Onko talon tai huoneiston menneisyydellä merkitystä?
Toisaalla tuli keskustelua siitä, että esimerkiksi amerikkalaisille asuinpaikaksi aiotun talon tai huoneiston menneisyydellä on valtava merkitys, ja ilmeisesti se vaikuttaa lainsäädäntöönkin. Olisitko sinä valmis muuttamaan asuntoon, jossa on esimerkiksi tehty henkirikos? Mielenkiintoisinta tässä on se, miksi tällä olisi merkitystä. Ja yksinkertaistettuna: miksi?
Minä en usko välittäväni menneistä tapahtumista, jos niistä ei näy jälkiä. Entäpä te muut?
Kommentit (59)
Ystäväni sai jokunen vuosi sitten kolmion Helsingin kantakaupungista 120 000 eurolla, parketissa oli ruumiin jälki ja perikunnalla kiirettä ja vähän ehkä tyhmyyttä ja kokemattomuuttakin mukana. Tai sitten eivät piitanneet rahasta. Parketin vaihto sujui nopeasti ja suhteellisen edullisesti, eikä ole kuulemma kummitellut.
Me vuokrattiin nuorina asunto, jossa edellinen asukas oli hirttäytynyt. Hänet oli löydetty heti, joten ei ollut mitään liemiä lattialla. Omistaja oli esittelemässä ja kertoi heti kättelyssä, että tällainen tapaus, että hän kertoo nyt heti tämän, jos joku pitää tällaisia merkittävinä asioina. Kaikki muut näytössä olijat poistuivat. Muistaakseni hinta tuli alas. Asunto oli hyvin kaunis ja valoisa, rauhallinen. Ex-vuokralaiselle tuli sinne postia vielä pitkään, vietiin tietysti vain takaisin postiin eikä koskaan edes googlettu nimeään, mutta jokin postin laadussa viittasi siihen, että hänen viimeinen ratkaisunsa oli harkittu teko (tyyliin terminaalivaiheen syöpä, tuli syöpäjärjestön lehtiä tms.). Naapurit kovasti yrittivät urkkia meiltä, tiedämmeko, mihin ex-vuokralainen lähti, mutta emme koskaan kertoneet. Rauha muistolleen.
Vierailija kirjoitti:
Miehen työkaveri osti edullisesti asunnon jossa oli vainaja mädäntyneenä ties kuinka kauan. Kämppä oli riisuttu betonille, otsonoitu yms. Ovat asuneet pari vuotta , kiva asunto kuulemma.
Näitä on jonkun verran. Jos on vaan rempattu hyvin, niin mikäs siinä ollessa.
Asunnon edellinen perhe kuoli tsunamissa, ihan sama. Ei ne täällä ole.
Mistäpä sen voi tietää, keitä on ennen asunnossa asunut ja mitä siellä on tapahtunut? On aika yleistä esim. kuolla kotiinsa. Merkillistä olisi, jos on monissa asunnoissa asunut, ettei koskaan osuisi sellaista asuntoa kohdalle, jonka edellinen asukas on kuollut. Jotkut asuu ihan tieten tahtoen historiallisissa rakennuksissa, vaikkapa sukunsa perintötaloissa, jossa on sukupolvien ajan synnytty, kuoltu, tehty kammottavuuksia jne. Minunkin lapsuuden sukutalossa on tapahtunut kummia. Edelleen iäkkäät vanhempani siinä silti asuvat. Mutta rehellisesti sanon senkin, että itse en siihen taloon kyllä enää muuttaisi, vaikka maksettaisiin. 🤣
On sillä väliä, jos museovirasto puuttuu kaikkiin remontteihin tms.
Kaikki me olemme rakentuneet miljoonia vuosia kiertäneistä kuolleiden ihmisten ja eliöiden atomeista.
Siihen verrattuna on aika pientä jos joku kuollut on joskus maannut samassa kohtaa missä itse on.
Serkkuni osti talon, jossa entinen omistaja teki itsemurhan. Isäni osti huoneiston, jossa edellinen omistaja yritti itsemurhaa (menetti toisen silmänsä), vieläkin on reikä ovessa. Itse asuimme muutaman kuukauden asunnossa, josta löysimme anopin kuolleena. Oli tosin ollut kuolleena vain pari päivää. Missään ei kummittele.
Lapseni lähti toiseen ulottuvuuteen, koska itse halusi niin. Kuoli sänkyyn kämpässään.
Oon joskus miettinyt, kummitteleeko asunnossa. En kyllä haluaisi olla sen kämpän nykyinen asukki.
Ei mitään väliä, jos asunto on muuten kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Lapseni lähti toiseen ulottuvuuteen, koska itse halusi niin. Kuoli sänkyyn kämpässään.
Oon joskus miettinyt, kummitteleeko asunnossa. En kyllä haluaisi olla sen kämpän nykyinen asukki.
Minkä ihmeen takia? Mitä väliä, jos toinen teki itsarin. Ei kai se siihen asuntoon mitään vaikuta. Ihme äiti olet, kun tuollaisia mietit.
Vierailija kirjoitti:
Manaat omaa lastasi. Hirveä äiti olet.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on
Minkä takia?
Ei voi vähempää kiinnostaa entisten asukkaiden tekemiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manaat omaa lastasi. Hirveä äiti olet.
En manaa. Tiedän vain, missä mielentilassa hän lähti.
Voi sinua lumihiutaletta. Oletko itse edes äiti? :)
Miehen työkaveri osti edullisesti asunnon jossa oli vainaja mädäntyneenä ties kuinka kauan. Kämppä oli riisuttu betonille, otsonoitu yms. Ovat asuneet pari vuotta , kiva asunto kuulemma.