Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpparin vajaatoiminta, vaikka arvot viitearvossa???

Palelija
12.01.2021 |

Eli haluaisin kysellä kokemuksia teiltä, joilla on todettu kilpparin vajaatoiminta. Onko jollain lääkitys auttanut, vaikka kilppariarvot on olleet viitearvossa? Itselläni on viitearvossa, mutta kaikki oireet viittaa vajaatoimintaan. Olen lukenut, että monilla korkea syke on liittynyt vajaatoimintaan, vaikka se on yleisesti liikatoiminnan oire. Mun leposyke on siinä sadan kintaan ja urheillessa 170-205. Lisäksi mä painoin neljä vuotta sitten alle 50kg, nyt melkeen 10kg enemmän. Ruokavalio on nykyään terveellisempi ja liikuntaa on lisätty. Olen siis 27-vuotias. Mulla on tosi pahat uniongelmat, nukun 9-11h joka päivä ja silti ei ole energiaa mihinkään. Väsymys aiheuttaa päänsärkyä. Lisäksi mulla on aina kylmä, silloinkin kun muilla on kuuma. Jos huone on alle 25 astetta, paksu yöpuku ja villasukatkaan ei välttämättä riitä nukkuessa. Nyt kämppä on 22 astetta, mä nukun kahdella peitolla, kahdilla yöhousuilla ja kahdella yöpaidalla, joista päälimmäinen on paksu fliise. Villasukat toki sukkien päälle. Lisäksi nukun pipo päässä. Amerikkalainen sukulainen ku vieraili meillä, oli hupparin kanssa 15 asteen kesäilmassa, itsellä oli päällä useampi paita ja kaksi takkia. Ei tunnu kauheen normaalilta.

Pitäisikö mun yrittää saada lääkäriltä kilpparilääke kokeiluun vai onko nuo arvot luotettavat?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso huviksesi netistä kilpirauhasen liikatoiminnan oireet. Lisäämällä hormonia elimistöösi, saat tämän.

Ihminen tottuu erilaisiin lämpötiloihin. Kävelet pilkkihaalarit päällä, pian et voi ilman kävellä. Sama kämpän lämpötilan kanssa. Itse kuvittelin, etten kylmemmässä selviä. Nyt on 17 astetta ja hyvin menee, aiemmin noin 25 astetta. Vajaatoiminta löytynyt kilpirauhasesta otetulla testillä. Niin, mitään oireita ei ollut.

Vierailija
22/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso huviksesi netistä kilpirauhasen liikatoiminnan oireet. Lisäämällä hormonia elimistöösi, saat tämän.

Ihminen tottuu erilaisiin lämpötiloihin. Kävelet pilkkihaalarit päällä, pian et voi ilman kävellä. Sama kämpän lämpötilan kanssa. Itse kuvittelin, etten kylmemmässä selviä. Nyt on 17 astetta ja hyvin menee, aiemmin noin 25 astetta. Vajaatoiminta löytynyt kilpirauhasesta otetulla testillä. Niin, mitään oireita ei ollut.

Voin itse ihan diagnosoituna vajaatoimintapotilaana sanoa, että kilpirauhasen aiheuttama palelu ei ole mitään tottumista. Se on ihan oikeaa palelua, joka ei meinaa loppua edes pukeutumalla. Se ei lopu millään totuttelulla. Koettu on ja siihen ei auta kuin se että lääkitys saadaan kuntoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sekottaa yhden asian. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa on oireita. Jos näitä oireita on ei tarkoita, että on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vrt

Väärä polttoaine aiheuttaa auton huonon toiminnan. Auton huonon toiminnan syy ei ole väärä polttoaine. Se on vain yksi syy.

Vierailija
24/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ettei näytteenottoajalla olisi merkitystä?

Mulla on klo 7 aamulla tsh 4.2.

Kello 10 otetussa näytteessä tsh oli 1.6.

Oon useamman kerran joutunut totemaan sen että on turha mennä kokeisiin enää klo 9 jälkeen koska ne näyttää paremmin kun mitä asiat on.

Vierailija
25/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ettei näytteenottoajalla olisi merkitystä?

Mulla on klo 7 aamulla tsh 4.2.

Kello 10 otetussa näytteessä tsh oli 1.6.

Oon useamman kerran joutunut totemaan sen että on turha mennä kokeisiin enää klo 9 jälkeen koska ne näyttää paremmin kun mitä asiat on.

"

These are factors that can affect your thyroid levels:

You get tested at different times of the day. Thyroid hormone levels tend to go up at night and down during the day, according to the ATA. However, this variation is very slight, says Terry F. Davies, MD, a professor of medicine, endocrinology, diabetes, and bone disease at the Icahn School of Medicine at Mount Sinai in New York."

Vierailija
26/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla nyt kuitenkin eroa on kellonajassa. Onhan siinä nyt suuri ero onko tsh 4.2 vai 1.6. Kun 4.2 on jo vajaatoiminta ja 1.6 täysin normaali.

Vierailija
27/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellonajalla on merkitystä. Arvoja seurattiin melkein pari vuotta ja kokeet otettu yhtä lukuunottamatta viiden minuutin tarkkuudella samaan aikaan (labran ensimmäinen tai toinen aamuaika). Sillä yhdellä kerralla jouduin odottamaan vuoroani melkein tunnin ylimääräistä ja TSH oli ihan merkittävästi matalampi, T4 suurinpiirtein sama kuin muulloinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän