Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotihenkilökunta keskusteletteko siitä jos lapsi ”liikaa” hoidossa?

Vierailija
14.01.2021 |

Jos on vaikka tosi pitkiä päiviä, ei pidä lomaa ollenkaan, lapsi hoidossa aina vaikka molemmat vanhemmat kotona lomalla, perhevapailla tai vapaapäivänä?

Haluaisin kuulla kokemuksia.

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin, miten sellainen epäkohta voi olla olemassa että isyysvapaalla isä vie vanhemman lapsen/lapset hoitoon. Äiti on vauvan kanssa ja isä lomailee? Selittäkää mulle miksi tällainen sallitaan verorahoilla?

Vierailija
22/141 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin, miten sellainen epäkohta voi olla olemassa että isyysvapaalla isä vie vanhemman lapsen/lapset hoitoon. Äiti on vauvan kanssa ja isä lomailee? Selittäkää mulle miksi tällainen sallitaan verorahoilla?

Miten sitä mielestäsi voidaan vahtia mitä ne ihmiset siellä kotona tekee??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon keskustelua ei tullut, mutta jatkuvaa kuittailua kyllä. Minulla ja miehellä oli loma vasta elokuussa ja tätä jaksettiin siellä päiväkodissa jauhaa jatkuvasti että kun lapsetkin tarvitsevat lomaa ja ovat lomansa ansainneet. Lomalla olivat samaan aikaan kun mekin (+ viikon heinäkuussa mummulassa). Järjettömän vaikeaa tuntui heillä olevan ymmärtää että kaikkien lomat eivät vaan ole kesä-heinäkuussa ja lasten parhaaksi on olla lomalla samaan aikaan kuin vanhempansa eikä olla yksin kotona silloin kesä-heinäkuussa jos vanhemmat ovat töissä. 

Vierailija
24/141 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan voitais kieltää tuollainen kokonaan. Jos Kela maksaa isälle isyysvapaan ajalta rahaa niin silloin ei tarvisi esikoisen mennä päiväkotiin haaskaamaan vielä sielläkin yhteiskunnan varoja vähän lisää.

Vierailija
25/141 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon keskustelua ei tullut, mutta jatkuvaa kuittailua kyllä. Minulla ja miehellä oli loma vasta elokuussa ja tätä jaksettiin siellä päiväkodissa jauhaa jatkuvasti että kun lapsetkin tarvitsevat lomaa ja ovat lomansa ansainneet. Lomalla olivat samaan aikaan kun mekin (+ viikon heinäkuussa mummulassa). Järjettömän vaikeaa tuntui heillä olevan ymmärtää että kaikkien lomat eivät vaan ole kesä-heinäkuussa ja lasten parhaaksi on olla lomalla samaan aikaan kuin vanhempansa eikä olla yksin kotona silloin kesä-heinäkuussa jos vanhemmat ovat töissä. 

Aika outoa, jos on ollut tiedossa kuukauden loma lapsilla? En ihan usko että siinä tapauksessa olisi kuittailtu.

Vierailija
26/141 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan voitais kieltää tuollainen kokonaan. Jos Kela maksaa isälle isyysvapaan ajalta rahaa niin silloin ei tarvisi esikoisen mennä päiväkotiin haaskaamaan vielä sielläkin yhteiskunnan varoja vähän lisää.

Mistä sä tiedät miten hyvä syy heillä on viedä se lapsi tarhaan? Lapsella on oikeus esikasvatukseen ja mieleen tulee ihan hakematta moniakin syitä miksi voi olla parempi että se vanhempi lapsi on siellä tarhassa, vaikka olisi mitä isyysvapaita sun muita. Oikeiston kirstunvartijat voisi välillä ajatella sitä lapsenkin etua eikä pelkkää rahapussiaan.

Vierailija
27/141 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse perhepäivähoitajana kommentoin, että kyllä vähän pännii jos lapset ovat vanhempien lomalla/vapaapäivinä hoidossa. Meillä nimittäin talo ratkeaa liitoksistaan nyt. Ja tarkoitan tätä korona-aikaa. Neljä omaa lasta, joista kolme isompaa etäkoulussa, nuorin ala-asteella. Ja mies vielä etätöissä.

Normitilanteessahan kaikki on ok. Omat lähtevät aamuisin kouluun ja mies töihin ja olen täällä hoitolasten kanssa.

Nyt vaan talossa joka arkipäivä se 9 henkilöä. Vain nuorin koulussa muutaman tunnin. Saa tehdä isoja annoksia ruokaa yms.

Toivoisin todella, että vapailla/lomilla lapset olisivat kotona.

Olen väsynyt, vaikka pidänkin lapsista.

