Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjät, miksi nöyrrytte tekemään perheelle eri ruuat?

Vierailija
13.01.2021 |

Anteeksi turhan provosoiva aloitus, mutta: olen huomannut että moni vegeruokavaliolla oleva tuttuni on valmistanut vuosien ajan perheelleen erikseen liharuuat. Vaikka ovat taitavia vegekokkeja. Perheen "isännät" ja teinit vaativat lihaa, koska "eivät pysy terveenä" muuten - ja vastaavanlaista kvasitietoa.

Ihmeellistä että se terveys kyllä pysyy makkaraa mättämällä, mutta ei laadukkalla proteiinipitoisella kasvisruualla.

AITA, kun meillä koko perhe on kasvissyöjiä, koska minä kotona olevana vastaan pääasiassa ruokien valmistuksesta eikä tulisi pieneen mieleenkään laittaa muille eri ruokia. Koulussa ja töissä ovat sitten sekaruokailijoita jos tahtovat.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistöllä pitäisi olla valta tässäkin asiassa. Päätätkö sä teillä myös, mitö tv:stä katsotaan tai mitä lomalla tehdään, vaikka muut olisivat toista mieltä?

Vierailija
2/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on toisten huomioiminen. Meillä taas on niin päin, että mieheni on kasvissyöjä ja me muut sekasyöjiä. Kasvisruokaa toki syö koko perhekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olet varmaan sitten sitä mieltä, että sekasyöjä-äidin on kumminkin väännyttävä vegekokiksi jos mies tai teinit haluavat syödä vegeruokaa? 

No jaa, eiköhän kukin tee rakkaidensa kanssa miten ehtii tahtoo ja kokee oikeaksi.

Että jos nyt sinäkin himovegaani rauhoittuisit ja antaisit toisten elää ja olla miten ovat. 

Kasvissyönti tekee ilmeisen kiukkuiseksi, olen ollut huomaavinani.

Vierailija
4/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos roolit olis toisinpäin niin sä olisit tyytyväinen ja söisit miehen tekemää liharuokaa?

Niin. Etpä tietenkään koska minäminäminä ja vain minun mielipiteeni ja ruokavalioni on oikea.

Raivostuttavaa tää nykylumihiutaleiden itsekkyys.

Vierailija
5/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen on vielä yleinen käytäntö, että otetaan muut huomioon ruokaa laittaessa. Siis muutenkin kuin kasvissyönnin suhteen. Yksi tuttuni tekee miehelle sipulittomat ruuat, muu perhe syö sipulia, toinen tekee kalakeittoa, mutta miehelle makaronilaatikkoa jne.

Vierailija
6/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen miehelleni liha- ja kalaruokia, koska hän ei ole kasvissyöjä. Minusta olisi typerää tehdä itselleni kotitekoista ruokaa ja hän söisi eineksiä. Ja minä teen meillä ruoat siksi, että minä tykkään kokata. Hän puolestaan tekee isomman osan muista kotitöistä.

Vierailija
7/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pelaa sääntö, että se, joka tekee ruokaa, saa päättää, mitä tekee. Minä teen kasvisruokaa. Kummasti mies ja poika ovat alkaneet valmistaa aterioita... ;-)

Vierailija
8/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihaa tarvitse joka aterialla.

Vierailija
9/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa pitänee lopettaa kasvisruoan tarjoilu, kun sitä syö vaan yksi perheessä.

Vierailija
10/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pelaa sääntö, että se, joka tekee ruokaa, saa päättää, mitä tekee. Minä teen kasvisruokaa. Kummasti mies ja poika ovat alkaneet valmistaa aterioita... ;-)

Näin meilläkin pääasiassa, mutta ei minulle myöskään ole kynnyskysymys tehdä muille heidän toiveruokia, jos pyytävät.

Vierailija
11/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemussuosituksissakin taitaa olla lihalle suositus max 500g viikossa.

Vierailija
12/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se meillä noin mene. Meillä on neljä kokkia ja kaksi vegeä. Vegeruokaa syödään päivittäin, mutta jos mun tekee mieli jotain lihaisempaa, niin mä valmistan sen ihan itse ja myös pesen lihan "sottaamat" tiskit.

Ei vegejen todellakaan tarvii mun paahtopaistien takia alkaa miellyttämään mua. Ovat jo tehneet ison osan ruuasta ja/tai useana päivänä koko ruuan. Enkä kyllä ihan luottaiskaan, että saisivat liharuuasta maukasta... tai raaskis sisäfilettä heidän käsiinsä antaa. Tai sitten kalojen savustukset ja graavaukset. Eipä tästä ole koskaan tarvinnut vääntääkään.

Vierailija
13/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nöyrtyä, kun eivät osaa vielä kokata, tyttö 5 ja poika 3.

Vierailija
14/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi miehelle erikseen ruokaa, jos minun laittamani ei kelpaisi. Enkä kyllä odottaisi sitä toisinkaan päin. Lapsille ei tarvitse väkisin tarjota juuri heidän inhokkiruokiaan, mutta sori, "kasvisruoka" ei ole maku eikä sitä kaikkea voi inhota.

Vierailija
15/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemussuosituksissakin taitaa olla lihalle suositus max 500g viikossa.

Se on oikeasti suht pieni määrä, kun jakaa parillekin päivälle.

Tästä juuri joululomalla väännettiin vannoutuneen lihasyöjäveljeni kanssa. Hän vetää lihaa(+tuotteet) varmaan kilon per päivä. Ihmettelee, kun vatta on jumissa yms.

Sanoin tuosta "puolikiloa viikossa" suosituksesta ja eikä millään suostunut uskomaan. Lyötiin vetoa. Googlaamalla selvis ja hävis vedon. Nyt sen pitäisi pärjätä tammikuu tuolla 500 g/viikko. Vaimonsa meinas laittaa sen ruotuun. No, nähtäväksi jää. :D

Vierailija
16/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään kumpikin hyvää kasvisruokaa ja syödään pääasiassa pelkkää kasvisruokaa kotona. Joskus mies paistaa itselleen jotain lihaa tai kalaa ja tekee minulle jotain muuta. Ja joskus minä teen hänelle jotain liharuokaa ja itselleni jotain muuta.

Vierailija
17/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lihaa tarvitse joka aterialla.

Ei kasviksiakaan tarvitse joka aterialla.

Vierailija
18/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko nöyrtyä, kun eivät osaa vielä kokata, tyttö 5 ja poika 3.

Pakko nöyrtyä 3v ja 5v lasten vaatimuksiin? Huh.

Vierailija
19/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meilläkin pääasiassa, mutta ei minulle myöskään ole kynnyskysymys tehdä muille heidän toiveruokia, jos pyytävät.

Koska meillä asuu kolme ruoanlaittotaitoista aikuista ihmistä, jokainen voi valmistaa lempiruokaansa. Meillä on aina pakkasessa monenlaisia annoksia, eli jos jollekulle ei maistu se ruoka, mitä on tarjolla, hän voi kaivaa sieltä itselleen mieluisamman aterian. En edes ole kauhen hyvä tekemään liharuokia, joten miehen ja pojan tekeminä ne ovat varmasti maukkaampiakin kuin jos minä niitä yrittäisin tehdä. Mutta tämän järjestelyn myötä nuo kaksi ovat oppineet nauttimaan monista kasvisruoista, ja usein he pyytävätkin minua valmistamaan juuri niitä.

Vierailija
20/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska hän tekee minulle kun on hänen vuoro kokata