Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat

Vierailija
15.01.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html

HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.

He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.

Kommentit (641)

Vierailija
241/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi lapsi ja sitä kiusattaisiin koulussa eikä koulu eikä sen rehtori puuttuisi mitenkään asiaan, menisin koululle ja murjoisin nyrkkiraudalla kiusaajan naaman tohjoksi. Viis seurauksista. 

Näin se entinen koulukiusaaja hoitaisi asian. Väkivallallahan se väkivalta on ennenkin yhteiskunnasta poistettu, vai mites se menikään...

Vierailija
242/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi opetusministeri oli heti kuuluttamassa, että kiusaaninen ei poistu rangaistuksilla. Ehkei, mutta kyse on myös oikeudenmukaisuudesta ja siitä, mitä yhteiskunta viesti rankaisuilla/ rankaisettomuudella.

Tällaiset ihmiset kun ovat opetusministereinä niin kiusaaminen ei koskaan lopu. Selitellään vaan, että mitään ei pysty tekemään. Eihän tällaista kiusaamista ollut vaikka 50 vuotta sitten kovemmasta kurista johtuen.

Phahahh, kyllä muuten varmasti on ollut niin kauan kuin vain ihmisiä on ollut, toki nyt uusi teknologia on antanut lisäkeinoja sekä kaikki tapaukset tulee julki nopeasti koko kansalle. Jepulijeps, remmillä hakkaamallahan ei tullut lapsista kiusaajia ties kuinka monennessa polvessa :D Luoja mitä jeesustelua Jorma-Kyllikiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisena aina luen näitä. Itse olin muuton jälkeen myös kiusattu yläkoulusta lukioon asti, eikä ikävät puheet ole vieläkään loppuneet. Olen kärsinyt tästä todella paljon. Koko joulun ajan ollut lähes päättämässä elämääni. Tosin tähän vaikuttaa muutkin syyt, kuten se kuinka yksinäinen ja syrjäytynyt tällä hetkellä olen. Nyt yritän viimein opiskella, mutta se on jatkuvaa kamppailua ja jännitän ihmisiä niin paljon. Omat vanhempani eivät oikein osanneet auttaa ja välillä tunnen surua siitäkin, kun jäin silloin yksin ja asiaa väheteltiin. Näillä asioilla on vaan suuri merkitys kiusatun elämään. Sitten jos on kerrankin koulutuksessa missä toiset kohtelevat hyvin niin mietin miten voisin jos olisin saanut elää sellaisessa ilmapiirissä nuoruuteni. Jos on vähän ujompi jo muutenkin niin kiusaaminen saa vielä enemmän sulkeutumaan ja en luota enää ihmisiin.

Vierailija
244/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi lapsi ja sitä kiusattaisiin koulussa eikä koulu eikä sen rehtori puuttuisi mitenkään asiaan, menisin koululle ja murjoisin nyrkkiraudalla kiusaajan naaman tohjoksi. Viis seurauksista. 

Minulla lapsenlapsi, tyttö kertoo et koulussa joku poika kiusaa, opettaja siirtää tytön toiseen pulpettiin jokuseksi tunniksi ja taas kun omalle paikalle, poika kiusaa (ärsyttää). Tytön äiti sanoo, ei ärsytys mitään, koeta kestää, mut jos se häiritsee koulunkäyntiä ja mielenrauhaa. Eikä kukaan ota vakavasti.

Vierailija
245/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaan sellainen tunne kaiken lukemani perusteella, että tämä uusin tuttavuus yhdelle riparista ja toiselle amiksesta on niin häiriintynyt, että tällaiseen raakamaisuuteen on päädytty. Miten se kiusaaminen koko kouluiän olisi yks kaks syksyn aikana muuttunut väkivaltaiseksi kiusaamiseksi, jos siihen ei olisi tullut uusi tekijä, joka manipuloi muita.

Vierailija
246/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tutkinnanjohtaja Marko Forssin mukaan kyse on samasta tapahtumaketjusta, joka lopulta johti epäiltyyn henkirikokseen. Epäillyt pahoinpitelyt ovat tulleet esiin henkirikostutkinnan yhteydessä.

– Tällä hetkellä epäilemme kolmea pahoinpitelyä. Kahdessa tapauksessa ovat mukana kaikki kolme murhasta epäiltyä ja yhdessä tapauksessa on mukana kaksi, Forss kertoo.

Epäillyt pahoinpitelyt ovat poliisin selvityksen mukaan tapahtuneet illanviettojen yhteydessä. Alkoholilla on ollut osuutta tapahtumiin. Myös epäiltyjä pahoinpitelyjä on videoitu.

– Pojat ovat jakaneet videoita keskenään, mutta meidän tietojemme mukaan he eivät ole jakaneet niitä yleisesti sosiaalisessa mediassa.

Motiivi epäiltyjen pahoinpitelyjen osalta on epäselvä.

– Katsomme, että ne liittyvät samaan tapahtumaketjuun, joka johti 4. joulukuuta henkirikosepäilyyn, tutkinnanjohtaja Forss sanoo.

Poliisin selvityksen mukaan aiemmissa tapahtumissa väkivalta ei ole ollut yhtä vakavaa kuin epäillyssä henkirikoksessa."

https://yle.fi/uutiset/3-11739236

Tämä on kyllä niin raastavaa. Se, että aiemmin on pahoinpidelty lievemmin ja poika ei ole saanut apua, eikä ole itse pystynyt irrottautumaan. Miten saada lapsi tai nuori kuulolle ja ymmärtämään, että tällaisessa tilanteessa pitää vähintään irrottautua huonosta seurasta. Valistusta kouluihin, valistusta. Myös niitä kanavia, joita pitkin voi saada vaikka nimettömästi apua, että pystyy irrottautumaan.

Tämä taitaa olla aika oleellinen pointti tässä. Uhria oli pahoinpidelty useampaan otteeseen aiemmin ja siitä oli jäänyt sillä tavalla vammoja, että ihmiset olivat kiinnittäneet asiaan huomiota. Mutta uhri oli näissä tilanteissa kertonut vammojen syyksi jotain muuta. Eli sen lisäksi että hän ei ollut omatoimisesti tuonut esiin kiusaamista, hän oli valehdellut sen peittämiseksi silloin kun se olisi ollut tulossa esiin. Ja lähtenyt näiden kiusaajien mukaan useampaankin illanviettoon, joissa näitä pahoinpitelyjä on tapahtunut. Tällaisessa tilanteessa on tosi vaikea ulkopuolelta tulla pelastamaan. Mutta mikä saa ihmisen aivot sellaiseen asentoon, että salaa kiusaamisen näin huolellisesti ja itse hakeutuu kiusaajien porukkaan? Ja miten voitaisiin estää tätä tapahtumasta? Kiusaamista ei varmaan pysty maailmasta kokonaan poistamaan, mutta miten lapsiin saisi valettua sen verran itsetunnon hitusia, että uskaltaisivat edes yrittää hakea apua ja luottaisivat että sen on mahdollista toimia?

Kiusattuna arvelisin, että yksi syy on häpeä. Minulla oli koulun ulkopuolella kavereita, joille en ikinä kertonut kuinka rankasti minua koulussa kiusattiin. Itse ala-aste ikäisenä yritin kertoa kotona kiusaamisesta. Yh-äitini vähätteli kokemaani. Ei ottanut tosissaan. Opettajat käänsi selkänsä ja varmasti näkivät pahan oloni. Minun lapsiani ei kiusata. Olen pari kertaa käynyt päiväkodissa puhumassa kiusaaja lapsille, kun henkilökunnan lässytykset eivät tehonneet. Kiusaaminen loppui heti.

Vierailija
247/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesystäväni on jugoslaavi. Kysyin oliko teillä lapsuudessa koulussa paljon kiusaamista. Ei kuulemma ollut. Isänsä sanoi, että jos sinua kiusataan koulussa niin lyö kiusaajaa. Päähän. Sanoi, että minun on käytävä töissä ja en voi sinua puolustaa. Joudut puolustamaan itseäsi.

Aika rankkoja toimenpiteitä. Toisaalta itse ikikiusattuna (tarha, alakoulu, yläkoulu, toinen aste, työpaikat) olisin halunnut kuulla jotain vastaavaa. Että raivostu edes ja pelästytä! Halpa hinta siitä kun saa olla edes rauhassa. Sen sijaan kuulin aina, että "älä välitä". Mikä neuvo se on? Sanotaanko väkivallan uhreille yleensäkin, että älä välitä?!

Sanoi myös, että Jugoslaviassa näkyi vahvasti jako rikkaisiin ja köyhiin. Opettaja ei kuitenkaan välittänyt vaan ajatteli, että jokainen lapsi on samanarvoinen. Kun erään rikkaan perheen vanhemmat toivat kouluun lahjoja opettajalle laittoi tämä lahjat vanhempien edessä roskiin.

Tämä tapahtui siis Jugoslavian takapajulassa ja koulu am pu misia ja järjiltään kiusaamista meidän maailman parhaassa maassa jossa on niin hieno koulujärjestelmä!

Valitettavasti tosiaan ainoa oikea neuvo kiusatulle on, että lyö täysillä takaisin (ja mahdollisimman yllättävästi) niin on edes pieni mahdollisuus, että kiusaaminen loppuu. Alistumalla kiusaaminen jatkuu loputtomiin. Ymmärrän toki, että moni kiusattu ei voi oman kokonsa, luonteensa tms. puolesta noin kuitenkaan toimia.

Vierailija
248/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin sellaista että voikohan tässä olla uhrilla ollut jonkinlainen läheisriippuvuus. En tosin tiedä voiko se kehittyä jo varhaisessa teini iässä. Mietin vaan sellaisia nuoria aikuisia jotka riitojen ja jopa väkivallan takia eroavat suhteestaan jopa kymmeniä kertoja ja aina sitten palaavat kuitenkin yhteen. Toinen on ehkä aina välillä mukava ja ehkä esittää ainakin katuvaista että saa toisen taas palaamaan ja ns. hallintaansa. Kun on jo selvää että näillä tekijöillä on narsistin piirteitä ja narsististahan on vaikea päästä eroon useinkin omin voimin ja kuten tämäkin uhri ollut niin kiinni jo näissä tekijöissä kun on tuntenut heidät päiväkoti ikäisestä asti jo. Muistan aiemmin lukeneeni että kaksi tekijöistä tunsi uhrin jo vuosia.

Läheisriippuvuus on aika kummallinen termi, mutta siinä mielessä olet oikeassa, että ihminen murretaan jo varhain. Eriytymis-itsenäistymiskehitys alkaa varhaislapsuudessa jo ja rikki sen saa heti jo silloin, kuten myös kouluiässä.

Vierailija
249/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikiusaajat ovat rakentaneet maahamme työttömyyden.  Nyt riistovalta kukoistaa ja myös tuleva sukupuuttomme johtuu siitä. 

Vierailija
250/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatko kaikki kolme tekijää ammattikoulussa? Kaksi oli mutta kolmannesta en muista mainintaa Ylellä.

Vierailija
251/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaan sellainen tunne kaiken lukemani perusteella, että tämä uusin tuttavuus yhdelle riparista ja toiselle amiksesta on niin häiriintynyt, että tällaiseen raakamaisuuteen on päädytty. Miten se kiusaaminen koko kouluiän olisi yks kaks syksyn aikana muuttunut väkivaltaiseksi kiusaamiseksi, jos siihen ei olisi tullut uusi tekijä, joka manipuloi muita.

Siltähän tuo vaikuttaa, selvästi. Lehden eli HS mukaan sama poika, joka käyttäytyi psykopaattisella tavalla (esiintyi toisena henkilönä jne).

Vierailija
252/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesystäväni on jugoslaavi. Kysyin oliko teillä lapsuudessa koulussa paljon kiusaamista. Ei kuulemma ollut. Isänsä sanoi, että jos sinua kiusataan koulussa niin lyö kiusaajaa. Päähän. Sanoi, että minun on käytävä töissä ja en voi sinua puolustaa. Joudut puolustamaan itseäsi.

Aika rankkoja toimenpiteitä. Toisaalta itse ikikiusattuna (tarha, alakoulu, yläkoulu, toinen aste, työpaikat) olisin halunnut kuulla jotain vastaavaa. Että raivostu edes ja pelästytä! Halpa hinta siitä kun saa olla edes rauhassa. Sen sijaan kuulin aina, että "älä välitä". Mikä neuvo se on? Sanotaanko väkivallan uhreille yleensäkin, että älä välitä?!

Sanoi myös, että Jugoslaviassa näkyi vahvasti jako rikkaisiin ja köyhiin. Opettaja ei kuitenkaan välittänyt vaan ajatteli, että jokainen lapsi on samanarvoinen. Kun erään rikkaan perheen vanhemmat toivat kouluun lahjoja opettajalle laittoi tämä lahjat vanhempien edessä roskiin.

Tämä tapahtui siis Jugoslavian takapajulassa ja koulu am pu misia ja järjiltään kiusaamista meidän maailman parhaassa maassa jossa on niin hieno koulujärjestelmä!

Valitettavasti tosiaan ainoa oikea neuvo kiusatulle on, että lyö täysillä takaisin (ja mahdollisimman yllättävästi) niin on edes pieni mahdollisuus, että kiusaaminen loppuu. Alistumalla kiusaaminen jatkuu loputtomiin. Ymmärrän toki, että moni kiusattu ei voi oman kokonsa, luonteensa tms. puolesta noin kuitenkaan toimia.

Valitettavasti pakko todeta, että toimii. Vuosikausia oli se kiltti, joka otti kaiken vastaan. Ylä-asteen alkaessa päätin, että nyt riitti. Löin kaikkia jotka yritti kiusata. Olin pienikokoinen tyttö. Olin vaan niin loppu, etten välittänyt edes kivusta enää. Kiusaajat itki, minä olin jo itkenyt vuosikaudet. Ihanaa kun sai käydä yläasteen rauhassa.

Vierailija
253/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja antaisit lapsellesi mallin, että väkivalta on ratkaisu. Siitä "viisastuneena" lapsesi olisi seuraava pahoinpitelijä-m'rhaaja. Sitäkö haluat?

Jos lapsi tuota kautta oppisi puolustautumaan kiusaajia vastaan, niin kyllä. 

Ok. Omaan korvaan kuulostaa sairaalta haluta lapselleen tuollaista tulevaisuutta. 

Vierailija
254/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen cocktail tämä trio. Mutta se uusi pyörä kolmikossa on scary kokonaisuutena. Hyvä että narahti ”uran” alkuvaiheessa

Vierailija
255/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä juttu kun kiusaamisen tultua ilmi, aina sanotaan että "no sitä on varmaan kestänyt pari kuukautta"..

Hyvin usein kiusaamista tapahtuu koko ala-aste, tai ylä-aste, eli vuosia. Joka päivä.

Harvoin kiusaaminen on mikään määrä-aikainen ilmiö, joka tulee ja menee ohi kuin ripuli...

Vierailija
256/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on hurja. Täysin käsittämätön ja ei todellakaan mitään "kiusaamista".

Kiusaamisen kitkemiseen pitää tehdä kaikki mitä voidaan, tällaista hulluutta ei voida estää. Valitettavasti. 

Jos joku selittää, että kiusaaminen voi eskaloitua murhaksi, joutaa kyllä jo itse mielentilatutkimukseen. Tämä on täysin epänormaalia käytöstä. Eikä todellakaan selitettävissä millään tavalla. 

Vierailija
257/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen cocktail tämä trio. Mutta se uusi pyörä kolmikossa on scary kokonaisuutena. Hyvä että narahti ”uran” alkuvaiheessa

Varmaan hänellä vihaa myös vanhempaa kohtaan.Ties mitä punoi mielessään. Hyvä että joutuu lukkojen taa

Vierailija
258/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellekin aina vanhemmat sanoi vaan että älä välitä. En sitten enää sen takia jaksanut heille kertoa kun kiusaaminen jatkui.

"Älä välitä"="me emme välitä" 

Vierailija
259/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olivatko kaikki kolme tekijää ammattikoulussa? Kaksi oli mutta kolmannesta en muista mainintaa Ylellä.

Kaikki oli ammattikoulussa ja kaksi oli samalla linjalla. Aloittaneet viime syksynä.

Vierailija
260/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä puolustella eikä vähätellä kenenkään noiden kolmen osuutta tapahtuneeseen. Kaikki ovat yhtä lailla syyllisiä ja rangaistuksen ansainneet. Siitä tilanteesta olisi vähänkin viisaampi voinut poistua tai soittaa apua. Ja olihan toi sama porukka pahoinpidelleet Atsoa jo aikaisemminkin.