Elääkö joku koronan takia omaehtoisessa karanteenissa?
Olen 30+ nainen, sinkku ja asun yksin.
Itsellä alkoi koronan takia eristäytyminen viime vuoden helmikuussa ja käytännössä en liikkunut muualle,
paitsi lenkille/pyöräilemään ja takaisin. Kesästä asti aloin käymään ruokakaupassa ja
apteekissa, muutaman kerran olen myös läheisiä nähnyt ja siinä se. Muuten käytännössä kotona koko aika.
Nyt taas kauppa-asioinnit jäissä koronamuunnosten leviämisen takia :/
Olen mt-ongelmien takia eläkkeellä ja lisäksi olen fyysisesti koronan riskiryhmää. Olen alkanut masentua,
kun oikein mihinkään ei voi koronan takia mennä ja pelottaa, että tuleva kevät menee taas samalla kaavalla kuin edellinen ja mitään tietoa ei ole, koska tilanne päättyy...Olen toki kotona harrastanut esim askartelua ja neulomista, mutta pidemmän päälle sekin käy tylsäksi.
Olen eläkkeellä, joten rahan puolesta pärjään, mutta pelkään, että mielenterveyteni ei kestä tätä
pidemmän päälle. Miten te muut koronan riskiryhmiin kuuluvat/mt-ongelmien kanssa taistelevat jaksatte?
Mitkä ovat selviytymiskeinojanne? Itsellä musiikki, lukeminen ja elokuvat/tv-sarjat auttavat jonkin
verran pakoon todellisuudesta...
Kommentit (27)
Huh, mitä tarinoita. Ja kaikki flunssan takia. Minä elän normaalisti, samoin n. 90 % tuttavista. Jonkinlaista rättiä jotkut pitävät naamalla joskus sosiaalisen painostuksen takia. Kaikki ollaan terveitä ja nautitaan elämästä. Pelko ja eristäytyminen lisää kaikkien sairauksien riskiä, se on ihan tieteellinen fakta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään aiotte jatkaa lähes täydellistä eristystä? Oletteko valmiit siihen koko loppuelämänne? Uskotteko tosiaan, että rokote ratkaisee ongelman lopullisesti?
CNN:llä oli artikkeli, jossa Etelä-Afrikan virusmuunnokseen ei ehkä toimi enää rokote. Tutkimus oli hyvin pieni, eikä sitä oltu vertaisarvioitu, mutta suunta voi kuitenkin olla tämä, että rokote ei enää tehoa kaikkiin muunnoksiin.
Rokotteita voi modifioida, niin, että toimivat paremmin uusiin muunnoksiin. Muistaakseni oli Pfizer, joka ilmoitti, että heiltä menisi vain 3 viikkoa vaihtaa tuotanto modifioituun rokotteeseen.
Riippumatta siitä ratkaiseeko rokote mitään vai ei, ei koronaa kannata päästää leviämään jos (ja tällä hetkellä tämä on kun) se tukkii hetkessä sairaalat.
Esimerkiksi Alankomaissa on jouduttu siirtämään jopa syöpäleikkauksia ja elinsiirtoja koska leikkaussalien henkilökunta on joko koronateholla hoitamassa tai kotona itse potemassa koronaa. Ei kukaan halua elää yhteiskunnassa, jossa hoitoa ei saa ja pahimmillaan (jos mitään ei tehtäisi) on ruumiita ympäriinsä.
Vastauksena kysymykseen: Olen puolisoni kanssa elänyt hyvin huolellisesti koronaa välttäen helmikuusta asti. Olemme olleet kotona ja käyneet vain pakon edessä missään (esim. akuutti hammaslääkärikäynti ja välttämätön käynti työpaikalla), ruuat ja muu on tilattu kotiin. Kun olemme missään käyneet, on päässä ollut maski, yleensä FFP2. Emme halua koronaa, emmekä myöskään halua tartuttaa koronaa muihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään aiotte jatkaa lähes täydellistä eristystä? Oletteko valmiit siihen koko loppuelämänne? Uskotteko tosiaan, että rokote ratkaisee ongelman lopullisesti?
CNN:llä oli artikkeli, jossa Etelä-Afrikan virusmuunnokseen ei ehkä toimi enää rokote. Tutkimus oli hyvin pieni, eikä sitä oltu vertaisarvioitu, mutta suunta voi kuitenkin olla tämä, että rokote ei enää tehoa kaikkiin muunnoksiin.
Pitkään aion jatkaa. Olen normaalistikin erakkoluonne ja tää on vaan mannaa sielulle. En muutenkaan lumpusta pitkin poikin menemään.
Normaalioloissa kävisin muutaman kerran vuodessa koiranäyttelyssä, jonkun bändin keikalla kerta pari vuodessa. Nuo nyt on karsiutunut pois. Ruokakaupassa ja muutenkin asioilla kävisin pari kertaa kuukaudessa, kuten nytkin, mutta nyt käytän siellä maskia.
Kevään elin ja sitten taas syyskuun alusta alkaen. Kesällä siis tapasin ihmisiä, kävin ravintoloissa syömässä jne, mutta syksyn tullen ne jäivät taas tauolle. Etätyö ja ostokset kotiinkuljetuksella. Jos on ihan pakko käydä jossain, käytän hengityssuojainta ja suojalaseja. Olen sikäli onnekas, että mulle läheismmät ihmiset ovat pystyneet toimimaan samoin tai ainakin ovat pystyneet välillä olemaan sen verran pitkään omaehtoisessa karanteenissa, että myös tapaamisia sisätiloissakin on voitu järjestää.
Joku kysyi, kuinka pitkään aikoo olla omaehtoisessa karanteenissa. En osaa sanoa, Toivon, että kesäll tartuntaluvut olisivat taas samalla tasolla kuin oli viime kesänäkin, mutta jos ei ole, en mä siihen kuole, vaikka en pääsisikään nauttimaan kesäpäivistä ravintolan terassilla. Voidaan istuskella läheisten kanssa omalla pihallanikin.
Denialisteille tiedoksi, että korona on monielinsairaus, eikä mikään flunssa! Läheskään kaikki eivät saa vakavaa tautimuotoa, se on totta, mutta osa sairastaneista saa ja myös long covid saattaa tulla ja laukaista erinäisiä pitkäaikaissairaksia, esim. cfs. En ymmärrä näitä ihmisiä, ketkä edelleen pitävät koronaa jonain flunssana, lukevatko he ollenkaan uutisia tai seuraavatko maailmanmenoa muutenkaan?
Olen viime helmikuusta ollut ns omakaranteenissa ja näin eläkeläisenä sitä onneksi pystyn jatkamaan. Riskiryhmään kuulun, joten kaupassa asioidessa kunnon maski (ffp2 tai ffp3) ja suojalasit aina päällä. Välillä vähän rasittaa, kun ei tiedä, kauanko tilanne tulee jatkumaan, mutta onneksi olen kotona viihtyvää sorttia ja keksin itselleni tekemistä...
Miksi yli 80 vuotiaat rokotetaan. Eikö takuuaika ole jo mennyt? Jos tuo rokote on toimiva niin kaikki elämässä mukana olevat pitää rokottaa-ei laitoksiin suljetut. Tehoaako auringon ultraviolettivalo tautiin koska Päiväntasaajan maissa ei tautia ole. Eikä kesällä Euroopassakaan.