Voiko olla oppimatta ajamaan autolla?
Tuntuu, että ajamisesta ei tule kerrassaan yhtään mitään. Vaikka miten harjoittelen ja opettelen en vain opi yhtään lukemaan liikennettä, joudun koko ajan ihan karmiviin vaaratilanteisiin, törmäilen, tuntuu että en edes näe niitä muita autoja ja tienreunaa vaikka ne on siellä.
Onko mahdollista, että joku ei vain opi ajamaan autolla? Ja siis ihan älykkäästä ihmisestä nyt kyse, ainakin jos esim. koulumenestyksellä mitataan.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Onko sun avaruudellisesta hahmottamiskyvystä joitain muita esimerkkejä, joihin olet törmännyt/ ihmetellyt?
No olen aina ollut vähän kömpelö. Eli surkea liikunnassa, mutta ei siitä kukaan koskaan minulle ole mitään esim. lapsena sanonut tai mitään ei ole tutkittu tai epäilty. Mutta en esim. pallopeleissä koskaan "nähnyt" sitä palloa kun se lensi kohti tai poispäin, vaikka tavallaan näinkin sen. Vaikea selittää. Mutta olen aina menestynyt hyvin elämässä, niin ei kai mikään nyt niin pielessä minussa voi olla. Ap
Missä harjoittelet? Pikkukaupungeissa on hyvä harjoitella. Itse epäilen, olisinko saanut ajokoetta läpi Helsingissä.
Voi, näitä on liikenteessä joka päivä yllin kyllin!
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vihervassari niin et välttämättä opi ajamaan tai mitään muutakaan.
Anna Kontulakin sai ajokortin vasta seitsemännellä yrittämällä ja siitä ei mennyt kauaakaan kun ajoi autonsa katon kautta ympäri suoralla tiellä.
Eihän jotkut opi ajamaan polkupyörälläkään. Ihmiset on erilaisia, toisista ei vain ole joihinkin asioihin ja se on vain hyväksyttävä. Tosin valitettavasti ajokortti tuntuu olevan kansalaisoikeus jonka kaikki saa ajotaidosta huolimatta vaikka valmiudet ajamiseen ovat olemattomat. Ja vanhusten ajokortit ovat sitten oma lukunsa, korttia ei pois oteta vaikka sairauksia olisi, tästä valitettava esimerkki isovanhemmallani.
Please ap, jätä ajaminen muille. Ei kaikkien tarvitse tehdä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Kontulakin sai ajokortin vasta seitsemännellä yrittämällä ja siitä ei mennyt kauaakaan kun ajoi autonsa katon kautta ympäri suoralla tiellä.
Tämä on helppo uskoa.
Esimerkki: Ajoin suoraa tietä eteenpäin liikennevirra mukana. Edessä oli liikennevalot ja oli tuttu paikka joten tiesin erittäin hyvin että siellä on liikennevalot. Valo paistoi punaisena, enkä tehnyt mitään, koska en jotenkin nähnyt tai tajunnut että siellä on edes liikennevalot. Saati punainen. Ajoin vain vaikka muut edessä jo jarrutti. Aivan viimesekunnilla sitten täysillä jarru pohjaan. Hyvin lähellä oli iso ketjukolari, koska en oikeasti tajunnut/nähnyt/hahmottanut, että edessä on liikennevalot tai pitää tehdä jotain. Ap
Vierailija kirjoitti:
verottamaan ja varastamaan opit
Vierailija kirjoitti:
Eihän jotkut opi ajamaan polkupyörälläkään. Ihmiset on erilaisia, toisista ei vain ole joihinkin asioihin ja se on vain hyväksyttävä. Tosin valitettavasti ajokortti tuntuu olevan kansalaisoikeus jonka kaikki saa ajotaidosta huolimatta vaikka valmiudet ajamiseen ovat olemattomat. Ja vanhusten ajokortit ovat sitten oma lukunsa, korttia ei pois oteta vaikka sairauksia olisi, tästä valitettava esimerkki isovanhemmallani.
Asuinpaikan vuoksi olisi pakko ajaa autolla, töihin ja kauppaan ym. Ap
moni on saanut ajokortin, vaikka ei osaa ajaa ja sen kyllä huomaa liikenteessä
Ap, vaihda autokoulun opettajaa. Uskon että sitten helpottaa. Eri opettaja ja enemmän ajotunteja, niin kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, vaihda autokoulun opettajaa. Uskon että sitten helpottaa. Eri opettaja ja enemmän ajotunteja, niin kyllä se siitä.
Minulla on ollut useampi opettaja ja kaikki mielestäni ihan hyviä ja kokeneita. Ongelma ei ole niissä vaan minussa. En jotenkin vain osaa nähdä sitä liikennettä ja ympäristöä. Vaikka miten yritän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: Ajoin suoraa tietä eteenpäin liikennevirra mukana. Edessä oli liikennevalot ja oli tuttu paikka joten tiesin erittäin hyvin että siellä on liikennevalot. Valo paistoi punaisena, enkä tehnyt mitään, koska en jotenkin nähnyt tai tajunnut että siellä on edes liikennevalot. Saati punainen. Ajoin vain vaikka muut edessä jo jarrutti. Aivan viimesekunnilla sitten täysillä jarru pohjaan. Hyvin lähellä oli iso ketjukolari, koska en oikeasti tajunnut/nähnyt/hahmottanut, että edessä on liikennevalot tai pitää tehdä jotain. Ap
kaikkein pelottavinta on se, että muutaman yrityksen jälkeen sinullekin annetaan ajokortti. et tosin ole ainoa ajotaidoton liikenteessä
Vierailija kirjoitti:
moni on saanut ajokortin, vaikka ei osaa ajaa ja sen kyllä huomaa liikenteessä
Varsinkin nyt kun siellä on vähän enemmän lunta ja jäätä. Ihme jarruttelua ihan turhissa paikoissa! Ei ihme että ajelevat ulos kun polkevat jarrua missä sattuu kun vähän jääura autoa heilauttaa.
Mä otin paljon ylimääräisiä ajotunteja, jotta pääsin haluamaani tasoon. Ajan mieluiten tuttuja reittejä ja vältän esim. Helsingin keskustassa ajoa. Ja ihan hyvin menestynyt tohtori olen muuten elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattanee itsesi ja muiden hyvinvoinnin vuoksi vaihtaa asuinpaikka sellaiseen jossa omaa autoa ei tarvitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattanee itsesi ja muiden hyvinvoinnin vuoksi vaihtaa asuinpaikka sellaiseen jossa omaa autoa ei tarvitse
Se olisikin ihan hyvä idea, mutta en tiedä minne kun töissäkin on käytävä. Olen siis perheellinen ihminen joten en voi yksin päättää yhtäkkiä muuttaa Berliiniin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut useampi opettaja ja kaikki mielestäni ihan hyviä ja kokeneita. Ongelma ei ole niissä vaan minussa. En jotenkin vain osaa nähdä sitä liikennettä ja ympäristöä. Vaikka miten yritän. Ap
Olet liian haastavassa ympäristössä taitoihinsa nähden. Harjoittele helpossa ympäristössä niin kauan, että kaikki auton käsittely tulee selkärangasta. Sitten harjoittelet vaativassa ympäristössä. Ja autolla-ajo vaativassa ympäristössä oikeasti vaatii kokemusta. Minä olen ajanut autoa 20 vuotta, enkä vieläkään uskalla ajaa esimerkiksi Helsingin keskustassa. Eikä tarvitsekaan. Kaikki arkinen ajo töihin, harrastuksiin ym toki on sujuvaa. Luota itseesi ja harjoittele. Jokainen normaali ihminen oppii.
Tässäkin asiassa ihmiset ovat yksilöitä. Varovainen mieli on tärkein. Silloin ei satu vahinkoja niin helposti. Pahinta aloittelevalle kuskille onkin liika itsevarmuus.
Onko sun avaruudellisesta hahmottamiskyvystä joitain muita esimerkkejä, joihin olet törmännyt/ ihmetellyt?