Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 6v jättää 10 minuutiksi kotiin 5kk ikäisen sisaruksensa kanssa?

Vierailija
23.04.2009 |

6v osaa käyttää kännykkää.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sain neuvolasta läpyskän, jossa kerrotaan että esikoululainen voi jo harjoitella yksin kotona olemista lyhyitä aikoja. Pitäiskö nyt tehdä neuvolasta ja oppaan julkaisseesta Lastensuojelun keskusliitosta joku tutkintapyyntö?

Vierailija
2/60 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaan voi jättää hetkeksi yksin kotiin, mutta EI TIETENKÄÄN VAUVAN KANSSA!!! 6-vuotias voi siis olla kotona yksin, mutta ei hoitaa 5 kk:n ikäistä vauvaa. Ja kyllä saa aika vitun valopää olla että edes kuvittelee jättävänsä pienen vauvan 6-vuotiaan hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla perhekerhossa suurperheiden äidit jättävät vauvan isompien sisarusten kanssa leikkimään kun itse lähtevät toiseen huoneeseen kahville. Totta kai paikalla on muitakin, mutta esim. viime kerralla 5v nosteli 1v siskoaan ikkunanlaudalle istumaan, ei ollu kovin varman näköset otteet 5v:llä... Aika tomerasti kuitenkin kuitenkin yritti hoitaa pienempää, oli jo tottunut vahtimaan tätä.

Vierailija
4/60 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voi käydä roskat viemässä tai pihalla jotain tekemässä. Kauemmaksi ei voi lähteä koska miten lapsille käy jos sinulle jotain tapahtuu esim. kaupassa? Kukaan ei tajua että sinulla on lapset kotona!! Mutta jos omaan pihaan delaat niin ihmiset ymmärtää heti tulla kotiin kattomaan.

Vierailija
5/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 minuuttia ei ole aika eikä mitään. Ja muutenkin jos vauva ja sisarukset ovat toisessa päässä taloa kuin vanhemmat niin eihän siinä paljon tiedä mitä siellä tapahtuu. Parempihan se on että on se sisarus siinä kattomassa perään kuin että vauva on yksin - jos nyt vaikka sattuu meinata tukehtumaan johonkin. Sen tai muun onnettomuuden pelossa en ole koskaan roikkunut vauvojeni vierellä 24 h. Jos ei oo ketään muita kotona niin vauva tutkii kyllä maailmaa ihan itsekseen niin kauan kunnes kutsuu syöttämään tai muuten hoitamaan.

Meillä on kuudes lapsi syntymässä ja ainakin koululaiset 9v 12v ja 14 v saavat hoitaa pienempiä illat ihan kuin tähänkin asti. En koskaan raahaa lapsia mukaan shoppailemaan, harrastuksiin tai muille asioille, vaan aina isommat sisarukset hoitavat - usein monta tuntia.

Vierailija
6/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä 5 min. pikapyrähdyksellä ulkona?

Vierailija
7/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, miksi edes tet lapsia noin paljon, jos et edes viitsi itse niitä hoitaa?

Vierailija
8/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille äidille voi sattua jotain 5 min pikapyrähdyksellä kodinhoitohuoneeseen. Kaikkia riskejä ei vaan voi miettiä etukäteen.

Eli hetkeksi (vaikka roskapussin viemisen ajaksi) jättäisin 6-vuotiaan ja vauvan ihan surutta. Pitemmäksi ajaksi en

sillä 5 min. pikapyrähdyksellä ulkona?

Vierailija
9/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei tietenkään vauvan kanssa.

Ja yksinoleminenkin riippuu paljon 6-vuotiaasta, yhdellä ystävälläni on niin reikäpäinen eskarilainen, että ei häntä voi jättää hetkeksikään yksin. Aina on otettava kauppaan tms mukaan, sillä saattaa tehdä ihan mitä vaan jos on hetkenkin yksin.

Vierailija
10/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö toi muista kuulosta omituiselta? Ymmärrän välillä jos isommat sisarukset auttavat mutta että "iltaisin"?? Täytyyhän niillä lapsilla omakin elämä olla eikä se että auttavat äitiänsä sikiämään aina vaan lisää.

Siis toihan on oikeastaan aika kauheaa.

Meillä on kuudes lapsi syntymässä ja ainakin koululaiset 9v 12v ja 14 v saavat hoitaa pienempiä illat ihan kuin tähänkin asti. En koskaan raahaa lapsia mukaan shoppailemaan, harrastuksiin tai muille asioille, vaan aina isommat sisarukset hoitavat - usein monta tuntia.

Mitä tarkoitat jos ei ole muita kotona niin vauva tutkii maailmaa?

Jos ei oo ketään muita kotona niin vauva tutkii kyllä maailmaa ihan itsekseen niin kauan kunnes kutsuu syöttämään tai muuten hoitamaan.

Vierailija
11/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, miksi edes tet lapsia noin paljon, jos et edes viitsi itse niitä hoitaa?

En ole 20, mutta on aivan käsittämätön tämän nykyäitien ajatus, että lapset täytyy KOKO AJAN hoitaa itse! Sisaruksille on ainoastaan hyvä asia oppia vastuuta pienemmistä sisaruksista, se on vain yksi osa sisaruuden ihanuudesta, mutta tärkeää.

Niin, minusta 6-vuotiaan voi tietenkin jättää yksin vaikka puoleksi tunniksi; pianhan se jo menee kouluun ja täytyyhän sittenkin pärjätä ilman äitiä. Vauvan kanssa 6-vuotias voi minusta aivan hyvin olla lyhyen ajan kaksin, jos vauva joko nukkuu tai on esim. sitterissä ja 6-vuotias tietää, ettei ala nostelemaan yksin vauvaa. Ja kännykkä on tosiaan käytössä. Äitihän tietää kuitenkin parhaiten minkälainen lapsi se 6-vuotias on ja miten pärjää. Missään tapauksessa kyseessä ei ole heitteillejättö.

Itse olen aikoinaan joutunut satunnaisesti jättämään muutamaksi minuutiksi kerrallaan (koiran pissatuksen ajaksi, alle 100m matka) 5-vuotiaan ja vauvan, ja ikinä ei ollut mitään ongelmia.

Vierailija
12/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin, varsinkin jos lapsi itse on siihen valmis. 5kk ikäinen vauva ei vielä liiku eikä näin pääse vaarantamaan itseään. Jos 6v on fiksu niin voisin hetkeksi jättää jos vielä osaa soittaa jos jotain tulee mieleen.

Vierailija
13/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva herää ja alkaa jostain syystä karjua täyttä kurkkua. 6 vuotias sitten koittaa hoitaa tilanteen itte. Tuli vaan mieleen semmonen lööppi jossa mukula oli kopauttanut toista kivellä kaaliin, ja toinen jossa isompi oli testannu samaan tarkoitukseen vasaraa. vauvalla vaan se pää ei kestä.

Tai peitellä uudelleen unille (naamalle tyyny.)

Ei voi luottaa 6 vuotiaankaan tilannetajuun ja oikeaan reagointiin.

Myönnän että mielikuvitus vetää välillä liian villinä, mutta kyllä noita reaalimaailman lööppejä on ihan tarpeeksi ollut ettei ole niin utopistisia kuitenkaan.

Eli ite en jättäis enkä jätä. En edes roskiksella kipasun ajaksi.

Vierailija
14/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tökätä kynällä silmään kun äiti laittaa ruokaa.

Se 5kk voi myös kuolla kätkyt kuolemaan ihan ilman sitä 6-vuotiasta. Lentokone voi tippua talosi päälle jne. Kaikkea ei vaan voi estää.

Äiti tuntee varmaan 6-vuotiaansa itse parhaiten ja tietää voiko jättää. Oman 5-vuotiaani uskallan jättää vauvan kanssa kun käyn vaikka alakerrassa laittamassa pyykit, kaverini 6-vuotiasta taas ei voisi missään nimessä jättää yhdenkään vauvan kanssa hetkeksikään.

Meillä useinkin lapset leikkii samassa huoneessa keskenään ja pakkohan minun on välillä siitä poistua, 5v tulee kyllä heti huutamaan jos vauva itkee tms.

Vierailija
15/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kysymykseen ei löydy oikeaa vastausta täällä siis tämän ap:n osalta.

Meillä 6v ainakin hätääntyisi, ei voisi jäädä. Mutta hän on sellainen. Hän kyllä pärjäisi 5kk vauvan kanssa jos se nukkuisi. Meidän 4v taas ei ehkä hätääntyisi, pärjäisi takuulla sen 10min yksin, en toki jättäisi. Hänestä taas en menisi vielä 6 vuotiaana takuuseen (näillä näkymin) että voisi olla 5kk vauvan kanssa kahden, menisi heti herättämään, alkaisi leikkimään äitiä, nostelisi, pukisi, lähtisi ties vaikka ulos ja keksisi ihan mitä vain. Jos vaikka kylvettäisi.. kuka tietää! Kyseessä on siis kaksi tyttöä. Toinen rauhallinen ja vakaa kuin viilipytty ja toinen arvoituksellinen ja keksii kaikkea ja matkii mitä milloinkin ja saa varmasti päähänsä kaikkea sitä mitä vähiten odotat.

Mutta..jokainen tuntee omansa..

Vierailija
16/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten tunnen vaan erittäin hyväkäytöksisiä 6-vuotiaita.

MInusta nää vastaukset on jotenkin pelottavia. Ei ihme, jos on masennusta tms. kun joka asiassa ollaan niin ylisuojelevaisia. Kyllä mä ainakin voisin jättää vauvan hetkeksi sisaruksen vahdittavaksi. Riski, että kuolisin matkalla, on kuitenkin niin hiton pieni, että en edes ajattelisi asiaa.

Eli, kyllä, jättäisin vauvan 6-vuotiaan luokse 10 minuutiksi, enkä edes tuntisi huonoa omaatuntoa siitä.

Vierailija
17/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kanssakin saattaisin jättää hetkeksi eli roskat kyllä uskaltaisin viedä. Meidän kahdeksanvuotiaan uskaltaisin hyvin jättää kymmeneksi minuutiksi vauva kanssa.

Vierailija
18/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten jotkut viettävät lapsiensa kanssa kaiken ajan ( ainakin sellaisen käsityksen tätä palstaa seuraillessani olen saanut ). Eli lapsia ei voi jättää yksin edes siksi aikaa, kun vessassa käydään, vaan näköyhteys pitää olla koko ajan. Kerrassaan käsittämätöntä ja loppujen lopuksi täysin mahdotonta. Omaa harkintaa kannattaa käyttää siinä miten pitkiä aikoja lapset voivat olla keskenään. Itse kukin tuntee omat lapsensa parhaiten. Normaalien kotiaskareiden aikana tehdyt pienet piipahdukset ulkona ( olen omakotiasuja ) ovat ainakin meillä ihan normaalia elämää.

Vierailija
19/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja iltamenot on n. 3 kertaa viikossa ja useimmiten samassa yhteydessä kun vien jonkun isommista lapsista harrastuksiin. Eli eipä kutakin lasta kohden tule kuin n. kerta viikossa lapsenvahtina. Ei siihen hommaan kaikkia kolmea tarvita!

Ja tosiaan, olen itse sitä mieltä että lasten nimen omaan KUULUU oppia ottamaan vastuuta. En haluaisi kasvattaa mitään vapaamatkustajia..

se 20

Vierailija
20/60 |
24.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpä siksi, että oma fiksu, harkitsevainen ja kiltti lapseni pitää pikkuveljään rakkaana kiistakumppaninaan ja siitä läimimisestä ja telomisesta on tullut automaattinen reaktio. Oli vain kerrankin vasara kädessä kun huitaisi.

Toisekseen tiedän tapauksia, missä vauva kehdossa on ollut kiehtova tutkimus/ärsytyskohde.

Ehkä 6v ja vauva on eri asia, ehkä ei. Yksilöt, joihin voi luottaa ja joita voi jättää yksin, ovat asia erikseen kuin sisarussuhteet, jotka ovat monisyiset ja joskus yllättävät jo ennenkuin vauva edes on syntynyt. Eiköhän aika moni isosisarus ajattele, että vauva vei äidin (ajan) häneltä pois.

Ettekö te ole tavanneet sisaruksia jotka ovat toistensa rakkaimmat viholliset?

Ei kyse ole paapomisesta, vaan aikuisen valvovasta silmästä ja siitä että lapsi tietää että valvotaan, vaikka sitten kävisi joskus siellä vessassa. Sen kauemmas en minä lähtisi.

No ei kai kukaan 6-vuotias rupea hakkaamaan vasaralla vauvaa? Tai sitten tunnen vaan erittäin hyväkäytöksisiä 6-vuotiaita.

MInusta nää vastaukset on jotenkin pelottavia. Ei ihme, jos on masennusta tms. kun joka asiassa ollaan niin ylisuojelevaisia. Kyllä mä ainakin voisin jättää vauvan hetkeksi sisaruksen vahdittavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä