Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs jos ala-ikäinen lapsi sairastuu koronaan ja joutuu eristyksiin sairaalaan

Vierailija
12.01.2021 |

Vanhemmathan ei sairaalaan lapsen kanssa pääse, joten jos vaikka pieni lapsi kyseessä, miten hänet saadaan pysymään rauhallisena, kun joutuu olemaan erillään äidistä, isästä ja muista ihmisistä? Itse olin sairaalassa ja teholla melkein viisi viikkoa keväällä, joten voin kuvitella mikä hätä lapsella olisi siinä tilanteessa:( Onneksi omat lapseni eivät tartuntaa saaneet, vaikka mies ja minä sairaina olimmekin.

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hoitajat huolehtivat vilkkaasta 2-vuotiaasta lapsesta muutaman viikon ajan, koska vanhempia ei päästetä sairaalaan? Tuskinpa.

Ai luulet, ettei lapsipotilaista huolehdita? Mitä luulet niiden ihmisten siellä tekevän työkseen?

Jättävätkö sen 2v ikäisen yksin valvomatta huoneeseen vai miten toimivat?

Eivät tietenkään jätä. Joku on koko ajan valvomassa. Eivät ne hoitajat halua syytettä heitteillejätöstä. 

Vierailija
102/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ja lääkärit ovat siellä sitä varten, että pitävät lapsesta huolen. Eipä sitä normioloissakaan saa sairaalahuoneessa asua lapsen kanssa. 

Saahan. Mä olen ollut eristysosastolla oman lapseni kanssa. Lapsella oli noro. Siellä oltiin kahdestaan sairaalahuoneessa neljä päivää. Saipa myös toinen vanhempikin vierailla.

Nyt puhuttiin teho-osastosta. Siellä ei todellakaan saa majailla ylimääräisiä. Eikä kaikkialla saa edes perushuoneessa. Kun ei sairaala ole mikään hotelli. 

Puhuttiin eristyksestä.

Ja arvelet, että erityshuoneeseen saa mennä majailemaan?

No justhan sanoin, että olin eristyshuoneessa majailemassa sen neljä päivää.

Kun lapsellasi oli korona? Juu et sanonut. Noro on hiukkasen eri juttu kuin korona. 

Olimme eristyshuoneessa infektio-osastolla, siis sellaisessa, jossa on se oma eteinen. Puhuit pelkästään eristyksestä, et koronaeristyksestä. Uskon kyllä, että pienten lasten vanhemmat saavat tulla sinnekin. Onhan se nyt hoitajillekin niin paljon helpompaa, muutanhan yksi lapsi sitoo yhden hoitajan koko ajan.

Lukaisepa ketjun otsikko oikein huolellisesti. Tule sen jälkeen kertomaan, mistä täällä puhutaan. Ja ei, vanhemmat eivät todellakaan saa tulla koronaosastolle hengailemaan. Mikään sairaala ei ota vastuulleen sitä, että vanhempikin saa koronan ja mahdollisesti jopa kuolee siihen. 

Meinaatko, että jos lapsi saa koronan, niin vanhemmat eivät ole jo sille altistuneet :D

En. Mutta sinä näköjään meinaat, että altistuminen=sairastuminen :D:D

Mieti nyt hetki järjellä. Jos se lapsi joutuu teho-osastolle, se ei joudu sinne heti, kun tauti on puhjennut. Ei, lapsi sairastaa ensin kotona, jossa vanhempi asuu ja lasta hoitaa. Tauti on jo tarttunut, jos on tarttuakseen.

Mietipä itse järjellä. Teho-osastolla on todella sairaita ihmisiä. Arvaapa tekeekö heille hyvää, jos siellä ramppaa ties mitä äitiä ja isää vauhkoilemassa? Joten eiköhän suosiolla unohdeta nämä höpinät siitä, että teho-osastolle saisi jäädä yöksi muut kuin potilaat. Ei tule tapahtumaan. 

Teho-osastolla ei kyllä olla tajuissaan. Koronan tehohoidosta minulla ei ole tietoa. Mutta esim kuolevan tehohoidossa olevan lapsen vierellä saa olla.

