Hei te omakotitaloissa asuvat! Käykö teillä joku auraamassa pihan?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavadti ei!
Kävelen kolauksen jäljiltä kuin raihnainen vanhus tai seipään niellyt neitsyt.
Ehkä elämä voittaa joskus.
Voi kun sais miehen.Kannattaa alkaa pitää kunnostaan parempaa huolta. Lihaksia kun treenaat muutenkin kuin lumitöillä, ei satu eikä kolota, vaikka pari päivää putkeen joutuisi lapparoimaan ja kolaamaan.
Väärälle henkilölle avauduit! Nostelen työkseni 30-80 kg painosta.
Tuo työntöliike penkan päälle lämmittelemättä oli nyt liikaa kun innostuin lumen tulosta. Sitäpaitsi pituutta sais olla hieman enemmän. Tai siirryttävä lasten kolaan XD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö teillä joku pyyhkimässä perseetkin?
Jakomäestä kajahtaa - veikkaan.
Pihatie 300 metriä pitkä, kolaamista riittäisi.
Helppoahan se olisi, jos postimerkin kokoinen piha, ja heti tielle jossa auraus kunnan puolesta.
Aurataan omalla traktorilla. Asutaan maaseudulla.
Omakotitalossa ennen asuessa kävi naapuri jonkin aikaa traktorilla ottamassa. Ehdottomasti kieltäytyi ottamasta mitään maksua. Lakkasi sitten uuden vuoden jälkeen vaan käymästä. meitä fiksumpi isäni tiesi kertoa, että vaikka naapuri ehdottomasti kieltäytyi ottamasta mitään maksua, niin meidän olisi pitänyt tajuta ostaa kallis pullo alkoholia joululahjaksi :)
Meitä on tässä kymmenkunta kiinteistöä, joilla sama traktorikuski käy aamulla klo 5 auraamassa pihat ja pihatiet, jotta ensimmäiset pääsevät lähtemään töihin. Palaa iltapäivällä ja työntää aura-auton jättämät lumet pois pihateiden risteyksistä. Siinä välissä tekee navettatyöt ja käy metsähommissa tai kuten kaupunkilaiset sanovat: laiskottelee koko talven.
Ei käy, naapuri vetää traktorilla tienpätkän ja oma tontti aurataan käsipelin kolalla ja pikkukauhaajalla. Kauhaajalla käydään auttamassa myös muut naapurit jos laittavat viestiä että onko aikaa napata myös heidän tontin lumet mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se kyllä aikamoinen urakka lapioida piha ja 250m yksityistä tietä. Kerran jouduin pyytämään yrittäjältä, ja yhdestä kerrasta jouduin 20€ maksamaan, ei riitä rahat. Toisaalta ei enää pysty sitä autoakaan pitämään, joten voin kävellä hangessa. Kotitalousvähennyksiä en saa.
Miksi et saa kotitalousvähennystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se kyllä aikamoinen urakka lapioida piha ja 250m yksityistä tietä. Kerran jouduin pyytämään yrittäjältä, ja yhdestä kerrasta jouduin 20€ maksamaan, ei riitä rahat. Toisaalta ei enää pysty sitä autoakaan pitämään, joten voin kävellä hangessa. Kotitalousvähennyksiä en saa.
Minulla on 834€ eläke, siitä ei makseta veroa, josta vähennyksiä voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 834€ eläke, siitä ei makseta veroa, josta vähennyksiä voisi tehdä.
Ok, kiitos tiedosta. Olen taas hitusen tietävämpi.
Mun pihatie jatkuu metsään sähkölinjalle ja ilmeisesti sähkölaitos tai joku metsänomistaja pitää tien kunnossa ja auki siitä hyvästä, en ees tiedä tarkemmin. Itse harjaan vaan ulkorappuset ja ehkä kolaan polun autolle ja lintulaudalle.
Piha kolataan ihan perinteisesti, hyvää liikuntaa. Tien käy paikallinen ukko auraamassa sovitusti.
Meillä on lumilinko, mies tekee sillä lumityöt. Naapurin aurausurakoitsija pyörähtää joskus myös meidän pihalla.
Joo kylän traktorimies käy auraamassa.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on tässä kymmenkunta kiinteistöä, joilla sama traktorikuski käy aamulla klo 5 auraamassa pihat ja pihatiet, jotta ensimmäiset pääsevät lähtemään töihin. Palaa iltapäivällä ja työntää aura-auton jättämät lumet pois pihateiden risteyksistä. Siinä välissä tekee navettatyöt ja käy metsähommissa tai kuten kaupunkilaiset sanovat: laiskottelee koko talven.
Sama täällä. Aamulla ei pääse töihin ellei traktoriurakoitsija käy ensin auraamassa pihatien ja pihan.
Meillä on itse kolattu, mutta joskus jos on tullut paljon lunta niin jossain vaiheessa talvea on käynyt traktori vetämässä lumet paremmin "kauemmaksi" pihalle, jotta tulee lisää tilaa kolata itse lunta pois.
Minä käyn auraamassa yksinäisiä kotirouvia. ;)
Nuo olisivat käytännössä hankalia juttuja ulkoistaa, mutta lumitöiden kaltaiset paskahommat on helppo ja halpa teettää muilla, ellei omaa kalustoa ole.