Viis-kuuskymppinen rouva Lidlin jonossa
Olin äsken Lidlin kassajonossa, jossa oli varmaankin 15 henkeä jonottamassa. Edelläni ollut viisi-kuusikymppinen rouva kaikessa rauhassa ensin latasi Lidlin kantissovelluksen puhelimeensa kun huomasi sen lukemislaitteen kassalla ja alkoi sitten kiireettä opettelemaan sen käyttöä myyjän opastuksella. Joko hänen perässään kasvoi ja kasvoi, ihmiset ovat kuumissaan talvitakeissaan mutta tämä matami vaan kaikessa rauhassa tutustuu appsin ominaisuuksiin. Myyjä tässä kävi eniten sääliksi, hän teki voitavansa eli kutsui avattavaksi toisen kassan mutta senkin avautumisessa kesti (enkä itse voinut vaihtaa jonoa kun olin jo laittanut ostokseni hihnalle). Mutta vissiin asiakkaalle ei voi sanoa että nämä appsin lataamiset ja niihin perehtymiset hoidetaan ihan kotona, vai voiko? Onko asiakas aina oikeassa tilanteessa jossa hän on totisesti väärässä?
Niin, mainittakoon että ennen tätä appsiviivettä sama rouva lähti vielä hakemaan kimpun tulppaaneita, jotka oli unohtanut ja jätti muun jonon odottamaan. Harvinaisen törppö ihminen, jota ei selvästi ole opetettu ajattelemaan ketään muuta kuin itseään.
Jos täällä on myyjiä, kertoisitteko onko teillä "oikeus" ojentaa tälläisiä törppöjä kuten juurikin sanoa, että "tämä kerta asioidaan nyt ilman sitä bonuskorttia, lataathan sen kotona rauhassa ja perehdythän siihen omatoimisesti koska huomaathan, että joko perässäsi on tosi pitkä". Onko oikeutta ojentaa törppöjä vai onko törppö aina oikeassa?
Kommentit (58)
Myyjä voisi sanoa: "laitan kuitin hetkeksi sivuun ja otan muita asiakkaita. Laitetaan sovellus latautumaan samalla ja hoidetaan maksu, kun se on ladannut". Tai "otan jonon asiakkaat ensin, suljen kassan ja ladataan sitten sovellus yhdessä".
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole kuin yksi ongelma - yksi kassa liian vähän! Ei kohdisteta negatiivisuutta siihen toiseen asiakkaaseen, vaan yrityksen puutteelliseen resursointiin. En ymmärrä miksi nykypäivänä - itsepalvelukassojen aikana - kenenkään pitää jonottaa yhtään mihinkään...
Tai niin kuin Ruotsissa yhdessä marketissa oli yksi jono, josta ohjattiin asiakas kerrallaan vapautuvalle kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen asiakas saa käyttää tarvitsemansa ajan.
Toisia on niin kiva arvostella, mutta itse ei koskaan tulppana ole.
Kassat ottavat yhden asiakkaan kerrallaan ja palvelevat loppuun saakka.
Miksi kassa hermoilisi muitten asiakkaiden takia?Eli on tosi vanhanaikaista ajatella muita kuin itseään? Jos tämä esimerkin rouva tunasi kassalla 5 ylimääräistä minuuttia ja jonossa perässä oli 15 ihmistä hukkasi hän 75 min toisten ylimääräistä aikaa asiaan, jonka olisi hyvin voinut hoitaa kotonaan kuluttaen 0 min muiden aikaa.
Törppö tosiaankin.
No ei se kyllä nykymatikallakaan 75 minuutiksi muutu se 5 minuuttia, vaikka olisi kuinka monta henkeä tahansa jonossa. Jokaiselle tulee vain tuo 5 minaa ylimääräistä tästä ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä miestörpöt tekee noin.
Ei. Kokemukseni perusteella nimenomaan keski-ikäiset naiset.
Joku mieskin voi yrittää, mutta varsinkin jos on naisia jonossa, niin siltä loppuu pokka.
Mulla on sama kokemus että naiset, kylläkin jo keski-iän ylittäneet (yli viiskymppiset) jumiuttavat jonon todennäköisimmin. Sen sijaan keski-ikäiset miehet ovat taas niitä, jotka etuilevat muita jos vaan puolikaskin mahdollisuus koittaa.
Kaikki ihmiset ovat yksilöitä. Olen yli 50 vuotias nainen, enkä jumita minkään kaupan kassalla. En lottoa, en kerää jotain keräilyleimoja, olen punninnut kaikki punnittavat tuotteet, maksu- ja kanta-asiakaskortit ovat valmiina kädessä, jne. Jonkinlaista hidastelua olen huomannut vain erittäin iäkkäiden, ehkä yli 80 vuotiaiden kohdalla, ja sen minä heille sallin.
Alle 80-vuotiaille et salli? Milläköhän perusteella ja millä valtuutuksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole appsi vaan appi. Toistapa tyhmyri perässä A-P-P-I. Noin, joko nyt osaat?
Alapeukuista päätellen täällä on muitakin tyhmyreitä.
Alapeukkujen olisi pitänyt kertoa sulle, että olet itse se tyhmyri. Appsi löytyy ihan Kielitoimiston sanakirjasta. https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/Appsi
Toki sovellus on selkeämpi sana tälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko mieleen, että tällä ihmisellä saattoi olla joku sairaus tai elämäntilanne, jonka takia ei pysty toimimaan niin nokkelasti kuin sinä? Sun kannattais tilata ruuat kotiin, niin ei menis yhtään kallista aikaa siellä kaupassa.
No jos on sairas tai käy muuten hitaalla, niin heidän nimenomaan pitäisi tilata kaupasta kotiin ostoksensa.
Eli sairaat pois kaupoista ja kauppa-asiointi vain terveille ihmisille?
Kerran Lidlin kassalla, kun pyrin parin toimenpiteeni avulla saamaan kassalla viipymiseni mahdollisimman nopeaksi ja joustavaksi, niin nuori 'reipas' (mies)kassamyyjä kirosi minulle ja sanoi menettelyäni asiakkaana pöyristyttäväksi (tätä sanaa hän käytti); hän syytti minua mm. eräästa asiasta mitä ei ollut tapahtunut eikä ollut tapahtumassa.
En pidemmälti reagoinut hänen puhehaluihinsa kun jonoakin oli, mutta luonnollisesti mieleeni tuli erilaisia ja eri aihepiireihin kuuluvia asioita. Kuten esim. se että miten luotettavia oikeudenkäynneissä todistajien lausunnot ovat; tuon myyjän tyyli vaikutti siltä kuin hän olisi ollut vaikka vannoen vakuuttamaan käsityksensä oikeaksi vaikkei sellaista olisi tapahtunutkaan. Palautui myös mieleeni pari muuta tapausta joissa toinen henkilö on harhaisen kuvitelmansa perusteella olettanut minun toimineen tavalla, jota ei ole tapahtunut, kun hän ei ole itse nähnyt asian kaikkia yksityiskohtia. - Kun seuraavan kerran liikuin muissa asioissa tuon Lidlin myymälän lähellä, niin kun aioin samalla käydä Lidlissäkin niin nähdessäni tuon myyjän kassalla jätin sattuneesta syystä käynnin sillä kertaa väliin.
No olisit ite siellä jonossa avannut suusi ja käskenyt opettelemaan sen sovelluksen käytön himassa.
Tää on vähän kakspiippunen juttu. Toisaalta toisten ihmisten aikaa on hyvä kunnioittaa, eikä tahallaan saisi odotuttaa muita, mutta, mutta...
Toisaalta nyky-yhteiskunta on suorastaan sairas kiirehtimisineen. Kaipaisin sellaista rauhoittumista ja leppoisampaa asennetta ihmisiltä. Kassajonossa seisomisenkin voisi ottaa rauhoittumishetkenä, jolloin ei ole kiire minnekään, kun ei pääse minnekään. Voisi ladata akkuja. Tai voisi rupatella ystävällisiä muille jonossa oleville.
Ihmisillä on myös oikeus saada palvelua. Asiakaspalvelijoita on usein vähän suhteessa asiakasmääriin, ja osa ihmisistä tosiaan tarvitsee henkilökohtaista neuvontaa. Eivät ne netin ohjeistukset kaikille aukea, mikä on aivan ymmärrettävää. Armoa ja ymmärrystä erilaisia ihmisiä kohtaan siis!
Asiakas olisi voinut ladata ja opetella appin käytön aikaisemmin, mutta pitää ymmärtää, että vanhemmat ihmiset voivat olla epävarmoja näiden kanssa ja tarvita apua.
Miten musta tuntuu, että nykyään ihmiset ovat jotenkin hirveän kireällä ja herkkiä ärsyyntymään kaikesta? Ja aina oletetaan sitä pahinta muista. Entä sitten jos jollain kestää siinä kassalla hieman kauemmin? Kaikilla kun kuitenkaan ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Saattoi olla jollain tapaa mielisairas avohoidokki ihminen, täytyy koittaa ymmärtää. Kukaan järkevä normaaliälyinen ei ala säheltää kassalla tuollaista, varsinkaan kaupan ruuhka-aikaan.
No tämä. Joskus on sattunut kaupassa tällainen näennäisen normaalin näköinen mutta selvästi jotenkin häiriintynyt yksilö edelle jonossa. Tekee jostain tikusta asiaa ja alkaa keuhkoamaan. Myyjä näkee tämän teatterin läpi mutta tietää, että jos sanoo vastaan niin siitä se vasta riemu repeää. Ja tämä häirikköhän saa juuri voimaa niistä paheksuvista ja ärsyyntyneistä katseista takanaan. Kerrankin HÄN on tilanteen herra ja huomion KESKIPISTE! Kaikki pysähtyy kun HÄNELLÄ on nyt tässä ongelma.
Takana voi siis olla joku lievää luonnehäiriötä tai vakavampi mielenterveyden häiriö. Kumpikaan ei välttämättä näy ulospäin ennen kuin avaa suunsa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen asiakas saa käyttää tarvitsemansa ajan.
Toisia on niin kiva arvostella, mutta itse ei koskaan tulppana ole.
Kassat ottavat yhden asiakkaan kerrallaan ja palvelevat loppuun saakka.
Miksi kassa hermoilisi muitten asiakkaiden takia?
Meidän juna-aseman vieressä olevalla kioskilla on yksi ainoa kassa ja kyllä koen painetta saada jonon liikkumaan mahd sujuvasti. Siellä porukkaa oikeasti myöhästyy kulkineesta tollasten tapausten vuoksi. Kyllä vaan hermostuisit sinäkin jos joudut sellaisen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä miestörpöt tekee noin.
Ei. Kokemukseni perusteella nimenomaan keski-ikäiset naiset.
Joku mieskin voi yrittää, mutta varsinkin jos on naisia jonossa, niin siltä loppuu pokka.
Mulla on sama kokemus että naiset, kylläkin jo keski-iän ylittäneet (yli viiskymppiset) jumiuttavat jonon todennäköisimmin. Sen sijaan keski-ikäiset miehet ovat taas niitä, jotka etuilevat muita jos vaan puolikaskin mahdollisuus koittaa.
Kaikki ihmiset ovat yksilöitä. Olen yli 50 vuotias nainen, enkä jumita minkään kaupan kassalla. En lottoa, en kerää jotain keräilyleimoja, olen punninnut kaikki punnittavat tuotteet, maksu- ja kanta-asiakaskortit ovat valmiina kädessä, jne. Jonkinlaista hidastelua olen huomannut vain erittäin iäkkäiden, ehkä yli 80 vuotiaiden kohdalla, ja sen minä heille sallin.
Alle 80-vuotiaille et salli? Milläköhän perusteella ja millä valtuutuksilla?
En salli, koska en ole sellaista koskaan nähnyt. Luetun ymmärtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän kakspiippunen juttu. Toisaalta toisten ihmisten aikaa on hyvä kunnioittaa, eikä tahallaan saisi odotuttaa muita, mutta, mutta...
Toisaalta nyky-yhteiskunta on suorastaan sairas kiirehtimisineen. Kaipaisin sellaista rauhoittumista ja leppoisampaa asennetta ihmisiltä. Kassajonossa seisomisenkin voisi ottaa rauhoittumishetkenä, jolloin ei ole kiire minnekään, kun ei pääse minnekään. Voisi ladata akkuja. Tai voisi rupatella ystävällisiä muille jonossa oleville.
Ihmisillä on myös oikeus saada palvelua. Asiakaspalvelijoita on usein vähän suhteessa asiakasmääriin, ja osa ihmisistä tosiaan tarvitsee henkilökohtaista neuvontaa. Eivät ne netin ohjeistukset kaikille aukea, mikä on aivan ymmärrettävää. Armoa ja ymmärrystä erilaisia ihmisiä kohtaan siis!
Toisaalta näin, mutta talvitakissa ja maski naamalla pitää olla aika kokenut meditoija, että rentoutuminen onnistuu.
Asiakaspalvelijoita on tosiaan monesti liian vähän, mikä on minusta kauppiaan vittuilua asiakkaalle. Viimeksi Prismassa olisi pitänyt jonottaa minuuttikaupalla jopa itsepalvelukassoille aivan tavallisena arki-iltana noin klo 20. En jäänyt jonottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattoi olla jollain tapaa mielisairas avohoidokki ihminen, täytyy koittaa ymmärtää. Kukaan järkevä normaaliälyinen ei ala säheltää kassalla tuollaista, varsinkaan kaupan ruuhka-aikaan.
Ei siinä mitään mielisairautta tai vähä-älyisyyttä tarvita, henkilö voi olla esimm muistisairas tai neurologisesti sairas
Tai sitten ei tarvitse etsiä yhtäkään syytä - hän vaan on vanha ja sitä myötä hidas. Tulppaanikimppu unohtui ja sen vielä nouti? Juu kamalaa, miten itsekästä. Laskitko minuutteja kauan siihen kului?
Mitä siitä tulee, jos joka toinen kassajonossa olija muistaa, että voi ei, jauheliha/vessapaperi/appelsiini unohtui? Jos on vanha, voi kauppalapusta tarkistaa enne kassalle menoa, onko nyt kaikki varmasti haettu.
Ihan pelkästään töykeätä muita ihmisiä kohtaan.
Kuinkahan kauan ylimääräistä aikaa Ap nyt oikeasti joutuikaan naisen takia odottamaan, ehkäpä korkeintaan 10 minuuttia. Pysähdy ja ajattele, 10 minuuttia! Liian kiireiseksi elämä on mennyt jos 10 minuuttia tuntuu liian kohtuuttomalta tai Ap:n kärsivällisyys on pelkkä muisto menneisyydestä. Olisi ihanaa jos ihmiset hieman rauhoittuisivat siellä kaupassa ja esim. liikenteessä...Toki edellä ollut nainen oli hieman ajattelematon, mut aika överiksi aloittajakin vetää, kun ihan palstalle pitää tulla kiukkuaan purkaamaan. Rauhoitu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään mielisairautta tai vähä-älyisyyttä tarvita, henkilö voi olla esimm muistisairas tai neurologisesti sairas
Tai sitten ei tarvitse etsiä yhtäkään syytä - hän vaan on vanha ja sitä myötä hidas. Tulppaanikimppu unohtui ja sen vielä nouti? Juu kamalaa, miten itsekästä. Laskitko minuutteja kauan siihen kului?
Mitä siitä tulee, jos joka toinen kassajonossa olija muistaa, että voi ei, jauheliha/vessapaperi/appelsiini unohtui? Jos on vanha, voi kauppalapusta tarkistaa enne kassalle menoa, onko nyt kaikki varmasti haettu.
Ihan pelkästään töykeätä muita ihmisiä kohtaan.
Ja vielä jotkut leikkokukat, joita ilman voi todellakin elää.
On käynyt itsellekin monesti niin, että tajuan kassalla unohtaneeni jonkun jutun, silloin maksan ostokseni kiltisti ja pakattuani ostokset piipahdan kauppaan uudelleen ostamaan sen unohtuneen jutun. Tai sitten haen unohtuneen asian viereisestä kaupasta (jos on paljon jonoa). Ei tulisi mieleenikään odotuttaa muita oman hajamielisyyteni vuoksi.