Voiko kissa aistia että olen vakavasti sairas tai muuta?
Kissa joka on ollut minulla 7 vuotta ja ei ennen viihtynyt sylissä tai jatkuvasti rapsuteltavana, nukkuu nyt vieressäni ja kiinni minussa joka yö ja hurisee. Katsoo silmiin kuin tietäisi jotain mitä minä en . Jos menen WC:hn niin kissa tulee eteiseen odottamaan, jos sohvalle niin suoraan syliini ja hieroo kasvojaan minuun. On jatkuvasti vatsan päällä tai vieressä ja osoittaa aivan erilaista huomiota kuin ennen. On se ihanaa mutta toisaalta pelottaa mikä kissan käytöksen on saanut noin radikaalisti muuttumaan?
Kommentit (25)
Todella monenkissan kokemuksella kerron, että vanhemmiten kissat alkavat kaivata enemmän ihmisen läheisyyttä. Meillä tuli sylikissa sellaisestakin, joka ei ollut aiemmin syliin tullut lainkaan ja vain vaivoin , ohimennen sitä sai joskus silittää aiemmin.
Nykyinen 17-vuotias kulkee perässäni jatkuvasti ja vaatii päästä syliin. Mikään ei riitä. Kissassa ei ole mitään terveydellistä vikaa, juuri ennen joulua kävimme lääkärissä. Se vain tarvitsee enemmän hellyyttä kuin aiemmin - ja vanhetessaan kenties varmistuksen siitä, että on meille edelleen rakas ja että suojelemme sitä, kun se ei enää siihen itse pysty ( siis ei pystyisi luonnossa, kissa toimi geeniensä mukaan).
Kissa aistii käytöksen muutoksen ja sairaudet tuovat nuo erilaiset tuoksut jonka kissa tunnistaa uhkaavaksi ja siksi huolestuneena huomiota.
Yleensä kissat vetäytyy syrjään kuolemaan.