Millaisia keskusteluja kävitte puolison kanssa ennen lasten hankintaa?
Mitkä asiat puhuitte selväksi ennen lapsen yrittämisen aloittamista? Sovitteko jotain lapsiin ja kasvatukseen liittyviä asioita? Tai onko jokin asia, minkä toivot että olisitte ottaneet puheeksi etukäteen?
Kommentit (10)
Ei mitään aiheesta. Ei halunnut käyttää kondomia (vaikka tiesi, etten käytä muuta ehkäisyä), enkä painostanut kortsun käyttöön. Biologinen kelloni tikitti ja kumppani vaikutti tarpeeksi hyvältä, lyhyehkön tuttavuuden jälkeen (haju taisi olla oikea). Ja hänenkin kellonsa taisi vähän tikittää...
No ei me mitään yhtä tiettyä lapsi-keskustelua olla käyty.
Ihan alussa varmistin, että mies haluaa saada lapsia. Parisuhteen edetessä on keskusteltu varmaan kaikesta siellä sun täällä. Ehkä ennemmin on vaan kerrottu ajatuksia aiheeseen liittyen ja huomattu, että samoilla linjoilla ollaan.
Epäilin, että mulla tulisi olemaan vaikeuksia saada lasta, joten käytiin läpi se skenaario, ettei onnistuiskaan luomusti. Sitten kun epäilykseni kävi toteen, niin oli selvät sävelet, miten edetään. Eikä aihe ollut mitenkään järkytys kummallekaan, kun oli jo keskusteltu, että lapsen saaminen ei aina olekaan niin helppoa.
Rahat ja maksut
Kasvatus
Miten elämme
Työnjako
Entä jos työttömyyttä ja sairautta tms
Oltiin oltu 6 kk ja olinkin 3 kk raskaana
Sitten mietittiin....
Me keskustelimme vuoden aikana läpi kaikki asiat mitä tuli mieleen lapsen kasvatuksesta, arvoista käytäntöihin. Halusimme molemmat varmistaa että olemme samalla sivulla.
Heti tavattua totesimme, että kumpikin haluaa lapsia myöhemmin. Oltiin parikymppisiä opiskelijoita silloin. Meillä on hyvin samanlaiset taustat ja jopa lapsuuden kokemukset . Molemmilla toinen vanhempi hallitseva ja ankara kasvatus. Haluttiin antaa lapsille paremmat lähtökohdat kuin omat vanhemmat antoivat meille. Valmistumisen jälkeen kun oli saatu työpaikat ja oma koti, mies sanoi että nyt voitaisiin tehdä ne lapset ja niin tehtiin. Meillä on ollut aina yhteinen talous, joten raha-asioista ei tarvinnut sopia. Vanhempainvapaat jaoimme.
Ilmoitin että olen jo 14 vuotiaasta asti tiennyt etten halua lapsia. Nyt 16 vuoden suhteen jälkeen muistutan häntä edelleen välillä että jos sinulla on lapsihaaveita niin hän on vapaa toteuttamaan ne jonkun toisen kanssa.
Sovittiin vain siitä, että jos ei tärppää niin mihinkään hoitoihin ei lähdetä vaan annetaan olla. Ja ehkä siitä, että se olen minä, joka jää kotiin. Ja että tehdään vain yksi (jos se suodaan) mutta siitä joustettiin sitten myöhemmin miehen aloitteesta...
Sovittiin lasten määrä, lasten nimet ja se, että minä olen hoitovapaalla 2v. Koska itse sitä halusin! Ja että niistä kasvatetaan täyspäisiä.