Mikä looginen kuperkeikka siinä on, että joku muuten fiksu ihminen voi olla sitä mieltä, että lapsen fyysinen kurittaminen ei olisi väkivaltaa?
Yksi noin kolmevitonen mies sanoi olevansa sitä mieltä, että lasten kurittaminen "remmillä" (vyöllä) pitäisi olla sallittua ja että se ei ole väkivaltaa vaan kasvatusta (väkivaltaa kuulemma olisi esim. kädellä lyöminen). Mikä logiikka tässä oikein?
Itselläni on kiltti 10v tyttö ja kysyin, että pitäisikö häntäkin kurittaa (mitä en tietenkään ikinä tekisi) ja vastaus oli, että kyllä tytötkin tarvitsevat kuria.
Siis mistä keskiajalta tällaiset ajatukset kumpuaa? En tajua.
Kommentit (25)
Ihan vain siitä, että hän ei ole "muuten fiksu". Et vain tunne häntä tarpeeksi hyvin.
On sekin jollain tavalla hassua, että ruumiillisen kurituksen vastustajat tappavat eläimiä kesäisin, ilman että asia häiritsee heitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatustavat periytyvät. Jos on lapsena saanut remmiä, niin sitä helpommin antaa myös omilleen.
Mutta jos sama ihminen tajuaa ja myöntää sen, että kädellä läppäseminen kasvoihin on väkivaltaa, miten voi samaan aikaan olla sitä mieltä, että vyöllä iskeminen takapuoleen ei olisi väkivaltaa?
Ei se ihminen ole millään tavalla fiksu.
Vierailija kirjoitti:
On sekin jollain tavalla hassua, että ruumiillisen kurituksen vastustajat tappavat eläimiä kesäisin, ilman että asia häiritsee heitä ollenkaan.
Ai hyttysiä?
Ehkä niitä voisi kevyestä kurittaa siimalla?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsella rajat pitää olla
Rajojako ei muuten voi osoittaa kuin kurittamalla?
Meillä luonnostaan tosi kiltti ja vähän ujo esiteini. Minulle ihan tosissaan kerran sanottiin, että teillä varmaan käytetään remmiä, kun on noin arka ja kiltti tyttö. Olin kyllä aika hämmentynyt, että miten tuollaisen johtopäätöksen voi tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Meillä luonnostaan tosi kiltti ja vähän ujo esiteini. Minulle ihan tosissaan kerran sanottiin, että teillä varmaan käytetään remmiä, kun on noin arka ja kiltti tyttö. Olin kyllä aika hämmentynyt, että miten tuollaisen johtopäätöksen voi tehdä!
Nykyäänhän kaikkien pitäisi olla ulospäin suuntautuneita ekstroverttejä. Ja jos ei ole, niin epäillään, että kasvatuksessa on jotain pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen vertailukohta. Miten eläimien tappaminen liittyy ruumiilliseen kuritukseen? en minä eläimiäkään kuitenkaan rääkkää.
Eihän moni pidä edes poikien pippelin silpomista väkivaltana.
Vanhemman tärkein tehtävä ok kasvattaa lapsesta onnellinen ja menestyvä aikuinen. Mikäli vanhempi on täysin kyvytön kasvattamaan lastaan, saattaa joissain ääritapauksissa olla parempi, että hyödyntää kevyttä väkivaltaa. Samaan tapaan kuin koiraa kouluttaessa. Tämä silloin, jos lapsesta on kasvamassa kyvytön toimimaan kompleksisessa aikuisten maailmassa ja vanhempi ei muilla tavoin häntä pysty aikuisuuteen valmistamaan. Vyön käyttö kyllä kuulostaa turhan suurelta voiman käytöltä. Korvasta vetäminen tai päähän sormella napauttaminen lienee sopivampia menetelmiä näihin ääritapauksiin. Vielä parempi olisi, jos ihmisille voitaisiin antaa koulutus tai testi ennen vanhemmaksi ryhtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän moni pidä edes poikien pippelin silpomista väkivaltana.
Pojat ei kärsi ja auttaa hygienian kanssa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hyttysiä?
Pitää vaan keskustella ja perustella miksi ei saa pistää. Ja tämän jälkeen sopia yhteistä pelisäännöistä.
Jos hyttynen tästä huolimatta pistää, niin pitää itse poistua paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsella rajat pitää olla
Rajojako ei muuten voi osoittaa kuin kurittamalla?
Ei voi nyt loputtomasti myöskään keskustella ja väitellä joka asiasta.
Poliisikin ensiksi ohja, kehottaa, käskee ja tämän jälkeen käyttää mahdollisimman lievä voimakeino että viesti menee perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hyttysiä?
Niin, opettaa hyttysille rajoja antamalla niille siimalla remmiä.
Lapsia kuuluu kurittaa, tukkapöllyä ja remmiä vaan että kasvaa kunnon aikuisia. Poikia etenkin. Ei me haluta Suomeen mitään avutonta lumihiutaleporukkaa.
Niin... Olen sitä mieltä, että joskus ja ainakin joillekin lapsille se oppi vaan menisi paremmin perille sieltä pehmeämmästä päästä. Itse sain lapsena pari kertaa remmiä 80-luvun alussa ja ymmärsin kyllä itsekin, että ihan aiheesta tuli, kun olin käyttäytynyt aika kusipäisesti. Henkinen pahoinpitely olisi tuntunut paljon pahemmalta!!
Kasvatustavat periytyvät. Jos on lapsena saanut remmiä, niin sitä helpommin antaa myös omilleen.