Vierailija
28/141 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa, jos on ollut tiedossa kuukauden loma lapsilla? En ihan usko että siinä tapauksessa olisi kuittailtu.

Aika outoa, jos ei lukuisiin kuittauksiin olisi vastannut kertomalla lomatilanteestaan? Ehkä henkilökunnalla ei vaan oikein muisti pelaa, tai on muuten vajetta ymmärryksessä. 

-eri

Vierailija
29/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä lomakausi on touko-syyskuu. Loman ajankohtaa ei voi toivoa, koska lomat kiertää tasaisesti, eikä niissä tietenkään oteta huomioon päiväkodin tätien lomasuunnitelmia.

Kerran kun lapseni oli eskarissa, niin mulla oli loma toukokuussa ja sitten päiväkodilta ihmetellään kun lapsi ei lomaile koko kesänä. Ei ne varmaan enää muistanut, että mä olin jo toukokuussa. Lapsi tietenkin kävi eskarissa normaalisti, mutta ei jäänyt hoitoon sen jälkeen.

Vierailija
30/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotien pitää uudistaa loma ajatuksia ja ymmärtää että ihmiset viettää loman touko-syyskuussa..ei tosiaan heinäkuussa kun päiväkoti on kiinni enkä ymmärrä miksi vitussa päiväkoti on kiinni kun koululaiset lomalla,hiihto ja syyslomalla?Ei toimi mun työt niin että saan lomia noihin..

Vierailija
31/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin työntekijät saa palkan koko ajalta Miks pitää valittaa..haluutteko että ois vaan 1 lapsi siellä niin ois helppo päivä,te olette itse valinnut ammatin. Ja jos lapsi saa hoitopaikan,on hän siihen oikeutettu..sama sulle perhe päivä hoitaja,itse olet valinnut alan ja vielä hoitaa kotona,älä jaksa inistä kun nyt Koronan aikaa talo on täysi..lopeta työt ja lapset siirtyy päiväkotiin..vanhempien ei pidä miettiä onko henkilökuntaa tarpeeks,se on teidän esimiehen homma..

Vierailija
32/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verorahojen väärinkäyttöä.

Vierailija
33/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vie Koronan aikaan lapsen hoitoon jos itse lomalla?

Vierailija
34/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun kanssani ainakin keskuteltiin. Olen ammatiltani opettaja, ja perjantaisin lukujärjestykseni mukaiset tunnit loppuivat yhdessä jaksossa klo 16, eli olin klo 17 maissa päiväkodilla. Päiväkodista kysyttiin, enkö voisi hakea lapsiani aikaisemmin päiväkodista, kun kaikki muutkin perjantaisin niin tekevät. Se asia oli siellä aivan mahdoton ymmärtää, että en voi, työpäivä loppuu klo 16, eikä siitä noin vain voi lähteä aikaisemmin.

Missä opettajilla muka näin pitkät työpäivät?

Kaikissa yläkouluissa ja lukioissa. Esim. itselläni tässä jaksossa loppuu lukujärjestyksen mukaiset tunnit kahtena päivänä klo 16.15. Onneksi ei ole enää lapsia päiväkodissa, en mitenkään ehtisi hakemaan klo 17 mennessä.

t. Aineenope

Vierailija
35/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun kanssani ainakin keskuteltiin. Olen ammatiltani opettaja, ja perjantaisin lukujärjestykseni mukaiset tunnit loppuivat yhdessä jaksossa klo 16, eli olin klo 17 maissa päiväkodilla. Päiväkodista kysyttiin, enkö voisi hakea lapsiani aikaisemmin päiväkodista, kun kaikki muutkin perjantaisin niin tekevät. Se asia oli siellä aivan mahdoton ymmärtää, että en voi, työpäivä loppuu klo 16, eikä siitä noin vain voi lähteä aikaisemmin.

Missä opettajilla muka näin pitkät työpäivät?

Onko mieleesi tullut, että opettajia on muuallakin kuin ala- tai yläasteella? Ajatella, jotkut opettajat pitävät myös iltakursseja tai jopa viikonloppuisin!

Vierailija
36/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotien pitää uudistaa loma ajatuksia ja ymmärtää että ihmiset viettää loman touko-syyskuussa..ei tosiaan heinäkuussa kun päiväkoti on kiinni enkä ymmärrä miksi vitussa päiväkoti on kiinni kun koululaiset lomalla,hiihto ja syyslomalla?Ei toimi mun työt niin että saan lomia noihin..

Nimenomaan! Meillä osa joutuu olemaan tai haluaa olla lomalla toukokuussa tai elo-syyskuussa. Tai sitten kesällä tulee pidettyä joutuu pitämään kaikki lomat, niin sitten ihmetellään kun lapsi onkin koululaisten syys- tai joululoman aikaan hoidossa. Yksinkö se 3 vee pitäisi kotiin jättää, etenkin kun mitään maksuhyvityksiä ei edes saa jos jonkun muun hoitopaikan hommaisi?

Vierailija
37/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Päiväkodin "tädeillä" on myös se kesälomakausi. "tädit" saavat jo keväällä ylemmiltä tahoilta ohjeeksi kysellä perheiltä lasten kesälomia, jotta "tätien" lomat voidaan myös lyödä lukkoon ja sopia sijaiset. Tietyt päiväkodit suljetaan ja lapset, joilla ei ole tuolloin lomaa, keskitetään avoinna olevaan päiväkotiin, johon keskitetään myös "tädit", siivoojat, keittäjät.

Tämän vuoksi on pakko kysellä vanhemmilta niistä lomista. Kesäloma ei ole "tätien" idea.

Lisäksi on päivänselvää, että kasvatusalan ammattilaiset kiinnittävät huomiota esim siihen, jos joku lapsista kuormittuu liian pitkistä päivistä tai loman puutteesta. Päiväkotipäivät ovat todella intensiivisiä. Jos lapsen etu vaatii, asia tuodaan vanhempien tietoon keskustelemalla. Vanhemmat sitten päättävät, miten ottavat tilanteen huomioon tai ottavatko ollenkaan.

Vierailija
38/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon lomien kyselyyn, meillä ainakin kesälomat pitää ilmoittaa jo niin aikaisin päiväkotiin, ettei niitä ole vielä töissäkään kerrottu, koska onnistuu.

Vierailija
39/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä keskustelivat. kaksi lasta eri ryhmästä tuotiin aina kun pk aukesi 07 ja haettiin juuri enne 17 kun sulkeutuu. perhe varakas ja kaikki kunnossa, silti lapset kökötti pitkän päivän pk.ssa ja lomia ei juurikaan ollut. kyllä siis keskustellaan ja luulen että edelleenkin.

tämä 10v takaa.

ex-tarhatäti

Eikö tuo ole ihan normaali hoitoaika, jos vanhemmilla on kahdeksan tunnin työpäivä (niinkuin olen ymmärtänyt, että yleensä on).

Pätkätyöläisillä tai määräaikaisilla ei myöskään ole lomia.

siinä mielessä joo jos työ on 08-16 ja matkat tunnin suuntaansa. näillä vain ei ollut niin ja pikkukaupungissa työmatka oli lyhyt kävely. kukin tyylillään. mukavia lapsia ne oli, nyt jo teinejä. 

ex tarhatäti

Ongelmanahan on se, että päiväkodille ei kuulu lainkaan se, onko työmatka 100m vai 100 km tai ovatko vanhemmat edes töissä. Lapsella on oikeus siihen päivähoitopaikkaan eikä päiväkoti saa ryhtyä keskustelemaan tai moittimaan sitä, että lapsi on liikaa hoidossa. Jos hoitosopimuksessa lukee, että 7-17, niin sitten se on 7-17, vaikka päiväkodissa miten harmittaisi se, että lapsen äiti käy joogaamassa aina klo 15-16.45.

Minut on otettu puhutteluun lasten liian pitkien hoitopäivien takia ja pyysin päiväkotia tekemään lasun, jossa perustelevat lakisääteisillä kriteereillä sitä, miten meidän perhe toimii lapsen etujen vastaisesti. Sitä lasua ei koskaan tehty.

Vierailija
40/141 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Päiväkodin "tädeillä" on myös se kesälomakausi. "tädit" saavat jo keväällä ylemmiltä tahoilta ohjeeksi kysellä perheiltä lasten kesälomia, jotta "tätien" lomat voidaan myös lyödä lukkoon ja sopia sijaiset. Tietyt päiväkodit suljetaan ja lapset, joilla ei ole tuolloin lomaa, keskitetään avoinna olevaan päiväkotiin, johon keskitetään myös "tädit", siivoojat, keittäjät.

Tämän vuoksi on pakko kysellä vanhemmilta niistä lomista. Kesäloma ei ole "tätien" idea.

Lisäksi on päivänselvää, että kasvatusalan ammattilaiset kiinnittävät huomiota esim siihen, jos joku lapsista kuormittuu liian pitkistä päivistä tai loman puutteesta. Päiväkotipäivät ovat todella intensiivisiä. Jos lapsen etu vaatii, asia tuodaan vanhempien tietoon keskustelemalla. Vanhemmat sitten päättävät, miten ottavat tilanteen huomioon tai ottavatko ollenkaan.

Toisaalta on päiväkodin henkilökunnan tehtävänä tehdä niistä hoitopäivistä vähemmän kuormittavia. Vanhempia ei voi tai saa syyllistää siitä, että hoitajat eivät osaa työtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme