Vaihtelevat kokomerkinnät: mitä kokoja olet?
Millaisia kokoja olette Suomessa myydyissä vaatemerkeissä/kaupoissa ? Olen 161 cm, 55 kg nainen. Isoin olen esim. Zarassa, koko L , pieni esim Lidlissä, xs-s.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
165cm/75 kg -> XL & 4XL.
Ja tosiaankin vaatteet pääasiassa tuolta väliltä. Juoksuhousut kokoa M-L ja alushousut M sekä farkut 30/30 kun olen niin sanotusti sitä persjalkaista mallia. Mekot, jakut, paidat jne on vain ostettava hartioiden mitan mukaan. Aivan sama, vaikka vyötärön kohdalla olisi puoli metriä liikaa kangasta. Ostettava on jos täällä haluaa tarjeta.
Olen 176 cm ja 62 kiloa. Koot on väliltä S-L ja 36-42. Takit ja paidat mulla on yleensä pienehköä kokoa, farkut M/40 ja pikkarit jopa L/42.
Olen hoikka ja keskipitkä, omaan melko leveät hartiat ja isot rinnat. Koko on yleensä m tai 38. Vaatteen mallista ja valmistajasta riippuen joskus L tai joskus myös XL. Tykkään, että vaate on hieman väljä, mutta istuu hyvin. Takin alle pitää myös mahtua paksumpi pusero, joten valitsen hieman väljemmän ulkotakin.
Mietin tuota tänään. Yleensä olen m, mutta ostin juuri 2 L-kokoista collegea.
Käytän kuivausrumpua, se vaikutti valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee kyllä paljon! Olen 165/53 ja koko liikuskelee XXS (32) - M (36) välillä riippuen liikkeestä. Lindexissä ja urheiluvaatteista menee nuo pienimmät koot, mutta esim. Zarassa mitoitus on selkeästi naftimpaa.
Mutta sama se on kengänkoon kanssa - ikinä ei tiedä onko oikea koko 35 vai 38 😄.
M koko on kylläkin 39-40.
Xs-xl on myös paitoja kokoa xxl koska ne on kivoja isoja paitamekkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasiallisesti 36/S, mutta on yksi L-koon paita ja 34-koon mekkoja
Katsoin eilen että koko 36-38 on nykyään M ja koot 40-42 L. Koot 32-34 on uusi S
Mistä katsoit?
155/54 ja käytän kokoja xxs-s/32-36 riippumatta (ketju)liikkeestä. En ole mikään kaikista laihin rimpula, mutta silti en ole koskaan tarvinnut ostaa edes M/38-koon vaatetta. Koot ovat mielestäni pikkuhiljaa kasvaneet vaatteissa.
Olen 175cm/70kg. Käytän vaatteista yleensä M(42) kokoa. Mutta joissain vaatteissa koot menee tyhmästi. Esim minulla on yksi huppari koossa XXL koska L ei mennyt edes päälle. Osa T-paidoista on kokoa S tai sitte jopa XS. Nykyään ei tahdo enää löytää oikean kokoisia vaatteita. Kengän kokokin vaihtelee koon 42 1/2 - 44 välillä.
Olen 173/55, Y-vartalotyyppiä leveillä hartioilla mutta ilman rintoja ja vaatekoot XS-S (32-36) käyttövaatteissa, hupparit ja bändipaidat yleensä miesten S-kokoisina, niiltä haluan väljyyttä.
Olen M ja L, mutta aina 40. Näin keski-ikäisenä olen alkanut suosia L-kokoa, se on mukavan väljä.
käytän pääasiassa 36 tai 38 kokoa. M tai L, haluan hieman väljyyttä. 166cm / 58 kg
M-3XL, nämä ns. normimitoitusta. M lähinnä neulevaatteissa, joissa vyötärö tulee esiin.
Olen vanhemmiten ja muodin väljennyttyä alkanut suosia isompia kokoja ja karttaa elastaania aina kun voin. Vaatteiden käyttöikä pitenee.
Menee koot S-L, 36-40. Nykyvaatemuoti on melko löysää, joten pienemmätkin koot käy. Olen 170 cm ja painan 74 kg, paino vähän hämää, koska lihasta on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä että ap olisi muka L-kokoa! Mitähän Zara myy sitten oikeasti isoille? Näin niitä syömishäiriöitä saadaan aikaan!
Ei mene minullakaan Zaran M kokoiset takit kiinni, pitää olla L ettei näytä makkarankuorelta. 162cm/56kg.
178cm, 83kg. Yleensä olen XXL/46, mutta vaihtelee paljon, kokojen M-3XL ja 40-52 välillä. Tykkään hieman väljistä vaatteista. Yleensä koko 44 menisi kilojen puolesta, mutta hartiat eivät mahdu. Joissakin kaupoissa (Zara...) kaikki vaatteet ovat liian pieniä ja jossain Italiassa on ihan turha toivoakaan voivansa shoppailla. Joissakin suomalaisissa merkeissä on väljempi mitoitus ja niissä olen kokoa L/42. Koko M on lähinnä jossain oversize-vaatteissa.
168 cm mutta jalkoja puolet pituudesta, kädet myös pitkät ja leveähköt hartiat. Riippuen vaatteesta 34-42 jos hihojen pitää ylettyä ranteisiin asti. Farkun lahkeiden pituus 34" mutta vyötärö 27-28"
Onneksi osaan ommella ja modata.
xxxxxxxxxxl