Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seulonnatko vapaaehtoisia?

Lopettakaa ahdistelu
17.01.2021 |

Olen 60-v nainen. Olen nyt muutaman kuukauden sisällä saanut kutsuja kohdunkaulansyövän seulontatutkimuksiin 3 kertaa postissa kirjallisena ja saman 3 kertaa nettipostin kautta.
Mietin ensimmäisen kutsun saatuani, onko minulla tarvetta mennä, etenkin näin korona-aikaan kun ei haluaisi muutenkaan hypätä turhia kertoja terveyspisteissä. Päätin, että jätän nyt väliin, koska
-aiempaa kutsua noudatin, eikä todettu mitään ja
-minulla ei ole mitään oireita eikä vaivoja.

Nyt tuntuu siltä, että minun päätöstäni tästä VAPAAEHTOISESTA seulonnasta ei kunnioitettaisi. Jatkuvaa painostukselta tuntuvaa ilmoitusta toisensa perään. Kummallista touhua. Yksi ilmoitus riittäisi mainiosti.
Tekisi mieli heille jo kirjoittaa, että jättäkää minut rauhaan.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mullekin tuli kesällä niitä kolmesti, sekä kirjeenä että omapostiin ja 60 siis olen. En käynyt edellisessäkään seulonnassa, koska mulla ei ole edes kohtua eikä kohdunkaulaa. Mammografioissa olen käynyt ja siinä löytyikin kesällä syöpä.

Papaseulonnassa nykyohjeiden mukaan on hyvä käydä, vaikka kohtu kauloineen on poistettu. Yksi solunäyte otetaan papassa emättimestä ja siihenkin voi tulla syöpä, vaikka harvinaista se taitaa olla.

Vierailija
22/47 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä pitää mielensä pahoittaa? Ymmärtäisin ongelman, jos AP raahattaisiin väkisin noihin seulontoihin. 

Samaan aikaan Yhdysvalloissa esimerkiksi diabeetikot kuolevat, kun eivät pysty maksamaan insuliiniaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää lähettää niitä kutsuja niin monta kertaa. Ihminen osaa varata ajan ja mennä, jos on mennäkseen. Ihme holhoamista. 

Vierailija
24/47 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mun on vaikea ymmärtää tällaisia vinkujia. Älä mene, piste, sillä se on hoidettu.

Totuus on että näistä seulonnoista hyötyvät kaikki. Syövän hoidot on kalliita ja niihin on pitkät jonot joihin moni kuoleekin. On siis kaikkien etu että syöpä löytyy ajoissa. Edullisempi hoitaa, selviämisprosentti suurempi. Moni syöpä on todella pitkään oireeton ja löytyy vasta sitten kun oireita ilmenee ja sitten onkin jo liian myöhäistä. Meidän yhteiskunta tarjoaa jopa ilmaiseksi nämä nopeat ja kätevät tutkimukset ja siitä vielä kehdataan valittaa.

En myöskään ymmärrä että niitä skipataan jonkin hemmetin koronan takia. Mielummin ottaisin nuhan kun että jäisi mahdollinen, ikäisissäni yleistynyt syöpä toteamatta!

Eri mieltä olen. Jokaisella on itsemäärämisoikeus, ja oikeus jopa kieltäytyä hoidoista ym. Itse en asioi julkisella,koska en on mitään massaa, jota seulotaan. Hoidan yksityisellä.

Mielipiteen saa sanoa, ja vapaasti. Yksityinen hoitaa ja tutkii. Ikää 57 vuotta, ja  edelleen asioin vain yhdessä paikassa.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä eli jokaisella on itsemäärämisoikeus. 

Ja tälle jurputtajalle, kyse ei ole siitä ollutkaan, etteikö nämä tutkimukset voisi olla tarpeellisiakin. Kyse keskustelussa on siitä, että miksi pitää lähettää esim. 6 kpl kutsuja? Eikö yksi riitä? Kyllä tuollainen kutsujen määrä kertoo siitä, että pakolla yritetään saada tutkimuksiin. Seulonnan pitäisi olla kuitenkin vapaaehtoinen. En itsekään mene, eikä syy ole pelkästään korona, mutta vapaaehtoisessa tutkimuksessa ei tarvitse omia syitään selvitellä. 

Vierailija
25/47 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää lähettää niitä kutsuja niin monta kertaa. Ihminen osaa varata ajan ja mennä, jos on mennäkseen. Ihme holhoamista. 

Näin just. 

Vierailija
26/47 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti oletetaan että kun on nainen niin hätä pitää holhota ylhäältä käsin. Nainen ei itse ymmärrä mennä lääkäriin jos kokee tarpeelliseksi vaan lähetämme kymmeniä kirjeitä että menisi.

Vierailija
27/47 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mene mihinkään karjatilallisten käsivarsitussuun ja seuraava, toimenpiteisiin. Käyn lääkärissä jos tarve ja maksan siitä itse.

Vierailija
28/47 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/47 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoittaisin tuolle lähettäjälle, että saa luvan loppua holhoaminen tai sitten kun tunnistaisin kirjeen, kirjoittaisin päälle: vastaanottaja tuntematon ja pistäisin takaisin postiin. Siinähän ihmettelisivät. 

Vierailija
30/47 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa ahdistelu kirjoitti:

Niihin pitää itse varata se aika. Eli päätin olla varaamatta, mutta kutsuja satelee. Ärsyttävää. 

Riippuu paikkakunnasta. Meidän kaupungissa aika on valmiina paperissa, sitä EI varata itse. En ole mennyt enkä ole peruuttanut aikaa. Ei minulla ole mitään velvollisuutta peruuttaa aikaa, jota en ole itse varannut. Mitään lisäkutsujakaan ei ole tullut.

Vierailija
31/47 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat ovat hyvin Suomessa, kun ilmaisesta syöpäseulonnasta pitää valittaa 🙄

Itse käyn sekä gynellä että kaikissa seulonnoissa. Mutta se on vapaaehtoista, joten tee mitä haluat.

Vierailija
32/47 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika. Itse arvostan sitä, että minua muistutetaan mahdollisuudesta.

Oletko ilmoittanut, että et aio tällä kertaa käyttää vuoroasi, vai oletatko että ajatuksia luetaan?

Jos tosiaan et halua mennä niin unohda ne kirjeet äläkä herkistele niiden suhteen. Mutta voisit kyllä miettiä, oletko valmis myös luopumaan yhteiskunnan tarjoamasta hoidosta, jos laiminlyöt varhaisen hoidon mahdollisuuden ja olisit sitten sairastuttuasi tulossa paljon vaativamman ja kalliimman hoidon piiriin.

Vierailija
33/47 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en mene mihinkään karjatilallisten käsivarsitussuun ja seuraava, toimenpiteisiin. Käyn lääkärissä jos tarve ja maksan siitä itse.

Tuohan on hyvä linja. Tarkoitit varmaan myös mahdollisia syöpähoitoja?

Vierailija
34/47 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mun on vaikea ymmärtää tällaisia vinkujia. Älä mene, piste, sillä se on hoidettu.

Totuus on että näistä seulonnoista hyötyvät kaikki. Syövän hoidot on kalliita ja niihin on pitkät jonot joihin moni kuoleekin. On siis kaikkien etu että syöpä löytyy ajoissa. Edullisempi hoitaa, selviämisprosentti suurempi. Moni syöpä on todella pitkään oireeton ja löytyy vasta sitten kun oireita ilmenee ja sitten onkin jo liian myöhäistä. Meidän yhteiskunta tarjoaa jopa ilmaiseksi nämä nopeat ja kätevät tutkimukset ja siitä vielä kehdataan valittaa.

En myöskään ymmärrä että niitä skipataan jonkin hemmetin koronan takia. Mielummin ottaisin nuhan kun että jäisi mahdollinen, ikäisissäni yleistynyt syöpä toteamatta!

Eri mieltä olen. Jokaisella on itsemäärämisoikeus, ja oikeus jopa kieltäytyä hoidoista ym. Itse en asioi julkisella,koska en on mitään massaa, jota seulotaan. Hoidan yksityisellä.

Mielipiteen saa sanoa, ja vapaasti. Yksityinen hoitaa ja tutkii. Ikää 57 vuotta, ja  edelleen asioin vain yhdessä paikassa.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä eli jokaisella on itsemäärämisoikeus. 

Ja tälle jurputtajalle, kyse ei ole siitä ollutkaan, etteikö nämä tutkimukset voisi olla tarpeellisiakin. Kyse keskustelussa on siitä, että miksi pitää lähettää esim. 6 kpl kutsuja? Eikö yksi riitä? Kyllä tuollainen kutsujen määrä kertoo siitä, että pakolla yritetään saada tutkimuksiin. Seulonnan pitäisi olla kuitenkin vapaaehtoinen. En itsekään mene, eikä syy ole pelkästään korona, mutta vapaaehtoisessa tutkimuksessa ei tarvitse omia syitään selvitellä. 

Itse olen sitä mieltä, että jos tuollaisesta pitää valittaa, ehkä pitää itseään vähän turhantärkeänä.

Vierailija
35/47 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt on taas eräiden mammojen vaikea lukea ketjua niin, että ymmärtäisi mistä on kyse alkuperäisessä kirjoituksessa. 

Väännetään kuparilangasta:

1. Syöpäseulonnat ovat hyvä asia. OK

2. Syöpäseulonnat ovat vapaaehtoisia ja ihminen voi käydä syöpäseulonnoissa esim. yksityisellä lääkärillä. Vapaaehtoisuus tarkoittaa sitä, että ihminen itse päättää meneekö tarjottuun tutkimukseen vaiko ei.

3. Syöpäseulonnan mahdollisuudesta lähetetään kutsu. Se on ok. Jopa muistuttaminen on ok. 

4. Kyse tässä ketjussa on siitä, miksi pitää lähettää samasta asiasta 6 kpl kutsuja?

En itse ainakaan kaipaa turhia kirjeitä postiluukkuuni, en kaipaa turhia sähköisiä ilmoituksia asiasta, jonka olen itse omakohtaisesti päättänyt eli olen päättänyt, että tällä kertaa en osallistu Fimlabin tarjoamaan seulontaan. 

Vierailija
36/47 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on hyvä linja. Tarkoitit varmaan myös mahdollisia syöpähoitoja?

Miksi tarkoittaisin syöpähoitoja? En vastaanota mitään hoitoja ja toimenpiteitä.

Se on minun valintani ja siihen on turha kenenkään puuttua.

Vierailija
37/47 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin sama kokemus!

30-v papaseulantaan tuli kutsu ja oikein valmiiksi varattu aikakin. Peruin tämän ajan, koska hoidan gyne asiani yksityisellä. Aikaa peruessani puhelimeen vastannut henkilö alkoi tivaamaan äkäisen kuuloisena syytä perumiselleni. Asiatonta, ei ole yhdenkään terveydenhoitajan asia tivata asiakkailta yhtään mitään.

Vierailija
38/47 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne onkin tarkoitettu juuri oireettomille, koska oireiset lähtökohtaisesti lähtevät tutkimuksiin muuta kautta.

Syövät ovat pitkään oireettomina ja jos ne saadaan havaittua silloin, hoito on helpompaa ja halvempaa ja tehokkaampaa.

Mutta valinta on sinun. Osallistuminen ei ole pakollista.

No sehän tässä keskustelussa just on, että pitäis olla vapaaehtoista, mutta naisia ajetaan tutkimuksiin kuin käärmettä pyssyyn. Miksi? Jokainen tekee oman valintansa ja käy seulonnoissa silloin kun haluaa, ei siihen mitään holhoamista tarvita. 

Juuri näin. Ja sitten kans muistetaan, että maksellaan tarvittaessa ihan itse se yksityinen sairaanhoito. Ei mennä kunnalliselle puolelle kertomaan mistään oireista tm sellaisista ikävistä asioista.

Vierailija
39/47 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne onkin tarkoitettu juuri oireettomille, koska oireiset lähtökohtaisesti lähtevät tutkimuksiin muuta kautta.

Syövät ovat pitkään oireettomina ja jos ne saadaan havaittua silloin, hoito on helpompaa ja halvempaa ja tehokkaampaa.

Mutta valinta on sinun. Osallistuminen ei ole pakollista.

No sehän tässä keskustelussa just on, että pitäis olla vapaaehtoista, mutta naisia ajetaan tutkimuksiin kuin käärmettä pyssyyn. Miksi? Jokainen tekee oman valintansa ja käy seulonnoissa silloin kun haluaa, ei siihen mitään holhoamista tarvita. 

Juuri näin. Ja sitten kans muistetaan, että maksellaan tarvittaessa ihan itse se yksityinen sairaanhoito. Ei mennä kunnalliselle puolelle kertomaan mistään oireista tm sellaisista ikävistä asioista.

Eihän tässä syövän hoidosta ole kyse, vaan siitä, että samoja lappusia lähetellään 6 kpl vähintään yhdelle ihmiselle. Sehän on aivan sama, missä syöpä todetaan, hoidon voi sitten suunnitella sen syövän toteamisen jälkeen. 

Eli jos käyt vaikka yksityisellä puolella hammashoidossa, niin sinunko mielestä ei jossain vaiheessa voi siirtyä julkiseen hammashoitoon? 

Jos menet yksityiselle puolelle nopeuttaaksesi tutkimuksia vaikkapa aivojen kuvauksen suhteen, niin aivokasvainta ei saakaan hoitaa julkisella puolella?

Oletko nyt aivan tosissasi? 

Vierailija
40/47 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat ne vain sinulta haluavat. Kilpailu on kovaa ja labrat haluavat asiakkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän