Viis-kuuskymppinen rouva Lidlin jonossa
Olin äsken Lidlin kassajonossa, jossa oli varmaankin 15 henkeä jonottamassa. Edelläni ollut viisi-kuusikymppinen rouva kaikessa rauhassa ensin latasi Lidlin kantissovelluksen puhelimeensa kun huomasi sen lukemislaitteen kassalla ja alkoi sitten kiireettä opettelemaan sen käyttöä myyjän opastuksella. Joko hänen perässään kasvoi ja kasvoi, ihmiset ovat kuumissaan talvitakeissaan mutta tämä matami vaan kaikessa rauhassa tutustuu appsin ominaisuuksiin. Myyjä tässä kävi eniten sääliksi, hän teki voitavansa eli kutsui avattavaksi toisen kassan mutta senkin avautumisessa kesti (enkä itse voinut vaihtaa jonoa kun olin jo laittanut ostokseni hihnalle). Mutta vissiin asiakkaalle ei voi sanoa että nämä appsin lataamiset ja niihin perehtymiset hoidetaan ihan kotona, vai voiko? Onko asiakas aina oikeassa tilanteessa jossa hän on totisesti väärässä?
Niin, mainittakoon että ennen tätä appsiviivettä sama rouva lähti vielä hakemaan kimpun tulppaaneita, jotka oli unohtanut ja jätti muun jonon odottamaan. Harvinaisen törppö ihminen, jota ei selvästi ole opetettu ajattelemaan ketään muuta kuin itseään.
Jos täällä on myyjiä, kertoisitteko onko teillä "oikeus" ojentaa tälläisiä törppöjä kuten juurikin sanoa, että "tämä kerta asioidaan nyt ilman sitä bonuskorttia, lataathan sen kotona rauhassa ja perehdythän siihen omatoimisesti koska huomaathan, että joko perässäsi on tosi pitkä". Onko oikeutta ojentaa törppöjä vai onko törppö aina oikeassa?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Mie en voi uskoa, että kaikki näin käyttäytyvät tekisivät näin viattomasti / kun ei ole kasvatettu / hölmöyksissään. Mie uskon, et osa tekee ihan ilkeyttään. Jos on muuten elämässään jotenkin voimaton ja valtaa vailla niin stana seisotanpa näitä ihmisiä kassajonossa, mahtailen ja patsastelen vttu tässä ja naurelen vaihdevuosipartaani koko ajan. Pompotan vähän myyjämatosta, joku tyhmä reppana, mä olen asiakas, maailman kuningatar.
Sellainen ihminen, niin. Sitä kannattaa katsoa vain säälien ja ymmärtäväisesti hymyillen. Kokeilkaapa ensi kerralla jonossa hymyillä hänelle. Joku voisi sanoa lempeästi "kyllä ne vaikeatkin uudet asiat oppii, kun yrittää. Ensi kerralla helpompaa!" ja rohkaiseva hymynyökkäys päälle. Tarkkasilmäisimmät huomaavat tällöin mikä siellä silmissä vilahtaa, onko se lempeä kiitollisuus vai itse vihtahousu. Veikkaan viimeistä.
Hän haluaa, että teitä ärsyttää.
Vaihdevuosiparta, en kestä! :P Muutenkin tosi hyvä analyysi, uskon tuon ihmisen nähtyäni juurikin että hänellä oli tarve päteä ja kokea itsensä muita jonottajia tärkeämmäksi. Tuskin kukaan on tajuamatta omaa törppöyttään tuollaisessa tilanteessa, ei vain välitä siitä.
Mulla on mielettömät empatiat niitä myyjiä kohtaan, jotka joutuu kohtaamaan tälläisiä ihmisiä kymmenen kertaa päivässä, jos ei auta kuin hymyillä. Itse en pystyisi olemaan kassalla töissä ollenkaan (olisin törpöille turhan rehellinen) joten arvostus tän alan ammattilaisia kohtaan on kova. Mun pokeri ei kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie en voi uskoa, että kaikki näin käyttäytyvät tekisivät näin viattomasti / kun ei ole kasvatettu / hölmöyksissään. Mie uskon, et osa tekee ihan ilkeyttään. Jos on muuten elämässään jotenkin voimaton ja valtaa vailla niin stana seisotanpa näitä ihmisiä kassajonossa, mahtailen ja patsastelen vttu tässä ja naurelen vaihdevuosipartaani koko ajan. Pompotan vähän myyjämatosta, joku tyhmä reppana, mä olen asiakas, maailman kuningatar.
Sellainen ihminen, niin. Sitä kannattaa katsoa vain säälien ja ymmärtäväisesti hymyillen. Kokeilkaapa ensi kerralla jonossa hymyillä hänelle. Joku voisi sanoa lempeästi "kyllä ne vaikeatkin uudet asiat oppii, kun yrittää. Ensi kerralla helpompaa!" ja rohkaiseva hymynyökkäys päälle. Tarkkasilmäisimmät huomaavat tällöin mikä siellä silmissä vilahtaa, onko se lempeä kiitollisuus vai itse vihtahousu. Veikkaan viimeistä.
Hän haluaa, että teitä ärsyttää.
Vaihdevuosiparta, en kestä! :P Muutenkin tosi hyvä analyysi, uskon tuon ihmisen nähtyäni juurikin että hänellä oli tarve päteä ja kokea itsensä muita jonottajia tärkeämmäksi. Tuskin kukaan on tajuamatta omaa törppöyttään tuollaisessa tilanteessa, ei vain välitä siitä.
Mulla on mielettömät empatiat niitä myyjiä kohtaan, jotka joutuu kohtaamaan tälläisiä ihmisiä kymmenen kertaa päivässä, jos ei auta kuin hymyillä. Itse en pystyisi olemaan kassalla töissä ollenkaan (olisin törpöille turhan rehellinen) joten arvostus tän alan ammattilaisia kohtaan on kova. Mun pokeri ei kestäisi.
Ap siis kirjoitti, unohtui äskeisestä
Onko muualla kuin Suomessa joka kassalle oma jononsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä miestörpöt tekee noin.
Ei. Kokemukseni perusteella nimenomaan keski-ikäiset naiset.
Joku mieskin voi yrittää, mutta varsinkin jos on naisia jonossa, niin siltä loppuu pokka.
Mulla on sama kokemus että naiset, kylläkin jo keski-iän ylittäneet (yli viiskymppiset) jumiuttavat jonon todennäköisimmin. Sen sijaan keski-ikäiset miehet ovat taas niitä, jotka etuilevat muita jos vaan puolikaskin mahdollisuus koittaa.
Kaikki ihmiset ovat yksilöitä. Olen yli 50 vuotias nainen, enkä jumita minkään kaupan kassalla. En lottoa, en kerää jotain keräilyleimoja, olen punninnut kaikki punnittavat tuotteet, maksu- ja kanta-asiakaskortit ovat valmiina kädessä, jne. Jonkinlaista hidastelua olen huomannut vain erittäin iäkkäiden, ehkä yli 80 vuotiaiden kohdalla, ja sen minä heille sallin.
Litli on ihan itse päättänyt tyrkyttää omaa vakoiluohjelmaansa ihmisille, joten pitäähän myyjien opastaa sen käyttöä. Ei yksi pitkä jonotus ole ongelma. Seuraavalla kerralla voi viedä rahansa kauppaan, jossa ei kulu rahaa ja aikaa vakoiluohjelmien ja vakoilukorttien käyttöön.
Liitin korttisysteemi onkin nolo. Työlästä senttijahtia monimutkaisella ja kalliilla systeemillä. En käytä.
Ja maksu vielä toisella järjestelmällä, naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Saattoi olla jollain tapaa mielisairas avohoidokki ihminen, täytyy koittaa ymmärtää. Kukaan järkevä normaaliälyinen ei ala säheltää kassalla tuollaista, varsinkaan kaupan ruuhka-aikaan.
Ei siinä mitään mielisairautta tai vähä-älyisyyttä tarvita, henkilö voi olla esimm muistisairas tai neurologisesti sairas
Vierailija kirjoitti:
Tuliko mieleen, että tällä ihmisellä saattoi olla joku sairaus tai elämäntilanne, jonka takia ei pysty toimimaan niin nokkelasti kuin sinä? Sun kannattais tilata ruuat kotiin, niin ei menis yhtään kallista aikaa siellä kaupassa.
No jos on sairas tai käy muuten hitaalla, niin heidän nimenomaan pitäisi tilata kaupasta kotiin ostoksensa.
Mua pänninyt nyt korona aikana lidlissä se kun olen pitänyt jonottaessa turvaväliä niin joku siihen väliin sitten rennosti vaan kiilannut, käynyt jo kolmesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole appsi vaan appi. Toistapa tyhmyri perässä A-P-P-I. Noin, joko nyt osaat?