Näköjään et ole koskaan käynyt teho-osastolla. Minä valitettavasti olen. Siellä oli osa tajuissaan. Myös hän, jota siellä kävin katsomassa. Teho-osastolle joutumisen edellytys ei ole tajuttomuus. Tehostettua hoitoa voi tarvita muistakin syistä. Uskallan väittää, että aika harva koronan takia tehohoitoon joutunut on tajuton. He vain tarvitsevat tehostettua hengityshoitoa, jota ei saa muualla kuin teho-osastolla. Kuolevat eivät liity tähän aiheeseen, koska saattohoidossa on muutenkin eri säännöt kuin muualla. Sitä ei edes teho-osastolla tehdä. 

Aivan, minäkin olin teholla koronassa viikon ja tajuissani koko ajan. Teholla hapetus oli riittoisampi kuin osastolla. Samassa huoneessa hengityskoneessa olevat myös herätettiin muutaman kerran päivässä. Reagoivat myös hoitajien/lääkäreiden puheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ja lääkärit ovat siellä sitä varten, että pitävät lapsesta huolen. Eipä sitä normioloissakaan saa sairaalahuoneessa asua lapsen kanssa. 

No eikö normaalioloissa ole ihan toivottavaa, että vanhemmat viettävät mahdollisemman paljon lapsen luona sairaalassa? Auttaahan se henkilökuntaakin.

Vierailija
104/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan. Mä olen ollut eristysosastolla oman lapseni kanssa. Lapsella oli noro. Siellä oltiin kahdestaan sairaalahuoneessa neljä päivää. Saipa myös toinen vanhempikin vierailla.

Järkyttävää tilantuhlausta.

Ei sairaala mikään hotelli ole.

Mitä ihmettä sössötät? Luuletko, että sinne noroa sairastavan vauvan kanssa mielellään laitetaan muitakin potilaita? Ja luuletko muutenkin, etteivät ne mielellään ota pienten lasten kanssa osastolle vanhempia? Mietipä, miten paljon hoitotyötä säästyy, kun vanhemmat tekevät ne. Mäkin saatoin vaihtaa lapseltani 4–5 vaippaa tunnissa. Kerran soitin yökön lakanoita vaihtamaan, kun oli itselläni kädet täynnä, ja se jotain siitä kitisi. Muuten tein kaiken perushoidon lapselle. Päivällä omat hoitajat olivat asiallisia.

Otapa ihan rauhallisesti. Ei tietenkään laiteta muita potilaita vauvan kanssa. Mutta isossa osassa sairaaloita ei myöskään päästetä vanhempia hotellimajoitukseen potilashuoneeseen. Potilashuone on potilaita varten. Sairaanhoitajat ovat sairaalassa työssä ja heille maksetaan siitä palkka. Ei ole vanhempien tehtävä tehdä heidän töitään. Se ei ole edes turvallista kaikilta osin. 

Nyt oli kyllä uskomattoman hölmö kommentti. Olen myös ollut alle 2v lapseni kanssa infektio-osastolla, ja voin sanoa, että oli kaukana hotellimajoituksesta! Nukuin patjalla lattialla lapsen sängyn vieressä ja kävin syömässä omalla rahalla kanttiinissa. Ja eihän ne vanhemmat siellä nyt mitään kanyloi tms sairaanhoitajan puolesta vaan tekee ihan sitä samaa perushoitoa kuin kotona, vaihtaa vaippaa, syöttää jne, siinä ei ole mitään vaarallista. Tsiisus sun hotellikommentties kanssa.

Vierailija
105/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teho-osastoilla esimerkiksi voidaan rajoittaa vanhempien oloa vaikka 15 minuuttiin kerrallaan. Riippuu aivan tilanteesta. Joskus hengityskoneessa ollessa joudutaan rajoittamaan vierailuja.

Vierailija
106/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kannattaisi huolehtia itsestään ja omasta terveydestään, etteivät itse sairastuisi koronaan. Lapsi pärjää kyllä sairaalassa, mutta isompi itku tulee, jos jää orvoksi.

Vierailija
107/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö normaalioloissa ole ihan toivottavaa, että vanhemmat viettävät mahdollisemman paljon lapsen luona sairaalassa? Auttaahan se henkilökuntaakin.

Ei jatketa jankutusta enää, kiitos. 

Vierailija
108/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On alaikäisiä lapsia ollut ennenkin eristettyinä.

Esimerkiksi lavantaudin, tuberkuloosin ja rokkojen takia.

Se on  vaan pakko pärjätä se eristysaika,  ei siinä muuta mahdollisuutta ole.

Vierailija
109/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää tilantuhlausta.

Ei sairaala mikään hotelli ole.

Mitä ihmettä sössötät? Luuletko, että sinne noroa sairastavan vauvan kanssa mielellään laitetaan muitakin potilaita? Ja luuletko muutenkin, etteivät ne mielellään ota pienten lasten kanssa osastolle vanhempia? Mietipä, miten paljon hoitotyötä säästyy, kun vanhemmat tekevät ne. Mäkin saatoin vaihtaa lapseltani 4–5 vaippaa tunnissa. Kerran soitin yökön lakanoita vaihtamaan, kun oli itselläni kädet täynnä, ja se jotain siitä kitisi. Muuten tein kaiken perushoidon lapselle. Päivällä omat hoitajat olivat asiallisia.

Otapa ihan rauhallisesti. Ei tietenkään laiteta muita potilaita vauvan kanssa. Mutta isossa osassa sairaaloita ei myöskään päästetä vanhempia hotellimajoitukseen potilashuoneeseen. Potilashuone on potilaita varten. Sairaanhoitajat ovat sairaalassa työssä ja heille maksetaan siitä palkka. Ei ole vanhempien tehtävä tehdä heidän töitään. Se ei ole edes turvallista kaikilta osin. 

Nyt oli kyllä uskomattoman hölmö kommentti. Olen myös ollut alle 2v lapseni kanssa infektio-osastolla, ja voin sanoa, että oli kaukana hotellimajoituksesta! Nukuin patjalla lattialla lapsen sängyn vieressä ja kävin syömässä omalla rahalla kanttiinissa. Ja eihän ne vanhemmat siellä nyt mitään kanyloi tms sairaanhoitajan puolesta vaan tekee ihan sitä samaa perushoitoa kuin kotona, vaihtaa vaippaa, syöttää jne, siinä ei ole mitään vaarallista. Tsiisus sun hotellikommentties kanssa.

Vain pässinpäät ottavat kaiken ihan kirjaimellisesti. Eiköhän tuossa viitattu ihan vain nukkumiseen siellä potilashuoneessa. 

Vierailija
110/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan tilanteesta. Käytännössä pidemmillä sairaalajaksoilla ei vanhemmat mitenkään voi olla koko ajan paikalla.

Kaikki kun ei käy sairaalassa vaan parin päivän hoitojaksoilla ja perheessä on muitakin lapsia hoidettavana. Esimerkiksi syöpähoidot voi kestää vuosia ja siihen sisältyä useita pitkiä sairaalajaksoja.

Vierailija
111/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa on erikseen lasten infektio-osasto missä vanhempi saa olla lapsen mukana. Itse olen tämmöisellä ollut ja olimme omassa huoneessa lapsen kanssa ns.eristyksessä ja nukuin myös siellä. Teho-osasto vaihtelee, vauvateholla on nyt monessa paikassa perhehuoneet missä vauva on vanhempien kanssa siinä kaapissa ja tehohoitajat käyvät hoitamassa vauvaa siinä huoneessa. Isommat lapset taas pää-asiassa ovat teholla tilassa missä on monta, mutta ei heitäkään sekoiteta vaan tarttuvia tauteja sairastavat pidetään erillään ja tehollakin saa vanhemmat vierailla lapsen luona, mutta toki rajoitetusti.

Vierailija
112/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hoitajat huolehtivat vilkkaasta 2-vuotiaasta lapsesta muutaman viikon ajan, koska vanhempia ei päästetä sairaalaan? Tuskinpa.

Ai luulet, ettei lapsipotilaista huolehdita? Mitä luulet niiden ihmisten siellä tekevän työkseen?

Eivät tietenkään jätä. Joku on koko ajan valvomassa. Eivät ne hoitajat halua syytettä heitteillejätöstä. 

Eikö olisi helpompaa antaa vanhemman olla oman lapsensa seurana, jotta hoitaja ehtii tehdä hoitotyötänsä ja olla muidenkin potilaiden käytettävissä? Onko osastolla hoitajan työ samanlaista kuin päiväkodissa?

Vierailija
113/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsena sairaalassa, eikä siellä saanut vanhemmat jatkuvasti olla. Muistan, että ensimmäisenä iltana oli kova ikävä ja itketti, ja samoin aina kun vanhemmat lähtivät kotiin, mutta kyllä siellä muuten pärjäsi ihan hyvin.

Sama. Olin kaksi viikkoa lapsena sairaalassa noin nelivuotiaana. Joku vierailuaika iltaisin oli, ja vanhemmat kävivät töiden jälkeen. Ekana iltana tuli vähän itkua ja pelotti, mutta mukava sairaanhoitajatäti rauhoitti. Ei jäänyt traumoja. 

Vierailija
114/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi helpompaa antaa vanhemman olla oman lapsensa seurana, jotta hoitaja ehtii tehdä hoitotyötänsä ja olla muidenkin potilaiden käytettävissä? Onko osastolla hoitajan työ samanlaista kuin päiväkodissa?

Jos lapsi on vakavasti sairas tai vaikka teholla, vanhemmat ei käytännössä pysty juuri mitenkään hoitamaan ja päinvastoin läsnäoloa joudutaan hoitotoimien vuoksi rajoittamaan. Joillakin osastoilla on toiveena, että vierailut tehdään aamukierron jälkeen klo 11 jälkeen.

Vierailija
115/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhemmilla ei ollut mitään asiaa osastolle. Lasta sai nähdä hetken aikaa lasin takaa. Tämä 60-luvulla pohjoisessa.

Nykyään on sentään kännykät ja videoyhteydet ym. käytössä, mutta vanhemmat jotenkin uusavuttomia ja muutenkin huntaloita.

Vierailija
116/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan tilanteesta. Käytännössä pidemmillä sairaalajaksoilla ei vanhemmat mitenkään voi olla koko ajan paikalla.

Kaikki kun ei käy sairaalassa vaan parin päivän hoitojaksoilla ja perheessä on muitakin lapsia hoidettavana. Esimerkiksi syöpähoidot voi kestää vuosia ja siihen sisältyä useita pitkiä sairaalajaksoja.

No kyllä tuon tiesin ihan omasta kokemuksesta. 

Vierailija
117/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä olko huolissaan, koronaa tulee olemaan niin paljon, että sairaalat kotiuttaa heti kun vain mahdollista. Ei siellä odotella Anni-Maikin pikku niiskutuksen paranemista päivästä toiseen.

Vierailija
118/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsen mukana sairaalassa ja nukuin patjalla lattialla, kun hänellä oli paha bakteeri-infektio.

Olen ajatellut, että jos hän joutuisi sairaalaan koronan vuoksi, haluaisin ehdottomasti mennä huoneeseen mukaan olemaan. Tietenkään ei voisi poistua sieltä, mutta eiköhän sen aikaa pystyisi siellä olemaan. Voisin olla hyödyksi hoitamisessa, tarkkailussa jne, koska hoitajat eivät käy koronahuoneissa kovin usein. Eivät he varmaan mua sinne päästäisi, mutta minusta se kyllä kannattaisi ja olisi järkevää ja voisi auttaa henkilökuntaakin.

Suurin osa sairaalaan joutuneista ei ole tehohoidossa, vaan ihan osastolla ja saa esim happea ja lääkkeitä.

Vierailija
119/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi sai aikoinaan ripulitartunnan sairaalasta, osaston eristyshuoneet oli täynnä rotaripulipotilaita. Vanhempia oli kielletty hakemasta itse ruokavaunusta esim. lisää maitoa sairaalle lapselle. Piti soittaa hoitaja paikalle ja pyytää häntä tuomaan juotava. Silti osa vanhemmista kävi näpeilöimässä erityshuoneesta päin juotavia. Lopputuloksena oma lapsi sai rotatartunnan, kun oli sairaalassa infektioastman hengitysvaikeuksien vuoksi.

Vierailija
120/181 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi