Te suht. hoikat jotka yritätte pudottaa pari kiloa
Olen 165 cm pitkä ja olen painanut koko aikuisikäni 57 kg. Se on tuntunut hyvältä painolta. Urheilen paljon. Ei ole vyötärölihavuutta eikä mitään sellaisia painonhallintaongelmia ole ollut koskaan.
Mutta nyt. Elämäntilanteeni muuttui puolisen vuotta sitten sellaiseksi, että olen alkanut iltaisin nauttia pari lasia viiniä. Usein on myös terveellinen ruoka vaihtunut einesmätöksi. Tai mikä elämäntilanne... itse olen alkanut tällä viisiin lepsuilla. Summa summarum olen lihonut 2 - 3 kg. Urheillut olen aivan entiseen malliin.
Nyt olen tehnyt ryhtiliikkeen noin 1 kk sitten. Alkoholi on jäänyt ja ruokavalio on taas kunnossa. Kuvittelin, että laihdun ihan samantien! Edes vähän. Että osa kiloista on sitä kuuluisaa turvotusta, joka lähtisi heti. Mutta paino ei ole pudonnut yhtään. Missä vika? Pitääkö tätä jatkaa puoli vuotta (tai loppuelämä toki) ennen kuin tuloksia on odotettavissa? Sen verran tässä painon kerryttämisessäkin kesti.
Enhän minä kovin lihava edelleenkään ole, mutta tokihan tämän nyt omassa olotilassa huomaa. Kaikki plösö on tullut takapuoleen ja vyötärölle. Ulkoiluhousut, joissa ennen piti käyttää vyötä, ovat nyt ihan piukeat vatsan kohdalta. Boyfriend-tyyliset farkut ovat ihan kinnit. Tuntuu ja näyttää, että kiloja olisi ainakin 5 enemmän kuin ennen.
Kommentit (50)
Olen viitisen vuotta ap:ta nuorempi ja olen itsekin huomannut aineenvaihduntani hidastuneen. Minulla kertyi viime keväänä muutaman ylimääräistä kiloa (olen normaalisti 170/55) ja vaikka kuinka yritin laihduttaa takaisin normaaliin - olen ollut noissa mitoissa parikymppisestä asti - niin mitään muutosta ei tuntunut tapahtuvan kuukausiin maltillisia elämäntapoja noudattaen. Vasta syksyllä onnistuin tiputtamaan liikakilot pois, mutta sekin johtui pitkälti siitä, että elämänvaiheeni oli muutaman viikkoa aika kaoottinen useammastakin syystä ja laihduin varmaan silkasta ylirasituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama tilanne, eli pituutta 160 cm ja painoa nyt 60 kg. Vielä kun täytin 40 (kuusi vuotta sitten) olin 55 kg. Sitten tuli paitsi ikää niin e-pillerit (endometrioosiin) ja nyt en pääse kiloista millään irti. En itse huomaa muutosta elintavoissani, mitä nyt koronan aikana arkiliikunta on vähentynyt.
Neljänkympin jälkeen keho pitää tiukasti kiinni jo kertyneistä kiloista, kiitos hormonitoiminnan muutosten. Olen saman kokoinen ja ikäinen, eikä grammaakaan lähde vaikka mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ongelma. 172 / ja nyt 70 kg (46v ikää). 10 vuotta ja 8 kg. Ihan järkyttävää, miten koko ajan tulee vaan lisää ja joutuu ostaa uusia housuja kun vanhat ei mahdu päälle. Olen aina liikkunut paljon (joka päivä), en sitä paljon pysty enää lisäämään, mutta olen yrittänyt lisätä pitkäkestoista rauhallista liikuntaa. Varmasti auttaisi kiinteytymiseen myös jos pääsisi taas kuntosalille, koska nyt vuoden tauon jälkeen tiedän ettei lihasta paljon ole. Olin influenssassa viime talvena ennen kuin koronatauko alkoi, siksi taukoa on ollut jo vuosi. Olen nukkunut vuosia huonosti, mutta nykyään aika paljon paremmin.
Syön Triptyliä univaikeuksiin (10 mg), en tiedä lisääkö sekin nälkää kuten Mirtazapin. Mulla on kyllä myös sukurasite keskivartalolihavuuteen ja korkeaan kolesteroliin, mut en haluaisi uskoa, ettei tälle voi mitään.
Jätin sokerit ja alkoholin pois vuodenvaihteessa. Tipattoman olen pitänyt joka vuosi jo 10v ja aina se venyy helmikuulle ja kulutus pysyy kurissa kesään asti varsin hyvin. Loppuvuosi menee 10 annosta/vko (siitä pidän tiukasti kiinni). Olen sokerihiiri, mihin katkaisuhoito auttaa kanssa pitkäksi aikaa, kunnes siirryn 100g/vko irtokarkkeihin, joka myös saattaa repsahtaa syksyllä viimeistään.
Ainakin naisilla 10 annosta viikossa on yli riskirajan.
Liikuntamäärillä on vaikeaa laihduttaa, niin se vaan menee että tulokset tehdään keittiössä.. itsellä meni puoli vuotta saada neljä kiloa pois. Onnistui sillä että kaikki turhat herkut pois, vain kerran viikossa mutta silloin hyvällä omallatunnolla herkuttelut (aineenvaihdunta saa vähän boostia välillä), toisinaan illalla vähän pienempi iltapala. Mutta liikkuvana ihmisenä nälkää ei pidä nähdä vaan kunnon ruokaa pitää saada tarpeeksi. Pitää vaan huolen että esim pasta on täysjyvää (huom "tumma" ei ole sama kuin täysjyvä) ja sitä kautta ei saa huonoa tyhjää energiaa siitä normiruuasta.
Nyt mun on pakko jakaa vinkki. Raakaruoka.
Olen noin 40-vuotias, 160 cm ja paino pysyi mulla siinä 52 kilossa vaikka mitä tein ja liikuin jo työni puolesta valtavasti. Olen aika sirorakenteinen ja näytin mielestäni aina pöhöttyneeltä, rasvaprosenttikin oli aika korkea ja nestettä kertyi kun katsoinkin hiilareita.
Viime keväänä aloitin puolittaisen raakaravinnon syömisen ja elokuussa siirryin siihen 80-prosenttisesti. Esim. hedelmiä menee yli kilo päivässä, joten hiilareita en tosiaan karttele. Aluksi muuttui kehon rasvaprosentti 26.5->21.6 parissa kuukaudessa
Kiitos riittävän nesteen ja kuidun saannin, parina kauniina syyspäivänä elimistöstäni poistui neljä kiloa kuonaa. Se vessassa käymisen määrä oli järkyttävää, nauratti ja vähän pelotti, että mistä galaksista tätä tavaraa oikein puskee. Vyötärönympärys kapeni 65 sentistä 61 senttiin saman tien. Pöhötys hävisi. Koen muutenkin eläväni ihan uudessa kehossa.
Mieheni innostui näkemästään niin, että alkoi myös syödä raakaruokaa. Hänellä homma toimi täysin samoin, tosin kiloja lähti vielä enemmän. Homma on ollut meille niin luonnollista, että tällä jatketaan 4ever. Paino ja muut arvot ovat pysyneet syksystä asti samana, joten en usko kuihtuvani pois vaan löytäneeni oman optimaalitilani.
Korostan vielä, etten ole ehdoton raakaruokailija, vaan se 10-20% muuta voi olla joskus vaikka sushia tai pizza, pihvi tai lohipala.
JEp. Tiedän tuon tunteen. Itsellä pysyy sitkeästi muutama raskauskilo. Monesti pääsen hyvään alkuun, syön hyvin ja liikun kunnes tulee joku juhlapyhä tai synttärit tai muu vastaava. Siinä se sitten menee. Taas alusta kaikki uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen noin 40-vuotias, 160 cm ja paino pysyi mulla siinä 52 kilossa vaikka mitä tein ja liikuin jo työni puolesta valtavasti. Olen aika sirorakenteinen ja näytin mielestäni aina pöhöttyneeltä, rasvaprosenttikin oli aika korkea ja nestettä kertyi kun katsoinkin hiilareita.
Viime keväänä aloitin puolittaisen raakaravinnon syömisen ja elokuussa siirryin siihen 80-prosenttisesti. Esim. hedelmiä menee yli kilo päivässä, joten hiilareita en tosiaan karttele. Aluksi muuttui kehon rasvaprosentti 26.5->21.6 parissa kuukaudessa
Kiitos riittävän nesteen ja kuidun saannin, parina kauniina syyspäivänä elimistöstäni poistui neljä kiloa kuonaa. Se vessassa käymisen määrä oli järkyttävää, nauratti ja vähän pelotti, että mistä galaksista tätä tavaraa oikein puskee. Vyötärönympärys kapeni 65 sentistä 61 senttiin saman tien. Pöhötys hävisi. Koen muutenkin eläväni ihan uudessa kehossa.
Mieheni innostui näkemästään niin, että alkoi myös syödä raakaruokaa. Hänellä homma toimi täysin samoin, tosin kiloja lähti vielä enemmän. Homma on ollut meille niin luonnollista, että tällä jatketaan 4ever. Paino ja muut arvot ovat pysyneet syksystä asti samana, joten en usko kuihtuvani pois vaan löytäneeni oman optimaalitilani.
Korostan vielä, etten ole ehdoton raakaruokailija, vaan se 10-20% muuta voi olla joskus vaikka sushia tai pizza, pihvi tai lohipala.
Miten/mitä siis käytännössä syöt?
Vierailija kirjoitti:
Ai niin: olen kuukauden ajan myös vegaanihaasteessa mukana. Normaalisti olen kasvissyöjä, mutta nyt on jääneet kaikki maitotuotteetkin pois. Olisikohan siinä ongelmaa? Korvaan maitotuotteet hummuksella (leivänpäällinen) ja kauramaidolla (kahvi) ja soijajogurtilla.
Mietin myös että ehkä syön edelleen liikaa. Teen liian hyvää ruokaa varmaan. Perhana kun ärsyttää! Nyt taidn lähteä parin tunnin kävelylle hankeen koirien kanssa. Eikö se matalakestoinen liikunta polta rasvaa parhaiten. Onneksi on iltavuoro töissä.
Paras liikunta laihduttajalle on 2-4 treeniä painoilla ja 1-2 HIITiä viikossa. Kävely tekee hyvää mutta rasvanpolttoliikunta ei lopulta muokkaa kroppaa juuri lainkaan. Painoills treenatessa paino voi nousta mutta kroppa pienenee. Suosittelen!
Jos syö hedelmiä 1kg päivässä, saa varmaan kaikkea tuholaistarjuntaa ym mömmöä hedelmien mukana elimistöönsä.(sivusta)
Hei ap, sun pitää nyt ihan ensimmäiseksi lopettaa painon ja kropan tarkkailu. Tee itsesi kanssa sopimus, että et käy puntarilla kuukauteen, vaan elät aktiivista ja mukavaa elämääsi. Mitä enemmän seuraat painoa ja kroppaa, sitä enemmän ruoka pyörii mielessäsi.
Syö hyvin, liiku ja lepää tarpeeksi. Syklitä liikkumistasi niin, että pidät välillä lepopäiviäkin.
Kurkkaa paino kuukauden kuluttua. Olen varma, että se on laskenut tai pysynyt ennallaan, sillä keho hakeutuu hyvillä elämäntavoilla luonnostaan omaan biologiseen painoonsa. Ja tosiaan, ne housut kertovat aina enemmän kuin yksittäinen vaakalukema.
Lakkaa myös haukkumasta kehoasi ja katsele sitä lempeästi ja rakastaen. Jos se juuri nyt onkin pehmeämpi kuin normaalisti, suhtaudu siihen arvostavasti. Keho muuttuu koko ajan, nyt on tällainen vaihe. On turha pelätä, että painosi lähtisi jotenkin salavihkaa nousemaan hallitsemattomasti. Huomaat kyllä juuri niistä lempihousuista, jos paino nousee. Ja jos paino terveellisestä elämäntyylistäsi huolimatta yrittää nousta, on syytä mennä mittauttamaan kilpirauhasarvot. Itse laihdun aina pari kiloa, kun kilppariarvoni menevät liikatoiminnan puolelle. Jos sinulla on vajista, sekin voi hidastaa aineenvaihduntaa.
Olet hoikka, et missään nimessä liian painava. Voi olla, että nyt kannattaa työstää mieluummin omaa ajattelua kuin kehoa.
Tsemppiä ja lempeyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten/mitä siis käytännössä syöt?
Ensinnäkään en laskeskele kaloreita. Aloitellessani tätä elämäntapaa selvitin kylläkin keskimääräisen päiväni ravintosisällöt ja huomasin, että saan raakaruuasta kaiken tarvitsemani, itse asiassa paremmin kuin perusruokavaliolla. On ollut tosi kiinnostavaa ottaa selvää, mitä ravinteita mistäkin ruuista saa.
Aamulla juon kahvia vahvalla soijaproteiinimaidolla (siitä saa 10g proteiinia). Teen 1,5 litraa vihersmoothieta, johon lykkään hedelmien lisäksi lehtikaalia, salaattia, persiljaa, krassia, kiinankaalia, selleriä, omenaa, päärynää, kiiviä, tyrniä tms. Sitten vielä proteiinilisä kuten hampunsiemen (siitä saa myös omegoita), maapähkinävoi tai pellavarouhe. Otan lusikallisen jotain hyvää öljyä.
Välipaloina smoothieita, hummusta, vihannestikkuja, siemennäkkäriä ja pähkinöitä. Päivällisenä salaattia, smoothieta, merileväwrappeja tms, tai joskus vaikka se pizza. Juon vettä ja yrttiteetä.
Illalla syön mielelläni "kylmää keittoa": lehtikaalia, salaattia, paprikaa, selleriä, korianteria, tomaattia tms blenderiin, ja taas jotain kasviprotskua mukaan. Saatan juoda myös proteiinisoijaan tehdyn raakakaakaon ja ottaa taas öljylusikallisen. Jos on sellainen fiilis, juon oluen. Kerran pariin viikkoon paistan pihvin ja höyrytän kasviksia sen kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö hedelmiä 1kg päivässä, saa varmaan kaikkea tuholaistarjuntaa ym mömmöä hedelmien mukana elimistöönsä.(sivusta)
Jos näin paljon ruokaa pelkää, mitä voi syödä? Ostan kylläkin hedelmäni luomuna (Lidlissä halvempaa kuin muilla ei-luomu) ja osan kasvatan itse ilman mitään torjunta-aineita.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, sun pitää nyt ihan ensimmäiseksi lopettaa painon ja kropan tarkkailu. Tee itsesi kanssa sopimus, että et käy puntarilla kuukauteen, vaan elät aktiivista ja mukavaa elämääsi. Mitä enemmän seuraat painoa ja kroppaa, sitä enemmän ruoka pyörii mielessäsi.
Syö hyvin, liiku ja lepää tarpeeksi. Syklitä liikkumistasi niin, että pidät välillä lepopäiviäkin.
Kurkkaa paino kuukauden kuluttua. Olen varma, että se on laskenut tai pysynyt ennallaan, sillä keho hakeutuu hyvillä elämäntavoilla luonnostaan omaan biologiseen painoonsa. Ja tosiaan, ne housut kertovat aina enemmän kuin yksittäinen vaakalukema.
Lakkaa myös haukkumasta kehoasi ja katsele sitä lempeästi ja rakastaen. Jos se juuri nyt onkin pehmeämpi kuin normaalisti, suhtaudu siihen arvostavasti. Keho muuttuu koko ajan, nyt on tällainen vaihe. On turha pelätä, että painosi lähtisi jotenkin salavihkaa nousemaan hallitsemattomasti. Huomaat kyllä juuri niistä lempihousuista, jos paino nousee. Ja jos paino terveellisestä elämäntyylistäsi huolimatta yrittää nousta, on syytä mennä mittauttamaan kilpirauhasarvot. Itse laihdun aina pari kiloa, kun kilppariarvoni menevät liikatoiminnan puolelle. Jos sinulla on vajista, sekin voi hidastaa aineenvaihduntaa.
Olet hoikka, et missään nimessä liian painava. Voi olla, että nyt kannattaa työstää mieluummin omaa ajattelua kuin kehoa.
Tsemppiä ja lempeyttä!
No minä käyn puntarilla kaksi kertaa vuodessa, mikä tarkoittaa juuri sitä, että 1-2 kg on aina tullut lisää. Vaikka valitsen puntariaamuksi sellaisen kun tunnen itseni hoikaksi ja kevyeksi. Vaaka on aina sama ja punnitsen itseni alasti. Vaatteiden sopimisesta tarkkailen tilannetta sen sijaan useammin. Se 172/70.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ongelma. 172 / ja nyt 70 kg (46v ikää). 10 vuotta ja 8 kg. Ihan järkyttävää, miten koko ajan tulee vaan lisää ja joutuu ostaa uusia housuja kun vanhat ei mahdu päälle. Olen aina liikkunut paljon (joka päivä), en sitä paljon pysty enää lisäämään, mutta olen yrittänyt lisätä pitkäkestoista rauhallista liikuntaa. Varmasti auttaisi kiinteytymiseen myös jos pääsisi taas kuntosalille, koska nyt vuoden tauon jälkeen tiedän ettei lihasta paljon ole. Olin influenssassa viime talvena ennen kuin koronatauko alkoi, siksi taukoa on ollut jo vuosi. Olen nukkunut vuosia huonosti, mutta nykyään aika paljon paremmin.
Syön Triptyliä univaikeuksiin (10 mg), en tiedä lisääkö sekin nälkää kuten Mirtazapin. Mulla on kyllä myös sukurasite keskivartalolihavuuteen ja korkeaan kolesteroliin, mut en haluaisi uskoa, ettei tälle voi mitään.
Jätin sokerit ja alkoholin pois vuodenvaihteessa. Tipattoman olen pitänyt joka vuosi jo 10v ja aina se venyy helmikuulle ja kulutus pysyy kurissa kesään asti varsin hyvin. Loppuvuosi menee 10 annosta/vko (siitä pidän tiukasti kiinni). Olen sokerihiiri, mihin katkaisuhoito auttaa kanssa pitkäksi aikaa, kunnes siirryn 100g/vko irtokarkkeihin, joka myös saattaa repsahtaa syksyllä viimeistään.
Ainakin naisilla 10 annosta viikossa on yli riskirajan.
Ei kiinnosta, kunhan on alle korkean riskin rajan. Kuitenkin me kuollaan joskus. Sitä paitsi nyt oli keskustelun aihe paino. (oikeat alkoholistit tuppaa kyllä jostain syystä olemaan langanlaihoja)
Mulla oli sama tilanne kunnes kokeilin paastoa 5:2 tyyliin, tosin alkuun pidin vaan yhden päivän eli 6:1. Muistaakseni painoa tippui 3 kg kahdessa kuukaudessa. Ne normaali syöntipäivätkin kun katsoi että oli järkevää syömistä eikä luule että muina päivinä saa mättää miten huvittaa.
Mulla oli sama viime keväänä, kun koronarajoitukset iski ja työ muuttui etähommiksi. Sali jäi ja jäätelö tuli. Huhtikuun alussa havahduin siihen että kiloja oli tullut 4. Olen yleensä 170/55, tuolloin painoin siis 59. Eka kuukausi meni niin että kilot ei hievahtanutkaan. Olin tosi tarkka syömisten kanssa, mulla on edelleen kirjanpito siltä ajalta. Se on täynnä kommentteja, että en tajua miksi paino ei putoa, kaiken pitäisi olla kunnossa. Toukokuussa alkoi tapahtua ja kun alkoi tapahtua, tapahtui vauhdilla. Parissa viikossa tuli sitten lopulta sen 4 kiloa alas, kun se lopulta alas alkoi tulla. Sitkeyttä!
Ikä tekee tehtävänsä, painon pudottaminen ei ole yhtä helppoa. Ja siinä kestää kauemmin. Syö tervellistä ruokaa, mutta sellaista, jota pystyt syömään vuosikausia, muuten kilot tulevat takaisin. Itsellä auttoi muutos treenaamisessa, treenaa jotain ihan muuta, sitä helposti jumittuu mukavuusalueelle ja kehitys pysähtyy. Kokeile jotain uutta lajia, lisää harjoituksia jotka kohottavat kuntoa tai vaativat lisää voimaa.
Lisäksi olen huomannut, että keho reagoi eri tavalla. Etätöihin siirryttäessä liikuin enemmän enkä herkutellut tai siemaillut viiniä enemmän, mutta rytmin ja rutiinien muutos toi lisää löllöä kroppaan. Sysksyllä taas ne lähti, vaikka liikunta- ja juomistavat olivat ehkä vähän huonomalla tolalla kuin keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mitään, mulle tuli jouluna parissa viikossa 5 kg lisää. En tiennyt olevan mahdollista.
Ihminen pystyy lihomaan jopa 400 grammaa päivässä.
Lihoakseen kilon tarvitsee saada 7000 kcal ylimääräistä. Aika paljon saa mättää eikä kuluttaa mitään, jos tuon verran rasvaa kerää päivässä.
Eihän se ole kuin 3000 kcal eli yksi lätty pitsaa, jos keho oikeasti toimisi noin. Mitä se ei tietenkään tee.
Maksa muuttaa ravintoaineita varastorasvaksi paljon monimutkaisemman prosessin kautta, jossa esimerkiksi aamulla nautittu fruktoosiannos johtaa siihen, että maksa varastoi koko päivän ajan paitsi ruoasta saatuja sokereita (myös glukoosia) että rasvaa varastorasvaksi. Ilman fruktoosia keho käyttää saadun glukoosin elintoimintojen ylläpitoon eikä ruoasta tulevaa rasvaa varastoida vaan sekin muunnetaan glukoosiksi. Eli jos haluat lihoa, vedä appelsiinimehua tai cokista aamupalaksi, ja on aivan yksi ja sama mitä loppupäivän mätät. Jos taas haluat hoikistua, älä syö minkäänlaista sokeria aamulla äläkä fruktoosia muutoin, kuin hedelmien muodossa.
Syöminen oikein on se mikä laihduttaa, urheilu ei. Siis tottakai se lisää kulutusta, mutta on ihan mahdollista laihduttaa vaikkei liiku yhtään. Eli keskittyisin nyt ruokavalioon, jos enempää et voi enää liikkua.
Kaikki napostelu pois, totuttele siihen että ihan pieni nälkä on ok. Siis pieni. Niin jää ne ylimääräiset välipalat pois. Ja tsekkaa annoskoko. Poista myös vehnä.
Ai niin: olen kuukauden ajan myös vegaanihaasteessa mukana. Normaalisti olen kasvissyöjä, mutta nyt on jääneet kaikki maitotuotteetkin pois. Olisikohan siinä ongelmaa? Korvaan maitotuotteet hummuksella (leivänpäällinen) ja kauramaidolla (kahvi) ja soijajogurtilla.
Mietin myös että ehkä syön edelleen liikaa. Teen liian hyvää ruokaa varmaan. Perhana kun ärsyttää! Nyt taidn lähteä parin tunnin kävelylle hankeen koirien kanssa. Eikö se matalakestoinen liikunta polta rasvaa parhaiten. Onneksi on iltavuoro töissä.