏🙏

Vierailija
24/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroshoitajana en pärjännyt, koska olin liian hidas. Ei sovi luonteelleni tehdä hommia vähän sinne päin, vaan haluaisin tehdä oikeasti puhdasta jälkeä. Sehän ei ole siinä työssä mahdollista, koska aikataulu on niin tiukka. Ne huoneet pitää hutaista puhtaan näköisiksi.

Muita siivoushommia en ole hakenut. Totesin, että jos tahti on muuallakin tuo, niin parempi suosiolla jättää nopeammille nuo työt...

Hotellisiivous on varmaan pahamaineisinta siivousta aikataulujen puolesta. Melkein mikä tahansa muu on helpompaa. Vaihtelee kyllä paljon firman mukaan, itselläkin kokemusta että joissain paikoissa aika riittää oikein mukavasti ja joissain on vedetty supertiukille. Ja saman firman sisällä asiakaskohtaisesti tuntuu vaihtelevan myös.

Vierailija
25/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä on hakenut siivoustyötä opintojen oheen, mutta ei ole saanut, vaikka hänellä on kokemustakin (työskenteli välivuoden ajan siivoojana).

Eli ei niitä siivoustöitä ilmeisesti niin vain edes saa?

Itse olin 16-vuotiaana kesätöissä siivoojana ja se oli ihan ok itsenäistä työtä, mutta ei ole sen kummemmin koskaan kiinnostanut.

Koen hoiva-alan mielekkäämmäksi kesätyönä tai muutoin väliaikaisena duunina kun tarkoitus on vain hankkia rahat esim. pidempää reissua varten.

Hoiva-alalla taitaa olla suurin pula tekijöistä, eli töitä saa suht. helposti.

Kaupan kassalle lienee vaikein päästä, kun sinne on hakijoita enemmän kuin tarvetta?

Vierailija
26/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti usein välttämätön, pitää suhata minuuttiaikataululla ympäri pitäjää.

Ja nimenomaan omalla autolla suhaamista odotetaan. Bensat tietenkin pitää maksaa ite eikä kilometrikorvausta tipu. Eikä siirtymisestä makseta palkkaa. Lopputulos, 2*1,75h per päivä, kolmena päivänä viikossa. Tuntipalkka 8,5e.

Enemmän kuluja tulee bensoista ja auton ylläpidosta kaikkine veroineen jne. Mikään soviteltu ei korvaa kolmen päivän turhaa tuottamtonta ajelua sinne tänne koska kuten sanottu, kulut on isommat kuin tulot kyseisiltä päiviltä. Lisäksi aika on pois ajasta, jolloin voisi etsiä ja hakea työpaikkoja.

Siivoustyöhön olisi enemmän tulijoita, jos olisi tarjolla kokopäivähommia tai edes maksettaisiin käytetystä ajasta (eli koko päivästä).

Vierailija
27/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä , miksi rakennuksille tulee tuunarit muualta työhön ja maatalouteen , kuten kausi työläisetkin. Siinäpä miettimistä  miksi ei työttömiä työt kiinnosta.

Vierailija
28/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttauduin työkkärin kurssilla siivoustyöhön pari vuotta sitten, mutta tein töitä vain muutaman kuukauden. Työ riippuu paljon kohteesta joku helppo kohde (esim amk koulu tms) ei vaatinut paljoakaan ja tiimissä oli mukana kaksi muutakin siivooja ja satunnaisesti keikkaa tekevä avustamassa. Sitten taas peruskoulun siivoaminen oli yhtä helvettiä, kaikki ne erikoisluokat ja ruokasali joka oli aina hyvin ruualla sotkettu. aikaa ei tarpeeksi, joko pidät tauot ja teet pitkän illlan tai et pidä taukoja ja juokset ku hullu. Palkka huono, johtaminen ja pomot huonoja. Tuntityöläisenä teet vajaata päivää. 

Hyvin taitaa pärjätä ne vanhat työntekijät jotka ovat saaneet vakkaripaikan ja kokemuslisiä tarpeeksi ja saavat tehdä jotain tiettyä kohdetta. 

Katsoin ettei sopinut mulle senkään takia että tykkään mielummin paikallaan olevasta työstä kuin jatkuvasta siirtymisestä paikasta toiseen. 

Vierailija
29/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin riemusta kiljuen tältä istumalta luuttuamaan mitä tahansa halleja, laitoksia tai koteja jos huolittaisiin. Paikallisissa ilmoituksissa kuitenkin vaaditaan yleensä aina omaa autoa, osassa alan koulutusta eikä minulla suomalaiseen alakastiin syntyneenä pätkä- ja osa-aikatyöllistettynä ole ollut varaa hankkia edes ajokorttia. Ei tunnu olevan enää siivoushommia joissa huolehdit yhdestä paikasta työssäsi/vuorosi aikana, tai ainakaan niihin ei tarvita lisää tai uusia tekijöitä.

On niitä kyllä. Mutta varmasti on niin, että jos on kokoaikainen työ samassa kohteessa, niin on enemmän ja tasokkaampia hakijoita kuin osa-aikaiseen silppuun. Isoissa kaupungeissa voi kuitenkin pystyä ihan kivasti keräämään myös niistä silppukohteista sellaisen kokonaisuuden, että kaikki paikat ovat kävelymatkan päässä toisistaan. Bussilla keskustaan, välillä max 15min kävelyä kohteesta toiseen, ja bussilla kotiin - ei paha.

Vierailija
30/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti voi sanoa, että jos jossain työpaikassa näkyy erityisen paljon syntyperältään ulkomaalaisia (silppusiivous, ruokakuljetukset, kasvituotanto) alalla on työoloissa asioita pahasti pielessä. Niille jotka haluavat epätoivoisesti päästä jäseneksi suomalaiseen yhteiskuntaan tuo on vielä vaihtoehto, mutta meille kantasuomalaisille luusereille nämä työt taas eivät nosta sosiaalista asemaa, joka on tasan ainoa syy alistua ko. töihin. Eikä rahallisesti ole järkeä tehdä kokoaikaisia tai lähes kokoaikaisesti aikaasi vieviä töitä jossa joudut palkan päälle edelleen kerjäämään toimeentuloa kelalta.

Vierailija
31/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen maisteri ei minua enää palkata noihin töihin, vaikka hainkin kyllä, kun en halua olla työtön edes lyhyitä aikoja.

Kyllä onnistuu maisteriltakin, kokemusta on :) Suosittelen hakemaan ensiksi lyhyitä sijaisuuksia tai keikkatöitä, koska niihin palkattaessa ei mietitä niin paljoa sitä, viihtyisikö työntekijä työssään vielä viiden vuoden päästäkin. Sitten kun lyhyemmistä pätkistä on kertynyt "katu-uskottavuutta" siivoojana, voikin jo hakea vakipaikkaa.

Vierailija
32/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroshoitajana en pärjännyt, koska olin liian hidas. Ei sovi luonteelleni tehdä hommia vähän sinne päin, vaan haluaisin tehdä oikeasti puhdasta jälkeä. Sehän ei ole siinä työssä mahdollista, koska aikataulu on niin tiukka. Ne huoneet pitää hutaista puhtaan näköisiksi.

Muita siivoushommia en ole hakenut. Totesin, että jos tahti on muuallakin tuo, niin parempi suosiolla jättää nopeammille nuo työt...

Hotellisiivous on varmaan pahamaineisinta siivousta aikataulujen puolesta. Melkein mikä tahansa muu on helpompaa. Vaihtelee kyllä paljon firman mukaan, itselläkin kokemusta että joissain paikoissa aika riittää oikein mukavasti ja joissain on vedetty supertiukille. Ja saman firman sisällä asiakaskohtaisesti tuntuu vaihtelevan myös.

Hotellisiivous on raskasta koska siinä joutuu nostelemaan patjoja. Tahti on tiukka mutta siitä selviää kun tulee rutiinit. Työ kuitenkin on (useimmiten) siistiä sisätyötä yhdessä kohteessa. Tosin kohteita voi olla muitakin saman ketjun sisällä mitkä vaihtelee päivittäin, työaika kuitenkin tehdään yhdessä paikassa. 

Itsekin tein osa-aikasena hotellisiivousta opiskeluaikoina. Tykkäsin siitä ja palkka siivoustyöksi oli ihan mukava. Jo tuolloin, 90-luvulla, työntekijöissä alkoi olla koko ajan enemmän ja enemmän virolaisia ja venäläisiä. Tekivät halvemmalla ilman ylityökorvauksia....

Olen tehnyt myös toimistosiivousta. Jos näistä pitäisi valita, niin hotellisiivous ehdottomasti. 

Vierailija
33/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossahan sen itse kerroitkin. Tarvitaan enemmän ihmisiä tarkempaan siivoukseen. Eli käytännössä se sama ihminen tekee useamman ihmisen työt entistä tarkemmin samassa työajassa. Niin, mietis, miksi ei kiinnosta. 

Vierailija
34/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojen tavaratalojen siivoaminen sulkemisajan jälkeen(!) oli joskus aikanaan tuottosaa työtä. Iltalisät ja ihan kohtuullinen palkkaus, kiva työympäristö ja työkaverit. Kiire sielläkin mutta työ itsessään ei kauhean raskasta ollut. 

Onko kukaan täällä tehnyt tai tekeekö joku tänä päivänä tavaratalosiivousta? Millaista työ on nykyään?

Vierailija
35/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ulkomaalaisten kavereiden kautta olen siivousbisnekseen tutustunut, niin ihan kamalaa työntekijän kusetusta esiintyy isoissakin firmoissa (ei kunnon perehdytystä, työsopimuksen puutteesta sai soitella perään parin viikon jälkeenkin, irtisanominen heti kun koeajan loppu häämöttää, yms. asiattomuuksia). En suosittelisi siivousta kenellekään lähimmäiselleni.

Vierailija
36/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivonnut päiväkodissa, kouluissa ja toimistoilla (kuntatyönantaja). Pidin työstäni. Olen ujo ja jopa sosiaalisia tilanteita pelkäävä. Nautin, kun sai työskennellä itsekseen, mutta oli mukavaa, kun opettajat, hoitajat ja lapset juttelivat. Oli ihanaa tulla töihin aamulla ennen muita ja olla yksin koko koulussa. Toimistosiivous ei ollut juttuni. Tuntui kiusalliselta mennä "häiritsemään" työhuoneisiin.

Olen ammatiltani suurtalouskokki ja ollut enemmän keittiöillä. Harkitsen siirtymistä siivouspuolelle. En ole kokenut siivousta yhtä raskaaksi kuin keittiötyötä.

Vierailija
37/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin riemusta kiljuen tältä istumalta luuttuamaan mitä tahansa halleja, laitoksia tai koteja jos huolittaisiin. Paikallisissa ilmoituksissa kuitenkin vaaditaan yleensä aina omaa autoa, osassa alan koulutusta eikä minulla suomalaiseen alakastiin syntyneenä pätkä- ja osa-aikatyöllistettynä ole ollut varaa hankkia edes ajokorttia. Ei tunnu olevan enää siivoushommia joissa huolehdit yhdestä paikasta työssäsi/vuorosi aikana, tai ainakaan niihin ei tarvita lisää tai uusia tekijöitä.

On niitä kyllä. Mutta varmasti on niin, että jos on kokoaikainen työ samassa kohteessa, niin on enemmän ja tasokkaampia hakijoita kuin osa-aikaiseen silppuun. Isoissa kaupungeissa voi kuitenkin pystyä ihan kivasti keräämään myös niistä silppukohteista sellaisen kokonaisuuden, että kaikki paikat ovat kävelymatkan päässä toisistaan. Bussilla keskustaan, välillä max 15min kävelyä kohteesta toiseen, ja bussilla kotiin - ei paha.

Hienoa jos onnistuu joiltakin näin kahdessa kolmessa kaupungissa Suomessa.

Vierailija
38/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kiinnostuin junasiivouksesta, mutta työ oli järjestetty niin että klo se ja se tulee juna asemalle, jolloin sinulla on tietty minuuttiaika siivota se, esimerkiksi puoli tuntia. Tästä puolesta tunnista maksetaan palkka. Sitten on kaksi tuntia palkatonta odottelua, jolloin ei ole järkeä lähteä kotiin eikä edes kahvilaan voileivälle, koska sen hinta on suurinpiirtein koko päivän palkka. Sitten tuleekin uusi 15 min - 30 min palkallinen siivoustuokio, ja sitten 1,5 tuntia palkatonta odotteluaikaa, jonka jälkeen vielä yksi siivouskeikka. Viettäisin koko päivän tunnin, kahden palkalla asemapenkeillä istuen taskulämmintä ruisleipää nakertaen päivästä toiseen. Paremmat tienestit samalla ajalla saa kesällä pulloja keräämällä.

Kuka tuollaista edes pystyy tekemään?! 😲 Tuossa ei siis edes ollut mahdollisuutta jonkun

taukotuvan käyttöön? Opiskelijana voisi tehdä kouluhommia odotusajat, ehkä myös jotain toista työtä, jossa saa itse määrittää aikataulun, mutta edellyttäisi kyllä jotain paikkaa, missä saisi olla turvallisesti ja rauhassa.

Vierailija
39/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kaupat on sellaisia, jotka on kilpailutettu tappiin eli marketin siivoukseen voi olla vaikka 1h aikaa ja pitäisi myös ajaa yhdistelmäkoneella. Kohde saattaa olla toisella paikkakunnalla, jonne ajaminen on ”omaa aikaa”. Ihan normaalia, että puoli tuntia suunta.

Junasiivous on sitä, etä yleensä juna on asemalla max puoli tuntia, usein vähemmän. Siinä tehdään, mitä ehditään eli vaihdetaan roskat ja sitten siivotaan vessat, jos aikaa. Sunnuntaista ei makseta tuplapalkkaa ja se perustellaan niin, ettei tarvi” maksaa kuin vasta sitten, kun viikkotyöaika täynnä.

Isot firmat on saattanut myydä asiakkaalle vaikka 3h siivousta, mutta työntekijälle listaan laitetaan 1,2h. Loppu on sitten ”voittoa”.

Vierailija
40/66 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein kiinnostuin junasiivouksesta, mutta työ oli järjestetty niin että klo se ja se tulee juna asemalle, jolloin sinulla on tietty minuuttiaika siivota se, esimerkiksi puoli tuntia. Tästä puolesta tunnista maksetaan palkka. Sitten on kaksi tuntia palkatonta odottelua, jolloin ei ole järkeä lähteä kotiin eikä edes kahvilaan voileivälle, koska sen hinta on suurinpiirtein koko päivän palkka. Sitten tuleekin uusi 15 min - 30 min palkallinen siivoustuokio, ja sitten 1,5 tuntia palkatonta odotteluaikaa, jonka jälkeen vielä yksi siivouskeikka. Viettäisin koko päivän tunnin, kahden palkalla asemapenkeillä istuen taskulämmintä ruisleipää nakertaen päivästä toiseen. Paremmat tienestit samalla ajalla saa kesällä pulloja keräämällä.

Kuka tuollaista edes pystyy tekemään?! 😲 Tuossa ei siis edes ollut mahdollisuutta jonkun

taukotuvan käyttöön? Opiskelijana voisi tehdä kouluhommia odotusajat, ehkä myös jotain toista työtä, jossa saa itse määrittää aikataulun, mutta edellyttäisi kyllä jotain paikkaa, missä saisi olla turvallisesti ja rauhassa.

Koska nuo on asiakaspaikkoja. Firman oma toimisto ja taukotupa on muualla. Siivouskomeroon voi mennä, jos sellaista on.