Voiko työkkäri vaatia kirjallisena listaa paikoista, joihin on hakenut?
Kysymys otsikossa. Työnhakuhan on tuttu velvollisuus työttömänä, mutta ei minun aiemmin ole tarvinnut listaa pitää.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut reilun vuoden työttömänä, eikä minulta ole kyselty kertaakaan mihin olen hakenut tai ylipäätään olenko hakenut mihinkään.
Ja tämä nyt ei tietenkään antanut sinulle minkaanlaista vastausta kysymykseesi.
Mutta epäilen vähän riittääkö heillä resursseja minkaanlaisten listojen tarkasteluun. Ja tällä en tarkoittanut , ettenkö itse kokisi työnhakua tärkeäksi ja itse olen kyllä hakenut paikkoja ja toivoisin todella kovasti työllistyväni.
Ei kai tuollaisen listan teko kovin vaikeaa voi olla? Jos laitoit hakemukset sähköpostitse, tsekkaa lähetettyjen kansiosta. Jos kävit täyttämässä hakemuksen jollain nettisivulla, sieltä on tullut sulle sähköpostiin vahvistus että hakemus on tullut perille. Ihan helppo juttu.
Ettei nyt vaan joku virkailija ole ylittänyt valtuuksiansa? Ei tuollaista voi käsittääkseni vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Ettei nyt vaan joku virkailija ole ylittänyt valtuuksiansa? Ei tuollaista voi käsittääkseni vaatia.
Tottakai voi vaatia selonteon työllistymissuunnitelmaan kirjatuista tehtävistä ja erikseen myös osoitettujen paikkojen hakemisesta, sitten se mitä kertoo pitää olla totta, mutta itse voi valita sanamuodon, eivät ole kovin tarkkoja hyvähän se on, jos voi mainita edes joitakin minne lähettänyt.
Kannattaa tehdä omapalvelussa heti niin ei joudu karenssille viiveen vuoksi.
Kannattaa ihan jo itsesi takia pitää kirjaa mitä olet hakenut ja miten siinä kävi.
Itselläni on yksinkertainen excel-lista, jossa on hakupäivämäärä, firman nimi, titteli, tarvittaessa jotain kuvausta työstä, viimeinen hakupäivä (että tietää arvella milloin peli on menetetty), palkkatoive ja mistä ilmoituksen bongasin. Sitä kysytään usein haastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi vaatia selonteon työllistymissuunnitelmaan kirjatuista tehtävistä ja erikseen myös osoitettujen paikkojen hakemisesta, sitten se mitä kertoo pitää olla totta, mutta itse voi valita sanamuodon, eivät ole kovin tarkkoja hyvähän se on, jos voi mainita edes joitakin minne lähettänyt.
Kannattaa tehdä omapalvelussa heti niin ei joudu karenssille viiveen vuoksi.
Kysymys on siitä, että voiko vaatia listaa, ja minun käsittääkseni, jos on ihan normaali työnhakija (ei siis Typin asiakas, tai missään valmennuksessa), ei voi vaatia mitään yksityiskohtaista listaa haetuista työpaikoista. En ole aiemmin kuullut, että tällaista olisi keltään vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuollaisen listan teko kovin vaikeaa voi olla? Jos laitoit hakemukset sähköpostitse, tsekkaa lähetettyjen kansiosta. Jos kävit täyttämässä hakemuksen jollain nettisivulla, sieltä on tullut sulle sähköpostiin vahvistus että hakemus on tullut perille. Ihan helppo juttu.
Ei varmaan ole vaikeaa, mutta hän kysyikin voiko työkkäri vaatia tuollaista listaa.
Työvoimavirkailijat ovat veronmaksajille turha kuluerä ja heihin kannattaa suhtautua juuri siltä kannalta eli tyhjäntoimittajia kun ovat. Minua ainakin hävettäisi työskennellä työvoimavirkailjan kyttäyspestissä.
Minun piti listata ja kirjoitin ne, jotka muistin. Mainitsin, että en muista enää kaikkia paikkoja, sillä niitä oli kymmeniä, eikä siitä tullut mitään ongelmia.
Kai ne voi vaatia, ei kai sitä mikään laki kiellä. Mutta ei multa ole koskaan pyydetty mitään listoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä omapalvelussa heti niin ei joudu karenssille viiveen vuoksi.Kysymys on siitä, että voiko vaatia listaa, ja minun käsittääkseni, jos on ihan normaali työnhakija (ei siis Typin asiakas, tai missään valmennuksessa), ei voi vaatia mitään yksityiskohtaista listaa haetuista työpaikoista. En ole aiemmin kuullut, että tällaista olisi keltään vaadittu.
Kyllä voidaan vaatia.
Tehtäväsi on hakea töitä, tämä lukee työllistymissuunnitelmassa.
Ja työkkärin tehtävä on valvoa, että työllistymissuunnitelmaa noudatetaan.
Vaikka olisit hakenut vain yhtä paikkaa lähiaikoina, olet noudattanut työllistymissuunnitelmaa, eikä siitä aiheudu ongelmia.
Helpoimmalla pääset kun kirjoittelet vaaditun määrän hakemuksia, ei se ole kovin vaikeaa.
Jos on joku paikka, johon et oikeasti halua, ei liene kovin vaikeaa kirjoittaa juuri tarpeeksi kökköä hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Minun piti listata ja kirjoitin ne, jotka muistin. Mainitsin, että en muista enää kaikkia paikkoja, sillä niitä oli kymmeniä, eikä siitä tullut mitään ongelmia.
Mitä ihmettä, koska kysyttiin? Ootko ihan tavallinen työnhakija?
Eikö se ole just se uusi aktiivimalli, että on listattava ne hakunsa? Vai milloin se tulee voimaan?
Pitääkö muka töitä hakea, en ole kymmeneen vuoteen joutunut hakemaan ja tuet juoksee. Onneksi täälläpäin on kokoajan säästökuuri, jolloin ei työkkärin tai sossunkyttäjillä ole aikaa puuttua vapahtoisesti työttömien ajankäyttöön. Kiusaavat vaan niitä, jotka osoittaa työhaluja.
Kuulin tutulta, että työkkärin virkailija halusi jälkikäteen saada tarkat tiedot 2 viikon ajalta takautuvasti, että miten oli päivärytmi mennyt. Ei oltu etukäteen mitenkään sovittu. Olen itse ollut vuosia te-asiakas eikä ole koskaan listaa haetuista paikoista vaadittu. Olen joka kaudella aina joitain paikkoja tietysti hakenutkin. Listaa on ikävä pitää, koska työnantajat harvemmin ottavat mitään yhteyttä hakijaan. Tule turhaan mitätön olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, koska kysyttiin? Ootko ihan tavallinen työnhakija?
Päivitin äskettäin työllistymissuunnitelmaa ja siinä kysyttiin haettuja paikkoja. Ihan tavallinen hakija olen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole just se uusi aktiivimalli, että on listattava ne hakunsa? Vai milloin se tulee voimaan?
Se tullee ensi vuonna, mutta vielä ei tiedetä tarkalleen, millainen se on.
Olen nyt ollut reilun vuoden työttömänä, eikä minulta ole kyselty kertaakaan mihin olen hakenut tai ylipäätään olenko hakenut mihinkään.