Tarhantäti hetken linjoilla, vastaan asiallisiin kysymyksiin.
Jos haluat kysyä jotain, tai vaikka vain päästellä aggressioita tarhantätejä kohtaan, niin sana on vapaa. Lupaan vastata rehellisesti asiallisiin kysymyksiin.
Tarhantäti
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että tarhantädeillä ei enää ole oikeutta pitää kiinni lapsesta jos lapsi ei halua? Eli siis että se lasketaan laittomaksi vapaudenriistoksi? Kuulin ainakin sellaisen väitteen, että jos lapsi ei vaikka halua siirtyä huoneesta toiseen muun ryhmän mukana tai lähteä pois kiikusta vaikka oma kiikkumisvuoro on ohi niin lasta ei saa väkisin nykyään enää siirtää. Tai että jos lapsi kiusaa tai riehuu niin ei saa ottaa väkisin syliin tai muuten pitää kiinni.
Kiinnipitotilanteet ovat aina äärimmäisiä, viimeisiä keinoja, joista sovitaan huoltajien kanssa erikseen. Itse en ole joutunut tilanteeseen, jossa olisin joutunut pitämään kiinni, mutta usea työkaveri kertoo joutuneensa. Itse olen päässyt aina lapsen kanssa eteenpäin pattitilanteista puhumalla.
Mitä ihmeen äärimmäistä siinä on? Varmaan kymmeniä kertoja päivässähän siellä joku karkaa tai ei suostu menemään johonkin ja siksi vaikka pitää ottaa kädestä kiinni tai kantaa. Eivät ne pikkuiset useinkaan usko puhetta eikä niiden kanssa edes ole aikaa jäädä jauhamaan jostain loputtomiin (eikä sen puoleen järkeäkään, siinä vaan saa itsensä vaikuttamaan heikolta lapsen silmissä).
Tarha-termiä ei ole käytetty vuosikymmeniin, ei ole enää lastentarhoja eikä tarhatätejä tms. Assosioituu liikaa juurikin tarhaamiseen ja eläimiin.
Luulisi "oikean" alan ammattilaisen sen tietävän. Ei myöskään puhuta "osastoista" kuten joskus aikoinaan, kun tarkoitettiin päiväkotiyksikön eri ikäisten ryhmiä.
Joku sanoo, että huuhaata ja tikkuun tarttumista, mutta aika menee eteenpäin, sisällöt, tittelit ym muuttuu sen myötä ja jos ei alan oma väki asioissa pysy mukana ja oikeita nimityksiä käytä, niin what's the point?!
En minä ainakaan halua olla jokin 70-80-luvun jäänne työssäni.
PS, ei myöskään puhuta enää päivähoidosta vaan varhaiskasvatuksesta, sen totesi mm kuntamme varhaiskasvatuspäällikkö jokin aika sitten, kun oikaisi erään puheita.
Miten te "tarhantädit" kestätte sitä mekastusta ja riehumista päivästä toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Tarha-termiä ei ole käytetty vuosikymmeniin, ei ole enää lastentarhoja eikä tarhatätejä tms. Assosioituu liikaa juurikin tarhaamiseen ja eläimiin.
Luulisi "oikean" alan ammattilaisen sen tietävän. Ei myöskään puhuta "osastoista" kuten joskus aikoinaan, kun tarkoitettiin päiväkotiyksikön eri ikäisten ryhmiä.Joku sanoo, että huuhaata ja tikkuun tarttumista, mutta aika menee eteenpäin, sisällöt, tittelit ym muuttuu sen myötä ja jos ei alan oma väki asioissa pysy mukana ja oikeita nimityksiä käytä, niin what's the point?!
En minä ainakaan halua olla jokin 70-80-luvun jäänne työssäni.PS, ei myöskään puhuta enää päivähoidosta vaan varhaiskasvatuksesta, sen totesi mm kuntamme varhaiskasvatuspäällikkö jokin aika sitten, kun oikaisi erään puheita.
Minua ei haittaa tarhantäti nimitys. Lastentarhanopettaja olen, eli tarhan täti. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, noloa tai väheksyttävää mielestäni.
Miksi lapselle ainoat hyväksyttävät loma-ajat ovat kesäkuu, heinäkuu ja viikot 1, 9, 42, 51 ja 52? Miksi kuvittelette että vanhemmilla on puolet vuodesta lomaa ja että töistä niitä ylipäätään saadaan joka vuosi koulujen loma-ajoille? Miksi harmittelette lapsen kuullen kuinka on surkeaa olla kesälomalla toukokuussa (kun vanhemman työnantaja noudattaa prikulleen vuosilomalakia ja työpaikalla lomat kiertää) ja miksi tästä ei saa maksuhyvitystä?
Vierailija kirjoitti:
Miten te "tarhantädit" kestätte sitä mekastusta ja riehumista päivästä toiseen?
Lapsen ilo, oppiminen ja leikki on parasta! Sitä on mukava seurata. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Jakaudumme tarvittaessa pienempiin ryhmiin ja tiloihin niin ei tule liikaa ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapselle ainoat hyväksyttävät loma-ajat ovat kesäkuu, heinäkuu ja viikot 1, 9, 42, 51 ja 52? Miksi kuvittelette että vanhemmilla on puolet vuodesta lomaa ja että töistä niitä ylipäätään saadaan joka vuosi koulujen loma-ajoille? Miksi harmittelette lapsen kuullen kuinka on surkeaa olla kesälomalla toukokuussa (kun vanhemman työnantaja noudattaa prikulleen vuosilomalakia ja työpaikalla lomat kiertää) ja miksi tästä ei saa maksuhyvitystä?
Ikävää että olet kohdannut tällaista asennetta. On päivänselvää että olemme töissä lapsia ja perheitä varten, js työvuorot tulee järjestää siten, eikä perheille saa jäädä tunnetta, että heitä ei haluta jonain tiettynä aikana paikalle.
Kyselyt ovat yleensä sitä varten että tiedetään, kuinka paljon henkilökuntaa tarvitaan milloinkin, ja milloin työntekijät voivat pitää omia lomiaan.
On ikävää jos tätä ei osata tehdä asiallisesti.
Mitä noihin termeihin tulee, olen itse ollut lastentarhassa töissä vuosia ja mielestäni on vaan söpöä kun vahemmat kutsuvat minua Silja-tädiksi. (nimi muutettu). Suurin osa meistä päikyn tädeistä ei loukkaannu, jos meitä ei kutsuta vakahoitsuiksi tai vakaopeiksi.
-Eri kuin ap
Vierailija kirjoitti:
Luulisi "oikean" alan ammattilaisen sen tietävän. Ei myöskään puhuta "osastoista" kuten joskus aikoinaan, kun tarkoitettiin päiväkotiyksikön eri ikäisten ryhmiä.Joku sanoo, että huuhaata ja tikkuun tarttumista, mutta aika menee eteenpäin, sisällöt, tittelit ym muuttuu sen myötä ja jos ei alan oma väki asioissa pysy mukana ja oikeita nimityksiä käytä, niin what's the point?!
En minä ainakaan halua olla jokin 70-80-luvun jäänne työssäni.PS, ei myöskään puhuta enää päivähoidosta vaan varhaiskasvatuksesta, sen totesi mm kuntamme varhaiskasvatuspäällikkö jokin aika sitten, kun oikaisi erään puheita.
Meidän kunnan kotisivuilla lukee päivähoito eikä varhaiskasvatus. Ja sanotaan todellakin osasto.
Varmaan siinä on aika paljon paikkakuntakohtaisia eroja, että miten paljon halutaan päteä termeillä.
Ulkomaillahan on muuten yleensä ihan virallisestikin lastentarhat ja lastenseimet olemassa. En tiedä muita maita kuin Suomen ja Ruotsin missä perinteisistä nimityksistä olisi haluttu luopua.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan halua olla jokin 70-80-luvun jäänne työssäni.
70-80-luvuilla oli paljon laadukkaampi hoito. Tädeillä oli silloin oikeasti aikaa lapsille ja asioihin oli käytännönläheinen suhtautuminen.
... Tosin nykyäänhän ei enää edes saisi arvostaa hoitoa, kun on "varhaiskasvatus" jonka laatua mitataan suunnitelmilla ja akateemisilla tutkinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat sinua kutsuttavan tarhantädiksi?
T. Samalla alalla
Koska hän on älykäs. - sivusta
Mikä vi*un vakaope? Kuulostaa joltain vajakilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Samalla alalla
Saa kutsua miksi haluaa, koen olevani tarhan täti.
Jep, olen myös oppilaitosympäristössä töissä, hallinnon puolella ja mun itsetunto ei siitä romahda jos joku sanoo mua 'toimiston tädiksi'. Sama palkka se tilille tulee silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Samalla alalla
Niinpä. Melkoista väheksyntää varhaiskasvatuksen asiantuntijalta kutsua itseään tädiksi.
T: vakaope
Säälittävää itsensä nostamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Samalla alalla
Saa kutsua miksi haluaa, koen olevani tarhan täti.
Olet loistava. Kunpa kaikki päiväkodin tädit olisivat sinunlaisiasi!
Pitäisikö suojaikaraja alentaa 6 vuoteen?
Onko työ raskasta vai leppoisaa laulua ja leikkiä?
jos lapsi kutsuu tädiksi niin whatever, mutta pakko sanoa, että kyllä silloin vastavalmistuneena 23-vuotiaana ärsytti jos joku aikuinen kutsui minua (parikymppistä opettajaa) tädiksi
Vierailija kirjoitti:
jos lapsi kutsuu tädiksi niin whatever, mutta pakko sanoa, että kyllä silloin vastavalmistuneena 23-vuotiaana ärsytti jos joku aikuinen kutsui minua (parikymppistä opettajaa) tädiksi
OPETTAJAA? Opettajat ovat koulussa. Että jotkut kehtaavat. Päiväkodissa on päiväkodin tätejä tai sitten tarhan tätejä.
Minä usein korjailen huppuja hanskoja, lahkeita vielä ulkonakin. Ja varmistan että alla on sopivasti vaatetta. Jos ei ole, menemme yhdessä laittamaan esim villasukat jalkaan. On totta että pukemistilanteet ovat joskus aikamoista hässäkkää, eikä aina kerkeä varmistaa kaikkien vaatetusta pukemistilanteessa.