mikä olis laadukas ja hyvänäköinen ja aikaa kestävä vaatemerkki?
olen kyllästynyt H&M -tyyppisiin vaatteisiin, jotka menee rikki jostain kohtaa kahden pesun jälkeen ja trikoopaitoihin, jotka venähtää yhdessä kesässä muodottomiksi ja niin edelleen.
Kommentit (29)
hyvä aihe, ansaitsee lisää vastauksia! Valitettavasti itse en osaa suositella mitään merkkiä, joten seuraan suosituksia sivusta.
Samasta ongelmasta olen kärsinyt ja kyllä ärsyttää! On niitä meitäkin, jotka eivät juokse joka päivä shoppailemassa kertakäyttövaatteita. Ostin kappahlista viime syksynä akuuttiin tarpeeseen kaksi neuletakkia. Eka oli pilalla ekan pesun jälkeen, toinen kesti vähän pitempään... Äänestän jaloillani enkä enää asioi siellä.
Kappahlista minullakin huonoja kokemuksia: vaatteet eivät kestä! Ja ovat loppujen lopuksi aika hinnakkaita, esim. H&M:ltä saa "vastaavia" mutta paljon kestävämpiä ja edullisempia vaatteita. Joka kerta kun olen ostanut, olen joutunut pettymään, ja vielä erilaisissa vaatteissa, neuleista trikoovaatteisiin ja bikineihin. No sukat ja alus- ja sukkahousut ovat olleet OK.
Noin yleisesti olen huomannut että merkistä/hinnasta huolimatta voi saada hyvää/huonoa. Pitää vaan opetella "tunnustelemaan" sitä vaatetta ja oppia tunnistamaan mikä kestää ja mikä ei. Esim. vaikka tuo H&M jossa on paljon esim. trikoovaatetta (ihan perus paitoja ja toppeja) osa kestää vuosia hyvänä, osa menee hetkessä huonoksi, ja hinta ei ratkaise, "euron" toppi voi kestää pidempään mitä "parin kympin" toppi.
Gerry Weber. Olen ollut tuotteisiin erittäin tyytyväinen, vaikka laatu on heidänkin materiaaleissaan viimeisen 5-8 vuoden aikana laskenut.
Jos haluat pitkäikäisen takin, hanki nahkatakki. Mulla on yksi Big-L-nahkatakki ja toinen Barisal-merkkinen (Saksasta ostettu Karlstadt-tavaratalon oma merkki, huokea oli), kestäneet vuosikaudet ja vain paranevat vanhetessaan. Ja on pidetty paljon.
St. Oliver. Mulla paljon tämän merkin vaatteita, matkoilta hankittu. Erinomainen hinta-laatusuhde! Nyt näitä alkanut saada myös Suomesta. Just pari viikkoa sitten kosmetologi kehui mun tämän merkin hametta, että onpa kiva malli, mistä ostettu, onko uusi. Hame varmaan 5 vuotta vanha, sekin paljon pidetty, tältä merkiltä. ELi kestää sitten kauneusalan ammattilaisen silmissäkin aikaa.
Högl-merkkiset kengät on todella kestäviä. Ja jos haet hyviä, kauan kestäviä kävelykenkiä, niin Haglöfin vaelluskengät. Sellaiset matalavartiset, kävelykengän näköiset mulla ollut syystalven ja varhaiskevään käyttökenkinä jo vuosikaudet. Menevät ihan kävelykengistä, mutta hyvä, paksu, tukeva pohja. Pysyy pystyssä liukkaallakin kelillä, tarpeeksi paksu pohja, ettei kylmety (mulla tulee ohutpohjaisissa kengissä helposti vti).
Woolworthin sukkahousut. Kestää pesua ja pitoa. Harmi kyllä, näissäkin laatu laskenut - niitä n. 3 vuotta sitten ostettuja ohkaisempiakaan sukkiksia ei saa rikki sitten millään. Kestää ja kestää. Mutta uudet hajoaa kyllä helpommin tälläkin merkillä. Silti kestävämpiä ja parempia päällä kuin muut, joita olen kokeillut.
naiselle, miehelle vai lapselle? :)
Nämä ovat tosiarvokkaita vinkkejä.
Kiitos kaikille ;)
Vielä tarvittaisiin ketju, jossa olisi tietoa pesukoneiden kestävyydestä. meillä kone vaihdetaan n.3 vuoden välein ;)
Sand, filippa k, Marimekko (joitain poikkeuksia lukuunottamatta), Esprit, Jackpot.
Haltin talvitakit goretex ovat todella hyviä ja kestäviä.
Kirpparilta voi löytää noita jakkuja edullisesti.
Tai siis ei "halpishintaan", muta kohtuu hintaan.
Olen itse ajatellut näin: UFF:ista saan uuden valikoiman tuotteista käytettyjä Huippulaatuisia Desing-vaatteita (mm. Marimekon Ritva Fallat jne.) sopuhintaan, siis samaan hintaan, kuin tavallinen uusi merkitön-vaate olisi marketissa/vaateketjumyymälässä.
Kannattaa ostaa mielummin käytetty, laadukas ja hyvä.
Kestää kauemmin.