Kela ei päästä sairauspäivärahalle, vaikka lausunto on
Eli lääkäriltä on arvio ja b-lausunto. En saa sairauspvrahaa vaan silti, olen työttömyyspäivärahalla. Mikä järki...?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Joskus mietin näitä hakemuksia hylkääviä ihmisiä. Tuntuuko hylkääminen ja siitä ihmiselle aiheutuva ahdinko heistä pahalta vai tuntuuko missään. Toivottavasti ei sentään hyvälle tunnu.
Ehkä lyövät vetoa siellä kuinka nopeasti potilas tekee i-m Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset sairausloman myös, voihan sitä olla työkykyinen vaikka olisi sairaus.
Kelan sivuilta
B-lausunto sairauspäivärahaa varten
Huomaa, että sairaus ja työkyvyttömyys eivät ole sama asia. Vaikka asiakkaalla olisi diagnosoitu sairaus, hän ei välttämättä ole työkyvytön. Sairauspäiväraha, kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke myönnetään vain työkyvyttömyyden perusteella.
Sikäli kun ymmärsin niin lääkäri kyllä kirjoitti minulle sekä b-lausunnon että sairausloman. Eli kelan porukka on päättänyt, että sekä potilas että lääkäri liioittelee ja paiskannut vesilintua hakemuksella? Laitoin kyllä valituksen kanssa mutta ei muuttanut asiaa. Ap
Kurja juttu, kun Kela pompottaa sinua tuolla tavalla. Ehdotan, että käyt uudelleen lääkärissä kertomassa tilanteesi. Samalla kannattaa pyytää uusi lääkärilausunto, entistä perusteellisempi, jotta saat Kelalta myöntävän päätöksen.
Minulle kävi niin, että Kela ei myöntänyt päivärahaa kerralla koko sairasloman ajaksi vaan osaksi aikaa, joten lääkäri joutui kirjoittamaan uuden lausunnon, mikä kylläkin oli miltei samansisältöinen, perusteellisempi vain tällä kertaa. Tämän jälkeen Kela teki myönteisen päätöksen sairausloman loppuosaa varten. En erityisemmin ilahtunut tästä tapauksesta. Oli todella raskasta murehtia sairaana ja huonokuntoisena vielä toimeentulostakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi sama työkyvyttömyyseläkkeen kanssa. Lääkäri oli kirjoittanut puoltavan lausunnon, mutta kela ei tykännyt diagnoosista, joten jäi saamatta. Ei ollut voimia lähtee tappelee, niin työttömyystukea nostan edelleen.
Kannattaisi käydä kertomassa lääkärille tilanteestasi. Kysy samalla, onko siellä (terveyskeskus, sairaala?) käytettävissä sosiaalivirkailija, joka voisi auttaa sinua papereiden täyttämisessä.
Pyydä lääkäriä kirjoittamaan mahdollisimman perusteellinen lääkärinlausunto.
Myös omaa eläkehakemusta kannattaa täydentää. Sosiaalivirkailijalta voisit saada tähän apua.
Ilmeisen harvinaista, mutta koittaisin B-lausuntoa toiselta lääkäriltä.
Edellinen vissiin ollut todella paska lausunto, koska sairauspäivärahaan ei liikoja vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilta
Huomaa, että sairaus ja työkyvyttömyys eivät ole sama asia. Vaikka asiakkaalla olisi diagnosoitu sairaus, hän ei välttämättä ole työkyvytön. Sairauspäiväraha, kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke myönnetään vain työkyvyttömyyden perusteella.
Sikäli kun ymmärsin niin lääkäri kyllä kirjoitti minulle sekä b-lausunnon että sairausloman. Eli kelan porukka on päättänyt, että sekä potilas että lääkäri liioittelee ja paiskannut vesilintua hakemuksella? Laitoin kyllä valituksen kanssa mutta ei muuttanut asiaa. Ap
Tämähän on kuin minulle tapahtunutta!
Kelan lääkäri on sitä mieltä että olen työkykyinen, vaikken kivuiltani pääse sängystä kuin wc ja keittiöön. Minulla on 2 eri lääkärin lausunnot, useampi fyysinen sairaus ja kolmoishermosärky.
Moneen kertaan olen valittanut päätöksistä ihan turhaan.
Kelan lääkäri ei ole ikinä tavannut minua. Sikti hän päättää että olet työkykyinen.
En säryiltäni kykene nukkumaan edes yhtä yötä.
Olen siis työtön työnhakija karenssissa.
Toimeentulotuen sentään saan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilta
Kurja juttu, kun Kela pompottaa sinua tuolla tavalla. Ehdotan, että käyt uudelleen lääkärissä kertomassa tilanteesi. Samalla kannattaa pyytää uusi lääkärilausunto, entistä perusteellisempi, jotta saat Kelalta myöntävän päätöksen.
Minulle kävi niin, että Kela ei myöntänyt päivärahaa kerralla koko sairasloman ajaksi vaan osaksi aikaa, joten lääkäri joutui kirjoittamaan uuden lausunnon, mikä kylläkin oli miltei samansisältöinen, perusteellisempi vain tällä kertaa. Tämän jälkeen Kela teki myönteisen päätöksen sairausloman loppuosaa varten. En erityisemmin ilahtunut tästä tapauksesta. Oli todella raskasta murehtia sairaana ja huonokuntoisena vielä toimeentulostakin.
Mulle kävi sama juttu. Siinähän kävi sitten niin, että ensin valtava helpotus, kun lääkäri kirjoitti kerralla pitkän sairasloman. Sitten järkytys, kun kelalta tuli lippua ja lappua ja mun piti käydä sekä työterveyshuollossa että hakemassa uusi lausunto. Ensin jännitin ihan kamalasti niitä lääkärikäyntejä, sitten sitä mitä kela seuraavaksi keksii ja lopputulos oli sellainen, että sairasloma ei riittänyt, vaan sitä pitää jatkaa. Joku tyyppi soittikin sieltä, väitti että he yrittävät vain auttaa. Minä huusin ja itkin sille ihmiselle, että miksi he eivät anna minun levätä. Samaan aikaan piti tietty tapella sossun kanssa, yrittää saada rahat riittämään ja pitää huolta itsestä ja lapsesta. Se oli kyllä yhtä s**tanaa ja ihan koko sydämestäni toivon, että jokainen, joka on ollut mun asioista suoraan tai välillisesti päättämässä, saavat elämässään kokea vielä täsmälleen samanlaista kohtelua, kuin minä olen saanut.
Eli lääkäriltä on arvio ja b-lausunto. En saa sairauspvrahaa vaan silti, olen työttömyyspäivärahalla. Mikä järki...?
Lainmukaista toimintaa, vaikka ihan järjetöntähän tämä on. Varsinkin jos sairauspäivärahaa hakeva on ensin ollut minimipäivärahalla, jonka maksaa Kela - niin sitten hän ei saakaan Kelan maksamaa sairauspäivärahaa.
Töissä oleva tai ansiosidonnaisella päivärahalla oleva joutuu Kelan päätöstä odotellessaan nostamaan ansiosidonnaista työttömyystukea, koska ei ole töihin kykenevä. Täysin järjetöntä touhua, mutta kun laki sanoo niin. :P
Lain mukaan joudut ilmoittautumaan te-toimiston asiakkaaksi ja nostamaan työttömyyspäivärahaa, jos olet sairas ja työkyvytön, mutta Kela tekee kielteisen sairaspäivärahapäätöksen. Sama koskee myös määräaikaista kuntoutustukea ja pysyvää sairaseläkettä. Kokemusta on, kun ensimmäisellä kerralla jouduin odottamaan Kelan päätöstä todella pitkään.
Tätä on muuten tutkittukin, että siellä on asenteellisuutta. Töistä sairaslomalle jäävällä ei ole samassa mittakaavassa näitä ongelmia.
Miksihän muuten minimispäivärahan omavastuuaika on järkyttävä 55 päivää, kun työssäkäyvällä se taitaa olla 9? Kertokaa mulle joku?
Minä hain b-lausunnolla kuntoutustukea työeläkeyhtiöltä ja sain. Sillä keikuin pari vuotta kunnes pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ikää on tosin jo yli 60.
Mä luulen, että lääkäritkin on kypsyneet näihin Kelan juttuihin.
Joskus kun hain lapselle vammaistukea, Kela hylkäsi päätöksen. Soitin sinne ja ihmettelin päätöstä, niin sain Kelan virkailijalta toteamuksen, että lääkärinlausunnon yhden lauseen voi tulkita myös toisella tavalla, siksi hylky. No soitin lapsen lääkärille ja hän korjasi tuon yhden lauseen ja lapsi sai vammaistuen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisen harvinaista, mutta koittaisin B-lausuntoa toiselta lääkäriltä.
Edellinen vissiin ollut todella paska lausunto, koska sairauspäivärahaan ei liikoja vaadita.
Alapeukku, koska viimeinen virke ei oikeasti pidä paikkaansa. Sairauspäivärahaan vaaditaan ihan liikoja, yleensä pitkäaikainen sairaus. Jos sairaus on vielä krooninen ja parantumaton, on hieman paremmat mahdollisuudet saada sairauspäivärahaa. Tai sitten kyseessä on todella paha tapaturma, mistä pitäisi toipua ja kuntoutua työkykyiseksi. Joku jo sanoikin, että kun on pää kainalossa, se riittää Kelallekin.
Mutta tuolle toisen lääkärin lausunnolle annan kannatukseni. Tosin se oma hoitava lääkäri tuntee potilaan ja hänen sairautensa parhaiten, koska yleensä hän on seurannut tilannetta pitkältä ajalta (pitkäaikainen sairaus). Jos taas on kysymys äkillisestä sairastumisesta tai tapaturmasta, toisen lääkärin kirjoittama lausunto voisi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä hain b-lausunnolla kuntoutustukea työeläkeyhtiöltä ja sain. Sillä keikuin pari vuotta kunnes pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ikää on tosin jo yli 60.
Sama. Sairauteni on krooninen ja parantumaton enkä ole ollut työkykyinen pitkään aikaan. Silti tuli ihan ensimmäiseksi miltei huijattu olo, kun myönteinen eläkepäätös tuli ensimmäisellä kerralla enkä joutunutkaan tappelemaan vakuutusyhtiön kanssa. Sitten mieleeni juolahti, että taidan tosiaankin olla todella huonossa kunnossa, koska sain myönteisen päätöksen näin "helposti". (Helposti ja helposti, siihen vaadittiin nämä minun sairauteni + tarpeeksi ikävuosia.)
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että lääkäritkin on kypsyneet näihin Kelan juttuihin.
Joskus kun hain lapselle vammaistukea, Kela hylkäsi päätöksen. Soitin sinne ja ihmettelin päätöstä, niin sain Kelan virkailijalta toteamuksen, että lääkärinlausunnon yhden lauseen voi tulkita myös toisella tavalla, siksi hylky. No soitin lapsen lääkärille ja hän korjasi tuon yhden lauseen ja lapsi sai vammaistuen.
Kyllä ne tosiaan on kyllästyneet. Miettikääpä paljonko terveydenhuoltoa kuormittaa nämä lausuntopyynnöt samasta asiasta moneen kertaan? Ja mitä tämä rumba yhteiskunnalle maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Sairauteni on krooninen ja parantumaton enkä ole ollut työkykyinen pitkään aikaan. Silti tuli ihan ensimmäiseksi miltei huijattu olo, kun myönteinen eläkepäätös tuli ensimmäisellä kerralla enkä joutunutkaan tappelemaan vakuutusyhtiön kanssa. Sitten mieleeni juolahti, että taidan tosiaankin olla todella huonossa kunnossa, koska sain myönteisen päätöksen näin "helposti". (Helposti ja helposti, siihen vaadittiin nämä minun sairauteni
Nuorilla ei saisi olla mitään. Ei saisi vammautua työtehtävässä jne. Ei sovellu alalle jolle on kouluttautunut, mutta ei kelpaa edes sairaspäivärahalle.
Vierailija kirjoitti:
...
Olet ilmeisesti aloittaja ja kaipaat lisää keskustelua aiheesta. Noudata vastaajan #32 esimerkkiä. Täältä et saa vastausta ongelmaasi.
Kela mielivaltaa,olen itsekkin kokenut.Kannattaa aina varautua pahimpaan.Ei saikut ole itsestään selvyys.Saikutin kaikki saikut,saurastuin työssä pahoin, sillä tiellä ollaan nyt.Olen ollut karenssilla.Eläkkeitä ei tipu.Kuntoutukset tehty,amm.kuntoutus suunnitelma lupasi hyvää,mutta ei mirään.Uraohjaus ei mitään.Eläkkeelle kuuluisin..
Kelan lääkärit kyykyttää kaikkia.
Häpeällistä tällainen sairaiden ihmisten kiusaaminen.