Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko nirsoilla leipäjonossa, kun sieltä saamani ruoka lihottaa liikaa?

Vierailija
14.01.2021 |

Rupesin käymään leipäjonossa keväällä, kun jouduin lomautetuksi koronarajoitusten takia. Lomautusta seurasi työttömyys ja samalla taloudellinen ahdinko syveni, joten olen käynyt leipäjonossa joka viikko vähintään 2 kertaa, välillä useamminkin. Olen lihonut näiden 9 kuukauden aikana yli 20 kiloa. Osasyy on varmasti siinä, että liikkuminen on vähentynyt kun en enää käy töissä tai paljon muuallakaan. Uskon kuitenkin, että suurin syyllinen on leipäjonosta saamani ruoka: On vaikea olla lihomatta, kun lautasella on jatkuvasti pasteijoita, makkaroita, rasvaisia kastikkeita, viinereitä, vanukkaita ja muuta, joka pursuaa rasvaa ja sokeria.

Ratkaisu ei ole syömisen vähentäminen: Kärsin jo nyt usein nälän tunteesta, koska syömäni höttö ei tee kunnolla kylläiseksi tai pidä nälkää, ja pelottaa ajatellakin kuinka paljon tärkeitä ravinteita ruuastani puuttuu. Liikunnan lisääminen ei myöskään onnistu. Asun pienessä 18 neliön "itsemurhayksiössä", jossa ei mahdu harrastamaan mitään mielekästä liikuntaa. Lisäksi polvivammani asettaa omat rajoitteensa ja esim. juoksu on kielletty. Käyn joka päivä kävelyllä, mutta sen enempään en oikeasti pysty.

Teenkö mielestänne väärin, jos rupean kieltäytymään epäterveellisimmistä ruuista ja käymään leipäjonossa 5 kertaa viikossa, jotta saisin tarpeeksi ruokaa ilman että ainakaan lihoisin enempää? Tahtoisin laihtua takaisin entisiin mittoihini, koska polveni rasittuu ylimääräisistä kiloista eikä ylipaino ole muutenkaan terveellistä.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lamisa kirjoitti:

Muuten tähän keskusteluun heräsi ajatus, että moniallergikoille ruokajonoissa ei kieltämättä ole paljonkaan tarjontaa.

Gluteenittomia ja laktoosittomia tuotteita on tähän mennessä ollut.

Täällä oli vielä vuosi sitten mahdollisuus saada gluteenitonta leipää ja joskus muitakin gluteenittomia tuotteita, kun vaan pyysi. Sitten tuli korona, ja nyt kaikki kassit pakataan valmiiksi ja jaetaan ovelta. Mitään erikoisruokavalioita ei oteta enää huomioon. 

Kiva kun ruoka-apua järjestetään, mutta kieltämättä keliaakikkona harmittaa, kun jotkut voi hakea vaikka kaiken ruokansa leipäjonoista mutta minä saan niistä vain pienen säästön ruokakuluihini. Suurin osa leipäjonoruuasta kun on sellaista jota en voi syödä. 

Vierailija
42/48 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

leipäjonojen ruoka on TODELLA lihottavaa ja sairastuttavaa. Tämä on totuus, joka on ilmeisesti vaikea hyväksyä. Kukaan tämän alpituksen kommentoijista ei söisi itse sitä paskaa, jota köyhät pakotetaan syömään!

Siis kukaanhan ei kyllä käsittääkseni pakota.

Ei sinne ole pakko mennä.

Suomi on siitä hieno maa, että täällä jokaikisestä iikasta pidetään huolta. Jos ei itse pysty hankkimaan elantoaan, tukisysteemit on huipussaan sitä varten.

JOS sitten on sotkenut asiansa vielä niin, ettei kaikki mahdolliset eri tuet riitä, niin siltikään yhteiskunta EI pakota syömään yhtään mitään!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lamisa kirjoitti:

Muuten tähän keskusteluun heräsi ajatus, että moniallergikoille ruokajonoissa ei kieltämättä ole paljonkaan tarjontaa.

Täällä oli vielä vuosi sitten mahdollisuus saada gluteenitonta leipää ja joskus muitakin gluteenittomia tuotteita, kun vaan pyysi. Sitten tuli korona, ja nyt kaikki kassit pakataan valmiiksi ja jaetaan ovelta. Mitään erikoisruokavalioita ei oteta enää huomioon. 

Kiva kun ruoka-apua järjestetään, mutta kieltämättä keliaakikkona harmittaa, kun jotkut voi hakea vaikka kaiken ruokansa leipäjonoista mutta minä saan niistä vain pienen säästön ruokakuluihini. Suurin osa leipäjonoruuasta kun on sellaista jota en voi syödä. 

Voisiko sitä itse aktivoitua ja kysyä, olisiko käyttöä extrakäsille, jotka pakkaavat sellaisia allergiapusseja/keliaakikkopusseja? Aika usein näissä kyse on myös resursseista, joista tuo vapaaehtoistyövoima usein se kriittisin.

Vierailija
44/48 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lamisa kirjoitti:

Voisiko sitä itse aktivoitua ja kysyä, olisiko käyttöä extrakäsille, jotka pakkaavat sellaisia allergiapusseja/keliaakikkopusseja? Aika usein näissä kyse on myös resursseista, joista tuo vapaaehtoistyövoima usein se kriittisin.

Kuka viitsii nähdä vaivaa? 

Vierailija
45/48 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten musta tuntuu, ettet ole edes käynyt jonossa.. Tottakai siellä saa valita, mitä haluaa ja mitä ei.

Eihän ne jonot mikään täyden palvelun tavaratalo ole, mutta mitään ei tarvitse pakolla ottaa mukaan, eikä missään tapauksessa mitään tarvitse väkisin syödä.

Jaetaan vaan sitä ruokaa, mitä on tuotu ja sitä otatte mitä haluatte.

Näin Vantaalla parissa pisteessä toimitaan.

Itse en käy, mutta ainakaan eu-kassista ei saa valita. Se on lähes pelkkää hiilaria. Mun veli käy siellä, vaikka ei käytännössä käytä siitä muuta kuin hapankorput. Hän ei osaa leipoa, ei keittää mitään ruokaa eikä edes lämmittää hernekeittoa. Ja juu, hän on vammainen, joka kuitenkin pystyy asumaan itsenäisesti, paljon vain saa apua. Minä teen hänelle noista ruokia, mutta asun sen verran kaukana, etten jaksa joka viikonloppu käydä näin työssäkäyvänä ja muitakin ihmisiä auttavana - lähempänä asuvia. 

46/48 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten AP voisikin laskea vielä budjettinsa ja käsi sydämellä miettiä uudestaan, eikö ole muka varaa syödä terveellisesti, omalla rahalla. Koska voin kertoa ihan oman kokemuksen esimerkin, miten itse syön ja elän joka viikko.

Olen kuntoutustuella (toivun aivoverenvuodoista), saan käteen rahaa kuussa 1040€, siitä maksan vuokran omavastuun 200€, puhelinliittymän/netin 26.90€, sähkölaskun n. 30€, ja kuntosalin 18€, ja lääkkeet, kuusta riippuen menee muutama kymppi. Minulle jää siis n. 700€ muihin menoihin, ja ruokaan laitan max 75€/viikossa, MUTTA se sisältää minun tapauksessa proteiinijuomat ja sätkätupakat. Itse ruokaan minulla menee n 55€/vko. Ja syön vain puhdasta ruokaa, vihanneksia ja hedelmiä. Päivän ruokavalio on tälläinen:

Aamu: rahka, pakastemustikoita, kaurahiutaleita, sokeriton mustikkakeitto

Välipala: hedelmä, kananmuna

Treenin jälk protskujuoma

Pääateria: kanafile/ lohi/ lehtipihvi (täyslihaa, yleensä 2 pvä viikossa lohta tai pihviä, ja loppuviikko menee yhdellä isolla n 9€ paketilla kanafilettä, josta riittää viideksi päiväksi helposti), tumma riisi, raejuusto, kurkku, paprika, tomaatti, salaatti

Iltapala: rahka, sokeriton mustikkakeitto, jälkiuunileipä, voi

Välipaloina jos tarvii, hedelmiä.

Tämän satsin kaikkine tarpeineen saa viikoksi tuolla rahalla. Sinullako ei siis ole 200€/kk pistää ruokaan? Jokainen saa edes toimeentulotukea sen 500€... Kuinka paljon voi olla turhia kuluja? Terveellisesti syöminen ei tod ole kallista. Minulla on tällä budjetilla varaa herkutella tuoreilla hedelmilöä joka päivä ja syödä vain filelihaa. Roska ja valmisruoka tulisi paljon kalliimmaksi. Ja minun ruokavalio ni on hyvin monotoninen, koska tykkään syödä samalla lailla aina, mutta tätä on varaa myös varioida edullisesti kastikkeilla ym lisukkeilla.

En siis allekirjoita ollenkaan etteikö köyhällä olisi varaa syödä terveellisesti ja proteiinipitoisesti, ja harrastaa jopa maksullista liikuntaa. Salejakin on nykyään kaupungeissa tarjolla parilla kympillä kuussa, kun ei ole ryhmäliikuntaa. Minun salini on suuri ja nykyaikainen, mutta todella edullinen,ja samaa ketjua on monessa kaupungissa.

Vierailija
47/48 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34620 kirjoitti:

Sinullako ei siis ole 200€/kk pistää ruokaan? Jokainen saa edes toimeentulotukea sen 500€... Kuinka paljon voi olla turhia kuluja?

Ei, kaikki ei todellakaan saa täyttä toimeentulotukea eikä etenkään niin, että vuokran jälkeen jäisi koko summa käytettäväksi.

Jotkut joutuu odottamaan heille kuuluvia tukia kuukausikaupalla, koska aina vaaditaan uusia lisäselvityksiä eikä niiden käsittelemisessä pidetä kiirettä. Välillä tehdään myös virheellisiä päätöksiä, joiden korjaamiseen menee aikansa.

Jotkut joutuu karenssille, jolloin toimeentulotuesta voidaan leikata jopa -40% pois.

Joidenkin rahatilanne heikkenee äkillisesti ja täysin yllättäen. Vaikka tili olisi käytetty tyhjäksi, toimeentulotukea ei välttämättä myönnetä senttiäkään, koska laskennallisesti rahojen olisi pitänyt riittää myös tuleville kuukausille.

Toiset asuu liian kalliissa kämpässä, jonka vuokraan täytyy käyttää valtaosa toimeentulotuesta – mutta siinä on pakko asua, koska mistään ei saa halvempaakaan. Monessa kaupungissa halpojen vuokra-asuntojen kysyntä ylittää niiden tarjonnan moninkertaisesti, ja esim. syrjäytynyt maksuhäiriömerkinnän saanut mies on harvoin listan kärkipäässä, kun asuntosijoittaja valitsee vuokralaista.

Oma lukunsa on myös opiskelijat, joiden opintoraha on n. 250 €/kk. Siitä täytyy maksaa myös vuokran omavastuu, opiskelusta aiheutuvat kustannukset ja kaikki muukin. Tukien varassa elävä opiskelija saa olla melkoinen velho, jos pystyy käyttämään 200 €/kk ruokaan ottamatta lainaa. 

Vierailija
48/48 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nirsoile" toki, jos se on ruokaa jakaville vapaaehtoisille ok. Ruoka-avun on tarkoitus auttaa eikä sairastuttaa tai pahentaa kenenkään ongelmia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan