varhainen keskenmeno - milloin saa yrittää uudestaan?
Tuli varhainen keskenmeno viikolla 4+5, ,eli kaiketi ns. Biokemiallinen raskaus. Netissä kerrotaan, ettei tarvitse odottaa vaan voi yrittää uudestaan jo ennen seuraavia kuukautisiakin.
Mutta itselleni on jäänyt epäselväksi, milloin saa aloittaa yrittämisen? Heti kun haluttaa, vai kun vuoto loppuu, vai kun on tehnyt negatiivisen raskaustestin?
Ja muuttaako tämä kiertoa jotenkin? Vaikuttaako siihen, että ovulaatio voi tulla myöhässä tai aiemmin?
Vauvan yritys on välillä kyllä niin monimutkaista, vaikka niinkin yksinkertaista.
Kommentit (17)
Voit suhtautua asiaan niinkuin sinulla olisi normaalit menkat sillä näinhän se käytänössä onkin. Ei tarvitse odotella.
Monimutkaista se on vain jos sen sellaiseksi teet. Minulle tuli km rv 8 ja ihan normaalisti jatkettiin yrittämistä sen jälkeen. Tuulimunaraskauden ja kaavinnan jälkeen odotimme yhden kierron ajan koska se oli jo oikeasti rasitus keholle.
Vierailija kirjoitti:
Monimutkaista se on vain jos sen sellaiseksi teet. Minulle tuli km rv 8 ja ihan normaalisti jatkettiin yrittämistä sen jälkeen. Tuulimunaraskauden ja kaavinnan jälkeen odotimme yhden kierron ajan koska se oli jo oikeasti rasitus keholle.
Yritystä takana muutama vuosi, 4 vuotta sitten eka keskenmeno ja nyt tärppäyksen jälkeen toinen. Ainakin se on henkisesti haastavaa ja väsyttävää, vaikka ei se seksi itsessään paha ja väsyttävä homma ole.
Monimutkaisia ne yrittämisen tunteet, tsempit ja pohdinnat kuitenkin on ja veikkaan että aika monelle yrittäjälle onkin. Käytännön tasolla kaiketi ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritystä takana muutama vuosi, 4 vuotta sitten eka keskenmeno ja nyt tärppäyksen jälkeen toinen. Ainakin se on henkisesti haastavaa ja väsyttävää, vaikka ei se seksi itsessään paha ja väsyttävä homma ole.
Monimutkaisia ne yrittämisen tunteet, tsempit ja pohdinnat kuitenkin on ja veikkaan että aika monelle yrittäjälle onkin. Käytännön tasolla kaiketi ei niinkään.
Paljon sun varastorauta on? Jo viitteiden alapäässä olevat arvot voi aiheuttaa keskenmenoja ja tahattomatonta lapsettomuutta, joten joku lapsettomuusklinikka ennen hoitoja aloittaessa katsoo, että arvo olisi vähintään 60-80. Moni saattaa raskautua ilman hoitoja. Raudanpuute lisää riskiä lapsen autisminkirjon häiriöille ja altistaa mm. ADHD/ADD:hen. Lisäksi raskaus itsessään kuluttaa rautavarastoja, joten sinuna kävisin testaamassa.
Kiitos tsempeistä ja tuosta rautavinkistä, soittelen terveysasemalle ja kysäsen niiltä mahdollisuutta testata.
Ainakin jos jotain hyvää ajattelee tästä km:sta niin käytännössä kroppa toimii oikein, lähettää munasoluja ja hedelmöittyy sekä poistaa "epäkelvon" itsestään.
Lääkäri laittoi verikokeisiin ja pissatesteihin, ja käski huomenna tulemaan paikalle, kun epäili myös kohdun ulkopuolisen raskauden mahdollisuutta.
Parempi tietysti että tarkistaa, yllätti vain jokseenkin kun tämä näin aikainen keskenmeno tuntu lukiessa ns. "Vähäpätöiseltä".
Miten kohdunulkoinen raskaus näkyy?
Varmaan ultralla katsovat? En tiedä varmasti.
Epäilyt lääkärille tulivat siitä, kun kivut alkoivat toispuoleisesti ja vuoto ei ole ollut mitään äärimmäisen runsasta.
Tämänkin osaisi lääkäri kertoa mutta ei. Ku pitää kysellä joltain vauvapalstalta.
Vierailija kirjoitti:
Epäilyt lääkärille tulivat siitä, kun kivut alkoivat toispuoleisesti ja vuoto ei ole ollut mitään äärimmäisen runsasta.
Olen käsittänyt, että alkuraskaudessa ei kipuja juuri olekaan ja vuotokin kuin vähän runsaammat menkat.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin osaisi lääkäri kertoa mutta ei. Ku pitää kysellä joltain vauvapalstalta.
Nämä palstalta kyselyt ja keskustelut ovat yleensä sitä vertaistuen hakemista ja sitä että haluaa kuulla muilta joilla samantyyppisiä kokemuksia.
Monesti vauva-asiat ovat vielä sen verran herkkä aihe että yleensä sitä ei kaikille lähipiirissä huudella, niin netissä on helppo purkaa asioita ilman että vaivaisi läheisiä.
Ei täällä ole rajoja mitä palstalla saa pohtia ja mitä ei, sen verran suakin kiinnosti että klikkasit auki ja lukasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt, että alkuraskaudessa ei kipuja juuri olekaan ja vuotokin kuin vähän runsaammat menkat.
Minulla tuli kunnon kivut, kaksinverroin sai välillä olla ja särkylääkettä syödä. Selvästi pahempi kuin menkkakipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä palstalta kyselyt ja keskustelut ovat yleensä sitä vertaistuen hakemista ja sitä että haluaa kuulla muilta joilla samantyyppisiä kokemuksia.
Monesti vauva-asiat ovat vielä sen verran herkkä aihe että yleensä sitä ei kaikille lähipiirissä huudella, niin netissä on helppo purkaa asioita ilman että vaivaisi läheisiä.
Ei täällä ole rajoja mitä palstalla saa pohtia ja mitä ei, sen verran suakin kiinnosti että klikkasit auki ja lukasit.
En ole tuo jolle vastaat mutta tuon ”sinuakin kiinnostaa” hokeminen on tyhmää, koska mielipidettään ei voi kirjoittaa jollei avaa.
Ja toisekseen jokainen toki päättää mistä vertaistukensa hakee mutta lämpimästi suosittelen fiksumpaa paikkaa kuin tämä paskalaari, jossa pyörii vaikka minkälaista ääliötä ja voivat kirjoittaa ihan mitä vaan vaikkapa vaan kiusatakseen. Ja edelleen lääkäri on oikea henkilö vastaamaan kysymyksiin, tilanteet vaihtelee ja jotakin voi siinä kaaoksessa itsekin käsittää väärin.
Olen yhden keskenmenon kokenut, kyllä minä tukeudun mieheni lisäksi ammattilaisiin.
Toki jokainen tyylillään.
Ja kyllä avasin kirjoittaakseni tämän, lääkärinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli kunnon kivut, kaksinverroin sai välillä olla ja särkylääkettä syödä. Selvästi pahempi kuin menkkakipu.
Millä viikoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastaat mutta tuon ”sinuakin kiinnostaa” hokeminen on tyhmää, koska mielipidettään ei voi kirjoittaa jollei avaa.
Ja toisekseen jokainen toki päättää mistä vertaistukensa hakee mutta lämpimästi suosittelen fiksumpaa paikkaa kuin tämä paskalaari, jossa pyörii vaikka minkälaista ääliötä ja voivat kirjoittaa ihan mitä vaan vaikkapa vaan kiusatakseen. Ja edelleen lääkäri on oikea henkilö vastaamaan kysymyksiin, tilanteet vaihtelee ja jotakin voi siinä kaaoksessa itsekin käsittää väärin.
Olen yhden keskenmenon kokenut, kyllä minä tukeudun mieheni lisäksi ammattilaisiin.
Toki jokainen tyylillään.
Ja kyllä avasin kirjoittaakseni tämän, lääkärinä.
Monta asiallista ja hyvää kommenttia tähänkin on tullut, ei sen niin väliä vaikka jotkut haluavatkin loukata ja kääntää paikan "paskalaariksi". Vertaistuki ja ammattilaisen tiedot eivät ole sama asia, täällä voi asiasta jutella vaikkei se poista ammattilaisten osaavaa tietoa.
Lääkärien kommentit yleensä ovat kliinisiä ja asiallisia, värittömiä ja ns. Kylmiä kommentteja. Mielelläni lisään siihen vielä perustallaajien kommentteja ja ajatuksia. Kiitos kommentistasi, noin lääkärinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä viikoilla?
4+5
Myöhäisempiä keskenmenoja kokeneena sanoisin, että sitten kun vuoto on loppunut. Minulle on sanottu sairaalassa, että keskenmenovuodon poistumisen aikana kannattaa välttää yhdyntää tulehdusriskin takia, joten noudattaisin tuota ohjetta myös biokemiallksen suhteen kaiken varalta. Tsemit!