Eikö 1285 euroa ole kuitenkin aika hyvä tukisumma?
Tuo on siis jo verojen jälkeen, käteen jäävä summa tuo 1 285 €.
Viitaten ylen uutiseen sinkkutalouksista.
Itsekin olen sinkku, asun yksin ja maksan palkastani yksin kaiken, ilman mitään tukia, koska palkkani on pari kymppiä yli sen rajan että saisin asumistukea.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on todellakin. Saan itse täystuntisesta kolmivuorotyöstä käteen satasen pari enemmän.
No sun tapauksessa sanoisin että ennemminkin sinulla on liian huono palkka.
Älä perkele, oikeastiko. :D
/4
No siis tarkoitin vain jotenkin niin että kun joskus tuntuu että moni on sitä mieltä että tuet ovat liian hyvät, kun totuus on se että monesti palkat ovat liian huonot. Suomessa ei pärjää sillä millä jossain muualla ehkä pärjääkin.
Minun on erittäin vaikea arvioida vammaisen tuen riittävyyttä. Voisin kuvitella, että pyörätuolin ollessa käytössä on tarve myös esimerkiksi isommalle asunnolle ja tietyille apuvälineille muutenkin. Hieman eri juttu vertailla ihan terveen ihmisen ja vammaisen arkea. Vammainen ei noin vain kipaise leipäjonoon tai ilta-aleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on todellakin. Saan itse täystuntisesta kolmivuorotyöstä käteen satasen pari enemmän.
/4
No siis tarkoitin vain jotenkin niin että kun joskus tuntuu että moni on sitä mieltä että tuet ovat liian hyvät, kun totuus on se että monesti palkat ovat liian huonot. Suomessa ei pärjää sillä millä jossain muualla ehkä pärjääkin.
Se on aivan totta. Mun pointti on se että ei ne tuetkaan voi olla parempia tai yhtä hyviä kuin palkat, siitä huolimatta että palkat ovat liian pieniä. Ei kukaan käy pian enää töissä jos saman tosiaan saa kotona istumalla. Ensiapu tähän on tietysti palkkojen nostaminen, mutta niin kauan kun niitä ei nosteta, tukien on oltava vielä pienemmät.
Tässä keississä nyt ilmeisesti on kyse jostain monisairaasta työkyvyttömästä mikä sinällään on eri asia. Jos töitä ei voi tehdä, täytyy tukien olla sellaiset että niillä elää järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
En usko että noin paljon saa tekemättä mitään.
Kyllä saa, ja enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Minun on erittäin vaikea arvioida vammaisen tuen riittävyyttä. Voisin kuvitella, että pyörätuolin ollessa käytössä on tarve myös esimerkiksi isommalle asunnolle ja tietyille apuvälineille muutenkin. Hieman eri juttu vertailla ihan terveen ihmisen ja vammaisen arkea. Vammainen ei noin vain kipaise leipäjonoon tai ilta-aleen.
Nimenomaan. Ja voi olla, että tarvitsee useampia maksullisia palveluja, kuten siivous, ruokien kotiinkuljetus jne. Tästä syystä varmasti vammaistukikin on myönnetty.
Erikoista muuten, ettei nainen ole kahdestatoista eri lääkärinlausunnosta huolimatta saanut työkyvyttömyyseläkettä, mutta kuitenkin tuon suuruinen vammaistuki on myönnetty. Sitä saadessa toimintakyvyn täytyy olla jo selvästi heikentynyt. Itse olen määräaikaisella eläkkeellä, mutta vammaisetuuksiin ei ole oikeutta. Ei ole aina oikein logiikkaa näissä Kelan päätöksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/4
Se on aivan totta. Mun pointti on se että ei ne tuetkaan voi olla parempia tai yhtä hyviä kuin palkat, siitä huolimatta että palkat ovat liian pieniä. Ei kukaan käy pian enää töissä jos saman tosiaan saa kotona istumalla. Ensiapu tähän on tietysti palkkojen nostaminen, mutta niin kauan kun niitä ei nosteta, tukien on oltava vielä pienemmät.
Tässä keississä nyt ilmeisesti on kyse jostain monisairaasta työkyvyttömästä mikä sinällään on eri asia. Jos töitä ei voi tehdä, täytyy tukien olla sellaiset että niillä elää järkevästi.
Tässä tapauksessa tukia nostaa tuo vammaistuki, joka taisi olla yli 200 euroa. Yleensä yksin asuva ei saa yhteiskunnalta noin paljoa. Tuossa on myös toimeentulotuki mukana, mihin voi sisältyä toimeentulotukena saatavia lääkkeitä ja/tai lääkärikäyntejä.
-Itse saan 959 kuukaudessa, josta maksan vuokran noin 500 euroa
-Käteen jäävä vuokran jälkeen 463
muut menot kuukaudessa
-osamaksut 74 (PC, kännykkä, vaatteita, auton korjaus, ruokaa)
-muut laskut 88 (opintolaina, puhelin+netti)
-auton käyttökulut 50-60 (+katsastus ja korjaukset 25/kk) yht 75/kk
-jää laskujen jälkeen 241 jolla ostetaan ruokaa + muuta mitä tarvitaan, esim vaatteet
tekee 53 euroa viikkossa.
*Auto on vapaaehtoinen, kuten myös uudet osamaksu kännykät ja tietokoneet, näitä ei voi ostaa muuten kuin osamaksulla koska rahat ei riitä kertaostokseen,
pitäisikö työttömän olla risoissa vaatteissa 90-luvun kännykällä ja kävellä paikasta toiseen syöden kaalisoppaa? Voiko pitää edes jonkinlaista elintasoa?
Itse saan 1474,82 €/kk.
Sinkkuna sillä juuri pärjää Helsingissä, vuokra melko tasan 500 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/4
Niin no, minä kirjoitan näin 844€ saavan sairaseläkeläisen näkökulmasta. Yleinen tukien lasku kyllä veisi esim. minut hautaan. Joillain on asiat paremmin, mutta niin, kaikilla ei ole samat tuet, joten yleinen "tukien pitäisi olla pienemmät" ei vaan toimi. Kyllähän periaatteessa kadehdin yli 1200 tukia, mutta se summa voi olla myös ikänsä töitä tehneen eläke, perheellisen saama summa, vammaistuet sun muut, joita itse en saanut. Eikä ollut varaa tavata lapsianikaan.
Tai ansiosidonnainen, siltäkin tippuu jossain välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sosiaalista elämää, mutta ttt:n avulla varaa kuitenkin koiran ylläpitoon. Ei mulla vaan ollut työssäkäyvänä sinkkuna varaa koiraan, saati aikaa sen hoitoon, vaikka kuinka halusin.
Kyseessä on avustaja-koira.
Saan kokoaikaisesta palkkatyöstä 1390 euroa kuussa käteen. Asun miehen asunnossa, joten asumistukea ei tule.
Itsellä jää vuokran ja kulujen jälkeen tuista jäljelle semmoinen 250 euroa. Tuntuu että Helsingin seudun asuvat saa paljon suuremmat tuet ja vielä tuntuvasti päälle verrattuna muuhun Suomeen.
Normiviikkoraha meikäläisel. Dyykkaminen kustantaa sit lisää. Sikspä mutsi himassa dyykkaa..
Terveisin Fredrik B Rööperist.
Ok. Mulla tuet on
- tttuki max 500e ruokaan jne
- tttuki vuokraan 100e
- asumistuki 300e
Yhteensä 900e
Sähkö maksetaan myös. Kotivakuutuksia tms kulujuttuja ei ole.
Oi kun jostain saisi edes 2000e nettohomman olisin tyytyväinen eikä tarvitsisi enää asioida luukuilla.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mulla tuet on
- tttuki vuokraan 100e
- asumistuki 300e
Yhteensä 900e
Oi kun jostain saisi edes 2000e nettohomman olisin tyytyväinen eikä tarvitsisi enää asioida luukuilla.
Eli siis 2000€ nettona käteen on se, millä lähtisit töihin? Ei huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sosiaalista elämää, mutta ttt:n avulla varaa kuitenkin koiran ylläpitoon. Ei mulla vaan ollut työssäkäyvänä sinkkuna varaa koiraan, saati aikaa sen hoitoon, vaikka kuinka halusin.
Kyseessä on avustaja-koira.
Ja -kissa =D
Köyhän ihmisen elämää joutuu tuolla rahalla elämään. Kannattaa ennemmin opiskella kunnollinen ammatti ja mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mulla tuet on
- tttuki vuokraan 100e
- asumistuki 300e
Yhteensä 900e
Oi kun jostain saisi edes 2000e nettohomman olisin tyytyväinen eikä tarvitsisi enää asioida luukuilla.Eli siis 2000€ nettona käteen on se, millä lähtisit töihin? Ei huhhuh.
Tuo on noin 15 euron tuntipalkka, itsellä 12,5 tunnissa niin vois kiristellen lähteä töihin että kannattaa eväänsä likauttaa.
Olisin erittäin tyytyväinen tuohon summaan. Nykyään työssäkäyvänä menee vähän enemmän, mutta pystyisin nipistämään sen verran, että tuo riittäisi. Vaatisi vain vähän enemmän suunnittelua, vähemmän bensaa (eli vähemmän töihin ajoa toisin sanoen) ja tarkkuutta esim ruokaostoksilla.