Seulonnatko vapaaehtoisia?
Olen 60-v nainen. Olen nyt muutaman kuukauden sisällä saanut kutsuja kohdunkaulansyövän seulontatutkimuksiin 3 kertaa postissa kirjallisena ja saman 3 kertaa nettipostin kautta.
Mietin ensimmäisen kutsun saatuani, onko minulla tarvetta mennä, etenkin näin korona-aikaan kun ei haluaisi muutenkaan hypätä turhia kertoja terveyspisteissä. Päätin, että jätän nyt väliin, koska
-aiempaa kutsua noudatin, eikä todettu mitään ja
-minulla ei ole mitään oireita eikä vaivoja.
Nyt tuntuu siltä, että minun päätöstäni tästä VAPAAEHTOISESTA seulonnasta ei kunnioitettaisi. Jatkuvaa painostukselta tuntuvaa ilmoitusta toisensa perään. Kummallista touhua. Yksi ilmoitus riittäisi mainiosti.
Tekisi mieli heille jo kirjoittaa, että jättäkää minut rauhaan.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ai että mun on vaikea ymmärtää tällaisia vinkujia. Älä mene, piste, sillä se on hoidettu.
Totuus on että näistä seulonnoista hyötyvät kaikki. Syövän hoidot on kalliita ja niihin on pitkät jonot joihin moni kuoleekin. On siis kaikkien etu että syöpä löytyy ajoissa. Edullisempi hoitaa, selviämisprosentti suurempi. Moni syöpä on todella pitkään oireeton ja löytyy vasta sitten kun oireita ilmenee ja sitten onkin jo liian myöhäistä. Meidän yhteiskunta tarjoaa jopa ilmaiseksi nämä nopeat ja kätevät tutkimukset ja siitä vielä kehdataan valittaa.
En myöskään ymmärrä että niitä skipataan jonkin hemmetin koronan takia. Mielummin ottaisin nuhan kun että jäisi mahdollinen, ikäisissäni yleistynyt syöpä toteamatta!
Tämän kirjoittaja paljasti itsensä hyvin yksinkertaiseksi viimeisessä virkkeessä; hänestä korona on sama kuin nuha.
Ja missä kohtaa on sanottu, että naiset jättävät menemättä koronan takia tutkimuksiin. Monikin on perustellut sillä, että on jo käynyt tutkimuksissa muualla. Toiseksi vapaaehtoisuutta ei tarvitse perustella. Sinä vouhkaat oireista ym. , kun kyse oli siitä, että kutsu joukkoseulontatutkimukseen tulee yhdelle naiselle peräkkäin 6 kertaa. En minäkään sitä ymmärrä. Kyllä yksi kutsu riittäisi hyvinkin.
Olisiko virhe, että lähtee useampi kutsu? Itse olen saanut esim. seurakunnalta saman kirjeen kahdesti. Pari viikkoa sitten uutisoitiin ajanvarauskirjeistä, joita oli lähtenyt väärille potilaille. Sen kun jätät huomiotta. Ja tuo, että sama kirje tulee postissa ja sähköisesti, on ihan normaali käytäntö.
Ihan oma ongelmasi jos koet sen painostamiseksi. Heittele roskiin vaan äläkä vello.
En ymmärrä minäkään kutsuista loukkaantumista. Jos saat postia, joka ei koske sinua, laita se roskiin.
Maailma on täynnä mainoksia ja ties mitä, suututko jokaisesta Juhla Mokka -kampanjastakin? En tarvitse kahvia, miksi jo kolme kauppaa on laittanut yhteensä viisi mainosta alekahvista?!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään kutsuista loukkaantumista. Jos saat postia, joka ei koske sinua, laita se roskiin.
Maailma on täynnä mainoksia ja ties mitä, suututko jokaisesta Juhla Mokka -kampanjastakin? En tarvitse kahvia, miksi jo kolme kauppaa on laittanut yhteensä viisi mainosta alekahvista?!
En suutu mainoksista, koska niitä ei pudoteta postiluukkuuni. Minulla on mainoskielto.
Tässä ei ole kyse mainoksesta. Kyse on kutsusta, jossa on ihan henkilökohtaista tietoa, jota en roskiin laita.
Miksi ylipäätään luullaan, että tässä on kyse loukkaantumisesta tms.?
Kysymys: Miksi tehdään turhaa työtä?
Ei niihin kirjeisiin mitään kuulu vastata. Meinaatko, että jokainen joka ei halua mennä alkaisi ilmoittelemaan sinne? Höpönlöpön.