Alapeukuista päätellen täällä on muitakin tyhmyreitä.
Kyllä appsin omistajan eli myyjäliikkeen edustajan tehtävä on opastaa appsin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä miestörpöt tekee noin.
Ei. Kokemukseni perusteella nimenomaan keski-ikäiset naiset.
Joku mieskin voi yrittää, mutta varsinkin jos on naisia jonossa, niin siltä loppuu pokka.
Miehillä on tapana opetella maksukortin käyttöä kaupan kassalla. Aivan uskomatonta miten oikeasti voi olla keski-ikäisiä miehiä jotka on niin paapottuja, että ei osaa maksukorttia käyttää kun pääsee ruokakauppaan. Ja näitä tapaulsia olen nähnyt monta elämäni aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole appsi vaan appi. Toistapa tyhmyri perässä A-P-P-I. Noin, joko nyt osaat?
Joskin se on ihan sovellus suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko muualla kuin Suomessa joka kassalle oma jononsa?
Elintarvikeliikkeissä on kyllä muuallakin kuin Suomessa joka kassalle oma jono.
Eihän tässä ole kuin yksi ongelma - yksi kassa liian vähän! Ei kohdisteta negatiivisuutta siihen toiseen asiakkaaseen, vaan yrityksen puutteelliseen resursointiin. En ymmärrä miksi nykypäivänä - itsepalvelukassojen aikana - kenenkään pitää jonottaa yhtään mihinkään...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä appsin omistajan eli myyjäliikkeen edustajan tehtävä on opastaa appsin käytössä.
Se tapahtuu infotiskillä eikä kassajonossa!
Vierailija kirjoitti:
Mutta osaatko sinä?
https://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/onko-app-suome…
Tuossa ohjetta appsin, apsin, apin jne. käyttöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tapahtuu infotiskillä eikä kassajonossa!
Enpä ole Lidlissä infotiskiä nähnyt.
Lieneekö ap:lla sen verran ikää, että muistaisi käyttöshekit? Silloin meni toisinaan melkein hermo kassajonossa, kun siihen saattoi osua peräkkäin useampi ns. vallasnainen. Ei tullut kuuloonkaan, että siinä jonossa seisoessa olisi jo kirjoitellut shekin muuten valmiiksi ja sitten vain lisännyt summan, kun tavarat oli lyöty kassaan. Ei, ensin odotettiin, että kassa löi tavarat koneelle, sitten arvon rouva vasta alkoi kaivellä käsiväskyään löytääkseen kaiken kaman seasta shekkivihkon. Sitten piti yrittää löytää vielä kynä (usein kassa ojensi omansa!), ennen kuin rouva pääsi kirjoituspuuhiin. Aikaa kului ja jonottajat huokailivat, mutta rouva vain hitaasti kiirehtimättä kirjoitteli shekkiään. Ja jos huono tuuri kävi, niin näitä minkkihattuisia tanttoja saattoi olla monta peräkkäin. Itse opettelin kirjoittamaan shekin summaa vaille valmiiksi jonottaessani. Onneksi jonot kulkevat nykyään sutjakkaasti, kun lähes kaikki maksavat kortilla.
Lidlin applikaatio on aika heikkotasoinen. Hidastaa kassa-asiointia. Leimauksen voi tehdä kai vasta kun edellinen asiakas on maksanut. Monasti puhelin/applikaatio nikottelee aikansa ennen kuin optisesti luettava koodi ilmestyy. Sähläys on Lidlin valinta.
Esim. Motoneteissa kanta-asiakkuuus luetaan esim. ajokortista. Se on melko helppo tapa. Sinne ne kuititkin jäävät sähköisenä varastoon.
Tarjouksia Lidlin applikaatiossa mainostetaan -50%, mutta sitten lukee kirpunkokoisilla kirjaimilla jollain alhaalla: "toisesta". Tarjoustuotteita saa etsiä ja sitten niitä sekoittaa toisiin tuotteisiin, kun mm. tuotteen kokoa ei ole etusivulla ilmoitettu. Sitten niitä pitää aktivoida. Lapsellista ja huijauksen makua. Tarjoustuotteet loppuvat monasti ensimmäisen tarjouspäivän aamupäivällä. Huijausta tämäkin.