Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin, että minä juon paljon kunnes kuulin miten toiset "kohtuukäyttää" ja "tissuttelee"

Vierailija
17.01.2021 |

Minulla siis menee suunilleen niin että perjantaina 6pack olutta (pieniä) ja nukkumaan. Lauantaina ehkä pullo viiniä, siitä monesti viimeiset tilkat menee viemäriin kun viini alkaa 3 lasin jälkeen tökkimään. Olen ajatellut olevani todella paha alkoholisti jne. Kunnes huomasin että moni joka pitää itseään normaalina vetää samat määrät mitä minä, alkudrinkkeinä ja siitä sit baariin oikeasti juomaan pikkutunneille asti. Joka viikonloppu toistuu, joskus jopa molempina päivinä. ja ovat siis omasta mielestään ihan normaaleja kohtuukäyttäjiä.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on juoppo, jolla on juoppoja kavereita. Elimistön haitat tulee ennemmin tai myöhemmin näkyviin. Yksilöllistä kuinka pitkään kestää ja mikä paikka kilahtaa ensimmäisenä. Itsellä alkoi sydän reistailla eikä ollut kuin 2-3 olutta illassa ja < 24 viikossa. Alkoholin kulutus pienemmäksi ja oireet loppuivat tai ainakin siirtyivät eteenpäin.

Vierailija
42/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa nämä ajokunnosta ja lapsista nillittäjät, kun ei ole lapsia eikä autoa. Ja miksi pitäisi nyt murehtia jotain viiskymppisenä ehkä tulevaa syöpädiagnoosia? Se voi ihan hyvin tulla vaikka olisin raivoraitis ja söisin pelkkää salaatinlehteä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse oon juonut tällä viikolla noin 30 olutta. On toki aivan liikaa. Näyttää nuo määrät taas vain kasvavan niin pitää laittaa kaikki alkoholit pois käytöstä joksikin aikaa että pääsee takas raiteilleen.

Sun määrä kuulostaa kohtuulliselta, joskin esim naisillehan se kertamääräsuositus ylittyy tuossa 6 packissa.

Kertamääräsuositus 🤣

Se on SUURkäytön raja. Kohtuullisuus ja terveellisyys on Paljon vähemmän. Ihmiset luulee että suurkulutusrajat ovat vielä jotain terveydelle haitattomia määriä. Eivät ole.

Kunhan vain tajuaa, että ottaa tietoisen riskin. Sitten on turha vinkua viisikymppisenä rintasyöpädiagnoosin kanssa.

Väärin. Suurkäytön raja on 16 annosta/viikko, naisille kohtuukäytöksi (Suomessa) lasketaan 7 annosta/viikko. Kuusi olutta ei täytä kumpaakaan. Ohiksena vaan.

Vierailija
44/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokee tarvetta päihtyä, voisi pikemmin miettiä syytä kuin rientää päihtymään.

Vierailija
45/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari-kolmekymppisenä tuo vielä menee, mutta ihan eri neljä-viisikymppisellä ja yli. Silloin haittoja alkaa tulla jos juominen on säännöllistä. Naisilla määrät ei tarvii olla isoja siihen, että kroppa ja mieli kärsii.

Vierailija
46/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse oon juonut tällä viikolla noin 30 olutta. On toki aivan liikaa. Näyttää nuo määrät taas vain kasvavan niin pitää laittaa kaikki alkoholit pois käytöstä joksikin aikaa että pääsee takas raiteilleen.

Sun määrä kuulostaa kohtuulliselta, joskin esim naisillehan se kertamääräsuositus ylittyy tuossa 6 packissa.

Kertamääräsuositus 🤣

Se on SUURkäytön raja. Kohtuullisuus ja terveellisyys on Paljon vähemmän. Ihmiset luulee että suurkulutusrajat ovat vielä jotain terveydelle haitattomia määriä. Eivät ole.

Kunhan vain tajuaa, että ottaa tietoisen riskin. Sitten on turha vinkua viisikymppisenä rintasyöpädiagnoosin kanssa.

Väärin. Suurkäytön raja on 16 annosta/viikko, naisille kohtuukäytöksi (Suomessa) lasketaan 7 annosta/viikko. Kuusi olutta ei täytä kumpaakaan. Ohiksena vaan.

Sixpacki kylläkin ylittää suur/riskikäytön rajan kun nainen vetää sen illassa!

https://yle.fi/uutiset/3-11481404

Vierailija
47/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kokee tarvetta päihtyä, voisi pikemmin miettiä syytä kuin rientää päihtymään.

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Jos sinulla on nälkä niin alat varmaan miettimään: hmmmm. Miksi minulla on nälkä, mielenkiintoista tosiaan hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

Vierailija
48/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertamääräsuositus 🤣

Väärin ittelkes. Huomaa taas miten pihalla suomalaiset ovat juomamäärien kanssa. No, hyvähän sitä on itteään huijata. Tarkistapa tietosi.

Vierailija
49/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nämä ajokunnosta ja lapsista nillittäjät, kun ei ole lapsia eikä autoa. Ja miksi pitäisi nyt murehtia jotain viiskymppisenä ehkä tulevaa syöpädiagnoosia? Se voi ihan hyvin tulla vaikka olisin raivoraitis ja söisin pelkkää salaatinlehteä. 

Käytin ajokuntoa selvän mittarina. Ei ajokunnossa ei ole selvä. Ei minua kenenkään ajaminen kinnosta. Palstan tuntien mikä tahansa hiprakan tai humalan synonyymi olisi johtanut "en minä ainakaan" -nillitykseen, kuten näköjään tämäkin sanavalinta. 2 iltaa seitsemästä muuten kuin selvänä on minusta paljon, kukin toki tyylillään.

Vierailija
50/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskikäytön raja suomessa on naisilla 14 annosta viikossa eli kaksi 12cl lasia viiniä päivässä.

Vierailija
51/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Jos sinulla on nälkä niin alat varmaan miettimään: hmmmm. Miksi minulla on nälkä, mielenkiintoista tosiaan hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

Ei alkoholin nauttiminen ole mikään perustarve. Ilman sitä pärjää aivan mainiosti, toisin kuin ilman ruokaa. Johonkin tunteisiin sitä ajaudutaan juomaan. Mitä nämä tunteet ovat, ja miten muilla tavoin pystyisit hoitamaan niitä tai tuomaan ilon tunteita?

Mä ymmärrän juhlimisen nuorilla, mutta säännöllinen juominen ja jopa selvä humaltuminen yli nelikymppisillä alkaa olla ennemminkin riippuvuutta kuin mitään muuta, vaikka toki sitä selitellään pois.

Vierailija
52/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, syöpä tai haimatulehdus voivat tulla vaikka kuinka olisit terveellisten elämäntapojen noudattaja. Alkoholin suurkulutus kuitenkin nostaa selvästi riskiä sairastua vakavasti muutenkin. Vanhempana onkin tympeää tajuta, että elämä katosi tissuttelu-iltoihin ja joit itsesi pahasti sairaaksi.

Vierailija
53/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on täysin kieroutunut suhtautuminen alkoholiin tosi monella. Joko olet täysin rapajuoppo tai absolutisti, tuntuu että muuta ajattelutapaa ei mahdu. Me juomme joka päivä illallisella lasin tai kaksi viiniä. Terveisin italialaisen vaimo.

Vierailija
54/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ehkä tiukimmat rajoitukset alkoholin kanssa euroopassa. Silti tai juuri siksi meillä on enemmän alkoholisteja kuin vapaammin alkoholiin suhtautuvissa maissa. Rajoituksista viimeisin koski nuuskaa. Myynti kiellettiin niin käyttö kasvoi. Realimailman perusteella kiellot ja rajoitukset toimii huonosti. Huumeista en viitsi sanoa tai tässä keskustelussa lähtee mopo käsistä.

Vierailija
55/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein naurattaa. Muista tämä kommenttisi ja uhosi sitten kun on syöpädiagnoosi saatuna. Oliko sen arvoista?

No, kukin tekee valintansa. Niin se menee.

Vierailija
56/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten otetaan tää "me ollaan sivistyneitä eurooppalaisia" -kortti esiin kun juodaan joka päivä. Lasi viiniä ei ole ongelma, mutta kun todellisuus on monilla ihan muuta! Täällä ei kohtuutta monikaan osaa.

Vierailija
57/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein naurattaa. Muista tämä kommenttisi ja uhosi sitten kun on syöpädiagnoosi saatuna. Oliko sen arvoista?

No, kukin tekee valintansa. Niin se menee.

Hyppää nyt vaikka pe...... sun syöpädiagnoosien kanssa.

Vierailija
58/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, alkoholista on haittansa. Mutta sitä on myös hyötynsä. Viisas juoja kuittaa hyödyt kotiin, alkoholisti saa päälle haittavaikutuksetkin.

Vierailija
59/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammafoorumeilla on huvittava näkemys siitä, mikä on ”paljon”. Moni oman elämänsä päiviräsänen, justiina ja jeesustelija täällä pöyristyisi pökerryksiin kun tietäisi mitä todellinen suurkuluttaja juo ja voi silti käydä normaalisti töissä ja hoitaa asiansa. Vihje: se sikspäkki ja viinipullo voi joillakin mennä jo siinä alkuillasta tai etätöissä jo päiväsaikaan maistellessa ennen kunnon väkeviin siirtymistä, joka ikinen päivä.

Vierailija
60/87 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa "kohtuukäyttäjistä" ja "tissuttelijoista" ja "sivistyneesti eurooppalaisittain juovat" on oikeasti suurkuluttajia.

Suomessa harva osaa kohtuuden ja riippuvuus kehittyy salakavalasti. Määrät lähteekin kasvamaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän