Luulin, että minä juon paljon kunnes kuulin miten toiset "kohtuukäyttää" ja "tissuttelee"
Minulla siis menee suunilleen niin että perjantaina 6pack olutta (pieniä) ja nukkumaan. Lauantaina ehkä pullo viiniä, siitä monesti viimeiset tilkat menee viemäriin kun viini alkaa 3 lasin jälkeen tökkimään. Olen ajatellut olevani todella paha alkoholisti jne. Kunnes huomasin että moni joka pitää itseään normaalina vetää samat määrät mitä minä, alkudrinkkeinä ja siitä sit baariin oikeasti juomaan pikkutunneille asti. Joka viikonloppu toistuu, joskus jopa molempina päivinä. ja ovat siis omasta mielestään ihan normaaleja kohtuukäyttäjiä.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juot paljon. Olet poissa ajokunnosta 2/7 illoistasi.
Miksi pitäisi olla iltaisin ajokunnossa? Ja varsinkaan joka ilta?
Ei sinun tarvitsekaan. Minulle se on poikkeus, ei sääntö.
Eihän muiden tarvitse sinun poikkeuksistasi välittää. Joten miksi kommentoida jotain ajokuntoa? Kyllähän jokainen itse tietää milloin täytyy olla ajokunnossa.
Vastasin aloitukseen, kuten muutkin, minun näkökulmastani aloittaja juo paljon. Ei tarvitse puolustella, kyseessä on vain minun näkökulmani.
Tuohan on täysin kohtuukäytön rajoissa. Mulla kestää kolmen litran viinitonkka reilun viikon, eli pari lasillista ehkä viitenä iltana yhdeksästä. En koe juovani yhtään liikaa, ikinä ei ole krapulaa eikä näy missään.
Minun korvaani kuulostaa vähän samalta kuin se, että kuittaisin oman ylipainoni (90 kg) sillä, että on paljon naisia, jotka painavat yli 100 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan normaali määrä eikä missään tapauksessa liikaa. Minä join viime viikolla maanantaina 0,7l Jaloviinaa
tiistaina litran punaviiniä
keskiviikkona 15 olutta
torstaina 7 lonkeroa
Pe-la olin töissä. Ilman krapulaa.Joten sanoisin, että mä juon paljon, sulla on homma hallussa.
Olet onnekas, jossei P. Ankreatiitti koputtele ovellasi.
Tässä mitään onnea tarvita. Kas kun en juo joka päivä, viikko tai edes kuukausi. Sitten kun otan, otan kunnolla. Kaikki arvoni ovat vallan mainiot, kiitos vain :)
Tervetuloa syöpä viisikymppisenä. Ns turvallista määrää alkoholia ei ole olemassakaan. Se on haitallista ja naisille vielä pienemmät määrät.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on täysin kohtuukäytön rajoissa. Mulla kestää kolmen litran viinitonkka reilun viikon, eli pari lasillista ehkä viitenä iltana yhdeksästä. En koe juovani yhtään liikaa, ikinä ei ole krapulaa eikä näy missään.
Sitten ihmetellään mistä näitä ongelmanuoria tulee. Äidit lipittää illan iloksi viiniä ja teinit riekkuu omilla teillä äidin ostamien siiderien kanssa.
Älä ota itseesi, mutta tämä on aika monessa kodissa se alkoholin tuoma ongelma. Kuvitellaan että juominen on vähäistä, ulkopuolisen näkökulmasta se ei ole ja monesti siihen liittyy nämä muut asiat.
Miksi ihmeessä kaadat viiniä viemäriin? Laita se pakastimeen ja jää käytä ruuanlaittoon. Etkö koskaan tee esimerkiksi punaviinikastiketta? Tai lorauta viini haudutusliemen sekaan, kun teet uunilihaa. Siihen käy hyvin valkoviinikin.
Sitä paitsi Alko myy viiniä myös pikkupulloissa. Osta sellainen, jos ei iso mene.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa syöpä viisikymppisenä. Ns turvallista määrää alkoholia ei ole olemassakaan. Se on haitallista ja naisille vielä pienemmät määrät.
Kuitenkin se on ainoa laillinen päihde. Ihmisillä on jokin tarve päihtyä. Ei ihan kaikilla mutta suurella osalla. Jos ei ole mahdollisuutta päihtyä vähemmän haitallisilla niin se tehdään sillä mitä saa. Voihan sitä hurskastella että voi kauheaa kun tuo juo paljon. Se vaan ei johda mihinkään. Korkeintaan vähän ärsyttää että mikä tuokin luulee olevansa kun paasaa minulle päihteiden käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Olennaista tuossa on se että miten viikonloppu muuten menee. Jos ihan ok, niin tuo ei ole vielä kovin paha. Mutta jos saat krapulan tuosta, niin siinä on paljon hukkaan heitettyä vapaa-aikaa. Itse juon kolme olutta joka ilta, harvoin enempää. Se on liikaa mutta ei liikaa liikaa.
Sinun mielestäsi tuo ei ole liikaa. Minä taas jätin eksän tuollaisen vuoksi, koska ei sitten elämään kauheasti muuta mahtunut kuin sohva ja telkkari.
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi Alko myy viiniä myös pikkupulloissa. Osta sellainen, jos ei iso mene.
Ostan nykyään vain pikkupulloja. Sellainen on juuri sopiva annos kahden hengen illalliselle. Ehkä kahtena viikonloppuna kuukaudessa menee sellainen.
Isoja pulloja tulee vain lahjaksi. On aika harvinaista, että niin paljon tekee mieli juoda kerralla kahdestaan.
Ei tuo ap:n määrä tosiaankaan ole iso.
Tärkeää näissä jutuissa on olla hereillä ajoissa. Kun määrät alkaa kasvaa, kun alkoholi alkaa hallita ajatuksia. Silloin on oikea hetki vähentää radikaalisti kun se vielä onnistuu!
Mä olen alkoholisti, juominen juurikin salakavalasti kasvoi, ”huoleton” tissuttelu muuttui suurkulutukseksi ja alkoholismiksi. Minä jos joku tiedän ettei holhoaminen auta. Mutta minä tiedän myös miten tavallinen suomalainen korkeasti koulutettu urheilua harrastava, terveellisesti syövä hyvä perheenäiti alkoholisoituu.
Siksi vaan näin ”liian myöhään” asiaan havahtuneena toivon että mahdollisimman harva välttäisi minun virheeni ja heräisi lisääntyneeseen juomiseen ajoissa.
Lopetin juuri ajoissa ennenkuin ehdin pilata kaiken. Liikaa ehti silti tapahtua, rajat ylittyä, lapset nähdä minut humalassa, tartuin rattiin aamulla kun varmasti en ollut vielä ajokunnossa, en ollut työpäivinä kykenevä menemään töihin ym,
Onneksi lopetin ennenkuin menetin kaiken mutta olisi pitänyt havahtua paljon aikaisemmin. Nythän tilanne on se etten voi juoda enää koskaan yhtään. Alkoholistilla pienikin määrä herättää juomisen himon ja taistelu alkaa alusta. Älkää päästäkö tilannetta tähän, se voi tapahtua sinullekin vaikkei nyt siltä tunnukaan. Olen mäkin ollut joskus kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin se on ainoa laillinen päihde. Ihmisillä on jokin tarve päihtyä. Ei ihan kaikilla mutta suurella osalla. Jos ei ole mahdollisuutta päihtyä vähemmän haitallisilla niin se tehdään sillä mitä saa. Voihan sitä hurskastella että voi kauheaa kun tuo juo paljon. Se vaan ei johda mihinkään. Korkeintaan vähän ärsyttää että mikä tuokin luulee olevansa kun paasaa minulle päihteiden käytöstä.
En mä hurskastele. Kerroin vain faktoja. Sitä kannattaa kunkin omalla kohdalla miettiä, mitä priorisoi elämässä. Juomista vai terveyttä. Ja että riittäisikö mielikuvitus kivaan elämään ilman tai hyvin vähäisellä päihteiden käytöllä.
Syöpäruletti osuu niin paljon todennäköisemmin omalle kohdalle niillä jotka juo. Vaikka se olisi "sivistynyttä, hyvien viinien ja kuoharin nauttimista" ja kivat postaukset someen. Elimistölle on ihan sama millaiseen muotoon alkoholi on "puettu".
Vierailija kirjoitti:
Mä olen poissa ajokunnosta 24/7 epilepsian takia. Naapuri myös, koska hänellä ei ole ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen poissa ajokunnosta 24/7 epilepsian takia. Naapuri myös, koska hänellä ei ole ajokorttia.
Ajokunnolla ja ajokortilla ei ole mitään tekoa keskenään.
Ehkä kannattaisi miettiä, mikä on tuo sinun verrokkiryhmäsi? Jos olet parikymppinen, joka viikonloppuinen bilettäminen on ok. Jos olet kolmikymppinen, joka viikonloppuinen bilettäminen alkaa olla säälittävää. Ja puhun nyt siis siitä porukasta, johon itseäsi vertaat, sinähän et ilmeisesti käy baareissa, kun kotona loput viineistä menee lavuaariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä hurskastele. Kerroin vain faktoja. Sitä kannattaa kunkin omalla kohdalla miettiä, mitä priorisoi elämässä. Juomista vai terveyttä. Ja että riittäisikö mielikuvitus kivaan elämään ilman tai hyvin vähäisellä päihteiden käytöllä.
Syöpäruletti osuu niin paljon todennäköisemmin omalle kohdalle niillä jotka juo. Vaikka se olisi "sivistynyttä, hyvien viinien ja kuoharin nauttimista" ja kivat postaukset someen. Elimistölle on ihan sama millaiseen muotoon alkoholi on "puettu".
Omalla kohdalla olen miettinyt että terveys olisi tärkeintä kyllä, mutta jos pitää valita kuolemantylsä elämä yksin kotona kipujen kanssa (liikkua en juuri pysty, kuin ehkä joku 20min. kävelylenkki päivässä, joka ei kyllä riitä tekemiseksi) tai sosiaalisesti vilkkaampi elämä kivoissa pikkuhiprakoissa aika ajoin, ja nii että on edes jotain odotettavaa, ja kivaa illalla itedossa, niin valitse jälkimmäisen, vaikka kuolisin aiemmin syöpään tai muuhun. Tervettä minusta ei tule, enkä saa tarvitsemaai apua tai hoitoa eikä pienellä päivärahalla ole mahdollisuutta yksityisiin apuihin.
No itse oon juonut tällä viikolla noin 30 olutta. On toki aivan liikaa. Näyttää nuo määrät taas vain kasvavan niin pitää laittaa kaikki alkoholit pois käytöstä joksikin aikaa että pääsee takas raiteilleen.
Sun määrä kuulostaa kohtuulliselta, joskin esim naisillehan se kertamääräsuositus ylittyy tuossa 6 packissa.
Vierailija kirjoitti:
No itse oon juonut tällä viikolla noin 30 olutta. On toki aivan liikaa. Näyttää nuo määrät taas vain kasvavan niin pitää laittaa kaikki alkoholit pois käytöstä joksikin aikaa että pääsee takas raiteilleen.
Sun määrä kuulostaa kohtuulliselta, joskin esim naisillehan se kertamääräsuositus ylittyy tuossa 6 packissa.
Kertamääräsuositus 🤣
Se on SUURkäytön raja. Kohtuullisuus ja terveellisyys on Paljon vähemmän. Ihmiset luulee että suurkulutusrajat ovat vielä jotain terveydelle haitattomia määriä. Eivät ole.
Kunhan vain tajuaa, että ottaa tietoisen riskin. Sitten on turha vinkua viisikymppisenä rintasyöpädiagnoosin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään mistä näitä ongelmanuoria tulee. Äidit lipittää illan iloksi viiniä ja teinit riekkuu omilla teillä äidin ostamien siiderien kanssa.
Älä ota itseesi, mutta tämä on aika monessa kodissa se alkoholin tuoma ongelma. Kuvitellaan että juominen on vähäistä, ulkopuolisen näkökulmasta se ei ole ja monesti siihen liittyy nämä muut asiat.
En kylläkään missään kohtaa sanonut, että minulla olisi lapsia.
Näitä joka ilta kaljottelevia näkee kyllä kaupassa, sellanen iso pallomaha, just se pahin, ja kärryssä laatikollinen tai useampi kaljaa. Voihan tekosyy olla saunaolueksi, mutta jos saunotaan joka ilta.