Kela ei päästä sairauspäivärahalle, vaikka lausunto on
Eli lääkäriltä on arvio ja b-lausunto. En saa sairauspvrahaa vaan silti, olen työttömyyspäivärahalla. Mikä järki...?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Jos sairauspäiväraha olisi vähemmän mitä nyt saat, olisitko silti sitä ehdottomasti haluamassa?
NiiMpä....
Olen ollut ap:n tilanteessa ja voin vakuuttaa, että olisin riemusta kirkuen ottanut pienemmän rahan sairaspäivärahan nimellä, kuin työttömyyskorvausta.
Koska silloin kun olet oikeasti työkyvytön, on ihan hirvittävä henkinen stressi joutua nostamaan työttömyyskorvausta. Työkkäri toki yleensä suhtautuu näihin ymmärtäväisesti, mutta minua ainakin ahdisti hirveästi joutua nostamaan työmarkkinatukea ikään kuin valheellisesti ja väärin perustein. Lisäksi pelotti, että jos kumminkin tulee jotain ongelmia ja karenssia, vaikka siis oli voimassa oleva lääkärinlausunto ja sairasloma kirjoitettuna.
Lisäksi on äärettömän ahdistavaa, että viranomaiset kohtelevat sinua kuin valehtelijaa ja huijaria, vaikka useampikin erikoislääkäri olisi todennut työkyvyttömäksi. Jopa Kelan maksamssa ammatillisessa kuntoutusselvityksessä moniammatillinen kuntoutusselvitystiimi totesi minut työkyvyttömäksi, mutta eihän Kelaa sido sen omien palveluntuottajien näkemykset!
Voin kertoa, että mielenterveys ja perusturvallisuus kärsivät aika tavalla kun tajuat, että sinua koskaan näkemätön ihminen voi suurin piirtein noppaa heittämällä päättää tulevaisuudestasi ja taloudellisesta turvallisuudestasi, eikä sillä ihmisellä ole mitään vastuuta. Valitusprosessit eivät auta, näin minulle sanottiin kuntoutusselvityksessäkin. Ne kuulemma auttavat vain, jos on uutta näyttöä, mutta vanhoja päätöksiä ei koskaan korjata muuten. Eivät siis myönnä virheitään.
Saan tälläkin hetkellä työmarkkinatukea, käteen jää noin 530 e/kk. Ottaisin mieluummin vaikka 430e, kunhan se tulisi sairaspäivärahan nimellä. Tai kuntoutustuen. Jollain sellaisella sanalla, joka ilmaisee että minua ei voida yrittää pakottaa töihin, koska en niihin kykene.
Työkyvyttömänä tuntee muutenkin olevansa rupusakkia ja pelkkä taakka yhteiskunnalle, ja sitten kun sinut vielä leimataan noin, että et saa edes olla sillä työkyvyttömän statuksella...
Mutta näin se menee. Lääkärini sanoi, että joskus vuonna 2008 olisi yhdellä minun diagnooseistani päässyt eläkkeelle. Nykyään en saa edes sairaspäivärahaa vaikka on kolme diagnoosia, joista jokainen olisi ennen riittänyt yksinään.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset sairausloman myös, voihan sitä olla työkykyinen vaikka olisi sairaus.
Kelan sivuilta
B-lausunto sairauspäivärahaa varten
Huomaa, että sairaus ja työkyvyttömyys eivät ole sama asia. Vaikka asiakkaalla olisi diagnosoitu sairaus, hän ei välttämättä ole työkyvytön. Sairauspäiväraha, kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke myönnetään vain työkyvyttömyyden perusteella.
Sikäli kun ymmärsin niin lääkäri kyllä kirjoitti minulle sekä b-lausunnon että sairausloman. Eli kelan porukka on päättänyt, että sekä potilas että lääkäri liioittelee ja paiskannut vesilintua hakemuksella? Laitoin kyllä valituksen kanssa mutta ei muuttanut asiaa. Ap
Kurja juttu, kun Kela pompottaa sinua tuolla tavalla. Ehdotan, että käyt uudelleen lääkärissä kertomassa tilanteesi. Samalla kannattaa pyytää uusi lääkärilausunto, entistä perusteellisempi, jotta saat Kelalta myöntävän päätöksen.
Minulle kävi niin, että Kela ei myöntänyt päivärahaa kerralla koko sairasloman ajaksi vaan osaksi aikaa, joten lääkäri joutui kirjoittamaan uuden lausunnon, mikä kylläkin oli miltei samansisältöinen, perusteellisempi vain tällä kertaa. Tämän jälkeen Kela teki myönteisen päätöksen sairausloman loppuosaa varten. En erityisemmin ilahtunut tästä tapauksesta. Oli todella raskasta murehtia sairaana ja huonokuntoisena vielä toimeentulostakin.
Stressi lisäksi pahentaa lähes kaikkia sairauksia.
Itse olisin toipunut vakavasta masennuksesta luultavasti vuosia nopeammin, jos ei olisi tarvinnut stressata vakuutusyhtiön mielivaltaisten päätösten kanssa. Ihan hyvin sitä niiden mielestä voi mennä suoraan suljetulta töihin. Vallankin jos työpaikka on se, mikä sairastutti.
Ap tässä vielä. Mulla oli sellainen tilanne, että hain siis lisää sairauslomaa (vaikka siitä ei viimeksi hyötyä ollutkaan) ja siinä kerroin lääkärille että se sairauspäiväraha ei viimeksi menny läpi. Hän sanoi siihen, että jossain vaiheessa tulee sit varmaan ajankohtaiseksi kelan joku työkokeilu tmv toimenpide, jossa arvioidaan sitä mun työkykyä. Sanoin että jos en kelpaa sairauspäivärahalle ja olen tavallinen työtön kelan mielestä, niin silloinhan mun kuuluu vaan hakea töitä tavallisesti. Noihin työllistämistoimiin ei tietääkseni ole pakko lain mukaan osallistua, jos on "terve" eli ei enää sairauslomalla, jolloin haetaan työpaikkaa. Johon lääkäri sanoi, että mutta eihän se ole eettistä työnantajan kannalta, että menisin johonkin työpaikkaan jossa en pysty olemaan, varsinkin jos esitän hakiessa että olen pystyvä. Tässä vaiheessa alkaa mennä vähän hermot. Miksi mun pitäisi aina olla se, joka ajattelee kaikkien toisten eettistä hyvää? Ei kai tämä nyt kauhean oikein ole ollut tähänkään asti. Jos hakisin töitä, niin siinä on minulle kolme lopputulosta: haen, en saa paikkaa. Työttömän velvoite täytetty. Haen, saan paikan, en pärjää töissä terveydentilan vuoksi, irtisanotaan- saan sairauslomaa ja ehkä pääsen jopa sitten sairauspäivärahalle. Tai sitten saan paikan ja jollain ihmeen kaupalla pärjään siellä kuitenkin. Työnantajan kannalta pahinta mitä voi tapahtua, on että hän joutuu erottamaan mut koeajalla ja hankkimaan uuden työntekijän. Ja sehän on sellaista mitä tapahtuu muutenkin aina välillä eikä mikään hirveä tappio ja tragedia.
Mutta kelan mielestä en saa saada mulle kuuluvaa etuutta sairaana, kun en jonkun mielestä ole riittävän sairas, mutta en saisi myöskään pyrkiä työelämään "terveenä", kun en ole riittävän terve. Ihmettelen vaan, miten voin olla sairas ja terve, aina sen mukaan mikä kelan mielestä on edullisinta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä. Mulla oli sellainen tilanne, että hain siis lisää sairauslomaa (vaikka siitä ei viimeksi hyötyä ollutkaan) ja siinä kerroin lääkärille että se sairauspäiväraha ei viimeksi menny läpi. Hän sanoi siihen, että jossain vaiheessa tulee sit varmaan ajankohtaiseksi kelan joku työkokeilu tmv toimenpide, jossa arvioidaan sitä mun työkykyä. Sanoin että jos en kelpaa sairauspäivärahalle ja olen tavallinen työtön kelan mielestä, niin silloinhan mun kuuluu vaan hakea töitä tavallisesti. Noihin työllistämistoimiin ei tietääkseni ole pakko lain mukaan osallistua, jos on "terve" eli ei enää sairauslomalla, jolloin haetaan työpaikkaa. Johon lääkäri sanoi, että mutta eihän se ole eettistä työnantajan kannalta, että menisin johonkin työpaikkaan jossa en pysty olemaan, varsinkin jos esitän hakiessa että olen pystyvä. Tässä vaiheessa alkaa mennä vähän hermot. Miksi mun pitäisi aina olla se, joka ajattelee kaikkien toisten eettistä hyvää? Ei kai tämä nyt kauhean oikein ole ollut tähänkään asti. Jos hakisin töitä, niin siinä on minulle kolme lopputulosta: haen, en saa paikkaa. Työttömän velvoite täytetty. Haen, saan paikan, en pärjää töissä terveydentilan vuoksi, irtisanotaan- saan sairauslomaa ja ehkä pääsen jopa sitten sairauspäivärahalle. Tai sitten saan paikan ja jollain ihmeen kaupalla pärjään siellä kuitenkin. Työnantajan kannalta pahinta mitä voi tapahtua, on että hän joutuu erottamaan mut koeajalla ja hankkimaan uuden työntekijän. Ja sehän on sellaista mitä tapahtuu muutenkin aina välillä eikä mikään hirveä tappio ja tragedia.
Mutta kelan mielestä en saa saada mulle kuuluvaa etuutta sairaana, kun en jonkun mielestä ole riittävän sairas, mutta en saisi myöskään pyrkiä työelämään "terveenä", kun en ole riittävän terve. Ihmettelen vaan, miten voin olla sairas ja terve, aina sen mukaan mikä kelan mielestä on edullisinta. Ap
Hyvä kirjoitus, ja näitä tapauksia on työttömissä tässä valtiossa paljon!
Mullakin hylättiin, vaikka monta diagnoosia parantumattomista sairauksista. Tein Kelan sivuilla valituksen, mikä on nyt mahdollista, niin vastaus tuli tosi nopeaa; Päivärahastasi(sairaus-) 24.3.2021 annettu päätös on oikaistu valitukseen perusteella. Olemme hyväksyneet kaikki valituksessa esittämäsi vaatimukset, joten emme lähetä valitustasi muutoksenhakuun.
Eli eivät luultavimmin edes lue b- lausuntoja, vaan siellä on jokin botti epäämässä kaikki ja jos viitsii valittaa, päätös pyörretään kun joku on viitsinyt LUKEA!
Mun vammaisen lapsen hakemus myös hylättiin ja soitin kelan käsittelijälle. Hän kehtasi sanoa, että hänen ystävällään on lapsi, jolla on samanlainen vamma eikä se vaadi mitään erityistä. Sanoi vielä, että voihan tästä valitta, mutta turhaan valitat, kun ei se läpi mene kuitenkaan.
Valitin ja meni läpi.