Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opiskelijat hassaa rahaa ulkona syömiseen, tupakkaan jne

Vierailija
15.01.2021 |

Olen itsekin opiskelija ja valmistun ensivuonna. Havahduin siihen että tutut käy syömässä ulkona ihan jatkuvasti väh 2x viikossa.
Tuohon menee hitokseen rahaa. Toinen on tupakointi. Yliopisto opiskelijat vetää röökiä askin päivässä.
Noihin menee hitokseen rahaa. Itse kävimme tällä viikolla syömässä kahdesti ja rahaa meni yhte noin 30e kahdelta. Tuo on opiskelija budjetissa iso raha. Muutenkin olemme siirtämässä tottumuksia kuluttamisesta säästämisen puolelle.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samasta syystä kuin kaikki muutkin. Aasi.

Vierailija
2/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kannattaa elää. Säästä sitten kun olet tylsä ja harmaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että olet valmistuva yliopisto-opiskelija tuolla kirjoitustaidolla.

Vierailija
4/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No shit Sherlock🤦‍♀️ Ihanko itse keksit, että rahaa menee ”ihan hitokseen”. Kukaan muu ei olekaan tätä tiennyt..

Vierailija
5/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakysymys: miksi muiden pitäisi elää kuten sinä?

Sinä nautit rahan säästämisestä, muut nauttivat niistä asioista joita rahalla saa. Simple as that.

Vierailija
6/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen arvostaa eri asioita eri tavalla. Sulle voi riittää rentoutumiseen kiva koti, toiset tarvitsevat menoa kodin ulkopuolella rentoutuakseen opiskeluista hetkeksi. Tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa, vaikka tiedostaisikin säästön määrän, se vaatii oikeasti paljon motivaatiota. Älä tuomitse, ettet tule itse tuomituksi.

Vierailija
7/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin asian sivusta, mutta enemmän tuo kertoo opiskelijoiden pienistä tuista nykyään. Olen nähnyt vanhemmistani kuvia opiskeluaikoina ( 70-80l). Useissa joukko nuoria opiskelijoita istuu ravintolapöydän ääressä,mikä on täynnä juomia. Ja myös tupakkaa poltetaan aktiivisesti. Tuollainen oli kuulemma yleistä vapaapäivänä kaupungissa eikä rahasta ollut puutetta.

Vierailija
8/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn ulkona syömässä eli yliopistolla. Tiedän, että halvemmalla laittaisin ruokaa kotona, mutta sen verran hemmottelen, että toinen ateria yliopistolla.

Vierailija
9/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko maassa on pitkään ollut huolettomat rällävuodet.

Velat monella tapissa, UO summat kasvaa joka vuosi, pakko reissata, bilettää, ja tuhlata vaikka sitten luotolla.

Pari vuotta takaperin olin eräässä firmassa paskahommissa ( 12e / tunti ), ja nuoret äijät osti 15-20 tonnin autoja luotolla, ja sitten hirveä nillitys kun kaikki rahat menee siihen bemariin.

Tuntuu että harva osaa nykyään elää kohtuudella, vaan kaikki ylimääräinen pistetään haisemaan heti...

Vierailija
10/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi säästäisin kun ulosotossa on n. 90000 euroa. Opiskelen työttömäksi.

Vierailija
11/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jättää viinan ja tupakan pois, niin on varaa syödäulkona vaikka joka päivä. Tupakka-askin hinnalla saa melkein kaksi lounasta maksettua, yliopiston ruokalassa useammankin. Harva opiskelija lähtee fine dining -paikkaan syömään, ellei sitten varakas kummitäti tule kaupunkiin ja kustantaa sapuskat. 

Vierailija
12/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä rahaa ei paljoa muuhun mene niin...

Vierailija
13/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin asian sivusta, mutta enemmän tuo kertoo opiskelijoiden pienistä tuista nykyään. Olen nähnyt vanhemmistani kuvia opiskeluaikoina ( 70-80l). Useissa joukko nuoria opiskelijoita istuu ravintolapöydän ääressä,mikä on täynnä juomia. Ja myös tupakkaa poltetaan aktiivisesti. Tuollainen oli kuulemma yleistä vapaapäivänä kaupungissa eikä rahasta ollut puutetta.

Ja ajattelit että 70-luvulla opiskelleet olivat nimenomaan pelkästään tukien varassa?

Vierailija
14/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Muutenkin olemme siirtämässä tottumuksia kuluttamisesta säästämisen puolelle.”

Mihin te olette opiskelijoina kuluttaneet? Miksi ihmeessä nyt työelämään siirtyessänne lopettaisitte kuluttamisen, kun nythän teillä vasta on mahdollisuudet kuluttaa.

Vierailija
15/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolloin asuminen Helsingin ulkopuolella oli käytännössä ilmaista niin rahaa jäi yli. Isäni asui yksin 50 neliön kolmiossa opiskelijana 80-luvulla eikä vuokraan mennyt kuin murto-osa hänen tuloistaan (työskenteli vahtimestarina osa-aikaisesti). 

Toista se on nykyään kun käytännössä kaikki tulot menee pelkkään vuokraan......

Vierailija
16/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sitä rahaa ei paljoa muuhun mene niin...

Näin juuri. Eikö opiskelijat ole aina viettäneet "iloista elämää"? Silloin on helppoa mennä, kun on vapaa menemään. Lähdepä perheen kanssa ulos syömään, se vasta maksaa.

Satuiluahan tää aloitus kuitenkin oli.

Vierailija
17/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miiksi kokoaika käytät tuota "hassaa". Oletko keksinyt uuden sivistyssanan.

Vierailija
18/18 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolloin asuminen Helsingin ulkopuolella oli käytännössä ilmaista niin rahaa jäi yli. Isäni asui yksin 50 neliön kolmiossa opiskelijana 80-luvulla eikä vuokraan mennyt kuin murto-osa hänen tuloistaan (työskenteli vahtimestarina osa-aikaisesti). 

Toista se on nykyään kun käytännössä kaikki tulot menee pelkkään vuokraan......

Minäkin opiskelin 1980-luvulla. Asuin Otaniemen Teekkarikylässä kahden hengen huoneessa. Se (siis puolet huoneesta) maksoi noin 400 markkaa kuukaudessa. Opintotuki ja asumislisä olivat yhteensä noin 500 markkaa kuukaudessa. Kun neljäntenä vuonna lopulta sain yhden hengen huoneen kuuden hengen solusta, nousi maksu jo yli 600 markkaan kuukaudessa eli maksimiopintotuki ja asumislisä yhdessä eivät riittäneet edes soluhuoneen vuokraan.

Oma teekkaripoikani asuu nyt Teekkarikylässä yksiössä. Hänellä jää yksiön vuokran jälkeen opintotuesta (+asumistuesta) jäljelle vielä 170 euroa kuukaudessa. Lisäksi hän saa asumistukea myös kesäkuukausilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan