Ryhtyisitkö vegaaniksi?
Minä olen lihansyöjä, ja sellaisena aion pysyäkin.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Miksi ryhtyisin? On aika i d i o o t t i a vältellä esim. munia, maitoa tai villaa.
Ai niin ja unohdin juuston!!!!!! Mitä te rukat luulette sen karttamisella saavuttavanne 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pöh! Olen ollut lähes vegeeni yli puolitoista vuotta. Aiemmin olin bmi 31, väsynyt ja vatsa- sekä iho-ongelmainen. Tein kerran niin hyvää kasvisruokaa, että päätin kokeilla olla viikon vegaaniruoalla. Luulin tosin kuolevani siinä ajassa. MUTTA toisin kävi: selvisin viikosta oikein hyvin, ja toisesta ja kolmannestakin. Kaksi viikkoa sen jälkeen, kun oin aloittanut vegaaniruokavalion, olin huomattavasti virkeämpi ja pystyin vuosien tauon jälkeen aloittamaan rankan kuntoliikunnan.
Viime kesänä pääsin jälleen normaalipainoiseksi; nyt bmi on 21. On lihasta, kuulas ja kaunis iho, vatsa toimii. Kaikki on hyvin. Treenaan kovaa kaksi kertaa päivässä (toki lepopäivän pidän kerran viikossa).
Joten hyvät ihmiset kokeilkaa vegaaniruokavaliota! Mitään ette menetä paitsi läskit, finnit, ihottumat ja vatsavaivat. Mutta kiinnittäkää huomiota terveelliseen ja täyspainoiseen ravintoon; myös perunalastut ja limsa on vegaaniruokaa.
Ethän sä tarvitse veganismia syödäksesi kasvisruokaa. Veganismi on pahinta idiotismia maailmassa.
Aika vahvasti sanottu tuo. Minusta kuulostaa siltä, että ennakkoluulot puhuvat.
Olen itse asiassa ollut lako-ovovegetaristi nuorena yli kymmenen vuotta. Nyt vegaanina olo on kyllä huomattavasti pirteämpi ja voimakkaampi kuin tuolloin lakto-ovovegetaristiaikoina, jolloin maitotuotteita tuli käytettyä paljon. Silloin kärsin matalasta hemoglobiinista. Nykyään tuskin kärsin, kun ei maitotuotteet ole estämässä raudan imeytymistä.
Kovin ennakkoluuloiselta kuulostavat asenteet tässä keskusteluketjussa. Paljon on työnsarkaa Suomessa tällä rintamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pöh! Olen ollut lähes vegeeni yli puolitoista vuotta. Aiemmin olin bmi 31, väsynyt ja vatsa- sekä iho-ongelmainen. Tein kerran niin hyvää kasvisruokaa, että päätin kokeilla olla viikon vegaaniruoalla. Luulin tosin kuolevani siinä ajassa. MUTTA toisin kävi: selvisin viikosta oikein hyvin, ja toisesta ja kolmannestakin. Kaksi viikkoa sen jälkeen, kun oin aloittanut vegaaniruokavalion, olin huomattavasti virkeämpi ja pystyin vuosien tauon jälkeen aloittamaan rankan kuntoliikunnan.
Viime kesänä pääsin jälleen normaalipainoiseksi; nyt bmi on 21. On lihasta, kuulas ja kaunis iho, vatsa toimii. Kaikki on hyvin. Treenaan kovaa kaksi kertaa päivässä (toki lepopäivän pidän kerran viikossa).
Joten hyvät ihmiset kokeilkaa vegaaniruokavaliota! Mitään ette menetä paitsi läskit, finnit, ihottumat ja vatsavaivat. Mutta kiinnittäkää huomiota terveelliseen ja täyspainoiseen ravintoon; myös perunalastut ja limsa on vegaaniruokaa.
Ethän sä tarvitse veganismia syödäksesi kasvisruokaa. Veganismi on pahinta idiotismia maailmassa.
Olen itse asiassa ollut lako-ovovegetaristi nuorena yli kymmenen vuotta. Nyt vegaanina olo on kyllä huomattavasti pirteämpi ja voimakkaampi kuin tuolloin lakto-ovovegetaristiaikoina, jolloin maitotuotteita tuli käytettyä paljon. Silloin kärsin matalasta hemoglobiinista. Nykyään tuskin kärsin, kun ei maitotuotteet ole estämässä raudan imeytymistä.
Kovin ennakkoluuloiselta kuulostavat asenteet tässä keskusteluketjussa. Paljon on työnsarkaa Suomessa tällä rintamalla.
Edit: lähes vegaanina
Vegaanina voisi olla hankalaa. Olen kasvissyöjä, maitotuotteita kätän todella vähän, lähinnä joskus hieman juustoa pizzan päälle laitan, vuohenjuustoa tomaattikeittoon. Kananmunia käytän yhtä vähän. Mutta mulla on villavaatteita ja parit nahkakengät, niitä on vaikea korvata. Ei keinokuitusukat lämmitä, villasukat pitää olla. Pyrin siihen, että käytän villavaatteet ja nahkakengät ihan loppuun, pidän niistä hyvän huolen, että ovat pitkäikäisiä. Villa on suomalaista, mutta toki tiedän lammastalouden ikävät puolet. Heti kun villan ja nahan voi jollain korvata, teen sen.
Vierailija kirjoitti:
En, koska en jaksaisi sitä elämän pyörimistä ruoan ympärillä. Olen jo käytännössä kasvissyöjä kun syön lihaa vain muutaman kerran vuodessa jos sitäkään (en vaan tykkää sen mausta). Toisekseen - anteeksi nyt vaan jos tämä loukkaa jotakuta - minä pidän aidoista nahka- ja turkistuotteista.
En haluaisi arvostella toisten ihmisten elämäntyyliä, mutta nyt on pakko. Ihanko totta nautit siitä että voit vetää kärsineen eläimen päällesi? Sen vielä ymmärrän että metsästetystä luonnoneläimestä otetaan nahka. Mutta turkistarhaus on ainoastaan turhan kärsimyksen aiheuttamista.
Fiksu ja myötätuntoinen ihminen ei turkisteollisuutta tue. Mikään ei nimittäin oikeuta sellaista vääryyttä. Toisaalta, elämä ei ole oikeudenmukaista, mihin suurena osasyynä ovat kaltaisesi ihmiset joilta puuttuu myötätunto.
Vierailija kirjoitti:
Teinin sanoin: vegaanius on saatanasta.
Faktan sanoin: eläinperäisen ruoan tuotanto on aikamme pahin maapallon tilan huonontaja ja ilmastonmuutoksen aiheuttaja.
Uliskaa vaan mutta se ei faktaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinun tarvitse olla vegaani karttaaksesi maitotuotteita, pässi! Eli mot, olet idiootti.
Juuston karttaminen veganismin takia on erityisen tyhmää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edit: lähes vegaanina
Niih, eli et olekaan vegaani! Koska se on idioottia.
En, syön terveellisesti sekaruokaa, lihaa, kalaa, riistaa, vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia. Niin ja maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ryhtyä? Liha on hyvää. Nam nam!
Liha ei maistu miltään ilman maustamista ja muita valmistusprosesseja. Kasvit maistuvat. Liha-addikti on vahingollista itselle ja koko maailmalle.
Ruokauskontoa tämäkin. Kallein pullovesi maksaa 40 dollaria per 750 ml ja tätäkin jotkut ostavat ja luulevat sen antavan ikuisen terveen elämän, vaikka sokkotestissä se ei eroa hanavedestä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Miksi ryhtyisin? On aika i d i o o t t i a vältellä esim. munia, maitoa tai villaa.
Ai niin ja unohdin juuston!!!!!! Mitä te rukat luulette sen karttamisella saavuttavanne 😄
Mitä idioottia siinä on?
Maidon- ja naudanlihantuotanto on käytännössä sama asia. Suurin osa siitä jauhelihasta mitä sä ostat, on lypsylehmistä. Munijakanat taas menee turkiseläinten rehuksi sen jälkeen kun munantuotanto hiipuu, ei niiden liha enää kelpaa kun harvoille eikä maksa vaivaa lihanjalostamoille alkaa jatkojalostaa sitä.
Mulla ja mun kämppiksellä oli kanoja. Munien takia, mutta lopulta laitettiin lihoiksi. Sitä muutaman vuoden vanhaa kanaa sai keittää kaksi päivää, että siitä sai vähän vähemmän sitkeää...
Ja mitä karttamisella koetetaan saavuttaa? Se riippuu aika lailla ihmisestä. Toiset potee ilmastoahdistusta, toiset haluavat laihduttaa, kolmas elää muuten terveellisemmin, neljäs vastustaa tehotuotantoa, viides kaikkea eläinten hyväksikäyttöä. You name it.
Voisinpa ryhtyäkin. Aikanaan 1990-luvun lopulla opiskelupaikan ruokalassa erityisruokavaliotiskillä ei ollut koskaan jonoa, joten söin käytännössä koko korkeakouluajan kasvisruokaa. Myös sen jälkeen on ollut pitkiäkin kasvisruokakausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin sanoin: vegaanius on saatanasta.
Faktan sanoin: eläinperäisen ruoan tuotanto on aikamme pahin maapallon tilan huonontaja ja ilmastonmuutoksen aiheuttaja.
Uliskaa vaan mutta se ei faktaa muuta.
Ei tosiaankaan ole. Lihaa on syöty ja tuotettu koko maapallon elinajan. Ihan älytöntä vouhotusta.