Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpparin vajaatoiminta, vaikka arvot viitearvossa???

Palelija
12.01.2021 |

Eli haluaisin kysellä kokemuksia teiltä, joilla on todettu kilpparin vajaatoiminta. Onko jollain lääkitys auttanut, vaikka kilppariarvot on olleet viitearvossa? Itselläni on viitearvossa, mutta kaikki oireet viittaa vajaatoimintaan. Olen lukenut, että monilla korkea syke on liittynyt vajaatoimintaan, vaikka se on yleisesti liikatoiminnan oire. Mun leposyke on siinä sadan kintaan ja urheillessa 170-205. Lisäksi mä painoin neljä vuotta sitten alle 50kg, nyt melkeen 10kg enemmän. Ruokavalio on nykyään terveellisempi ja liikuntaa on lisätty. Olen siis 27-vuotias. Mulla on tosi pahat uniongelmat, nukun 9-11h joka päivä ja silti ei ole energiaa mihinkään. Väsymys aiheuttaa päänsärkyä. Lisäksi mulla on aina kylmä, silloinkin kun muilla on kuuma. Jos huone on alle 25 astetta, paksu yöpuku ja villasukatkaan ei välttämättä riitä nukkuessa. Nyt kämppä on 22 astetta, mä nukun kahdella peitolla, kahdilla yöhousuilla ja kahdella yöpaidalla, joista päälimmäinen on paksu fliise. Villasukat toki sukkien päälle. Lisäksi nukun pipo päässä. Amerikkalainen sukulainen ku vieraili meillä, oli hupparin kanssa 15 asteen kesäilmassa, itsellä oli päällä useampi paita ja kaksi takkia. Ei tunnu kauheen normaalilta.

Pitäisikö mun yrittää saada lääkäriltä kilpparilääke kokeiluun vai onko nuo arvot luotettavat?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viitearvojen ylärajoilla. Muistaakseni tsh oli 4,5. Spesialistilta sain lääkkeet. Moni ongelma ratkesi.

Vierailija
2/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut rautalisän ja syönyt sinulle sopivaa rautalisää vähintään 6 kk?

Jos arvot ovat viitteissä niin itse en lähtisi laiskistuttamaan omaa kilpirauhastani jos kyse on jostain muusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut rautalisän ja syönyt sinulle sopivaa rautalisää vähintään 6 kk?

Jos arvot ovat viitteissä niin itse en lähtisi laiskistuttamaan omaa kilpirauhastani jos kyse on jostain muusta.

Rauta-arvot on kuulemma kunnossa, myös se rautavarasto eli ferritiini. Siksi rautalisään ei oo nähty aihetta. En oo kasvissyöjä, että senkään takia ois tarvinnu. Helppoahan se ois kun vika löytyis veriarvoista, mutta kun ei...

Vierailija
4/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ne kilppari- ja ferritiiniarvot on ihan numeerisesti? Lääkärin sanoma kunnossa/viitteissä ei vielä paljon kerro.

Vierailija
5/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viitearvoissa. T4V ihan siellä viitteiden alarajoilla, TSH juuri ja juuri viitearvoissa ja pariin kertaan yli sinä aikana kun seurattiin. Kun vihdoin sain lääkityksen, TSH putosi vuodessa 1-1,5 välille ja T4V nousi arvojen yläkolmannekselle, kaikki oireet on hävinneet.

Vierailija
6/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa se Hesarin tämän päivän rautajuttu.

Sairaanhoitaja kiljaisi muutama viikko sitten 'viitearvojen sisällä'. Olin käynyt kokeissa, TSH oli 3.5.

Kaikki vajaatoiminnan oireet ovat myös.

Vierailija
7/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa se Hesarin tämän päivän rautajuttu.

Sairaanhoitaja kiljaisi muutama viikko sitten 'viitearvojen sisällä'. Olin käynyt kokeissa, TSH oli 3.5.

Kaikki vajaatoiminnan oireet ovat myös.

En löytänyt googlettamalla, linkkaisitko?

Vierailija
8/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samat oireet. Kilppariarvot 2,4 eli normaalit

Vierailija
9/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ne kilppari- ja ferritiiniarvot on ihan numeerisesti? Lääkärin sanoma kunnossa/viitteissä ei vielä paljon kerro.

P-t4-v oli 13,6

Viite 11-22

Tsh 3,9

Viite 0,3-4,2

P-t3-v 5,3

Viite 3,1-6,8

Vierailija
10/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli viitearvoissa. T4V ihan siellä viitteiden alarajoilla, TSH juuri ja juuri viitearvoissa ja pariin kertaan yli sinä aikana kun seurattiin. Kun vihdoin sain lääkityksen, TSH putosi vuodessa 1-1,5 välille ja T4V nousi arvojen yläkolmannekselle, kaikki oireet on hävinneet.

No mulla on aikalailla noin, t4v 13,6 ja tsh 3,9.

Vierailija
11/27 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmitti myös itsellä kun verikokeissa kaikki täydellisesti ja selkeät vajaatoimisen kilpparioireet

Vierailija
12/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla arvoilla olisi ehkä syytä kokeillä lääkitystä, monet lääkärit onneksi nykyään ymmärtävät, että oireiden seuraaminen on vähintään yhtä olennaista kuin arvojen, erityisesti kun puhutaan arvoista, jotka ovat nippa nappa viitteissä. 

Viitearvot ovat muutenkin huono  tai ainakin ongelmallinen mittari, vaikka toki ymmärrän miksi niitä käytetään. Yksinkertaistettuna, jos väestössä monella on ongelmia kilpparin kanssa, viitearvot ovat laveammat. Jos viitearvo otettaisi sellaisesta ryhmästä, jolla ei ole ongelmaa, viitearvorajat olisivat tiukemmat. Se, että Suomessa monella on ongelmia kilpirauhasen kanssa, siis ikään kuin normalisoi vaivoja, vaikka ideaalitila olisi aivan muuta kuin se, mikä se väestöllä keskimäärin on. 

Ths:n voi myös vaikuttaa aika paljonkin esim. se, milloin koe otetaan. Jos koe otetaan esim. liian myöhään ja olet ehtinyt sitä ennen juoda kahvia, polttaa tupakkaa tms, on mahdollista että arvo on alempi, kuin jos koe on otettu esim. 7.30 täysin tyhjällä vatsalla. Itseäni hämää se, että ohjeistusta on muutettu viime vuosina niin, että kokeeseen voi tulla vielä monta tuntia heräämisen jälkeen. Miksiköhän?

Vierailija
13/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P-t4-v oli 13,6

Viite 11-22

Tsh 3,9

Viite 0,3-4,2

P-t3-v 5,3

Viite 3,1-6,8

Kyllä noilla arvoilla ihan hyvin voi olla vajaatoiminnan oireita, itselläni ainakin olisi ja on ollut. Monella t4-v pitää olla yli viitteiden puolenvälin tai jopa yläosissa, jotta vointi on hyvä. Ulkomailla myös TSH:n viiteraja on alhaisempi (2-3) ja on sitä suositeltu käytettäväksi Suomessakin.

Vierailija
14/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit saisivat lopettaa sen TSH:n orjallisen vahtaamisen. Kilpirauhashormonien määrät sen voinnin ja sopivan tyroksiiniannoksen määräävät. Ihan sama, mitä aivolisäke siitä on mieltä! Monella TSH menee tosì alas, kun tyroksiiniannos on riittävä ja t4-v viitteissä.

Vierailija
15/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla arvoilla olisi ehkä syytä kokeillä lääkitystä, monet lääkärit onneksi nykyään ymmärtävät, että oireiden seuraaminen on vähintään yhtä olennaista kuin arvojen, erityisesti kun puhutaan arvoista, jotka ovat nippa nappa viitteissä. 

Viitearvot ovat muutenkin huono  tai ainakin ongelmallinen mittari, vaikka toki ymmärrän miksi niitä käytetään. Yksinkertaistettuna, jos väestössä monella on ongelmia kilpparin kanssa, viitearvot ovat laveammat. Jos viitearvo otettaisi sellaisesta ryhmästä, jolla ei ole ongelmaa, viitearvorajat olisivat tiukemmat. Se, että Suomessa monella on ongelmia kilpirauhasen kanssa, siis ikään kuin normalisoi vaivoja, vaikka ideaalitila olisi aivan muuta kuin se, mikä se väestöllä keskimäärin on. 

Ths:n voi myös vaikuttaa aika paljonkin esim. se, milloin koe otetaan. Jos koe otetaan esim. liian myöhään ja olet ehtinyt sitä ennen juoda kahvia, polttaa tupakkaa tms, on mahdollista että arvo on alempi, kuin jos koe on otettu esim. 7.30 täysin tyhjällä vatsalla. Itseäni hämää se, että ohjeistusta on muutettu viime vuosina niin, että kokeeseen voi tulla vielä monta tuntia heräämisen jälkeen. Miksiköhän?

Olen ymmärtänyt, ettei näytteenottoajan ja sitä edeltävien toimien vaikutus koetulokseen ole kovin merkittävä. Eli jos sulla olisi selvä vajaatoiminta tai liikatoiminta, se kyllä näkyisi vaikka koe otettaisiin keskellä päivää. Samoin tuo kehotus olla ottamatta tyroksiinia ennen näytteenottoa: sen voisi oikeasti käytännössä ottaa muutamaa tuntia ennen näytteenottoa ilman että vaikuttaisi lukemiin.

Vierailija
16/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se Ferri oli? Satavarma että vika siinä ja se korjaa myös kilpparia.

Vierailija
17/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli t4 jotain 15-17, tsh 4,25-5,40, ferritiini 18. Kuukausia tyroksiinilla, eikä mitään muutosta olossa. Arvotkin ovat laskeneet hyvin hitaasti, välillä jopa nousseet. En suosittele lääkitystä näillä tiedoilla, koska tutkimustenkin mukaan siitä ei ole subkliinisessä vajaatoiminnassa ilman oireita mitään hyötyä.

Vierailija
18/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli t4 jotain 15-17, tsh 4,25-5,40, ferritiini 18. Kuukausia tyroksiinilla, eikä mitään muutosta olossa. Arvotkin ovat laskeneet hyvin hitaasti, välillä jopa nousseet. En suosittele lääkitystä näillä tiedoilla, koska tutkimustenkin mukaan siitä ei ole subkliinisessä vajaatoiminnassa ilman oireita mitään hyötyä.

No kai olet yrittänyt nostaa tuota ferritiiniä?

Vierailija
19/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se Ferri oli? Satavarma että vika siinä ja se korjaa myös kilpparia.

Näyttäisi olleen 50. Viitearvot 13-150.

Vierailija
20/27 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman oireita? Mun elämä ei olekaan muuta kun oireita...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä