Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotihenkilökunta keskusteletteko siitä jos lapsi ”liikaa” hoidossa?

Vierailija
14.01.2021 |

Jos on vaikka tosi pitkiä päiviä, ei pidä lomaa ollenkaan, lapsi hoidossa aina vaikka molemmat vanhemmat kotona lomalla, perhevapailla tai vapaapäivänä?

Haluaisin kuulla kokemuksia.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lähinnä kokemus, että päiväkodin työntekijät eivät yksinkertaisesti ymmärrä, että kaikilla ei ole joustavat työajat jolloin lapsen pystyy hakemaan hoidosta aikaisemmin. Minulla työt loppuu 16.00 eikä ole liukumia. Olen siis päiväkodilla n. 16.30 ja tämä ilmeisesti harmittaa tätejä perjantaisin kun haluaisivat itse aikaisin kotiin. Useamman kerran ovat mukamas lapseen vedoten sanoneet että olisi hyvä hakea perjantaina aikaisemmin. Lapsi on reipas 4-vuotias joka lähtee mielellään arkisin päiväkotiin. Jotenkin hassua, ettei heillä ole kapasitettia ymmärtää näin yksinkertaista asiaa. Saan potkut jos lähden töistä ennen työajan päättymistä.

Niin läpinäkyvää toimintaa päiväkodin tädeiltä. Jos olisi oikeasti kyse lapsen hyvinvoinnista niin eikö olisi aivan sama minä päivänä lapsi haettaisiin aikaisemmin? Jos siis ajatus on että lapselle olisi hyväksi jos olisi vaikka kerran viikossa lyhyempi päivä. Miksi sen päivän pitäisi olla juuri perjantai?

Vierailija
102/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikävää jos ei tosiaan lapsi saa sitä lomaakaan pitää. Nuo 7-17 päivät on varmaan kyllä ihan normaaleja, varsinkin työssäkäyvän yh:n lapselle. PKS alueella kun tunnin suunta työmatka ei ole mitenkään harvinainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoivoi kun vaikeeta on tajuta joillakin että ei todellakaan kiinnosta joku hoitolapsi. Hoitakaa muualla kuin kunnallisessa päiväkossa penskanne jos jotain laatua haluatte. Minua ei ainakaan kiinnosta kuin se pakollinen töissä ja siihen ei kuulu vanhempien hyysäys. Eikä sitä työnantaja onneksi edellytäkään.

Vierailija
104/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Ne pentunne kertovat kyllä auliisti tarhalla mitä isi sanoi tarhan marjatan leipälapion kokoisesta perästä ja kieroista silmistä. Kuinka isää vitutti kuinka idiootti mirkku ei ollut tajunnut pukea jussia valmiiksi kun isä tulee hakemaan klo 15:30 vaan jussi oli vielä vessajonossa.

Eipä ihme ettei mirkku ja marjattaa jaksa paljon jussin isä kiinnostaa.

Vierailija
105/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai taivas tääs tätä varhaiskasvatuksen henkilöstöön kohdistuvaa vihaa! 😂

Taitaa omat syyllisyydentunteet puskea päälle ja ne projisoidaan sitten tarhantäteihin.

Voi pyhä yksinkertaisuus, kuinka läpinäkyvää.

Mikä ihmeen syyllisyydentunne? Minulla on ei ole mitään hiihtolomaa ja jo nyt on aloitettu aamuin illoin keskustelut siitä, miten tärkeää jokaiselle lapselle on lomailla myös talvella ja miten kamalaa lapselle on, kun joutuu ihan vieraaseen ryhmään vain siksi, että vanhemmat eivät ymmärrä loman tärkeyttä. Minä en syyllisty, vaikka syyllistetään, mutta päivähoito tuntuu olevan ainoa palvelu, johon asiakkaita ei todellakaan haluta (päivystyspolin lisäksi). Ei ne autohuollossakaan sano, että älä tuo autoasi meille helmikuussa, meillä on lomat.

Aivan sama kokemus! Ihmettelen myös mikä se todellinen motiivi tuossa taustalla on. Minun lomapäiväni eivät ainakaan lisäänny sillä, että päiväkodin henkilökunta jankkaa asiasta viikkotolkulla. Olen joskus yrittänyt saada palkatonta vapaata, jotta lapset saisivat enemmän lomapäiviä. Ei ole aina onnistunut sekään. Pitääkö irtisanoutua töistä seuraavaksi? Työttömät vanhemmat ovat kyllä myös päiväkodin tätien taivastelun aihe.

Vierailija
106/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tässä on kyse naisten vihasta toisia naisia kohtaan.

Äidit saavat pimppiraivot kun päiväkodilla on töissä paremman näköinen nuori Emma, jolla on pyöreät pakarat ja pitkä tukka.

Ja mies vielä aina hakee lapsen. Kestämätöntä.

Vierailija
107/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti tässä on kyse naisten vihasta toisia naisia kohtaan.

Äidit saavat pimppiraivot kun päiväkodilla on töissä paremman näköinen nuori Emma, jolla on pyöreät pakarat ja pitkä tukka.

Ja mies vielä aina hakee lapsen. Kestämätöntä.

Olisikin... Vaan kun on äitini ikäinen autisti lesbo :(.

Vierailija
108/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitakaa muualla kuin kunnallisessa päiväkossa penskanne jos jotain laatua haluatte. Minua ei ainakaan kiinnosta kuin se pakollinen töissä ja siihen ei kuulu vanhempien hyysäys. Eikä sitä työnantaja onneksi edellytäkään."

Kunnallisella puolella taitaa olla tuttua leipääntyminen työhönsä ? Perjantai-marinat ja emmänyjaksais-asenne?

Ja sitten yksityisistä tehtaillaan pitkiä valitusketjuja vaikka sieltä yksityisistä päiväkotiketjuista (yllätys-yllätys!) löytyy nykyään näköjään ne parhaimmat, kekseliäimmät , viitseliäimmät ja sympaattisemmat hoitajat. 

Sori, kunhan sanoin.

Vierailija
109/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotien pitää uudistaa loma ajatuksia ja ymmärtää että ihmiset viettää loman touko-syyskuussa..ei tosiaan heinäkuussa kun päiväkoti on kiinni enkä ymmärrä miksi vitussa päiväkoti on kiinni kun koululaiset lomalla,hiihto ja syyslomalla?Ei toimi mun työt niin että saan lomia noihin..

Tämä! Mistä ihmeestä on keksitty, että vanhemmat lomailevat vain heinäkuussa tai että syys- ja talviloma on vanhemmille aina vapaa. Sitä kokee olevansa rikollinen kertoessaan, että meidän lapset tarvitsevat hoitopaikan myös pääsiäisviikolla, vaikka "kyllä vanhemmat yleensä ovat siinä lomalla ja toki lapset voi lomansa aikana tänne tuoda, mutta ajattele nyt, miltä lapsesta tuntuu".

!! Jep! Hoitoalalla ei noin vaan pidetäkään mitään lomia silloin kun päiväkoti lomailee. Perkele. Mikähän metakka syntyisi jos yh joutuisi olemaan jouluaaton töissä ja lapsi hoidossa?

Ei kai siitä mitään metakkaa synny, kun vuorotyötä tekevän yh:n lapsi on ympärivuorokautisessa päiväkodissa, joka on joka tapauksessa auki myös jouluna.

Vierailija
110/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun kanssani ainakin keskuteltiin. Olen ammatiltani opettaja, ja perjantaisin lukujärjestykseni mukaiset tunnit loppuivat yhdessä jaksossa klo 16, eli olin klo 17 maissa päiväkodilla. Päiväkodista kysyttiin, enkö voisi hakea lapsiani aikaisemmin päiväkodista, kun kaikki muutkin perjantaisin niin tekevät. Se asia oli siellä aivan mahdoton ymmärtää, että en voi, työpäivä loppuu klo 16, eikä siitä noin vain voi lähteä aikaisemmin.

Kuulostaa vähän siltä kuin päiväkodin työntekijät yrittivät tässä lintsata työstään. Normaalissa perheessä tehdään töitä vähintään kahdeksan tuntia päivässä, joten sen takiahan ne lapset ovat siellä päiväkodissa, että vanhemmat voivat käydä töissä. Naurattaa vielä, kun joku tarhatäti yritti tuossa perustella, että varakkaassa perheessä ei tarvitsisi pitää lasta hoidossa. Näissä perheissähän juuri tarvitsee ja siksi perheet ovat varakkaita, koska molemmat vanhemmat käyvät töissä.

Vierailija
111/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meille on marmatettu siitä, kun jotkut hoitopäivät venyivät kymmentuntisiksi. Eipä sille mitään voinut, kun kävi ilman autoa töissä toisessa kunnassa. 

Varhaiskasvatus saa pääsääntöisesti kestää enintään kymmenen tuntia yhtäjaksoisesti, lukuun ottamatta vuorohoitoa, jossa päivittäinen kesto on lapsen tarpeen mukainen.

Varhaiskasvatuslaki 9 §

Vierailija
112/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Siellä kahvipöydässä juorutaan ja croissantteja syödään. Välillä nostetaan kinkkua ja löystään perimmäisiä kaasuja..

Vierailija
113/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lähinnä kokemus, että päiväkodin työntekijät eivät yksinkertaisesti ymmärrä, että kaikilla ei ole joustavat työajat jolloin lapsen pystyy hakemaan hoidosta aikaisemmin. Minulla työt loppuu 16.00 eikä ole liukumia. Olen siis päiväkodilla n. 16.30 ja tämä ilmeisesti harmittaa tätejä perjantaisin kun haluaisivat itse aikaisin kotiin. Useamman kerran ovat mukamas lapseen vedoten sanoneet että olisi hyvä hakea perjantaina aikaisemmin. Lapsi on reipas 4-vuotias joka lähtee mielellään arkisin päiväkotiin. Jotenkin hassua, ettei heillä ole kapasitettia ymmärtää näin yksinkertaista asiaa. Saan potkut jos lähden töistä ennen työajan päättymistä.

Niin läpinäkyvää toimintaa päiväkodin tädeiltä. Jos olisi oikeasti kyse lapsen hyvinvoinnista niin eikö olisi aivan sama minä päivänä lapsi haettaisiin aikaisemmin? Jos siis ajatus on että lapselle olisi hyväksi jos olisi vaikka kerran viikossa lyhyempi päivä. Miksi sen päivän pitäisi olla juuri perjantai?

Vaikea uskoa, että oikeasti jossain käskettäisiin hakea perjantaina aikaisemmin. Ainakin meillä on perjantaisinkin viimeinen työvuoro päiväkodin sulkemisaikaan asti.

Vierailija
114/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vie Koronan aikaan lapsen hoitoon jos itse lomalla?

Erittäin moni. Ja varsinkin ne hämmästyttävät, että äiti on vauvan kanssa kotona, mutta 2-v. sisarus viedään päiväkotiin.

Vierailija
115/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei keskustella vanhempien kanssa, koska on oikeus hoitoon. Mutta suurin osa lapsista kuormittuu pitkistä päivistä. Outo ajatus että hoitajan tehtävä olisi tehdä hoitopäivästä vähemmän kuormittava. Ollaan valitettu esimiehelle henkilöstön kuormittumisesta (liian iso ryhmä, liian pienet tilat, vajaa miehitys, sijaisia ei löydy päivän varoajalla, avustajien tarve jne), mutta levitellään käsiä että näin asia nyt vaan on, jaksakaa. Nämä asiat, mitkä kuormittaa henkilökuntaa että teidän lapsia, meillä hoitajilla ei ole sananvaltaa näihin. Valittakaa päiväkodin esimiehelle tai mieluummin ylemmälle taholle.

Kun huomataan että lapsi kuormittuu niin siinä vaiheessa vanhemmilla kerrotaan ja suositellaan lyhyempiä päiviä, lomaa, vapaapäiviä tai että silloin tällöin joku muu tulisi hakemaan aikaisemmin. Jos ei onnistu, niin totta kai ymmärretään ja yritetään luovia asia. Teidän lapsenne takia asia otetaan puheeksi. Jos lapsi jää itkemällä hoitoon ja päivän aikana ei halua tehdä mitään, kyselee äidin ja isän perään koko päivän, eristäytyy olemaan yksin, näkee painajaisia ja iltapäivällä aina oven käydessä rynnätään ulko-ovelle niin ei ole lapsen etu vaan asialle tulisi tehdä jotain.

Eihän nuo ole mitään kuormittumisen oireita, vaan lapsi ei viihdy hoidossa. Hoidossa on silloin joku vika, siellä kiusataan tai ei tarjota lapselle luontaisia virikkeitä.

Vierailija
116/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletus tuntuu olevan, että perheiden pitää mahdollistaa hoitajien paras, ei lasten paras.

Meillä meni korjaukseen (kolari) ja käytimme yhtä autoa, vaikka työpaikat 30 minuuttia eri suuntiin. Bussilla en olisi päässyt, mies olisi, mutta se olisi tehnyt yhteensä 1,5 tuntia töihin ja takaisin sekä odotusajat. Ihan ajamalla molempien työpaikoille samalla autolla meni siis se reilu tunti. Lapsi piti viedä aamuisin päiväkotiin jo seitsemäksi, jotta mies ehti työpaikalleen klo 8. Yritti kyllä lähteä töistä usein jopa kolmelta ja tehdä illalla sitten loput työt, mutta joskus oli kokouksia ja nippanappa viideksi ehdittiin. Jouduttiin tästä sitten puhutteluun (tai minä jouduin koska äidin vikahan sekin).

Olin kertonut etukäteen auton hajoamisesta ja siitä, että joudumme tuomaan lapsen tavallista aiemmin ja hakemaan joskus jopa vasta vähän ennen viittä. Tosin näitä pitkiä päiviä oli 1-2 kertaa viikossa ja monina päivinä lapsi tuotiin vasta puoli kahdeksaan ja haettiin neljältä. Silti lapsen päivät olivat kuulemma liian pitkiä ja valiteltiin, miten kauan tätä jatkuu, kun eihän nyt auto voi olla korjaamolla useamman viikon. Oli se. Reilun kuukauden. Osia tilattiin ja suunnilleen valmistettiin sitä varten. Oli iso korjaus, 40 % autosta oli tuhoutunut.

Oli kurjaa kuunnella valitusta, kun emme asialle mitään mahtaneet ja kun lapsi viihtyi ja piti päiväkotipäivistä. Jouduttiin koko ajan pelkäämään, että hoitajien valitus tarttuu lapseen ja että hänkin rupeaa sitten ihmettelemään asiaa. Ei onneksi ruvennut. Oli innoissaan, kun oli kerran ollut toisiksi viimeinen haettava.

Reilu kuukausi tätä kesti mutta taisi olla vähän sietämätön tilanne hoitajille. En rehellisesti kyllä ymmärrä miksi.

Vierailija
117/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keskustella vanhempien kanssa, koska on oikeus hoitoon. Mutta suurin osa lapsista kuormittuu pitkistä päivistä. Outo ajatus että hoitajan tehtävä olisi tehdä hoitopäivästä vähemmän kuormittava. Ollaan valitettu esimiehelle henkilöstön kuormittumisesta (liian iso ryhmä, liian pienet tilat, vajaa miehitys, sijaisia ei löydy päivän varoajalla, avustajien tarve jne), mutta levitellään käsiä että näin asia nyt vaan on, jaksakaa. Nämä asiat, mitkä kuormittaa henkilökuntaa että teidän lapsia, meillä hoitajilla ei ole sananvaltaa näihin. Valittakaa päiväkodin esimiehelle tai mieluummin ylemmälle taholle.

Kun huomataan että lapsi kuormittuu niin siinä vaiheessa vanhemmilla kerrotaan ja suositellaan lyhyempiä päiviä, lomaa, vapaapäiviä tai että silloin tällöin joku muu tulisi hakemaan aikaisemmin. Jos ei onnistu, niin totta kai ymmärretään ja yritetään luovia asia. Teidän lapsenne takia asia otetaan puheeksi. Jos lapsi jää itkemällä hoitoon ja päivän aikana ei halua tehdä mitään, kyselee äidin ja isän perään koko päivän, eristäytyy olemaan yksin, näkee painajaisia ja iltapäivällä aina oven käydessä rynnätään ulko-ovelle niin ei ole lapsen etu vaan asialle tulisi tehdä jotain.

Eihän nuo ole mitään kuormittumisen oireita, vaan lapsi ei viihdy hoidossa. Hoidossa on silloin joku vika, siellä kiusataan tai ei tarjota lapselle luontaisia virikkeitä.

Tai hoidossa ei ymmärretä lapsen ikävää eikä sitä helpoteta. Esikoisen hoitoaikoina oli meidän lastamme ehkä vuoden nuorempi lapsi, sellainen 2v, joka odotti jokaikinen päivä portilla kyyneleet valuen, kun hain lastani. Hoitajat eivät reagoineet muuten kuin jos aloin lapselle jotain jutella (teki niin pahaa nähdä toinen niin murheellisena) ja silloin tulivat sieltä vähätellen ja naureskellen hakemaan pikkuisen pois sen sijaan, että olisi tultu viereen juttelemaan ja ymmärtämään toisen pahaa oloa. En silloin tajunnut kuvioita, olin aivan liian tuore äiti ja keskityin vain omaan lapseeni, mutta näin jälkeenpäin tajusin, ettei kuvio ollut yhtään normaali, vaikka hoitajat yrittivät siitä sellaisen tehdä. Miksi yksi hoitaja ei ollut vieressä juttelemassa, tarjoamassa leluja tai vain pitämässä sylissä ja lohduttamassa? Miksi toinen päivästä toiseen sai itkeä siinä portinpielessä (oppi itkemään äänettömästi, kun muuten olisi haettu pois ja toruttu) saamatta mitään tukea tunteilleen?

Vierailija
118/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletus tuntuu olevan, että perheiden pitää mahdollistaa hoitajien paras, ei lasten paras.

Meillä meni korjaukseen (kolari) ja käytimme yhtä autoa, vaikka työpaikat 30 minuuttia eri suuntiin. Bussilla en olisi päässyt, mies olisi, mutta se olisi tehnyt yhteensä 1,5 tuntia töihin ja takaisin sekä odotusajat. Ihan ajamalla molempien työpaikoille samalla autolla meni siis se reilu tunti. Lapsi piti viedä aamuisin päiväkotiin jo seitsemäksi, jotta mies ehti työpaikalleen klo 8. Yritti kyllä lähteä töistä usein jopa kolmelta ja tehdä illalla sitten loput työt, mutta joskus oli kokouksia ja nippanappa viideksi ehdittiin. Jouduttiin tästä sitten puhutteluun (tai minä jouduin koska äidin vikahan sekin).

Olin kertonut etukäteen auton hajoamisesta ja siitä, että joudumme tuomaan lapsen tavallista aiemmin ja hakemaan joskus jopa vasta vähän ennen viittä. Tosin näitä pitkiä päiviä oli 1-2 kertaa viikossa ja monina päivinä lapsi tuotiin vasta puoli kahdeksaan ja haettiin neljältä. Silti lapsen päivät olivat kuulemma liian pitkiä ja valiteltiin, miten kauan tätä jatkuu, kun eihän nyt auto voi olla korjaamolla useamman viikon. Oli se. Reilun kuukauden. Osia tilattiin ja suunnilleen valmistettiin sitä varten. Oli iso korjaus, 40 % autosta oli tuhoutunut.

Oli kurjaa kuunnella valitusta, kun emme asialle mitään mahtaneet ja kun lapsi viihtyi ja piti päiväkotipäivistä. Jouduttiin koko ajan pelkäämään, että hoitajien valitus tarttuu lapseen ja että hänkin rupeaa sitten ihmettelemään asiaa. Ei onneksi ruvennut. Oli innoissaan, kun oli kerran ollut toisiksi viimeinen haettava.

Reilu kuukausi tätä kesti mutta taisi olla vähän sietämätön tilanne hoitajille. En rehellisesti kyllä ymmärrä miksi.

Tässä asiassa yksi outo kohta. Jos auto joutuu korjaamolle kolarin vuoksi, auton omistaja saa sijaisauton käyttöönsä.

Vierailija
119/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä asiassa yksi outo kohta. Jos auto joutuu korjaamolle kolarin vuoksi, auton omistaja saa sijaisauton käyttöönsä.

Saa keneltä? Ei se mikään automaatio ole, jos ei ole ottanut sijaisauton kattavaa vakuutusta.

Vierailija
120/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa keneltä? Ei se mikään automaatio ole, jos ei ole ottanut sijaisauton kattavaa vakuutusta.

Vastapuolen liikennevakuutus sen maksaa. Oma töppi korvataan vain, jos on laaja kasko ja sellainen sisältää aina sijaisauton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi