Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

H&M ”bisnesvaatteet”, mitä ihmettä?

Vierailija
16.01.2021 |

Olen kokoa 40 oleva ”täti”, iältä nelikymppinen, urheilullinen ja kroppa muuten hyvässä kunnossa mutta ehkä pömppistä vähäsen. olen nyt opintovapaan jälkeen taas palaamassa töihin ja nyt kun rahaa ei ole liikoja niin yritin hankkia garderobia henkalta. Korostan siis että mulle menee vaatteista koot 38-40, ja lantion ympäryd on itse asiassa siellä koon 38 puolella.

Ja mitä ihmettä? KAIKKI nuo vaatteet oli todella oudosti mitoitettu, paitsi sifonkimekot jotka oli ihan reilun kokoisia.

Kotelomekosta koko 46 meni juuri ja juuri kiinni, kiristä ja jäi muhkuroita.
Jakkupuvun takki 44 oli kireä ja kittana, 46 sitten vyötäröstä ok mutta liian pitkät hihat.

Housuista sentään 42 ja 44 meni jalkaan.

Paras oli hame jossa koko 46 oli PIENI eli kiristi lantiosta.

Sain nyt sit paitapuseroita ja pari jättikoon hametta ostettua. Ja joo, ymmärrän kyllä että tuo ei ole mun kauppa.

Mutta jäin miettimään olenko vain minä väärän mallinen vai onko nuo vaatteet nyt jotenkin outoja. Oletteko muut ostaneet noita ja mahdutteko normaaliin kokoon?

Sen sijaan muut hennesin osastot (siis arkivaatteet, collarit, alusvaatteet) on ihan hyvin mahtuvia ja se oma kokoni menee hyvin.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hennesillä työskenneenä, ne vaatteet modern classic osastolla ovat yleisesti siroisimmille tehtyjä ja suomalaiset tarvitsevat hieman isomman koon yleensä esim. hartioiden vuoksi.

Vierailija
62/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotelo- ja muut tiukemmin istuvat mekot on minustakin kooltaan suht nafteja Hennesillä. Itse olen urheilullinen 162/52 ja tottunut siiihen, että koko 36 tai välillä 34 on sopiva. Mutta noissa mekoissa voi olla, että vasta 38 käy, pienemmät epämukavan tiukkoja. Mulla on kapeat hartiat, mutta silti koen jotkut hihalliset mekot liian tiukoiksi hartialinjasta. Tosi siroille naisille tehtyjä, luulin olevani sellainen itsekin :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, mulla menee sieltä usein jopa normikokoa pienempi. Olen kokoa 42-44 mutta noita him:n jakkuja mulla on useampi koossa 40.

Sinulla taitaa olla tosi kapeat hartiat.

Itseasiassa hartiat puuttuu kokonaan ja kaukalon on olematon. Pää alkaa käytännössä suoraan vartalosta ja olkavarret ihan korvien alapuolelta.

Vierailija
64/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä välii mitä siinä kokolapussa lukee. Mutta, jos vaate ei istu päälle, ni sitten se ei istu, oli koko sitten s tai xl. Työpukeutumisessa istuvuus ja laatu on tärkeää, ei viitsi joka kuukausi ostaa uutta vaatesettiä. Itse menisin jonnekin muualle ostoksille ku hm, esim gerry weberille, jos työvaatteita tarvii.

Vierailija
65/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 162cm pitkä, pienet rinnat, hennot hartiat mutta käsivarret on paksuhkot ja reidet. Jos ottaisin henkasta käsivarsille sopivan jakun niin pitäisi ottaa varmaan koko 40. Tällöin hartiat on kasarilaatikot ja hihat ylipitkät, housuissa ois kans liian pitkät. Suosittelen blazeria tiger of swedeniltä. ei oo halpa mut 100% villaa ja istuu.

Vierailija
66/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Vastaus ongelmaan on se, ettei koskaan edes välitä kokoluokitteluista! Minulla on henkkamaukan vaatteita kokoluokissa xs-xl. Myös muissa merkeissä voi yhtäkkiä tulla vastaan vaate/mallisto, jossa mittasuhteet omalle keholle "väärät".

Esim. Lidlin mainiot farkut ja leggingsit, todella hyviä. Sitten yhtäkkiä et saa pakaroita housuihin tai mekko kuristaa rintojasi.

Nykyisin ei auta muu kuin etsiä ja kokeilla. Itse tilaan netistä ja suosin oversized-malleja, joita sitten otan sisään tai kerään vyöllä eri muotoiseksi. Yleensä saa myös lyhentää helmat ja lahkeet. Samoin tunnen kehoni eli esim. yläosaan mahtuu piukempi, kun taas esim. hameen pitää olla isompi/stretchiä/a-mallinen jne. Katson tarkkaan mallikävelyt (videot kaupoissa on hyviä) ja mallin mitat. Samoin ostan esim. bodyt tall-mallistoista (pitkä selkä) ja housut petite-mallistosta (lyhyet jalat) :D

Vierailija
67/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos käyttää Zizzin 38-40 koon vaatteita, niin aika varmasti H&M:n vastaavat koot on liian pieniä.

Ei kai Zizziltä edes saa 38-40-kokoisia vaatteita?

Tuossa H&M:n kokotaulukossa kiinnittää huomion se, että siinä eri kokojen lantionympäryksen väli on pienempi kuin yleensä. Siis koossa 36 ly on 92 cm, mikä vastaa eurooppalaista standardia, mutta 108-senttinen lantio vastaa H&M:llä kokoa 46, kun se yleensä on 44. Ly 142 cm on yleisesti koko 56, mutta H&M:llä se on jo 58-60 välissä.

Rinnanympärysmitat vastaavat yleistä kokomitoitusta.

Vierailija
68/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, etteivät hm:n bleiserit istu minulle ollenkaan. Vaikea sanoa mikä on pielessä. Ehkä vyötärö on noissa liian tiukka, tai liian alhaalla minulle. Eli siis vyötäröni on kapea, mutta hm:n bleiserissä ”vyötärön” kohta on minulle liian alhaalla, josta johtuen se on liian tiukka ja johtaa siihen, että kiinni ollessaan takki lähtee nousemaan.[/

Tämä!

Lyhelle (157cm ) hm:n muotoon ommellut paidat, mekot ja takit ovat armottomasti liian pitkiä ja vyötärö roikkuu lantiolla ja yläosa pussittaa. No, sama kyllä koskee muitakin valmistajia. Olisi kiva, että ketjut lanseeraisivat myös lyhesti mitotettuja oetite mallistoja kun miltei joka kaupasta löytyy xl-mallistot.

Vierailija
69/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petite-mallisto siis.

Olisi ihanaa joskus löytää istuva bleiseri, jossa vyötärö on oikealla kohdalla ja takin mittasuhteet oikein.

Vierailija
70/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä kokeilin M koon vaatteita, pieniä. Nyt kokeilin M koon neuleita, kunnon telttoja.

Olen vielä kaikenlisäksi lihonut 3kg. Älyttömiä koon heittoja.

Vierailija
71/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kaikissa H&M:n vaatteissa pienemmät koot kuin muissa merkeissä.

Olen 166cm/53kg ja normaalisti kokoa XS tai S. H&M vaatteissa koko 34 tai 32 on sopiva.

Vierailija
72/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Vastaus ongelmaan on se, ettei koskaan edes välitä kokoluokitteluista! Minulla on henkkamaukan vaatteita kokoluokissa xs-xl. Myös muissa merkeissä voi yhtäkkiä tulla vastaan vaate/mallisto, jossa mittasuhteet omalle keholle "väärät".

Esim. Lidlin mainiot farkut ja leggingsit, todella hyviä. Sitten yhtäkkiä et saa pakaroita housuihin tai mekko kuristaa rintojasi.

Nykyisin ei auta muu kuin etsiä ja kokeilla. Itse tilaan netistä ja suosin oversized-malleja, joita sitten otan sisään tai kerään vyöllä eri muotoiseksi. Yleensä saa myös lyhentää helmat ja lahkeet. Samoin tunnen kehoni eli esim. yläosaan mahtuu piukempi, kun taas esim. hameen pitää olla isompi/stretchiä/a-mallinen jne. Katson tarkkaan mallikävelyt (videot kaupoissa on hyviä) ja mallin mitat. Samoin ostan esim. bodyt tall-mallistoista (pitkä selkä) ja housut petite-mallistosta (lyhyet jalat) :D

Tätä en kyllä ymmärrä yhtään.

Minä olen kokoa XS ja aina se tai maksimissan S on sopiva. Kaapista löytyy kaikkea mahdollista Lidlistä Burberryyn eikä koot heittele enempää.

Vierailija
73/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&M:llä vissiin arpomalla laitetaan kokonumero lappuun 🙄

Itsellä esim. yhdet muutaman vuoden vanhat housut kokoa 36 ja päätin tilata toisessa värissä viime kesänä kun sai vielä samaa mallia. Koko 36 olikin sitten hieman nafti ja ajattelin, että vanhemmat housut on käytössä venyneet sopivaksi ja vaihdoin uudet housut kokoa isommaksi. Yllättäen ne koon 38 housut olivan pienemmät kuin koon 36. Tilasin vielä koon 40 housut ja ne olivatkin sitten aivan liian suuret ja luovutin koko pöksyjen suhteen.

Vierailija
74/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Ap tutustunut Stockalla myytävään Opus merkkiin? Espritillä vois myös olla.

Suht edullinen tuo Opus ja taatusti kestävämpi kuin H&M. Itselläni niiden vaatteita ja olen todennut hyväksi.

Ai meitä Opuksen löytäneitä on muitakin :) Laadukkaita ja kivoja vaatteita, käy työhön siistiin mutta ei liian muodolliseen pukeutumiseen ja vapaa-aikaankin. Yksi parhaista merkeistä pitkään aikaan.

HM vaatteet ei istu oikein kellekään. Aina kinnaa jostain ja jos ei kinnaa, niin saumat vetää ikävästi. Halpa on halpaa, 

Vierailija
75/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen kokoa XS -S, käytännössä pystyin ostamaan minkä tahansa vaatteen HM:ltä sovittamatta. Nyt on lihonnut kokoon S-M ja koska olen levinnyt lantiolta niin usein vaatteet S, 36 jää jumiin reisien kohdalle. Ruotsalaiset naiset tosiaan ovat hoikkia. HM:llahan menee tosi huonosti, vaatteet jää myymättä, koska naisten ihanne vartalo on muuttunut ja suuri takapuoli on muotia..

Vierailija
76/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä noissa kokotaulukoissa on aina outoa, on että jostain syystä saman koon lantio on aina leveämpi kuin rinnanympärys. Mulla on ainakin ala- ja yläosa samanmittaisia eli noissa jos lantiosta sopii, tissit ei mahdu... enkä tosiaankaan ole mikä perseetön.

Vierailija
77/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on, vaikka kokolapussa lukisi 200?

Joskus nuorena 70kg kokoisena ostin paidan, jonka koko oli xxl.

Oli sopiva, ei lökö eikä tiukka.

Miksei voi vaan ostaa sitä mikä sopii, eikä tuijotella kokolappua?

Vierailija
78/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, etteivät hm:n bleiserit istu minulle ollenkaan. Vaikea sanoa mikä on pielessä. Ehkä vyötärö on noissa liian tiukka, tai liian alhaalla minulle. Eli siis vyötäröni on kapea, mutta hm:n bleiserissä ”vyötärön” kohta on minulle liian alhaalla, josta johtuen se on liian tiukka ja johtaa siihen, että kiinni ollessaan takki lähtee nousemaan.[/

Tämä!

Lyhelle (157cm ) hm:n muotoon ommellut paidat, mekot ja takit ovat armottomasti liian pitkiä ja vyötärö roikkuu lantiolla ja yläosa pussittaa. No, sama kyllä koskee muitakin valmistajia. Olisi kiva, että ketjut lanseeraisivat myös lyhesti mitotettuja oetite mallistoja kun miltei joka kaupasta löytyy xl-mallistot.

Minä olen 158 cm pitkä ja siro. Itselläni on vähän toisenlaisia kokemuksia kuin sinulla, minulle taas henkkamaukan vaatteet istuvat todella hyvin, eikä ne roiku mitenkään. Käytän kokoa XS tai S. Varmasti riippuu paljon myös vartalon mallista.

Vierailija
79/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että mitoitettu hyvin kapealle lantiolle. Yritin itse noin vuosi sitten ostaa sieltä suoria housuja. Oma koko normaalisti M/38 mistä tahansa muualta ostettuna. Mitat 170/65.

Tuolla kun koitin koon 38 housuja niin menivät puoleen reiteen. Koko 40 oli myös lantiolta liian pieni. Lopulta koko 42 meni jalkaan ja oli sopiva takamuksestakin, vaan sitten oli vatsan kohdalta ihan liian iso. Mun teoria on sama mitä joku tossa sanoikin, että mitoitettu ruotsalaisten naisten mukaan. He ovat rakenteltaan usein vähän kapeampia.

Vierailija
80/80 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lindexillä on kyllä todella reilu mitoitus vaatteissan.

Haa joku muukin on huomannut. Lindeksillä koko S on minulle usein liian iso ja Xs sitten hieman pieni. Todella ärsyttävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi