Nykyisten nuorten sukupolvi on ensimmäinen, joka tekee lapsia koska haluaa ne. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?
Lapsien "haluaminen" on täysin nykyaikainen keksintö. Ihmisellä on seksuaalivietti, joka on äärimmäisen vahva nuorena. Luonto ajaa tikanpojan puuhun ja siinä rytäkässä ovat kaikki lajit, myös ihmiset, hedelmöittyneet.
Mehän emme tarvitse kuin miehen seksuaalisen halun ja vahvemman voiman siihen.
Koska 99% lapsista on ihmislajin aikana siitetty vailla ajatustakaan pikku kätösistä ja nutuista, niin evoluution kannalta merkityksellistä on ollut, että äiti rakastuu lapseen. Raskaudenajan hormonit ja synnytys takaa, että nuori kiimainen nainen muuttuu myös huolehtivaksi äidiksi, eikä tapa lastaan. Jos näin on käynyt, niin tällaiset geenit ovat kadonneet geenipoolista.
Siksi on aivan hassuttelua puhua siitä, että nuori sukupolvi ei "enää halua lapsia" kun olemme nimenomaan ensimmäinen sukupolvi joka siitä syystä lisääntyy.
Kysymys on, onko se pelkoa vai rohkeutta? FOMO vai aitoa kykyä tehdä valintoja? Mitä mieltä?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoille ihmisille tulee nälän kaltainen vietti saada lapsi. Kulttuurisena olentona teemme joukkona asioita, joita muutkin tekevät, mutta vietti se ei ole. Esimerkkinä vaikka toisen maailmansodan juutalaisvainot. Ei ihmisellä Saksassa ym. kannatusalueilla ollut nälän kaltaista tarvetta toimia kuten toimii, koska sen pystyi sammuttamaan.
Samalla tavalla perheellistyminen, "lasten haluaminen" on korkeitaan kulttuurisidonnaista ja sitä kautta "tarve", mutta seksintarve ei ole, se on biologinen jäytävä vietti.
Itse asiassa lisääntyminen on aika vahva vietti, koska vain siten elämä jatkuu. Nykyinen lisääntymisikäinen sukupolvi vetoaa seksuaalivietteihin ymmärtämättä sitä, että niiden taustalla on nimenomaan tarve saada aikaan seuraava sukupolvi, tai elämä loppuu. Mutta koska kulttuurisesti korostetaan sitä, että lapsia ei ole pakko saada, niin seksuaaliviettikin kanavoidaan johonkin muuhun.
Sekoitat syyn ja seurauksen. Ei se mitään, mutta mietipä nyt uudestaan.
Tuo riippuu toki näkökulmasta. Evoluution näkökulmasta mekanismit, jotka aiheuttaa sen että sitä seksiä tekee välillä mieli on olemassa tavallaan juuri lisääntymisen turvaamiseksi. Yksilön näkökulmasta taas ei niinkään, seksiä sitä vaan tekee mieli ja jälkeläiset on seurauksena.
Tuskinpa kiimaiset luonnoneläimetkään miettii, että olisipa kiva tehdä pentuja, joten etsin uroksen niitä saadakseni. Ei, kyllä niitä vaan kiimassa panettaa niin hemmetitsi ettei muuta päähän mahdu ja sitten niitä pentuja tulee. Ei ihminen sen ihmeellisempi ole muuten, paitsi että ihminen pystyy jonkun verran tietoisella ajattelulla kontrolloimaan vaistomaisia haluja. Ja nykyään toki ehkäisyllä katkaisemaan yhteyden seksin ja lisääntymisen väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan isoisoäitimme selviytyivät raskauksien jälkeen? Kun raskauksia pääsääntöisesti on ollut niin monta takana, niin kuinka esim. kohdunlaskeumat? Emätinlaskeumat jne?
Niitä oli, samoin virtsan- ja ulosteenkarkailua synnytysvaurioiden seurauksena yms. Mitään hoitoa ei "akkain vaivoihin" ollut kuitenkaan olemassa eikä ainakaan köyhän maalaismuijan (joita oli enemmistö) vaivat ketään kiinnostaneetkaan. Joten piti vaan selvitä ja kestää. Mikä muka olisi vaihtoehto? Lopettaa eläminen kokonaan? Ei sekään oikein käynyt, jo ihan sen takia että oli se monpäinen lapsilauma elätettävänä. Ja toki ei ne vaivat yleensä niin pahoja muutenkaan ollut, että sitä olisi harkinnut. Jolloin vaihtoehto oli vain sietää kipunsa ja oireensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin oon tehnyt lapset, koska halusin ne. melkein boomer
Ihan varmasti on sinunkin kaltaisia ihmisiä. Mutta pointti on se, että koska koko halua ei ole tarvittu ihmislajin elinaikana lisääntymiseen, niin se ei ole mitenkään voinut jalostua miksikään isoimmaksi syyksi sille miksi ihmiset ovat saaneet lapsia. Jos olet ollut hedelmällinen ja halunnut seksiä nin lapsi on tullut.
Höpö höpö taas, äitini osasi jo ehkäistä. Ja kevereista useampikin on tehnyt abortin.
sama
Mmhh-hmm. Eli eivät halunneet lapsia. Kauan uskot että ihminen on kyennyt tekemään abortin turvallisesti? Kauan uskot että meillä on ollut luotettava ehkäisy jota nainen on pystynyt 100% kontrolloimaan (lasta ei ole tullut vaikka mies olisikin halukas)?
No e-pilleri keksittiin 1952. Lapsettomuus avioliitossa on edelleen miltei tabu, joten mistään vietistä lapsensaantiin ei ole ollut kyse senkään jälkeen.
Niin meillä on ollut noin 70 vuotta ehkäisy kaiken kansan saatavilla. Ihanko todella nyt on vasta ensimmäinen sukupolvi, joka saa itse valita? Hukassa nää lapsukaiset on paremminkin. Musta nää tabu-huutelijat pitää asiaa itse tabuna. Avoliitossakin on asuttu enimmikseen jo vuosikymmeniä, onko sekin sulle tabu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti on sinunkin kaltaisia ihmisiä. Mutta pointti on se, että koska koko halua ei ole tarvittu ihmislajin elinaikana lisääntymiseen, niin se ei ole mitenkään voinut jalostua miksikään isoimmaksi syyksi sille miksi ihmiset ovat saaneet lapsia. Jos olet ollut hedelmällinen ja halunnut seksiä nin lapsi on tullut.
Höpö höpö taas, äitini osasi jo ehkäistä. Ja kevereista useampikin on tehnyt abortin.
sama
Mmhh-hmm. Eli eivät halunneet lapsia. Kauan uskot että ihminen on kyennyt tekemään abortin turvallisesti? Kauan uskot että meillä on ollut luotettava ehkäisy jota nainen on pystynyt 100% kontrolloimaan (lasta ei ole tullut vaikka mies olisikin halukas)?
No e-pilleri keksittiin 1952. Lapsettomuus avioliitossa on edelleen miltei tabu, joten mistään vietistä lapsensaantiin ei ole ollut kyse senkään jälkeen.
Niin meillä on ollut noin 70 vuotta ehkäisy kaiken kansan saatavilla. Ihanko todella nyt on vasta ensimmäinen sukupolvi, joka saa itse valita? Hukassa nää lapsukaiset on paremminkin. Musta nää tabu-huutelijat pitää asiaa itse tabuna. Avoliitossakin on asuttu enimmikseen jo vuosikymmeniä, onko sekin sulle tabu?
Kyllä siinä näyttäisi menneen pari sukupolvea että ollaan päästy edes keskustelemaan tästä faktasta, että satoja tuhansia vuosia lapset on olleet seksin automaattinen seuraus.
Lisäksi tietysti tarvitaan myös sosiaaliturva (muuten lapsia pitäisi tehdä vanhuuden turvaksi kuten monissa maissa edelleen) ja naisten vapaus olla yhteiskunnassa muutakin kuin äitejä, jos se ei tunnu omalta.
Insinöörityyppisenä naisena joka ei tykkää yhtään lapsista kiitän onneani, että olen syntynyt yhteen harvoista ajanjaksoista ja maista, joissa saan olla onnellisena sellainen, mihin omat taipumukset johtaa. Esim. serkkuni sitten taas rakasti vauvoja pienestä asti ja hän onkin hankkinut lapsia.
Laskevat lapsiluvut eivät parissa polvessa enää ole ongelma, sillä jatkossa lisääntyvät ne jotka tosiaan haluavat lapsia -> voimakasta luonnonvalintaa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sama
Kyllä siinä näyttäisi menneen pari sukupolvea että ollaan päästy edes keskustelemaan tästä faktasta, että satoja tuhansia vuosia lapset on olleet seksin automaattinen seuraus.
Lisäksi tietysti tarvitaan myös sosiaaliturva (muuten lapsia pitäisi tehdä vanhuuden turvaksi kuten monissa maissa edelleen) ja naisten vapaus olla yhteiskunnassa muutakin kuin äitejä, jos se ei tunnu omalta.
Insinöörityyppisenä naisena joka ei tykkää yhtään lapsista kiitän onneani, että olen syntynyt yhteen harvoista ajanjaksoista ja maista, joissa saan olla onnellisena sellainen, mihin omat taipumukset johtaa. Esim. serkkuni sitten taas rakasti vauvoja pienestä asti ja hän onkin hankkinut lapsia.
Laskevat lapsiluvut eivät parissa polvessa enää ole ongelma, sillä jatkossa lisääntyvät ne jotka tosiaan haluavat lapsia -> voimakasta luonnonvalintaa tapahtuu.
Mielestäni on aikamoista tosiasioiden kieltämistä väittää, etteikö vielä 90-luvulla lapseton pariskunta ole ollut kummastelun aihe. Ja ihan täällä palstalla, joka päivä melkein, kerrotaan että mieli muuttuu, vanhana kadut, olet kasvanut kieroon, parempi kun noilla geeneillä ei, jne jne. Että kyllä se on ihan selvä asia, että lapsetonta karsastetaan.
Minä tunnen 3 ihmistä jotka vastoin haluaan ovat hankkineet lapsen. Koska eivät uskaltaneet jättää tekemättä. Tulen varmaan kuulumaan itsekin näihin, jollen sitten ole hedelmätön jota en voi vielä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoille ihmisille tulee nälän kaltainen vietti saada lapsi. Kulttuurisena olentona teemme joukkona asioita, joita muutkin tekevät, mutta vietti se ei ole. Esimerkkinä vaikka toisen maailmansodan juutalaisvainot. Ei ihmisellä Saksassa ym. kannatusalueilla ollut nälän kaltaista tarvetta toimia kuten toimii, koska sen pystyi sammuttamaan.
Samalla tavalla perheellistyminen, "lasten haluaminen" on korkeitaan kulttuurisidonnaista ja sitä kautta "tarve", mutta seksintarve ei ole, se on biologinen jäytävä vietti.
Itse asiassa lisääntyminen on aika vahva vietti, koska vain siten elämä jatkuu. Nykyinen lisääntymisikäinen sukupolvi vetoaa seksuaalivietteihin ymmärtämättä sitä, että niiden taustalla on nimenomaan tarve saada aikaan seuraava sukupolvi, tai elämä loppuu. Mutta koska kulttuurisesti korostetaan sitä, että lapsia ei ole pakko saada, niin seksuaaliviettikin kanavoidaan johonkin muuhun.
Sekoitat syyn ja seurauksen. Ei se mitään, mutta mietipä nyt uudestaan.
Ehei, sinä sekoitat syyn ja seurauksen.
Ei ihminen ole täällä toteuttamassa itseään, ihminen on vain ollakseen pätkä sukupolvien ketjussa. Jos seuraavaa sukupolvea ei tarvittaisi, olisi lisääntyminen hyvin paljon hankalampaa, se olisi suoranainen poikkeus ja epätavallinen asia. Nyt teoriassa joka kuukausi voi tulla raskaaksi eli ihan oikeastiko meillä on vahva jäytävä seksuaalivietti sen vietin itsensä takia eikä siksi, että pyritään maksimoimaan jälkeläisten määrä.
Kuinkahan isoisoäitimme selviytyivät raskauksien jälkeen? Kun raskauksia pääsääntöisesti on ollut niin monta takana, niin kuinka esim. kohdunlaskeumat? Emätinlaskeumat jne?